handdator

Visa fullständig version : Haveri pga. tappad kontakt mellan sändare och mottagare. HJÄLP!



Emil
2012-09-02, 20:00
Tappade radiokontakten med min ESM Spitfire under flygning:banghead:.

Allt i kärran var nytt, Futaba S3005, S3010, S3003. Futaba orginalon/off och förl. kablar och Y-kablar. Det är extremt osannolikt att någon kabellossade under flygning.

Mottagaren var ny Futaba 617FS, mottagaraccen (instant 6v) var ny ochfulladdad. Sändaren (Futaba T8FG) är 2år gammal. Sändaren har hanterats mycket varsamt och alltid fraktats i enstandard futaba aluminiumväska. Den har aldrig utsatts för hårda stötar ellervatten. Mjukvaran är inte uppdaterad. Jag har kollat kabeln till antennenprecis där den viks och den ser hel ut. Orginalaccen utbytt mot en LIPO 7.4volt, ca 1 år gammal och laddat utan balansering med jämna mellanrum.

Jag hade varit i luften i ca 4 minuter när kontakten brötsoch planet var 150-300 meter från mig. Tyvärr svårt att vara mer exakt.
Analys efter kraschen:
Mottagaren intakt och fungerade.
Rätt modell inställd i sändaren.
Mottagaraccen var fortfarande ny och fulladdad
Alla kablar var intakta och det som hoppat loss gjorde det sannoliktnär vingen och kroppen åkte åt varsitt håll.
Kontakten mellan sändare och mottagare fungerade när jag provade direktefter kraschen.
Sändarens antenn var vinklad enligt manual under flygningen.
Mottagarens antenner var placerade i 90 graders förhållande enligtmanual.
Ingen glappkontakt har upptäckts, då jag kontrollerat alla kablarna.

Efter kraschen gjordes ytterligare rangecheck genom den inställningenpå sändaren. Då bröts kontakten efter ca 35-40 meter om jag skymdesändare/modell. Normalt brukar jag gå ca 60 meter utan att den bryts. Jagprovade på en annan modell som jag tidigare kunnat gå ca 60 meter medbibehållen kontakt och där bröts kontakten mellan sändare och mottagare ocksåvid ca 35-40 meter.

Jag hade gjort 6 flygningar tidigare under kvällen med 2 andramodeller. Vid de flygningarna var jag minst lika långt bort med bibehållenkontakt mellan sändare och flygplan.

Ett par dagar senare gjorde jag ytterligare en rangecheck med accen somjag hade i sändaren vid haveritillfället och medföljande orginal acc. Accen somanvändes vid haveriet visade även denna gång på 8 volt, orginal accen visade7.7 volt. Då nådde haveri-accen en bra bit över 60 meter när kontakten medplanet försvann. Orginalaccen klarade ca 2 meter längre. Alltså borde det intevara accen, samtidigt som den klarade betydligt mer än 25 meter längre då, änvid haveritillfället.

Jag är ganska ny inom detta ochlyckas inte få rätsida vad som orsakat kraschen. Som jag ser det kan det varaLIPO-accen som visar rätt spänning, utan att för den sakens skull ha någon,eller? Det kan också vara så att sändaren på något sätta har en defekt, eller?Båda känns långsökta, men jag vet inte vad jag skall tro eller hur jag skall gåtillväga för att lösa gåtan. Vågar inte använda sändaren igen förrän jag vet.Det är för mig tydligt att felet inträffat på den sidan.

Jag tar gärna emot felsökningsförslag och lösningsförslag från er somär mer erfarna inom området.

mvh Emil

numnutchris
2012-09-02, 20:43
Du lär få en del gissningar så börjar med mina: Oftast när man skyller på radion så har det varit något annat ändå. "Vanligast" när man inte hittar mekaniska fel har varit strömförsörjning, överbelastad BEC eller för glatt strömuttag ur mottagarack (eller UBEC då) (och för el även felprogrammerade ESC/Cutoff).

Ett sätt att testa är att mäta spänningen där den matas till servona och dra igång alla på en gång, simultanstart, så vet man iaf om man överbelastar eller inte. Inget som jammat tex? Landställ som ligger och trycker? osv...

Sebbe
2012-09-02, 21:04
Trist när det händer när man dessutom har ordentlig radioutrustning i kärran. Hur gick det med planet?

Upplevde du att det ryckte i planet innan krash? Hade du någon somhelst styrning på planet eller lade allt bara av helt plötsligt i luften? Hände det under rakflygning eller var det under någon belastande manöver?

Tidigt gissning: lödfel i sändaren eller mottagaren då jag vart med när en annan pilot fick bruten radiokontakt under någon sekund pga lödfel i sändaren.


//Sebbe

Emil
2012-09-02, 21:27
Tack för att ni hjälper till att fundera.
Kärran är bortom räddning. Tur i oturen är att ingen människa skadades och allt ombord klarade sig, sånär som på ett drev i ett servo. Det hände under planflykt.Som tur var lite ner och till höger, så kärran kraschade inom synhåll. Kontakten bröts direkt och totalt. Fanns inte tillstymmelse till manöverförmåga alls. Ingen förvarning som ryck eller annat. Använde ingen bec, utan en ny instant nimh 6v. Använder luftställ och inget surr på något servo i neutralläge. Stod ock febrilt ryckte i spakarna i ca 30 sekunder utan att någon styrförmåga kom tillbaka. Nu när jag testar funkar allt perfekt.

Per P
2012-09-02, 21:32
Trist när det händer. Något man ofta glömmer (och ofta köper den billigaste) är strömbrytaren. Om det är dålig kontakt i den kan sånt här inträffa... Kan mottagarantennerna vara skadade tro?

simonarvestrand
2012-09-02, 21:32
Kör det lilla hård testet. vispa runt med alla spakar så fort du kan i 20 sek . med alla servon inkopplade.
då brukar man se om spänningen dippar eller något sådant.

Emil
2012-09-02, 21:56
Testade och vispa med spakarna en bra stund, ingen spänningsdipp. Antennerna ser hela ut och var monterade så det inte fanns någon spänning vid ingången till mottagaren. När jag testade med en annan mottagare fick jag samma räckvidd, så jag tror inte att mottagarantennen är skadad. Kan en lipo acc visa 8 volt, utan att den har det?

bokis
2012-09-02, 22:04
Trist när det händer. Något man ofta glömmer (och ofta köper den billigaste) är strömbrytaren. Om det är dålig kontakt i den kan sånt här inträffa...

Medhåll,våra enklare brytare är skräp som vibrationer och annat kan få att glappa..
Sen är det bec-kretsar som jag inte är förtjust i men det fanns det inga här..
På de år som jag flugit med 2.4 så har jag aldrig tappat kontakten pga radion eller mottagaren,strömförsörjningen till den senare har jag dock schabblat med..
Både med taskiga bec-ar o usla strömbrytare samt egna ,mindre bra,installationer..

Emil
2012-09-02, 22:10
Strömbrytaren är en futaba orginal. Jag har aldrig haft problem med en dylik tidigare. Den fungerar som den skall vid testning, och snäpper till mellan av och på. Skulle den kunna stänga av sig själv?

hbi
2012-09-02, 22:13
Emil.
Om du inte hittar något uppenbart fel själv, eller med hjälp härifrån, som du kan få att avhjälpa felet, så tycker jag du ska skicka alla grejor till generalagenten/den som har service av Futaba.
När du nu har lyxen att köra märkesvaror så dra nytta av den kunskapen och låt de som har utrustning och kunskap att felsöka göra jobbet. Det är ju en del av det man betalar extra för jämfört med moddade kinagrejor.
(Och bara för att klargöra - så att det inte blir någon spamning av tråden. Jag kör BÅDE tyskt märkeslyx och moddade kinagrejor!)
Visst riskerar du att vara utan sändaren i någon vecka eller tre(?), men vi är ändå inne i September, jagmenar det är inte mitt i semesterveckorna .

Pelleflygare
2012-09-02, 22:26
Flyger sjöflyg och kör med Futabas sändare och mottagre. Fukt med korrosion som följd kan ge spännande fenomen - har kraschat några gånger då mottagaren bara lägger av. Orsaken har varit korrosion i kontakter med glapp som följd - nu "tvättar" jag stift och kontakter innan flygning. Fungerar för det mesta.....

Bonanza
2012-09-02, 22:42
Jag använder ju alltid separat BEC eller den inbyggda i ESC'et.
Om du nu har kört ett 6Volts NIMH pack (5celler) Nyladdat kan väl ett sådant ligga på över 7volt.

Klarar mottagare och servon av detta ?

Har du skrivit vad det är för motor ? EL, Metanol ?

hbi
2012-09-02, 23:04
Bra fråga Bonanza.
En snabb titt på Futabas hemsida visar att alla kompnenter (617FS, S3005, S3003 och S3010 är specade för 6.0V, vilket traditionellt inom modellflyger alltid betytt 5 celler NiCd eller NiMH. Så det verkar inte vara problem på pappret i alla fall.
(jag är helt säker på att Futaba vet att maximala spänningen på 4 resp 5 celler är mer än 4,8 resp 6,0 volt, och vad skulle alternativet vara på de servon som är specade för 4,8 annars?)

SteffeB
2012-09-02, 23:16
Kraschade själv ett plan för 15år sedan där jag gjort hålet lite för litet för strömbrytaren. Bestämde sig för att bryta strömmen mitt i en flygning... Det misstaget gör jag inte om igen! :)

Har dock inte koll på om det är en sån där "gammal" strömbrytare man använder nu. Kör endast el-grejor numera och har ingen brytare.

numnutchris
2012-09-03, 01:35
Strömbrytaren är en futaba orginal. Jag har aldrig haft problem med en dylik tidigare. Den fungerar som den skall vid testning, och snäpper till mellan av och på. Skulle den kunna stänga av sig själv?

Vibrationer kan göra mycket; test på bord ger inte samma som i plan mao; har sett tex. dåligt upphängd kondensator i servo hoppat loss som sedan stört resten av servona och mott. Brytare kan ha kontakt men väl i luften blir det annat. Ackpaketet utgår jag från är lödat. Har tom haft glapp inne i kontakten som går från ackpaketet till mottagaren, kul med brownouter titt som tätt och plockade isär en hel massa innan det felet hittades...
Det är inget bensinplan med tändystem? Dåligt sådan kan tom störa ut ett GHz-system (fast det har jag bara lyckats med själv med en helt annan tillverkare än Futaba...)

Ja, och radiosystem går nog sönder ibland med - mottagaren har inte varit i backen tidigare (eller bytt modell/plan åtskilliga gånger)?

pgrts
2012-09-03, 06:12
Du säger att rangecheck var lite drygt hälften av vad den brukar vara och vad du sedan uppmätte efteråt.
När du gjorde rangecheck med den sämre räckvidden hade radion inte varit avslagen efter kraschen?
När du sedan mätte full (60m) hade du haft radion avslagen?
Finns det någon möjlighet att det kan förekomma någon dålig bindning vid påslag av sändare-mottagare?

AM
2012-09-03, 07:49
En bortglömd faktor är att räckvidden minskar drastiskt om sändarantennen pekar rakt mot modellen. Den ska vara vinklad 45- eller 90 grader mot modellen. Viktigt är ju också att alltid göra räckviddskontroll före dagens första flygning. Om det inte är "normal"räckvidd ska man kolla varför innan man flyger.
mvh
Ove

UndCon
2012-09-03, 07:59
Det här är en intressant tåd som jag måste följa. Tyvärr enbart pga krashen med F U T A B A! "Futaba is the shit" som Wesse brukar säga och alla vet ju att Wesse alltid har rätt för vi kommer ju från Småland Nu har vi äntligen fått bevis för att futaban är skit :D ironi i all ära... Trist med krashen - jag skulle inte lita på någon del i det systemet igen om jag inte hittar orsaken - med så mycket osäkerhet blir det många tester framöver för att hitta felet/orsaken.

kasoe
2012-09-03, 08:29
Jag har råkat ut för något liknande, vi kunde inte hitta någon orsak vid kraschen, lösningen kom långt senare och visade sig vara glapp i kontakten till acken (trots "säkerhetsclip"). Jag körde 35 MHz och vid "Range check" (inskjuten antenn) så var räckvidden dålig men det är (på den anläggningen) normalt och jag har inte märkt något i luften... Då antogs orsaken vara att jag hade kört "fattigmans 2.4" med kort antenn, dvs glömt dra ut den...

Jag hittade mitt fel ca 1 år senare när jag hade kopplat upp allt till en annan modell och "stressade" den säkerhetsclip som gav mig falsk säkerhet, först då dök lösningen upp. Har du sådana kopplingar så koppla upp allt och "provdra" och stressa anslutningar och kablage och se om något händer.

En annan sak som slår mig i tråden är att det verkar som spänningen till radio m.m. är "aningen hög", dvs lite över tillverkarens rekommendationer. Stämmer det?
OM det är så har jag ett förslag på "test", ladda upp allt så det är precis som när du flög och "kör" sen anläggningen under ungeför samma tid som vid kraschen, kanske med lite "avstånd" också (borde iofs inte spela någon roll...). Det som skulle kunna hända är att högre spänning har gett lite högre effektutveckling i någon komponent som har inbyggt skydd mot överström/överslast som har kämpat i "ca 4 minuter" och sen automatiskt stängt av sig... En sådan "avstängning" kan hålla i sig tills temperaturen har gått ner och det kan vara ganska kort tid... Det är en "feature" i en del moderna komponenter, att de har inbyggt skydd mot främst värme...

Om man går från 6V till 7.4V så ökar spänningen med 23%, men effekten ökar med 53%, dvs rätt mycket mer... det blir "värme"... (vid ett enkelt räkneexempel på 1k motstånd). Och "tomgångsspänning" på en ack säger inte så mycket, dvs när den är nyladdad, det är spänningen vid last som räknas. Kanske de är välidgt lika men ändå... Man kan ha en ack som ger rätt "spänning" men inte har någon "ork", dvs kapacitet för det. Det märks först vid last...

Vet inte vad det ger eller om det är nytt, men kanske något att kolla...

Hälsar,
Anders Ö

lassebetong
2012-09-03, 08:37
Hade du någon failsafe inställd?
Kunde du i så fall konstatera att modellen gick in i failsafe?

Thomas
2012-09-03, 09:16
Warben smällde en fin kärra på RCFF:s årsmöte i Horn.
Ryktet säger att han körde med en Futaba, där mottagaren fick värmefnatt!!

Kan kanske vara en anledning....

freddan_6
2012-09-03, 09:26
Med en så stor modell skulle jag inte våga köra Instant batterier med hög Ri. Vad drar setupen om du stångar servona i ampere? Det räcker att en cell är dålig så faller spänningen markant.

btw rangecheck genom människokroppen är värdelöst, räckvidden ungeför en fingerbredd, då kroppen innehåller vatten. Radion har frekvens av vattenatomens självsvänging, jämför mikrovågsugn.

På din sändare ska du välja knappen rangecheck i stället för att prova genom din kropp.

Jag har haft liknande problem i en Futaba 7C/FrSky 8-kan FASST setup, Det berodde på ett servo som gick i ändläge och drog häftigt med ström, så att spänningen dippade till mottagaren. Mottagaren gick inte ens i failsafe. Jag hade linjär BEC i en elsetup.

Matsa
2012-09-03, 09:54
Hej Emil

När du säger att du är "rätt så ny inom detta" och modellen är en Spitfire så tänker jag genast på gårdagens flygning
när en P47'a i 40 storlek slog i asfalten efter en liten krusidull i medvind (ca 5 sekundmeter) på F13 Norrköping.

Jag menar inte att du är en dålig pilot, för det är lätt gjort att vingen viker sig på en krigsfågel om man tex svänger av
i medvind och hastigheten inte är så hög, och det kan nog kännas som man tappat
radiokontakten med planet.

Hoppas att modellen går att laga.

Matsa...

LIP
2012-09-03, 10:33
Matsa´s kommentar är intressant.
Man skall komma ihåg att flygfart och avläst fart över marken är två olika förhållanden.
Flyg fart är den fart som flygplanet bör ha i förhållande till omgivande luft. Om lufthavet rör på sig i samma riktning som flygplanet, (medvind) och man tycker att det går fort så får man lov att acceptera det och inte sänka farten för att det går fort i förhållande till marken, för då är man illa ute.

numnutchris
2012-09-03, 12:11
Hej Emil

När du säger att du är "rätt så ny inom detta" och modellen är en Spitfire så tänker jag genast på gårdagens flygning
när en P47'a i 40 storlek slog i asfalten efter en liten krusidull i medvind (ca 5 sekundmeter) på F13 Norrköping.

Jag menar inte att du är en dålig pilot, för det är lätt gjort att vingen viker sig på en krigsfågel om man tex svänger av
i medvind och hastigheten inte är så hög, och det kan nog kännas som man tappat
radiokontakten med planet.

Hoppas att modellen går att laga.

Matsa...

+1 på den; missade själv "ny på detta" - Den kommentaren har man fått ett antal gånger under skolflyg, att: -"den fungerar inte" (dvs radion) när nybörjarn haft full kontroll på alla kanaler via slavsändaren och gått i stall - vanligen i medvind och/eller under lätt stigning :)

ewalds
2012-09-03, 12:32
Många teorier o faktum kvarstår ju att det KAN fortfarande vara radion som felar.
Jag har själv haft en sändare som bara tvärdött.. Ingen utsignal, alltså.. Display o allt annat funkade som vanligt. Även denna alltid varsamt behandlad och aldrig tappad. O det hände även mig mitt under flygning. Dock återkom aldrig utsignalen i min.
Det va visserligen en 35MHz men det kan ju vara dåliga lödningar även i en 2,4. Tänkte på din räckviddskontroll när signalen plötsligt försvann?? Så jag hade nog fått kollat upp den, åtminstone...
Sen kan det, som redan sagts, vara en himla massa andra orsaker men tyckte ändå det va lite mysko med din räckvidd??

/Micke

numnutchris
2012-09-03, 12:58
---
Orginalaccen utbytt mot en LIPO 7.4volt, ca 1 år gammal och laddat utan balansering med jämna mellanrum.
---


Och, det är inte så att det är glapp där iom du tar (väl?) ut acken när den laddas? Det brukar ta längre tid än du använt utrustningen men har sett tex. stiften i radio lossna efter längre tids vickande när batterikontakt åkt i och ur.

Emil
2012-09-03, 15:03
Tack för allt engagemang!
Kärran är tyvärr bortom räddning i min värld. Det går att tadelar om någon behöver...
Jag har svårt att tro att det har med mottagaraccen attgöra, då kontakten bröts abrupt och aldrig kom tillbaka. Men, vem vet kanske ärdet den ändå. Accen är en ny 6v Instant, som varit laddad 2 gånger. Alla servoni modellen skall klara 6v enligt spec.
Jag hade inte ställt in någon failsafe. (kommer att göra deti framtiden)
Allt i modellen var nytt och har inte varit återanvänt.Kärran hade gjort ca 10 korta flygningar. Detta var första flygningen med denkärran för dagen.
Allt är Futaba original, förutom accen i sändare som är enLIPO 7.4 volts. Original är en NiMh 7.2 volts. Accen är använd i drygt ett åroch laddad ett flertal gånger. LIPOaccen tas alltid ur vid laddning och jagmärker inte något glapp. Sändaren visade på 8 volt under kraschen. Kanspänning/kraft i LIPO accen ändå spela ett spratt??
Jag är för en gångs skull säker på att det inte var pilotfel.Jag stod tillsammans med mina kamrater och tittade på modellen i 20-30sekunder, medans den flög utan att bry sig om att jag viftade på spakarna såmycket jag orkade. När kontakten bröts ylade min OS-200 på 3/4 gas med en 18x8, gissningsvis runt 7000 rpm.
Jag hann till och med att prova vinkla antennen i olikalägen precis före kraschen, utan effekt. Under flygningen och när kontakten bröts stodden i 90 graders vinkel i förhållande till sändaren.
Det var ca 18 grader i luften och det var på eftermiddagendå solen skymde sig bakom molnen. Mottagaren satt med kardborre på undersidanoch var inte inlindad i något. Den borde inte blivit för varm, men vem vet?
Kontakten mellan sändare och mottagare fungerade direkt närjag provade efter kraschen och sändaren var avstängd medans jag letade uppmodellen.
Jag har provat att rycka och dra i alla kablar, utan att jagsett någon glappkontakt.
Batteriet har fortfarande tillräckligt med kräm för att viftamed alla servon samtidigt, utan att spänningsindikatorn går ifrån att visa”mycket bra”.
Range-test utfördes med ”rangecheck-mode” på radion. Jagville bara beskriva att kontakten dog när min kropp skymde sändare/modell. Omjag inte skymde med kroppen, fungerade kontakten vid 35-40 meter. Detta haraldrig hänt tidigare, utan då har det fungerat även om jag skymde med kroppen.Just den kvällen hade jag sämre räckvidd än jag haft tidigare. När jag testat iefterhand är räckvidden som den skall.
Det kan vara så att strömbrytaren slagit av sig själv, menjag fattar inte hur. Det var inte ”trångt” runt knappen, så vibrationerna bordeinte ha kunnat åstadkomma det. Sedan har vi det med sämre räckvidd vid testet.Mycket knepigt.
Eftersom jag inte är så bevandrad inom el/elektronik har jagenligt tips mailat minicars och hoppas att de svarar mig. Leverantören som jagköpt grejorna ifrån har lagt ner sin butik, så jag får lita till importören.Förhoppningsvis tar de in alla grejorna och felsöker. Vi får se vad de sägernär de svarar.

mvh Emil

Bonanza
2012-09-03, 15:51
Jag har inte Futaba själv, men många i klubben har det.
Jag har sett exempel på att själva antenn biten (den oskärmade lilla biten) i slutet på sladden hade gått av, den såg ok ut om man inte kollade noggrant.

bokis
2012-09-03, 17:34
Hej igen,det som gör att jag kan tänka mig att elförsörjningen bröts är att jag TROR att din 617 har batterifailsafe från början,denna gör att om spänningen sjunker så dras motorn ner till tomgång.
Bryts elförsörjningen helt på en gång så är det sista input som gäller d.v.s fullgas..
Är det så att kärran for iväg "för sig själv" på fullgas så tyder det på att den har varit helt strömlös.
Sen varför vete sjutton..

IngemarTh
2012-09-03, 18:41
Jag har för mig att default på vanliga failsafe är att servon hålls i senaste läge på alla Futaba (utom gamla PPM förstås) om sändarsignalen försvinner. Det gör att man inte kan utesluta fel på sändaren. Spänningsfailsafe har Futaba ändrat på senare modeller men det är inte troligt att spänningen legat i det intervallet cirka 3-4 V i detta fall. Ihop med resultatet på räckviddstestet gör att någon kunnig bör titta igenom sändaren för eventuell glappkontakt. Annars är ju korrosion i kontakter i flygplanet en klassiker speciellt om det förekommer icke guldplätterade och slitna kontakter där kontakten återkommer efter en krash. Kan bli konstiga avbrott i NIMH ackar men det var en tidigare generation, vet inte hur det är med de nya typerna.

/Ingemar

Pekkala
2012-09-03, 21:26
Är det inte så på Futaba att om kontakten mellan sändare och mottagare bryts så går gasen till tomgång!
Det är defaueltläge om man inte ändrar på failsafe själv.

senmathal
2012-09-03, 22:15
Att räckvidden tillfälligtvis var så mycket kortare och dessutom med två olika mottagare monterade i två olika modeller tycker jag pekar mot sändaren. För du använde väl inte samma mottagarack i den andra modellen du gjorde räckvidstest på?

Jag råkade ut för exakt samma fenomen men då på ett Frsky system. Men där tappade jag fullständigt kontakten med modellen som utan inprogrammerad failsafe gick men fulll spett i backen. Efteråt fungerade allt som det skulle. När jag gjorde räckvidstest var dock räckvidden bara hälften jämfört med en likadan mottagare. felet visade sig vara att ena antennsladden i mottagaren lossnat. Men ett liknande fel är ju otänkbart i detta fall. En kallödning i sändaren som visar sig när den varit påslagen en stund? Även om Futaba är kända för sin kvalitet så måste det ju kunna hända någon gång.

Håller med om att det vore intressant att skicka sändaren till Minicars för en kontroll. Hittar dom ett fel som kan antas vara en miss vid tillverkningen är dom skyldiga att åtgärda det utan kostnad. Man ska visst även kunna få viss ersättning till skada som felet orsakat. Tyvärr är väl risken att man kan påpeka att en icke originalack använts i radion även om felet inte kan ha orsakats av den.

Annars har köparen rätt att reklamera varan i tre år. Det är dock köparens ansvar att påvisa att felet funnits från början som t. ex en dålig lödning. Men man är väl rädd om Futabas rykte får man hoppas och vad jag har förstått ska minicars vara bra att ha att göra med.

/Mats

senmathal
2012-09-03, 22:21
Många föreslår mottagarantenn eller strömförsörjningen till mottagaren eller andra orsaker som har med mottagaren att göra. Detta förklarar dock inte hur det kunde vara bara halva räckvidden på två olika mottagare i två olika modeller vid olyckstillfället.

Flög modellen bort ifrån dig och sändaren eller var den på väg emot dig? Var den på väg bort från dig stöder det väl räckvidsproblem. Var den istället på väg emot dig och sändaren verkar det väl mindre troligt.

/Mats

Emil
2012-09-03, 22:23
Jag provade och sätta gasreglaget på fullt och stänga av sändaren. Resultatet var att det inte hände något alls. Alla servon stod still, gasservot likaså. Så bör det väl bli även om sändare och mottagare tappar kontakten? Då borde det vara så att antingen tappade sändare och mottagare kontakten, eller så slog strömbrytaren av på egen hand. Mvh Emil

Emil
2012-09-03, 22:32
- Mats, när jag testade räckvidden efter kraschen så hade modellerna olika accar. Det var alltså inte samma.

Modellen var på väg bort ifrån mig, gjorde en svag högerkurva snett nedåt. Den hann aldrig göra varvet runt och komma tillbaka mot mig förrän framfarten stoppaden pga. jord i spinnern.

Tack för informationen om att det är 3 år, jag trodde det var 2.

kasoe
2012-09-04, 09:57
He, känns inte som ett alterantiv i denna felutredningen, men justerade du trimmen på höjdrodret under flygningen?

En notis fanns nyligen i RCME angående ett "vanligt problem", iofs på HiTec radion, och det var att "På/Av-knappen" satt för nära och var för lik trimmen till höjdrodret. Tydligen har flera flygare (i England antar jag) råkat ut för att man bara ska trimma höjden lite och råkar då slå av sändaren med kända konsekvenser. När adrenalinet flödar så tappar man snabbt reaktionsförmågan och kanske inte kopplar ihop att trimmen "kändes konstig" när man skulle justera. Man är ju fullt fokuserad på att se vilken effekt det fick på modellen och den kan bli helt oväntad...

Låter inte som något i ditt fall men ändå...

Är det 7.2V NiMh? Jag trodde de körde med 4-cells ackar numera, dvs ca 6 volt... Nu snackar jag sändare, inte mottagare... Skillnaden mellan 7.2 och 7.4 borde vara minimal... LiPo eller NiMh...

Hoppas du hittar en godtagbar förklaring vad det lider, alltid trist att inte veta...

Hälsar,
Anders Ö

senmathal
2012-09-04, 20:38
- Mats, när jag testade räckvidden efter kraschen så hade modellerna olika accar. Det var alltså inte samma.

Modellen var på väg bort ifrån mig, gjorde en svag högerkurva snett nedåt. Den hann aldrig göra varvet runt och komma tillbaka mot mig förrän framfarten stoppaden pga. jord i spinnern.

Tack för informationen om att det är 3 år, jag trodde det var 2.

Men det gäller nog att det verkligen går att hitta ett fel i radion och att det felet kan antas härröra från tillverkningen. Det finns ju så otroligt många möjligheter till felorsaker.

/Mats

McRegor
2012-09-04, 21:13
För att tala om lite annat än själva orsaken så är det nästan otroligt att en enda kvadd där man kan misstänka radiofel kan generera en så lång tråd numera...:)
Det måste väl innebära att vi generellt har väldigt pålitlig utrustning idag för jämför vi med t ex 70-talet så hände ju konstiga saker för nån flygare nästan varje gång man var på fältet - ja, det kallades nästan jämt "radiostörning" även om "pilotstörning" kanske var mera relevant många gånger...:)
Hoppas givetvis att du hittar orsaken men för en som var med när anläggningarna inte var lika tillförlitliga och störningsokänsliga som idag så är det inte utan att man verkligen förstår att allt inte var bättre förr...:)
Lycka till med problemlösningen hälsar
Roger

numnutchris
2012-09-05, 11:07
För att tala om lite annat än själva orsaken så är det nästan otroligt att en enda kvadd där man kan misstänka radiofel kan generera en så lång tråd numera...:)
Det måste väl innebära att vi generellt har väldigt pålitlig utrustning idag för jämför vi med t ex 70-talet så hände ju konstiga saker för nån flygare nästan varje gång man var på fältet - ja, det kallades nästan jämt "radiostörning" även om "pilotstörning" kanske var mera relevant många gånger...:)
---
Roger

Ja det var liksom mer förlåtande med analoga saker, alla "ryck" kunde skyllas på radiostörningar, sen kom datamottagare o PCM och plötsligt kunde man få oförklarliga bortfall... Även om utrustningen numera har blivit bra på motverka sådant så går det fortfarande få brownouter mha "dåliga mekanikern" (den brukar jag skylla sena nattmonteringarna på), och även skapa dåliga förutsättningar för mottagaren och övrig utr...
:)

Emil
2012-10-04, 16:32
Nu har sändaren tillsammans med alla annan elektronik varithos Minicars förlängda arm, Futabas serviceverkstad som heter Kajs RC-service.Kaj, som verkar ha mycket gedigen kunskap om elektronik, har kollat igenomsystemet i sin helhet med sändare, mottagare, servo, batterier m.m. Tyvärrhittade han inget uppenbart fel, dock förstärkte han en lödning som inte var100-procentig i mottagaren. Batterier, kablage och servon fungeradeklanderfritt. Sändaren hittade han inget fel på. Dock har han inte tagit urelektroniken ur sändaren, för det är tydligen för svårt att montera tillbakaden igen.
Eftersom jag hade sämre räckvidd på radion efter krashen,tyckte även Kaj att det var konstigt att han inte hittade något fel. Han sa sigha en obekräftad teori som gick ut på att LiPo-accen i sändaren håller en högrespänning under en längre tid. Eventuellt kunde någon elektronikkomponent isändaren blivit överhettad. Dock hade han inte kunnat simulera fram det.
Det som jag inte nämnt i tråden innan, var att jag tvåveckor tidigare råkat ut för samma sak, men med en mindre Spitfire modell. På låg höjd kändes det som jag tappadekontakten och kärran dök ner i havreåkern. Den klarade sig hyggligt helskinnadoch efteråt betedde sig höjdroderservot (Futaba3115) lite knepigt. Jag troddedet var servot, bytte det och allt var bra igen. Med facit i hand, vilket jagockså meddelade Kaj, så tror jag det var första gången jag tappaderadiokontakt. Det servot fick Kaj också till sig och det visade sig att drevenhade fått sig en törn, men servot fungerade bra. Skadan uppkom sannolikt vidkraschen.
Eftersom det gått 24 månader efter inköpet har köparenbevisbördan. Futabas representanter i Sverige ansåg inte att jag bevisat attdet var fel på sändaren. Det om känns bra är att jag mestadels blivit trevligtbemött och fått hjälp att kolla av alla mina saker. Allt utom sändaren vågarjag nu återanvända och jag behövde inte betala vansinnigt dyrt för att få denhjälpen. Dock vågar jag inte använda sändaren igen. Efter att ha frågat, så harjag fått möjligheten att köpa en ny tom radio (bara radion, inga tillbehör) för2000 kr. Jag har valt att gå på det och får den om några veckor.
Enligt Kaj så får man aldrig något nytt av Futaba, även omett fel inträffar de första 12 månaderna, utan då repareras grejorna.
Jag har också fått information om att man absolut inte skallanvända LiPo-accar i sändaren. Enligt Kaj så är det av 2 skäl. 1) Elektronikenkan bli överhettad av den högre spänningen, speciellt eftersom en LiPo hållerhögre spänning under en längre tid. 2) Man kan inte ladda en Lipo-acc i sändareoch måste ta ut den vid laddtillfället. Då kan man skada kontakten, då den är direktlödad på elektronikkortet som inte är designat för att kontinuerligt kopplas uroch i. Själv har jag inte åsikt om vad som är rätt och fel, utan vill baradelge den informationen jag fått till mig.
Tyvärr vet jag inget mer om felorsaken, men sånt är livet.Det jag hoppas på nu är att det finns lite flygväder kvar på året och att minnya sändare kommer snart. Det suger det duktigt i flygtarmen.

numnutchris
2012-10-04, 17:54
Har egentligen inget att tillägga förutom att jag relativt nyligen fick hem en mottagare som tappat kontakten. Lång story kôrt så var en antenn av inne i skärmade delen - häpp - Kompisen hade då redan lånat en kinakopia så jag fick behålla den trasiga och "lagade" antennen (båda faktiskt) genom att korta ner dem, coaxdelen, helt enkelt; har sedan flugit ett antal gånger med den i F22:foamien som finns nånstans på min tubkanal. (Promenerade också fullpower räckviddskoll innan och kom lika långt som den skulle; 617FS)

Ang ack så säjer inte emot kaj men om 1) så finns i manualen inget om lipo mer än att ställa upp batterivarningen (under SYS-SOUND), kör själv med 2S varvat med NiMh "varannan gång". Och Robbes setup av 8FGS kommer med li-ack... Min är fö. första versionen (utan S och med korta slajdar på sidorna).
2) kan man motverka med en kort servoförlängning som får sitta permanent i radions kort.

freddan_6
2012-10-04, 18:08
Överspänning är inte bra vare sig för mottagare eller servo. Jag har varit med om att överhettade servon tillfälligt dödar mottagaren. Sen om man koppar ur servot får man åter full kontakt. Angående att skymma antennen med kroppen, du får cirka ingen räckvidd genom vattten eller människokropp, så det är meningslöst att försöka.