handdator

Visa fullständig version : Börjar från noll



Gitzin
2012-09-04, 10:37
Är helt ny på detta så vet ni tips på hur man kan lära sig va servon, blad, batterier o allt har för innebörd o hur allt funkar?! Brukar se ut så här när man försöker lära sig.. " använder mig av " HSSL-5846 DFFD.5454 DGDT.456654DFGFG. 5455464 MEGA SUPER PUMA!
är sujkt intresserad av fpv o vill den vägen gå! ;D har iaf beställt en 6h heli som ja ska lära mig flyga.

Fluf
2012-09-04, 12:46
Två starka tipps för nybörjare (vi har alla varit där), och detta gäller särskilt med 6chan heli.

1. Skaffa en bra simulator, tex Phoenix är populär bland heliflygare.
2. Hitta en lokal heliklubb som kan hjälpa till med tipps och trix, trimma in helikoptern med mera.

Du kommer att krascha, alla kraschar och krascha helikopter kostar. Med en simulator minskar du antalet krascher på grund av pilotfel (det kommer man göra ändå), med en flygklubb så minskar du antalet krascher på grund av mekaniska fel (det kommer nog ske ändå). Jag lärde mig väldigt fort att kostnaden för helikopter är inte inköpskostnaden, det är reparationerna. En simulator motsvarar ca 2st krascher beroende på hur illa de är.

Vill inte vara avskräckande, men var beredd på att du kommer krascha din helikopter en del.

När du har bemästrat din helikopter till parkflygning kommer du antagligen vilja byta den mot nästa för att köra FPV då den första helikoptern kommer antagligen vara lite skev på sina ställen och ha en del "personligheter" efter inflygningsperioden ;)

Heli är skitkul! Min första säsong med 6chan heli såg jag det som en triumf att komma hem från en flygning med en hel helikopter efter att ha hovrat 2st LiPon, det var inte varja gång man lyckades med det! Hehe.


Välkommen i hobbyn och lycka till :)