handdator

Visa fullständig version : Problem med radio/mottagare!?



Fatlou
2012-09-10, 09:25
Min gamla heli har plötsligt börjat bete sig väldigt lustigt.
Alla servon vrider och vänder sig så fort jag går en liten bit ifrån helikoptern.
Med infälld antenn kan jag hålla mig på ett avstånd av ca 20-30 cm.
Med utfälld ca 3-4m.

Om jag står på 3-4 meters håll så funkar det relativt bra, tills jag tar eller bara nuddar antennen.
Då tappar den kontakten direkt och servona ballar ur.

Vad kan detta bero på?
Radion är en gammal "Futaba FP-T5NLH CONQUEST"
Mottagaren är en "Futaba FP-R107N"
Helin är en "Kyosho Concept 30 DX"

Tack på förhand.

Tobbepostis
2012-09-10, 09:39
Hej inte för att vara elak men har du råd att köpa en ny radio så gör det
till en modern 2,4 radio,det känns som radion du har börjar närma sig 20 års sträcket och då
är det mycket i elektroniken som kan börja strula
Tobbe

Fatlou
2012-09-10, 09:42
Hehe...Ja tanken har fallit mig in. Men skulle gärna vela behålla allt original på helin till den mån det går.

helifanatic
2012-09-10, 09:44
kan vara antennbrott nästan inne vid mottagaren eller kristallerna som börjat strula .

Fatlou
2012-09-10, 09:45
Om jag skulle köpa ett 2.4 system. Hur funkar det då med det mekaniska gyrot som är på helin?
Är det bara att koppla i allt och sen ready to go? Eller är det nåt mer man ska tänka på?

Tobbepostis
2012-09-10, 09:45
Behåll servona för dom är det nog inget fel på
tobbe

freddan_6
2012-09-10, 10:03
El eller metanoldrift?
Din mottagare är relativt smalbandig och tål rippel riktigt bra
http://www.webx.dk/rc/RX-measurements/Futaba-FP-R107N/107N.htm
Men kristallerna på gammal 35MHz-utrustning är känsliga. Jag föreslår byte av såväl sändar- som mottagarkristall för att åter flyga störfritt. Min gamla Hitecanläggning fick jag byta sändarantenn på för de slets och blev glapp i. Jag antar att detsamma gäller futaba.

Om du byter till 2,4GHz kan du behålla såväl servo som gyro.
Futaba 8FG är mycket radio för pengarna.

mvh. //Fredrik

Fatlou
2012-09-10, 10:22
Detta gäller en metanoldriven maskin.
Jag har bytt ut båda kristallerna utan större framgång.
Har även bytt batteri för mottagare och sändare, original från Futaba.

Vad innebär det att mottagaren tål "rippel" bra?
Känns som att problemet har blivit värre efter batteri byte!

freddan_6
2012-09-10, 11:05
Rippel är variation i spänning till följd av strömvariation och inre motstånd i batteri. Det får man t.ex. när man rör digitalservo snabbt. Ofta stör det mottagare av 35MHz-typen så att rippel stör servosignalen.

McRegor
2012-09-10, 11:08
Kolla så sändarantennen dels har kontakt med HF-modulen (det brukar sitta en tunn sladd emellan), del att antennen är OK. Du kan alltid dra ut antennen och torka den ren med något fettlösande - kanske T-sprit eller motsvarande.
Men som andra redan sagt - byt till något nyare.
//Roger

Kenneth E
2012-09-10, 11:32
Har du provat att köra med en annan mottagare?

Har du samma problem är det sändaren annars mottagaren. Så enkelt är det och du behöver inte byta din radio om du nu inte vill förstås.

Annars hade jag mätt spänningen på mottagaren och tittat på alla kontakter, men i och med att det är en metanolare kan det mycket väl vara så att det har vibrerat loss något i mottagaren eller att batteriets kabel gått av. Oavsett, så är det ett tecken på att något inte mår bra och behöver fixas, ge dig inte hitta felet sedan har du frid.

Mvh
Balsa regn

Fatlou
2012-09-10, 16:16
Problemet löst. Lånade en polares radio och funkar klockrent.
Med andra ord, radion är kaputt.

jaka
2012-09-16, 20:00
Hej!
Säkert bara en trimning av mottgaren som behövs... har råkat ut för samma sak som dig flera gånger under de decenier jag flugit R/C.

numnutchris
2012-09-16, 20:36
Problemet löst. Lånade en polares radio och funkar klockrent.
Med andra ord, radion är kaputt.

Vad var det för radio du lånade? Vare det också 35MHz eller prövade du nyare GHz?
Iom du listade antika saker så finns möjligheten att något servo är kass och stör mottagaren, tex om ev. avstörningskondensator vibrerat loss i något av dem så får du symptom enl. utsprungsinlägget.