handdator

Visa fullständig version : Hjälp med fpv+osd+uhf!!



Chimpy
2012-09-09, 21:36
Hej,

jag vet här kommer ytterligare en nybörjare tråd.

Har letat efter en setup som är god för iaf 10km eller mer. Priset borde landa på runt 10-15000:-.
Vet inte riktigt vilka komponenter som litar ihop. Det ska sitta på en Deep Reaper X 61" vinge.

Jag vill använda mig av ett uhf system. Hade tänkt mig Dragonlink 2?
Video länk mottagare/sändare 1,3ghz?
Glasögon?
Bra fpv kamera?
Tänke använda mig av gopro Hd2 för inspelnings delen.
Antenner? Har läst att man köra med två antenner på mottagaren (det kanske även gäller på planet?) så man både kan flyga runt sig, samt få bra mottagning på långa avstånd.
Osd med Gps, amper förbrukning, Rth,
Och om jag glömt något viktig?

Skulle vara tacksam för svar.Det känns som en djungel med prylar. Varje gång jag ska beställa saker, får jag beslutsångest och lägger ner det. Har läst en del på utländska sidor men tycker inte dom spesar sina skaket så bra. Bara att dom använder 1,3ghz video länk men aldrig några fabrikat.

Boopidoo
2012-09-10, 08:03
Börja enkelt!

Finns nog hur många trådar som helst om hur man ska börja och rådet är oftast samma varje gång. Skippa OSD och UHF-system och allt annat som gör systemet onödigt komplicerat, som exempelvis PT och antenna tracker etc. K.I.S.S. är en mycket bra regel/princip vad gäller FPV.

Mao skulle jag skippa det mesta du skrev ned. :)

Hur mycket RC-erfarenhet har du?

Nedan är ett förslag på hur du relativt enkelt och snabbt kan komma igång med FPV.


Ta en modell som flyger stabilt och som du redan är trygg med.
Bygg ett videosystem med endast kamera, videosändare och batteri. Till en början tycker jag att det är enklare med separata RC och FPV-system. När detta börjar fungera bra kan man integrera dem.
Gör successivt marktester för att se om du får försämringar på exempelvis RC-systemet när du installerar olika komponenter av FPV-systemet.
Flyg inte ensam utan ta med dig en kompis som vid första flygningarna kan se videon medan du flyger visuellt. När du sedan börjar flyga ned video så kan din kompis agera spotter. Flyg över en välbekant lämplig plats.
Spela in flygningarna med en DVR eller PC+EasyCAP eller motsv. Analysera sedan, detta gör det ortoligt mycket enklare att felsöka störningar etc. sedan är det en säkerhetsåtgärd ifall något skulle gå fel.


Det snackas ofta om riskerna med FPV och att det är större risk att krascha och/eller tappa kontrollen vid FPV än vid "vanligt" RC-flyg men om man gör enligt ovan, läser på och inte rusar fram så stämmer inte detta. Enligt min erfarenhet så drabbas de av mina bekanta som inte flyger FPV betydligt oftare av att de tappar kontrollen av modellen. Möjligen kan detta berro på att FPV-are måste ha koll på störningar etc och möjligen oftare gör marktester innan flygning?

Lycka till!