handdator

Visa fullständig version : Huvlås i "gummi" – var får man tag i sådana? Om de finns i rc-storlek?



Flahultarn
2012-09-08, 19:15
Vill ha tag isådana här huvlås i ungefärlig skala 1:4 men det är inte så blodigt, bara de är mindre än fullskala:) Någon med tips? Jag har letat i diverse butiker utan att hitta...:banghead:

Eller något med liknande funktion, det går lika bra!

31976

AnWi
2016-01-09, 22:11
Fick du tag i några? Jag är också intresserad.
Piper Cherokee och Arrow har det på vissa modeller

Anders

Ålänning
2016-01-09, 23:21
Har Cherokee såna? Har dom inte små metall-lås man flippar upp, hakar av och öppnar?
Tänker på en gammal härk som finns lokalt här (som jag bygger kopia på):
http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=8806

AnWi
2016-01-09, 23:43
5648556486
Lite svårt att se men du har nog rätt. Borde vara enklare att finna i rätt storlek.

Flahultarn
2016-01-11, 08:08
Nope, hittade inga dylika i tillräckligt litet utförande... så det fick bli en annan lösning på det hela.

Thomas
2016-01-11, 08:28
Ingen som har en 3D-skrivare, som kan printa ut sådana??

Flahultarn
2016-01-11, 17:09
Hm, en god tanke, men jag tvivlar på att den jag har skulle göra det bra. Jag har lite problem med så små saker. Skala 1:5 skulle väl innebära att "gummistroppen" skulle bli ca 20 mm lång. Iofs det kanske får testas iaf... Fast så elastiskt blir det inte men det funkar kanske ändå.

Thomas
2016-01-11, 17:34
Ska det vara fungerande lås?
Räcker det inte med dummies??

Ålänning
2016-01-11, 19:06
Leta på nu eller kom på en lösning så jag kan använda samma sak på min Cherokee... ;-)

Flahultarn
2016-01-11, 19:12
Klart det skulle vara fungerande ;) annars försvinner ju halva nöjet! Jag ska testa ikväll om ni kan ge mig en hint om storleken. Kan inte riktigt minnas hur stora de är i 1:1 och Biltema hade ingen storlek att gå efter...

karstena
2016-01-11, 19:17
er det ikke mulig at støpe nogle i noget segt silikonemasse. Sikaflex findes i sort og er temmelig segt. Om man lager en form i gips eller træ. Jeg tror det vil virke. og massen koster rundt 125 kr. Det er jobben med formen som er det vanskelige. Her kan man jo lage en atrap i voks og gipse den ind for at smelte den ut når gipsen har størknet. Så fylder man hullet med sikaflex.

kjni
2016-01-11, 20:48
Klart det skulle vara fungerande ;) annars försvinner ju halva nöjet! Jag ska testa ikväll om ni kan ge mig en hint om storleken. Kan inte riktigt minnas hur stora de är i 1:1 och Biltema hade ingen storlek att gå efter...


Hittade en bild med mått så nu är det bara att skala till rätt storlek och sätta igång....

http://www.dokumenta.se/modellflyg/print/420152.gif

MVH
Kjell Nilsson

Flahultarn
2016-01-11, 23:10
Haha, sedär, då finns det inget att gömma sig bakom längre ;) Det blev dock TV-tittande ikväll, denna för det mesta meningslösa sysselsättning, men det var en rätt annorlunda och sevärd film.

Men det här ska bli spännande och för mig helt ny teknik. Får klura lite på hur det ska gå till bara. Mitt eget behov är egentligen passerat men det skulle va intressant att testa ändå. Lovar att återkomma när jag ger mig i kast med detta!

Flahultarn
2016-01-12, 20:08
Gjorde ett första printförsök ikväll med hyfsat resultat. I 1:5 blev de ca 25 mm långa vilket är fullt printbart. Ska modifiera filen lite och göra nytt försök. Sen återstår fästena i aluminium men de tror jag ska ordna sig.

kjni
2016-01-14, 16:13
Hade lite tid att slå ihjäl så jag ritade upp gummidetaljen och en gjutform som jag printade. Gjort en testgjutning i silicone som blev ganska OK. Skulle helst ha en lite hårdare silicone eller kanske polyuretan? Den lilla 2 mm axeln fungerar också som styrning mellan formhalvorna och ger ett hål för fastsättning av gummit. Bara metalldetaljerna kvar....
Skalan är 1/3.

http://www.dokumenta.se/modellflyg/print/Autodesk_Fusion_360.jpg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/print/L1050138.jpeg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/print/L1050139.jpeg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/print/L1050140.jpeg

MVH
Kjell Nilsson

LIP
2016-01-14, 16:57
Snyggt jobbat!

Flahultarn
2016-01-14, 19:17
Men Kjell, det är ju fel skala ;)

Du slutar aldrig att förvåna, ser ju väldigt snyggt ut. :applouse:

Hur gör man? Gör du ett/flera hål som du trycker in gjutmaterialet i? Eller hur fungerar det?

Skulle det fungera med sikaflex som Karstena föreslår eller annan silikon "på tub" som jag har tillgång till?

LIP
2016-01-14, 19:48
Då jag har gjutit i silikon eller polyuretan har jag haft formen stående med ett påfyllningshål i botten och ett avluftningshål i toppen och sedan fyllt formen från botten tills överskottet rinner ut i toppen. Gjutmassan ser då till att trycka luften före sig hela tiden .

kjni
2016-01-14, 21:01
Den silicon jag använt är tvåkomponents RTV 4428 avsedd att gjuta formar. Behöver inget skäppmedel men är som sagt lite för mjuk för att "stropparna" skall spänna starkt.

Vet inte om det fungerar med vanlig byggsilikon - det beror nog mest på om den härdar instängd i formen. Lite tveksam om det fungerar.

När jag gjuter i så här små formar blandar jag silikonet och härdaren i en liten plastmugg eller liknande och låter den sen stå så att bubblorna kommer upptill ytan. Det går sakta p g a viskositeten. Bäst är om man kan placera muggen med blandningen i vakuum så att bubblorna expanderar och flyter upp fortare och brister. Sen suger jag upp silikonet i en 2 ml spruta och fyller vardera formhalvan med lite råge och sätter försiktigt ihop halvorna och sätter en limklämma som håller ihop under härdningstiden. Överskottet pressas ut åt sidorna så det blir lätt lite kladdigt. Snyggast vore förstås att göra som Lasse beskriver med ett ingjöt i botten och luftkanaler i ställen där det finns risk för luftfickor. Men för att göra några enstaka delar kan man stå ut med kladdet.

Vilken skala skulle passa dig?

MVH
Kjell

Flahultarn
2016-01-14, 22:39
Den silicon jag använt är tvåkomponents RTV 4428 avsedd att gjuta formar. Behöver inget skäppmedel men är som sagt lite för mjuk för att "stropparna" skall spänna starkt.

Vet inte om det fungerar med vanlig byggsilikon - det beror nog mest på om den härdar instängd i formen. Lite tveksam om det fungerar.

När jag gjuter i så här små formar blandar jag silikonet och härdaren i en liten plastmugg eller liknande och låter den sen stå så att bubblorna kommer upptill ytan. Det går sakta p g a viskositeten. Bäst är om man kan placera muggen med blandningen i vakuum så att bubblorna expanderar och flyter upp fortare och brister. Sen suger jag upp silikonet i en 2 ml spruta och fyller vardera formhalvan med lite råge och sätter försiktigt ihop halvorna och sätter en limklämma som håller ihop under härdningstiden. Överskottet pressas ut åt sidorna så det blir lätt lite kladdigt. Snyggast vore förstås att göra som Lasse beskriver med ett ingjöt i botten och luftkanaler i ställen där det finns risk för luftfickor. Men för att göra några enstaka delar kan man stå ut med kladdet.

Vilken skala skulle passa dig?

MVH
KjellHej Kjell,

Det var inte en propå om tjänster från min sida. Jag har inget direkt behov för tillfället utan ser det mer som ett "lagom" projekt att testa gjutning. Jag löste behovet till min SuperStol-modell på annat sätt så de här stropparna inte behövdes alls.

Jag tror jag ska testa med vanligt byggsilikon, det kan ju inte annat än misslyckas... men då vet man ju det iaf. Det blir lite mindre än dina, ca 25 mm långa. En del av problematiken kanske ligger just i litenheten kan jag tänka mig. Det får visa sig.

kjni
2016-01-14, 22:54
Hej Per,
tog det inte som tjänstepropå utan mera som att om jag ändå experimenterar kan jag ju testa hur det gå att skala filerna till annan storlek. Blev lite sugen att testa bara för att....

Här är några bilder som skulle platsat i förra posten men kommer nu.

http://www.dokumenta.se/modellflyg/print/L1050142.jpeg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/print/L1050143.jpeg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/print/L1050144.jpeg

/Kjell

Ålänning
2016-01-14, 23:46
Svart sikaflex ska väl funka? Annars finns det någon annan sån där svart kräm man sätter fast plastdelar på plastdelar (uretan?) på bilar med. Det biter inte värme, kyla eller kniv på. Men flexar gör det, sjukt starkt fast rätt böjligt. Jag fick bort det från min bil med skalpell endast (utan att skada lacken för mycket bakom).

Flahultarn
2016-01-15, 09:00
Hej Per,
tog det inte som tjänstepropå utan mera som att om jag ändå experimenterar kan jag ju testa hur det gå att skala filerna till annan storlek. Blev lite sugen att testa bara för att....


/KjellVad bra att jag inte blev missförstådd då :)

Jag antar att det finns en gräns för hur små saker tekniken passar för och att det såklart beror av hur detaljen ser ut också. Om inte annat så blir lagerskarvarna i formprintarna mer framträdande i helheten ju mindre detaljerna är. I helgen ska jag ge mig på det i skala 1:5 eller möjligen en "dubbelgjutning" med 1:6 också.

Det borde fungera med "patronpistol" och byggsilikon om man gör lufthål på strategiska ställen. Får se hur det håller, det är ju rätt tunnt gods i den här skalan.



Svart sikaflex ska väl funka? Annars finns det någon annan sån där svart kräm man sätter fast plastdelar på plastdelar (uretan?) på bilar med. Det biter inte värme, kyla eller kniv på. Men flexar gör det, sjukt starkt fast rätt böjligt. Jag fick bort det från min bil med skalpell endast (utan att skada lacken för mycket bakom).Du lyckas inte hitta vad du syftar på för produkt här eller?

Vad tror ni om det här "Packningssilikonet": http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Tatning/Packningssilikon-Hogtemperatur-2000036107/

Ålänning
2016-01-15, 20:00
Du lyckas inte hitta vad du syftar på för produkt här eller?
Har frågat han som limmade på det (när jag monterade en läpp på bilen) och tog bort det mesta åt mig (när jag tog bort läppen), återkommer.

kjni
2016-01-17, 18:26
Har nu testat att krympa formarna och printat nya i skala 1/4 och 1/5 med hyfsat resultat. De nya formarna är printade med skikttjocklek på 0,025mm i en Form1+

http://www.dokumenta.se/modellflyg/print/form0025.jpg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/print/L1050148.jpeg

Hälsningar
Kjell Nilsson

flygrc
2016-01-17, 20:54
Jag är nyfiken på varför du ställt formarna på snedden under printningen? (om jag nu förstod rätt...) Är det för att få mindre med "årsringar"?

kjni
2016-01-17, 21:45
Form1 printar genom att härda flytande akrylplast med en laser som bygger skikten i botten på behållaren med plast. Varje skikt fastnar då till viss del i botten på behållaren och måste "dras" loss så att det kommer ett nytt flytande skikt mellan det härdade lagret och den genomskinliga silikonbelagda botten i behållaren. Delen som printas hänger alltså upp och ner från printplattformen och "växer upp" ur plastlösningen. Genom att placera modellen på snedden blir varje skikts yta så liten som möjligt och kräver mindre kraft för att lossas från silikonet i botten. Det ger mindre belastning på supporten delen hänger i och också mindre belastning inuti själva delen.

Bilden i förra posten skall egentligen betraktas upp och ner om den skall visa hur det ser ut under printning.

http://www.dokumenta.se/modellflyg/print/form1.jpeg

MVH
Kjell

Ålänning
2016-01-17, 22:55
Har frågat han som limmade på det (när jag monterade en läpp på bilen) och tog bort det mesta åt mig (när jag tog bort läppen), återkommer.
Würth Lim & Tät / Limma och tät, Limotät ... nåt sånt.

Flahultarn
2016-01-17, 22:57
Har nu testat att krympa formarna och printat nya i skala 1/4 och 1/5 med hyfsat resultat. De nya formarna är printade med skikttjocklek på 0,025mm i en Form1+

Hälsningar
Kjell NilssonImponerande må jag säga, ser riktigt bra ut! Och imponerande utrustning du har tillgång till!

Riktigt den tekniken kunde jag inte använda i mitt försök i går. Jag körde på lagertjocklek 0,15mm vilket är så tunnt jag lyckats printa med bra resultat. Tunnare tenderar att ge ofullständiga lager och pannkaka... men jag är nöjd ändå. Mina formar i 1:5 blev rätt ok men när jag testade vidhäftningen av det "Packningssilikon" jag länkade i mitt förra inlägg inser jag att jag inte skulle få loss stroppen ur formen. Körde formarna i PLA så det är väl att glömma. Har inte kommit igång med ABS än, kan hända att det är annorlunda... Kjell, har du testat de vanliga printmaterialen PLA och ABS (för oss dödliga :)) funkar det 2-komp silikon du använder med dessa och släpper ok?

Flahultarn
2016-01-17, 23:00
Würth Lim & Tät / Limma och tät, Limotät ... nåt sånt.Ok, tack för infon. Lutar åt att jag får införskaffa något 2-komp gjutsilikon om jag behöver göra något framgent.

kjni
2016-01-17, 23:10
Tvåkomponents gjutsilkon fungerar bra med ABS, inget skäppmedel behövs (och bör ej användas då de flesta hindrar silkonets härdning). Har ej provat mot PLA men gissar att det inte är några problem där heller.

MVH
Kjell

PS: Den lite större grå formen är i ABS gjord i en printer av FDM-typ. DS