handdator

Visa fullständig version : Länsförsäkringar har tagit bort modellflyg...



Fredrik R
2012-09-04, 15:21
Tänkte upplysa er om att länsförsäkringar har tagit bort Modellflyg under allriskförsäkringen.
Det gäller från och med din förfallodag detta år.

MattiasPap
2012-09-04, 18:04
Då är det bara att byta till IF. Dom försäkrar modellflyg upp till 50 000kr.

Sigun
2012-09-04, 20:07
Hur fungerar en sådan försäkring? Om du sätter kärran i backen är det väl knappast något bolag som vill ersätta den? Det är ju väldigt sällan som det är materialfel utan oftast är det väl tankevurpor hos piloten som ställer till det. Stöld kan jag ju tänka mig men det funkar väl med vanlig hemförsäkring.

mvh Martin

MattiasPap
2012-09-04, 20:49
Hur fungerar en sådan försäkring? Om du sätter kärran i backen är det väl knappast något bolag som vill ersätta den? Det är ju väldigt sällan som det är materialfel utan oftast är det väl tankevurpor hos piloten som ställer till det. Stöld kan jag ju tänka mig men det funkar väl med vanlig hemförsäkring.

mvh Martin

Jo IF tar den för du tecknar hemförsäkring stor, då ingår det drulle. Jag har den och det är sant. Ring dom själv och fråga om du inte tror mig :)

Sigun
2012-09-04, 21:19
Vad kostar det tillägget ? utöver den vanliga hemförsäkringen per år ?

MattiasPap
2012-09-04, 22:23
Vi betalade 2000kr om året för den vanliga och nu betalar vi 2700kr om året istället så en 700 spänn rör det sig om!

Stickan
2012-09-04, 23:22
Kolla ditt försäkringsvillkor!
På if´s hemsida kan man läsa i aktuellt villkor att modellflyg är undantaget.
Det verkar som att det tex gäller vid stöld och brand men inte om man tex kvaddar.
Skrivningen är rätt lika i dom flesta villkor så oavsett försäkringsbolag bör man kolla vad som gäller.
Ring en skadehandläggare på ditt försäkringsbolag för klarhet. När det gäller Länsförsäkringar så är det ju lokala bolag. Villkoren kan skilja på vilket Länsförsäkringsbolag du tillhör.

MattiasPap
2012-09-04, 23:25
Jag fick svaret att det gäller om det finns dokumenterat på bild/film att den kraschat. Och att det inte får vara på tävling. Detta fick jag muntligen på telefon. Hon fick även en bild mejlad till sig för att se vad det rörde sig om för flygplan.

HS-Racing
2012-09-04, 23:45
Jag har försäkringen via RCFF och SMFF och även en extra via mitt fack (transport).. Om du drar en kärra i backen finns det inget bolag som täcker.. En del har undantag för just modellflygplan andra har regler som säger max 1.40 i spännvidd, andra bolag har max vikt osv...
Kolla upp exakt vad som gäller, och ring gärna flera gånger till samma bolag så får ni ibland olika uppgifter, pga ibland kommer man till en "kundtjänst" som sitter på uppdrag av bolaget ifråga.. å då får man svaret "jo då drulle gäller ALLT" ...
Jag har varit med om att dom va tvungen att kolla med sin "kollega" för att kunna ge exakt rätt svar...

Man kan lugnt säga att det är en jungel bland bolagen !!

Extraförsäkringen som jag har via transport täcker transporter och förvaringen hemma... tex om frugan råkar köra dammsugaren rätt i vingen så gäller den...

Men nu tänker ni att det gör ju hemförsäkringen, nä det fanns riktigt finstilt text som sa att det inte gäller flygmaskiner.

så mitt råd är att kolla NOGA !!!

UndCon
2012-09-05, 01:02
...eller om frugan hoppar på planet :lollypop:

Extra_Mannen
2012-09-05, 01:43
Jag fick ett mycket bra erbjudande från (IF) Audi ägare kan täckna en försäkring som heter Audi försäkringen som går under if. för 400kr extra så får man 0kr i självrisk vid lack skador o.s.v. så man frågade ju om övriga ärende också!

Nu till ämnet. flyttade nte bara bil försäkringen utan alla försäkringar i hushållet vilket gav mig en försäkring på upp till 50000kr på modellflyg prylarna. Som jag fattade det så gäller det även om modellen brakat ner i backen från luften.

Ska kolla upp det nogrannare!

Steffe
2012-09-05, 07:37
Flygplan som kostar flera 10.000-lappar kraschar nog varje vecka här i landet.
Jag har själv beskådat flera såna krascher.

Då ställer man sig frågan.
Har nån av dessa fått ersättning från försäkringen ?
Så länge ingen svarat JA på det så är jag skeptisk.

Och finns det flera tolkningsmöjligheter till reglerna, vilket den här tråden antyder, så är det bolagets tolkning som gäller.
Hur svårt är det att gissa utgången av det ?

/Steffe

LIP
2012-09-05, 08:21
Jag har fått ersättning från mitt försäkringsbolag, senast ifjol.
Men du skall lämna en förklaring om vad som hänt, som i mitt fall t.e.x. Jag hade inte varit uppmärksam när jag skruvade fast den ena vingstöttan på min 1/4 skala cub. Jag hade inte sett till så att skruven som jag skruvade fast stöttan med hade kommit igenom skruvhålet utan stöttan hade blivit fastklämd mellan fästet i kroppen och kanten på fästet vilket naturligtvis inte höll och stöttan släppte och vingen gick av.

Man skall alltså själv ha klantat till det rent materiellt för att försäkringen skall gälla.

Om du påvisar att haveriet var på grund av en radiostörning eller servofel och liknande så gäller inte försäkringen för då har du haft för dålig utrustning. (Viktigt att tänka på när man köper utrustning).

Sen är det också så att om du har byggt en modell efter enbart en ritning så får du inte ersättning för nedlagt arbete. Ersättning får du efter vad du lagt ner i reda pengar. Högst ersättning får du om du köpt modellen färdig från en handlare men du måste kunna visa upp kvitto på de delar som du köpt men kom ihåg att det är åldersavdrag också.

Jag har kunnat utnyttja försäkringen två gånger sedan 70-talet och då var det en 1/4 skala Tiger Moth som jag hade missat att dra in en skruv i vinginfästningen.
Så tänk på att om det är någon som kommer och surrar med dig under montage av modellen, kolla montaget en extra gång innan du gör första starten för dagen.

Steffe
2012-09-05, 09:08
LIP: Vilken typ av försäkring hade du ?
Hemförsäkring, Drulleförsäkring ..... ?

/Steffe

LIP
2012-09-05, 14:51
Förstår inte, jag skrev ett svar till Steffe men det försvann någonstans!
Skriver ett nytt svar.

Jag har en villaförsäkring med tillägg för drulle/otursförsäkring eller kalla det vad du vill, det är samma typ av försäkring med olika namn beroende vilket försäkringsbolag.

JR
2012-09-05, 22:41
Och jag skall kolla om mitt försäkringsbolag tar försäkringar på RC prylar. Om de gör så skall jag omedelbart byta för ni får faktiskt betala Era misshaps själva.

HS-Racing
2012-09-05, 23:09
Och jag skall kolla om mitt försäkringsbolag tar försäkringar på RC prylar. Om de gör så skall jag omedelbart byta för ni får faktiskt betala Era misshaps själva.

Då ska jag kolla om mitt bolag tar sporthoj, sportbil, fallskärmshoppar........ ;) (ironi)

Snickarjävel´n
2012-09-06, 06:29
Och jag skall kolla om mitt försäkringsbolag tar försäkringar på RC prylar. Om de gör så skall jag omedelbart byta för ni får faktiskt betala Era misshaps själva.


Hello Mr smart guy, du skulle kanske startat dig ett eget försäkringsbolag och bara försäkrat dig själv i det så du slipper "betala för andra"...........Skaplig premie du hade haft...

JR
2012-09-07, 00:07
Hello Mr smart guy, du skulle kanske startat dig ett eget försäkringsbolag och bara försäkrat dig själv i det så du slipper "betala för andra"...........Skaplig premie du hade haft...

Näe vill tillhöra den stora massan för det kan ju komma nån jävla snickare och sno mina modeller och då vill jag gärna ha lägsta premie och högsta ersättning. Men som sagt felspakningar och bristfälliga "Hobbyking" produkter får du ersätta själv.