handdator

Visa fullständig version : Cloverleaf-antennens placering



sundqvistjohan
2012-09-03, 14:40
Har försökt googla på hur vågorna sprider sig från en (5.8 GHz) sändare försedd med treklöver men inte hittat något.

Ska antennen peka rakt uppåt på flygplanet, åt ena sidan eller neråt?
31849 31848 31847

simonarvestrand
2012-09-03, 14:53
Övre och undre bilden är ok. Signalen är äppleformad ser ut som antennen, dåligt över och under

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

DennanHMFK
2013-08-21, 08:20
hur menar du Simon? :D
kanske är lite seg efter nyss ha vaknat. haha

på en MK, är det bäst att ha den under maskinen?
upplever att räckvidden är ~500m med dom Klöver och Skew jag har, medans andra har 1km eller lite mer. :S

har antennen på ovansidan på min fw450, kanske testa och sätta så den tittar neråt?

simonarvestrand
2013-08-21, 09:10
Loben ser ut så här (|) signalen är likadan. alltså bra på sidorna över och under är ett hål där är det inget bra.

rätt svårt att förklara i text :)

kort sagt om du har den uppåt eller nedåt spelar ingen roll det är sidorna som ger bra mottagning.


nedåt kan vara en fördel då inga saker på maskinen kommer störa signalen.

DennanHMFK
2013-08-21, 09:12
Najs
Ska testa det och se om man får lite bättre räckvidd.

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4

simonarvestrand
2013-08-21, 09:23
multirotor är enligt mig ofta väldigt bökigt att få bra räckvidd med, har dock lyckats bra med min qav400 som klarar kilometern utan problem.
min flame450 fick jag en hel del störningar vid ca 500meter fick aldrig ordning på det.

DennanHMFK
2013-08-21, 09:25
Ah.
Håller på och sätter ihop det sista på en FT Versa Wing som jag tänkte testa fpv på, se hur den lirar med samma grejer.

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4

lassebetong
2013-08-21, 09:53
Över eller under beror väl ändå på hur man flyger.
Många tycks bara vilja flyga högt och långt bort och då funkar väl neråt bäst?
Själv fräser jag helst fram så lågt och fort som jag törs vilket oftast innebär att jag flyger under min mottagare.
Då inbillar jag mig att uppåtriktad antenn är bättre.

simonarvestrand
2013-08-21, 10:12
du har så rätt. räknade inte med att det är så många som flyger som oss :)
tror dock jag vann i lågflygning igår efter en granskning av filmerna :D

Henke.a
2013-08-21, 10:25
tror dock jag vann i lågflygning igår efter en granskning av filmerna :D

Var det en touch and go? :D









Sent from my Futaba tf8g

simonarvestrand
2013-08-21, 10:44
jag mårkte inget men tror landningsställen nuddade gräs, då ska väl tilläggas att mina landningställ är 50mm

Fluf
2013-08-21, 12:05
Loben ser ut så här (|) signalen är likadan. alltså bra på sidorna över och under är ett hål där är det inget bra.

rätt svårt att förklara i text :)

kort sagt om du har den uppåt eller nedåt spelar ingen roll det är sidorna som ger bra mottagning.


nedåt kan vara en fördel då inga saker på maskinen kommer störa signalen.

Brukar beskriva det som att man trär en doughnut på antennpinnen, hål i topp/botten och som tjockast/mest räckvidd på mitten :)

För har för mig att en klöver har ungefär samma signalspridning som en dipole/whip men med skillnaden att den är cirkulärt polariserad istället för vertikal polariserad?

http://engweb.info/courses/wdt/lecture06/doughnut-dipole.jpg