handdator

Visa fullständig version : Skränkning på dubbeldäckare



senmathal
2012-09-06, 20:20
Hej!

Jag håller på att knåpa ihop min första dubbeldäckare och nu är det dags för riggning av vingarna vilket inte känns helt lätt. Vingarna har ingen inbyggd skränkning men eftersom dom inte är särskilt vridstyva är det inga problem att åstadkomma lite skränkning i samband med riggningen. Men då är frågan om det är en för eller nackdel på en dubbeldäckare av oldtimermodell med Clak-Y profil. Här finns en länk till konstruktörens byggtråd. http://www.modelflying.co.uk/forums/postings.asp?th=46673

I byggbeskrivningen står det inte något om skränkning men det kan ju finnas generella erfarenheter. Vad gäller anfallsvinkeln verkar den ska vara lika på övre och nedre vingar.

Jag håller som bäst på att tråckla dit wirarna på vingarna och komma underfund med hur jag ska sträcka och slacka för att få det hela rätt.

/Mats

Modellflygarn
2012-09-06, 21:57
Hej!

Jag skulle nog skränka övervingen lite om jag skulle skränka nåt. Då stallar undervingen lite före övervingen och borde ge bättre stabilitet. Iaf imitt huvud... :)
Borde inte vara nåt problem på en sån kärra men ändå.

FDog
2012-09-06, 22:13
Har ingen dubbeldäckare själv men vad jag har fått lära mig så ska övervingen stalla först
Då viker den sig framåt.
Om undervingen stallar först så sätter kärran sig, då har man större problem.

Övervingen ska alltså ha större anfallsvinkel än undervingen och undervingen borde vara skränkt eller båda.
Lite skrivbordsflygning:-)

Modellflygarn
2012-09-06, 22:25
Kan ligga nåt i det... :)

LIP
2012-09-06, 22:37
Skulle nog inte satsa på större anfallsvinkel på övervingen. Det jag har läst mig till när jag byggt dubbeldäckare är att vingarna i princip skall ploga, det betyder att övervingen skall ha något mindre anfallsvinkel och så är det på fullskala, det var så i allafall på den fullskala Tiger Moth som jag flög en gång i tiden.
Det betyder i praktiken att undervingen stallar för övervingen.
Skränkningen anser jag skall vara på båda vingarna.

senmathal
2012-09-06, 22:42
Jag vet inte om det kan ha någon betydelse men undervingen är till ytan mycket mindre än övervingen. Det känns som om att det ska mycket till innan den betydligt större övervingen ska stalla före undervingen. Men vingytan kanske inte har någon betydelse för hur snabbt den stallar.

Nu vet jag ju inte om den kommer att vara kritisk överhuvudtaget. Man får väl se till att ha lite fart vid inflygningen från början tills man har lärt sig var gränsen går. Jag antar att dubbeldäckare kan vara lite lynniga p.g.a. av att dom är lite högre.

/Mats

senmathal
2012-09-06, 22:45
Skulle nog inte satsa på större anfallsvinkel på övervingen. Det jag har läst mig till när jag byggt dubbeldäckare är att vingarna i princip skall ploga, det betyder att övervingen skall ha något mindre anfallsvinkel och så är det på fullskala, det var så i allafall på den fullskala Tiger Moth som jag flög en gång i tiden.
Det betyder i praktiken att undervingen stallar för övervingen.
Skränkningen anser jag skall vara på båda vingarna.

Tack för tips med lite erfarenhet bakom. Men om övervingen har större anfallsvinkel blir det väl tvärtemot en plog. I alla fall om man jämför men en snöplog :) Det ska vara lite toe out på bilspråk med andra ord.

Och än har jag inte fått ändan ur vagnen och kommit förbi med ritningen jag fick låna ...

/Mats

LIP
2012-09-06, 23:30
Läs mitt inlägg en gång till, tror du har gjort en tankevurpa.

senmathal
2012-09-07, 09:17
:) hm... Ja hur kunde jag läsa så knasigt ? Fick det på något konstigt sätt till att övre vingen skulle ha större anfallsvinkel.

/Mats

LIP
2012-09-07, 09:31
Stod så i kommentaren ovanför min, därför min kommentar.

senmathal
2012-09-07, 09:43
En liten bild på skapelsen så långt jag har hunnit med bygget. Fantiserar om att hinna med maiden innan snön.


/Mats

senmathal
2012-09-07, 09:45
Jag var nog lite trött i går kväll :)

/Mats

No4
2012-09-07, 10:46
Har byggt och flygit en hel del olika dubbeldäckare genom åren och vill föreslå att ha - 1,5 -3 grader (negativt) på övervingen och 0 grader på undervingen. Gör gärna övervingen justerbar så att det optimala kan testat. Det är lite olika beroende på vilken vingprofil mm som planet har. Självklart ska undervingen ståla först.

31953


31954


Tex på min 1/4 skala Stampe så kör jag efter mycket testande numera -3 grader på övervingen och 0 grader på undervingen och lite skränkning på vingarna dvs att vingspetsen har lite negativ skränkning. Den har en profil med väldigt platt undersida.

31955

Den har mycket fina lågfartsegenskaper och stålar jättesnällt genom att lugnt och snällt sjönka med nosen och ej ramla äver vingspetsen "huxflux".

LIP
2012-09-07, 11:28
Vid en normal ClarkY profil så har den ca 1,5 graders anfallsvinkel när undersidan av profilen har nollgrader eller samma vinkel som stabilisatorn, (=paralell).

Thomas
2012-09-07, 12:04
Clark Y är ju en populär profil.
Observera att "noll-linjen" inte är parallell med den flata delen av undersidan.
Lägger man den plant, så kommer profilen att få ett par graders anfalls/rigginingsvinkel, som LIP mycket riktigt påpekar.

31966

senmathal
2012-09-07, 12:33
Jo Clark Y är ju ganska vanlig är var väl det förr i alla fall. Men den är väl ganska vindkänslig om jag förstått det rätt.

Antar att det är spetsen på framkanten som är mätpunkten. Jag har försökt få det så exakt som möjligt utifrån ritningen. Men lite går det ju alltid att justera genom att palla upp fram eller bakkant på vingen.

/mats