handdator

Visa fullständig version : 3 kanals höjdroder och skevroder i samma spak, var är gasreglaget?



Pionjären
2012-09-10, 11:45
Var gasar man med för något?

Commander T3 Single stick. 3 kanaler.

freddan_6
2012-09-10, 11:57
Det är väldigt få som använder 3-kanals sändare. På gasen antar jag, kan du visa en bild på den?

numnutchris
2012-09-10, 12:07
Har du ingen slajd nånstans (inte trimrar utan nåt annat), tex tv. om stickan om den är mode två alt. på baksidan uppe till hörnet som på gamla hitec neon?

Pionjären
2012-09-10, 12:07
Här är en bild.
Tyckte att en enda spak räckte, så blir det som på gamla flygplan man styr.
Finns både som 2 och 3 kanals, 2 kanalsen förstår jag inte alls hur man ska gasa.
Tänkte att jag behöver inget 4 kanals och kan skippa sidrodret (det som är längst bak.)
Och vill ha en fast gas som håller samma fart hela tiden när man väl satt den i läget som man tycker är lagomt, så slipper man pimpla med den så mycket.
32019

Pionjären
2012-09-10, 12:15
Har du ingen slajd nånstans (inte trimrar utan nåt annat), tex tv. om stickan om den är mode två alt. på baksidan uppe till hörnet som på gamla hitec neon?

Kan nog inte svara på det.
Har spelat röde baronen på PC, och nu tänkt prova ett "riktigt" flygplan i samma stil.
Så måste ha en spak som man styr med och ett separat gasreglage.
Höjd och skevrodret i samma spak, den man rollar med.

Pionjären
2012-09-10, 12:34
32020Tror jag hittat gasen nu, den där lilla gråa spaken till höger i tummgreppet eller vad det kan vara för något.
Ser inte allt för stabil ut.
Den saknas på commander T2S, så det måste ju vara gasen.
Någon som har testat den och kan säga om den fungerar bra eller inte?
Bild på commander T2S utan gas. Eller fullgas hela tiden.

Ser ut som man ska hålla den i höger hand, gasa med tummen och styra med vänster hand.
Blir inte det lite bak och fram eller är det så man styr rc plan?

McRegor
2012-09-10, 13:02
Skall du verkligen börja flyga aktivt så behöver du 4 kanaler - minst.
Sidoroder behövs och du kommer inte att "ställa in" gasen på ett fast läge utan du kommer att använda alla funktioner - i alla fall när du lämnat det absoluta nybörjarstadiet. Förstår inte riktigt varifrån du fått att man bara behöver en spak för RC-flyg....
Visst - förr fanns det s k en-spakare men de hade fortfarande 4 funktioner för då hade man normalt sidorodret i spak-knoppen som man kunde vrida och sen gaskanalen ungefär som på din radio. Men idag köper man aldrig mindre än 4 kanaler och en sändare med 2 spakar när man skall flyga med radion.
Hälsningar
Roger

numnutchris
2012-09-10, 13:26
32020Tror jag hittat gasen nu, den där lilla gråa spaken till höger i tummgreppet eller vad det kan vara för något.
Ser inte allt för stabil ut.
Den saknas på commander T2S, så det måste ju vara gasen.
Någon som har testat den och kan säga om den fungerar bra eller inte?
Bild på commander T2S utan gas. Eller fullgas hela tiden.

Ser ut som man ska hålla den i höger hand, gasa med tummen och styra med vänster hand.
Blir inte det lite bak och fram eller är det så man styr rc plan?

Är det rätt bild? Den finns som 2 o 3kanals, den på din bild saknar pluppen i böjen till höger; annars ska det finnas det en slajd där som kan användas till gas.

Edit: Kolla på TTs produktsida:
http://www.tiger.com.tw/product/8304.html

Pionjären
2012-09-10, 13:37
Är det rätt bild? Den finns som 2 o 3kanals, den på din bild saknar pluppen i böjen till höger; annars ska det finnas det en slajd där som kan användas till gas.

Edit: Kolla på TTs produktsida:
http://www.tiger.com.tw/product/8304.html



Det där var T2, utan gas. Jaha den gråa spaken kallas för slajd, kan ju vara bra att veta.
Går säkert att klistra på någon plastbit med epoxy så den blir längre och mer finkänslig kanske.

Hitta en riktig pdf på den där sidan.
http://mms.tiger.tw/upload/upload_file/Electric/8304-manual.pdf

Pionjären
2012-09-10, 13:50
Skall du verkligen börja flyga aktivt så behöver du 4 kanaler - minst.
Sidoroder behövs och du kommer inte att "ställa in" gasen på ett fast läge utan du kommer att använda alla funktioner - i alla fall när du lämnat det absoluta nybörjarstadiet. Förstår inte riktigt varifrån du fått att man bara behöver en spak för RC-flyg....
Visst - förr fanns det s k en-spakare men de hade fortfarande 4 funktioner för då hade man normalt sidorodret i spak-knoppen som man kunde vrida och sen gaskanalen ungefär som på din radio. Men idag köper man aldrig mindre än 4 kanaler och en sändare med 2 spakar när man skall flyga med radion.
Hälsningar
Roger


Jaha, är det verkligen nödvändigt med sidroder.
Då måste man ju i med 3 st servon i planet.
Använde knappt sidrodret när jag körde röde baronen på PC, räcker det inte med att man rollar lite och sen avgör hur skarp svängen ska vara med höjdrodret?

Om jag förstått det riktigt med 4 kanals måste det finnas även en slajd på dom?
En kanal + servo för höjdrodret, en + servo för skevrodret (på samma spak?). = 2 kanaler.
Sen den andra spaken som jag kan förstå är för sidrodret, (pedalerna i ett riktigt flygplan?).
Har man då även gasen på den spaken eller finns en separat slajd för den?.

Hur som helst skulle jag vilja ha en gas som inte fjädrar tillbaka om man släpper spaken, utan håller sig där man släppte den.
Hoppas du förstår vad jag menar.

Tänkte flyga sådana där plan mellan bröderna wright och första världskriget, tror inte dom har så många roder att hålla reda på.
Eller när är det man kan ha användning för sidrodret?

freddan_6
2012-09-10, 14:43
Eller när är det man kan ha användning för sidrodret?

På cub och andra plan med clark-y vingprofil* och högvingat så brukar man ha både skev och sida för att överhuvudtaget kunna svänga. Detta gäller även biplan. Jag har skev och sida på de flesta flyg för att kunna flyga akrobatiskt. Som nybörjare kan man låta sidoroder vara ett bra tag. Till inomhusflyg är det nödvändigt med sidoroder då man flyger runt med väldigt låg gas, och behöver propellerströmmen över sidoroder för att kunna svänga.

* Cub har egentligen USA35B som vingprofil

I Sverige är standarden mod-2 med sida och gas på vänstra spaken, och skev och höjd på högra. Nästan alla sändare jag har sett i mitt liv har icke fjädrande gas, gasen stannar där man ställer den.

Tobbepostis
2012-09-10, 14:50
En helt vanlig fyrkanalsradio där har du gas och sidoroder på vänstra spaken och höjd skev på den vänstra och gasen fjädrar inte tillbaka utan stannar där du "placerar" den.Har du flugit RC plan tidigare?
Tobbe

Pionjären
2012-09-10, 15:12
En helt vanlig fyrkanalsradio där har du gas och sidoroder på vänstra spaken och höjd skev på den vänstra och gasen fjädrar inte tillbaka utan stannar där du "placerar" den.Har du flugit RC plan tidigare?
Tobbe

Det låter ju utmärkt, har aldrig flugit förut så tänkte testa något litet långsamt lättfluget elplan med stora eller många vingar.

McRegor
2012-09-10, 15:15
Har man en kärra med sporr-hjul (alltså inte nosställ) så lär man behöva sidroder för att kunna hålla kursen på marken - om man markstartar. Många kärror styr ju faktiskt också bättre med sidroder eller behöver i alla fall "hjälpas runt" med sidroder vilket någon också redan nämnt.
Välj rätt sändarkonfiguration redan från början är mitt tips.
Hälsningar
Roger

Tobbepostis
2012-09-10, 15:23
Har du aldrig flugit RC så råder jag dig bestämt att ta hjälp av någon som kan flyga.För det tar timmar att lära sig att klara av en RC modell.Finns det någon modellflygklubb i närheten?
Tobbe

Pionjären
2012-09-10, 15:23
På cub och andra plan med clark-y vingprofil* och högvingat så brukar man ha både skev och sida för att överhuvudtaget kunna svänga. Detta gäller även biplan. Jag har skev och sida på de flesta flyg för att kunna flyga akrobatiskt. Som nybörjare kan man låta sidoroder vara ett bra tag. Till inomhusflyg är det nödvändigt med sidoroder då man flyger runt med väldigt låg gas, och behöver propellerströmmen över sidoroder för att kunna svänga.

* Cub har egentligen USA35B som vingprofil

I Sverige är standarden mod-2 med sida och gas på vänstra spaken, och skev och höjd på högra. Nästan alla sändare jag har sett i mitt liv har icke fjädrande gas, gasen stannar där man ställer den.


Inte alla plan som har 4 kanals styrning, men det kanske går lika bra att flyga ett plan som endast har skev/höjd/gas med en 4 kanalig sändare.
Om man nu skaffar en 4 kanals, kommer den att fungera även om man sätter i 2 st servo, eller kommer den att kräva 3 st?
För att slänga i en till servo när man är redo för skevrodret.
Räcker det att man skaffar en 4 kanals på en gång var tanken i så fall.
Måste ju fråga, man vet ju aldrig helt säkert.

Pionjären
2012-09-10, 15:25
Har man en kärra med sporr-hjul (alltså inte nosställ) så lär man behöva sidroder för att kunna hålla kursen på marken - om man markstartar. Många kärror styr ju faktiskt också bättre med sidroder eller behöver i alla fall "hjälpas runt" med sidroder vilket någon också redan nämnt.
Välj rätt sändarkonfiguration redan från början är mitt tips.
Hälsningar
Roger


Ja det lutar helt klart åt 4 kanals nu när jag fått information om hur dom fungerar.

Pionjären
2012-09-10, 15:32
Har du aldrig flugit RC så råder jag dig bestämt att ta hjälp av någon som kan flyga.För det tar timmar att lära sig att klara av en RC modell.Finns det någon modellflygklubb i närheten?
Tobbe

Ja, jag såg en klubbnär jag var ute och cykla inte så värst långt här i från, om jag ska vara ärlig så var det nog lite för avancerat som det såg ut.
Hade tänkt något betydligt långsammare och enklare än så, helst ett plan som inte går sönder om man störtar.
Letar efter ett plan som ska kunna flyga riktigt långsamt, helst ett triplan av typ som röda baronen eller liknande, verkar inte vara så vanliga.
Så tar dom mindre plats på brädden.

Carl
2012-09-10, 15:56
.
Hade tänkt något betydligt långsammare och enklare än så, helst ett plan som inte går sönder om man störtar..

Hej!

Är det någon som har roligt med sina frågor? :proud:

Mvh. Roger

freddan_6
2012-09-10, 16:10
Kontakta klubben, skaffa simulator. När du provat på flygning med dubbelkommando så frågar du i klubben vad de rekommenderar. Om t.ex. alla i klubben har Futaba sändare så kan du välja det märket, men om ingen har det kan du få lite svårt att få hjälp. En simulator kostar ungefär som en krash. Ett triplan kan flyga långsamt men välter (alltid) vid landning, då hjulen sitter långt bak. Det är bättre att skaffa en modell som inte är skalamodell, t.ex. Multiplex Easystar II, den går sönder mindre än en skalamodell.

Jag har en 7-kanals sändare och 8,7 och 4-kanals mottagare. I den minsta har jag två servo + fartreglage inkopplat. Det går utmärkt att använda färre kanaler än man har både i sändare och mottagare.

pgrts
2012-09-10, 16:13
Jag fick en Hitec 3-kanalare med min första "Parkflyer" som var en Kyosho Ferias.
Det är ett litet skjutreglage på baksidan för gasen men med den borstade motorn och NiMh-batteriet var det bara fullgas som gällde.
Spaken styrde förstås höjd och sidroder och planet var väldigt trevligt att flyga. Ryggflygning gick bäst efter en halv bunt från lagom höjd. Med lite modernare motor och batteri var det ännu trevligare att flyga och med en symmetrisk skevrodervinge och 4-kanals radio så var planet riktigt busflyg.

Jag önskar också att plan som inte går sönder om man störtar ;-)
Närmast var nog en modell som hette EPP100 - Det gick att böja vingen till ett O eller kröka kroppen 90 grader utan att det gick sönder - ändå fick det limmas efter allt för våldsamma landningar.

Pionjären
2012-09-10, 20:25
Jag fick en Hitec 3-kanalare med min första "Parkflyer" som var en Kyosho Ferias.
Det är ett litet skjutreglage på baksidan för gasen men med den borstade motorn och NiMh-batteriet var det bara fullgas som gällde.
Spaken styrde förstås höjd och sidroder och planet var väldigt trevligt att flyga. Ryggflygning gick bäst efter en halv bunt från lagom höjd. Med lite modernare motor och batteri var det ännu trevligare att flyga och med en symmetrisk skevrodervinge och 4-kanals radio så var planet riktigt busflyg.

Jag önskar också att plan som inte går sönder om man störtar ;-)
Närmast var nog en modell som hette EPP100 - Det gick att böja vingen till ett O eller kröka kroppen 90 grader utan att det gick sönder - ändå fick det limmas efter allt för våldsamma landningar.


Ja, tänkte något i den klassen, gärna någon form av cellplast och liten lätt elmotor.
4 kanals på en gång, verkar vara lika bra.

Nu har det kommit till val av elmotor, ska det vara 180 storlek på motorn med 2 mm axel och en propeller strax över 10 cm i diameter.
Eller ska det vara 540/560 motor med 3 mm axel.

Ser ut att finnas adaptrar till dessa motorer för propeller.

McRegor
2012-09-10, 21:04
Du skall väl i alla fall välja kärra innan du väljer drivlina....
Är du seriös i detta eller skämtar du oss aprillo...:)
//Roger

Pionjären
2012-09-10, 21:54
Du skall väl i alla fall välja kärra innan du väljer drivlina....
Är du seriös i detta eller skämtar du oss aprillo...:)
//Roger

Inge skoj här, fullt allvarlig att få känna hur luften käns under ett par vingar på riktigt.
Provar hellre ett papperflygplan med elmotor än en akrobatisk räser som går i 150 km/t.
Segelflygplan med elmotor, helst så tyst som möjligt, hade jag närmast tänkt.
Behöver inte vara fällbar propeller, den vill jag kunna byta, liksom motor och testa lite olika.
Variera flygtid osv.
Någonstans stod det skrivet att 540 motor tror jag det var kunde användas till segelflygplan.
Får försöka tro på det, om inte någon här säger något annat.

pgrts
2012-09-11, 05:15
Nu har det kommit till val av elmotor, ska det vara 180 storlek på motorn med 2 mm axel och en propeller strax över 10 cm i diameter. Eller ska det vara 540/560 motor med 3 mm axel. Ser ut att finnas adaptrar till dessa motorer för propeller.

Det du skriver om är historiska borsmotorer som du nog bör undvika. I dag använder man borslösa motorer med andra benämningar.
De gamla som du nämner 180 via 400 upp till 750 tror jag hade sitt namn efter hur lång motrn var. En 400 var alltså 40 mm lång och nog den vanligaste i plan på runt metern i spännvidd. Det som motsvarar en sådan är en borslös motor med en vikt på ca 50 gram.
Exemplet jag berättade om är http://airmedia.se/index.php/modeller/el/epp-plan-komplett-arf.html som inte finns på lager för tillfället. Det är ett vettigt första plan utomhus på grund av att det är lätt att laga även om det är väldigt hållbart. Det finns många andra modernare bra första plan.

freddan_6
2012-09-11, 06:07
1) Börja med att bestämma plan.
2) Skaffa sen setup till det planet.

I setup avser jag borstlös motor, borstlöst fartreglage, servo, mottagare, batteri, propeller, eventuell propelleradapter.

Segelflyg går väldigt mycket bättre med fällbar propeller, en flöjlande propeller bromsar planet mycket. För att propellern ska fällas bör man programmera in broms i fartreglaget. Då stannar propellern så den kan fällas.

Om du vill flyga segelflyg har autopartner m.fl. shoppar en trevlig Multiplex Easyglider Pro.
Om du vill flyga motorflyg har shopparna en trevlig Multiplex EasyStar II.

Vill du bygga själv finns trämodeller att bygga från hobbyträ, där många av oss modellflygare har en blue phoenix. Det planet går väldigt långsamt. Se till att vingarna inte kan sära på sig uppe i luften så ska det gå riktigt bra. Jag flyger en sådan med en 85 grams borstlös Keda KDA 2220L. Det är något i överkant av kraft.

Pionjären
2012-09-11, 09:37
Ja det får bli ett hembygge i blue phoenix stil, låter vettigt.

McRegor
2012-09-11, 09:52
Om du inte byggt tidigare så välj en byggsats, bygg efter en ritning till en etablerad modell eller köp en färdig modell - t ex Multiplex Easyglider som nämndes ovan. Det är nog den bästa lösningen för den tål en hel del misshandel också i motsats till balsabyggen. Det är lite synd att lägga ner jobb på nåt egenkonstruerat som kanske inte är en så lyckad konstruktion.
Easyglider kan ju köpas färdig till mycket vettigt pris inkl motor, fartreglage, servon och foldingpropp - det enda du kompletterar med är mottagare, ack och sändare. Samt givetvis en laddare för acken. Och det är en bra segelkärra i sin storleksklass.
//Roger

Pionjären
2012-09-11, 12:07
Ja det låter vettigt, fick bli en av maximums 4 kanals radio.
Får hoppas det är mycket kraft i den så flygplanet inte flyger ur sändningen och flyger bort.
Balsa låter för avancerat att lägga ner kraft på som du säger, som första flygplan, det får bli frigolit av någon välkänd segelflygare.
Kanske balsa sen när det känns säkert att flyga.32056

McRegor
2012-09-11, 12:34
...men bilden visar ju en 3-kanalers 35 MHz-sändare av okänt/tveksamt fabrikat....
Ett alternativ till Easyglider kan vara denna som är komplett med enkel sändare - http://www.mft.nu/?ProdID=352932
Motsvarande Easyglider komplett-paket - http://www.autopartner.se/multiplex-easyglider-pro-blue-edition-rtf-med-radio-p-15899-c-563.aspx
Om du vill köpa radion separat och i Sverige så kan ju ev detta vara något - http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1965
//Roger

Pionjären
2012-09-11, 13:07
Ja den på bilden ser lika ut som maximums 4 kanalaren, har redan beställt grejorna, annars ser den ju trevlig ut den där WFT.
Som jag förstår är det "" Output power: 100 mW och Förbrukning: <190 mA."" man ska ha så högt som möjligt.
Vet inte vad för siffror maximus har på output power och förbrukning, kanske går att se hur många volt den förbrukar på batterierna annars.
100 mW verkar vara rätt klent om man jämför med en comradio. (minst 1 watt)
Tror jag såg 200 mW på en annan sändare.

freddan_6
2012-09-11, 13:23
Ska den ha 2,4GHz så är bara 100mW tillåtet i Sverige. EN 300 328 heter normen, och finns t.ex. på etsi http://www.etsi.org/deliver/etsi_en/300300_300399/300328/01.08.01_30/en_300328v010801v.pdf
Om du såg 200mW på en annan sändare så är den möjligtvis godkänd i USA. Om du orsakar att någon annan "trillar ner" och du har olaglig utrustning så blir du ersättningsskyldig.

mvh //Fredrik

Pionjären
2012-09-11, 14:03
Ska den ha 2,4GHz så är bara 100mW tillåtet i Sverige. EN 300 328 heter normen, och finns t.ex. på etsi http://www.etsi.org/deliver/etsi_en/300300_300399/300328/01.08.01_30/en_300328v010801v.pdf
Om du såg 200mW på en annan sändare så är den möjligtvis godkänd i USA. Om du orsakar att någon annan "trillar ner" och du har olaglig utrustning så blir du ersättningsskyldig.

mvh //Fredrik


Jaha, kanske var det en 27 eller 35 mhz.
Finns komradio som kör på 27 mhz, sänder med ett par watt, så där finns kanske risk för störningar på lite längre avstånd.
Ja de var mycket läsa där.
När det är så mycket elektronik i passagerarplanen, kanske dom är rädda att terrorister tar över spakarna med hjälp av modellflygsändare.
Där tog då min fantasi slut.

rcnisse
2012-09-11, 14:36
Ja det låter vettigt, fick bli en av maximums 4 kanals radio.
Får hoppas det är mycket kraft i den så flygplanet inte flyger ur sändningen och flyger bort.
Balsa låter för avancerat att lägga ner kraft på som du säger, som första flygplan, det får bli frigolit av någon välkänd segelflygare.
Kanske balsa sen när det känns säkert att flyga.32056
Får jag fråga var du köpte sändaren? var det med mottagare och kristall?

McRegor
2012-09-11, 14:44
Idag brukar vi generellt avråda från köp av 27 MHz eller 35 MHz-anläggningar till RC-flyg. Och vill man absolut ha sådana så försök hitta nån lite äldre kvalitets-anläggning i så fall och undvik alla "no name".
//Roger

Pionjären
2012-09-11, 17:31
Får jag fråga var du köpte sändaren? var det med mottagare och kristall?


Tror det var den sista dom hade kvar.
Fråga får du, nja, det vill jag inte avslöja, om det skulle vara så att den inte är godkänd enligt EU lagstiftningen.

rcnisse
2012-09-11, 17:58
Tror det var den sista dom hade kvar.
Fråga får du, nja, det vill jag inte avslöja, om det skulle vara så att den inte är godkänd enligt EU lagstiftningen.
Du behöver inte vara orolig du är knappast ensam om att flyga med olagliga sändare.
Undrade var du köpte den av den enkla anledningen, att de som säljer detta skräp brukar sälja den utan kristall och mottagare. Vet inte om jag skall ta dig på allvar eller inte. Varför hade du så bråttom att handla sändare och varför inväntade du inte de råd som du skulle fått av alla oss som hållit på i många år. Ett sista råd skall du få. Läs på forum och ta de råden på allvar innan du köper något nytt. Då kommer du att slippa en massa incidenter.

McRegor
2012-09-11, 18:36
För mig känns det mera och mera som att vi blivit en aning förledda i denna långa tråd, tyvärr. Tråkigt i så fall när många anstränger sig för att hjälpa nybörjare. Om mina aningar visar sig vara sanna så medverkar sådana här trådar tyvärr till att man får mindre lust att hjälpa nybörjare och det drabbar som vanligt främst seriösa nybörjare. Det är nog dags att avsluta denna tråd nu känns det som. Om jag misstagit mig ber jag om ursäkt men min magkänsla säger inte det.
Hälsar en vanligtvis hjälpsam
Roger

freddan_6
2012-09-11, 18:43
Den sändaren får väl antingen skickas tillbaks som felköp eller hängas på väggen för misstag.
Köp en riktig sändare av erkänt märke Futaba/Spektrum/Hitec/Multiplex.
Köp ett plan sedan
Köp sist en setup.

Pionjären
2012-09-11, 18:44
Jag har följt rådet att köpa en 4 kanals radio i stället för 3 kanals.
Och även att inte bygga själv i balsa.
Vad dom flyger med på flygklubben som ligger en 2-3 mil här ifrån vet jag inte.
Hade den varit bakom husknuten hade det varit en annan sak.
Är sändaren dålig menar du, maximumen?
Hade det varit bättre att ta 3 kanals commandern i alla fall menar du?
Det stog hela tiden mellan dom, så jag valde 4 kanalaren.
Är det någon som har erfarenhet om maximumen och kan säga något ont eller gott om den kanske?

Pionjären
2012-09-11, 18:47
Den sändaren får väl antingen skickas tillbaks som felköp eller hängas på väggen för misstag.
.

Jaha, är den så dålig.

McRegor
2012-09-11, 18:48
Om jag misstagit mig på seriositeten i frågorna så kan det vara detta paket - http://www.radiostyrda-modeller.se/default.asp?mod=product&cat_id=24&product_id=30
För 300 kr kan man inte vänta sig speciellt mycket tyvärr....
//Roger

Pionjären
2012-09-11, 18:51
För mig känns det mera och mera som att vi blivit en aning förledda i denna långa tråd,
Roger

Trodde jag var rätt klar med att inte vilja lägga så mycket pengar på en provutrustning.
Beklagar om du uppfattat det på annat sätt.

Pionjären
2012-09-11, 18:52
Om jag misstagit mig på seriositeten i frågorna så kan det vara detta paket - http://www.radiostyrda-modeller.se/default.asp?mod=product&cat_id=24&product_id=30
För 300 kr kan man inte vänta sig speciellt mycket tyvärr....
//Roger


Då har du testat den så du vet?
Inbyggda finesser och display kan jag klara mig utan.

McRegor
2012-09-11, 19:11
Nä - jag har inte testat den och jag tror inte heller så många andra här gjort det. 27 MHz flygradio slutade vi köpa för ca: 30--35 år sedan - sen kom 35 MHz och för ett antal år sedan skedde skiftet till 2,4 GHz.
//Roger

rcnisse
2012-09-11, 19:20
Då har du testat den så du vet?
Inbyggda finesser och display kan jag klara mig utan.
Ställa in expo , D/R och endpoint blir ju lite enklare med display om man säger så. Vilken budget talar vi om hur mycket hade du tänkt lägga på denna provutrustning, kan du tänka dig att köpa utomlands, kan du tänka dit att köpa begagnat? Om du svarar på dessa frågor blir det enklare att hjälpa dig.

Pionjären
2012-09-11, 19:44
Ställa in expo , D/R och endpoint blir ju lite enklare med display om man säger så. Vilken budget talar vi om hur mycket hade du tänkt lägga på denna provutrustning, kan du tänka dig att köpa utomlands, kan du tänka dit att köpa begagnat? Om du svarar på dessa frågor blir det enklare att hjälpa dig.


Går lika bra med hemlött. Finns kretskort att köpa, men står inget om effekten på dessa.
Är inga andra som är där jag tänkt flyga i alla fall.
Ett par hundringar.

rcnisse
2012-09-11, 19:51
Går lika bra med hemlött. Finns kretskort att köpa, men står inget om effekten på dessa.
Är inga andra som är där jag tänkt flyga i alla fall.
Ett par hundringar.
Jag lägger ner nu. Tror tyvärr inte du har alla tomtar hemma eller så spelar du dum bara.

Pionjären
2012-09-11, 20:25
Bild på kretskort.32068

pgrts
2012-09-11, 20:48
32069
Hittade just annonsen till commandern ;-)
Det var tider det - inga 2,4.
Risken att lyckas för en nybörjare var inte så stor kan man nog säga.
Att inte välja 2,4 de senaste åren är nog ganska olyckligt. Jag har några aldrig använda 35or som följt med RTF-er. De duger möjligen till simmen på datorn i mitt tycke.

rcnisse
2012-09-11, 20:53
Bild på kretskort.32068
Det kortet hör till en sändare som styr en stridsvagn av märket Heng Long:aetsch:

freddan_6
2012-09-12, 05:49
Billigaste sändaren som jag provat, och som ännu finns att köpa är Spektrum DX6i. Den går att köpa i England för 1200:- och lite dyrare i Sverige.

Pionjären
2012-09-12, 07:57
Det kortet hör till en sändare som styr en stridsvagn av märket Heng Long:aetsch:


Heng long ja, ser sändare kraftigare ut än vanligt?
Var någon som påstod det.
Annars finns väll ingen vits att sälja den separat?
Bara att ta fram Luke skywalker lödkolven med tennsug.

Pionjären
2012-09-12, 08:07
32069
Att inte välja 2,4 de senaste åren är nog ganska olyckligt..


Ja det kan man nog säga, får kanske understryka att det är 27 mhz jag letar efter.

Pionjären
2012-09-12, 08:17
Billigaste sändaren som jag provat, och som ännu finns att köpa är Spektrum DX6i. Den går att köpa i England för 1200:- och lite dyrare i Sverige.

Full range har dom skrivit, vad som nu menar med det vet jag inte.
Men rimligtvis borde det vara till horisonten.
(Transmitter (Tx) AA NiMH 1500mAh. Står det om den)

kay.krut
2012-09-12, 08:40
Hmm, nu verkar det som om det snart är dags att lägga ner den här tråden. "Pionjären" är nog inte mottaglig för seriösa tips.

Till trådskaparen: Gå in på närmaste hobbyaffär så får du hjälp med dina frågor.

Kay krut

Pionjären
2012-09-12, 08:53
Hmm, nu verkar det som om det snart är dags att lägga ner den här tråden. "Pionjären" är nog inte mottaglig för seriösa tips.

Till trådskaparen: Gå in på närmaste hobbyaffär så får du hjälp med dina frågor.

Kay krut

Närmast här är en pizzeria och en ICA.
Var närmaste hobbyaffär är har jag ingen aning om, tror jag aldrig har sett en sådan någonsin faktiskt.
Däremot vet jag en renodlad radio affär som ligger 25 mil här ifrån.
Kanske man ska åka dit och höra?

Fyhren
2012-09-12, 09:36
Hej grabbar i RCFF

Bygg och flyg istället för att tjafsa med dom som bara vill tjafsa

Hälsar
Peder Fyhr
flyger i
Eslövs mfk

Pionjären
2012-09-12, 09:58
Hej grabbar i RCFF

Bygg och flyg istället för att tjafsa med dom som bara vill tjafsa

Hälsar
Peder Fyhr
flyger i
Eslövs mfk


Ja antar att vilken sändarutrustning som helst fungerar till en början, så kan man förbättra den senare om det skulle visa sig behövas.

numnutchris
2012-09-12, 10:45
Ja antar att vilken sändarutrustning som helst fungerar till en början, så kan man förbättra den senare om det skulle visa sig behövas.

Utifrån nivån i tråden så stämmer det bra, har man aldrig flugit irl eller virtuellt så räcker en sändare med få funktioner och räckvidd 20-50meter, sen brukar radiokontakten övergå i markkontakt ändå.

bem
2012-09-12, 11:12
Hej,

Jag förstår inte varför nån skulle vilja använda 27 MHz för flyg (för båt och bil kan det väl vara OK) i dagsläget när 2.4 GHz är allenarådenade och fungerar utmärkt.
Om du har tight budget så köp en t ex Bixler inkl motor och radio (2.4 GHz) på Hobby King, billigare "paket" än så är svårt att hitta.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__16542__Hobbyking_Bixler_EPO_1400mm_RTF_Mode_2_Th rottle_Left_Radio_.html

Köp till 8 st NiMh batterier till sändaren och en laddare för dessa så är det bara ett sen montera ihop modellen och ge sig ut och flyga.

Visst funkar det att använda 27 MHz än idag men det är lite som att be om problem eftersom eftern för 27 Mhz inte precis är störningsfri (varken förr eller idag). Jag börjande med radioflyg 1973 med en 4 kanals Robbe radio på 27 MHz bandet (enda frekvensbandet som tilläts i Sverige på den tiden) och det funkade OK men inget jag skulle prova idag med flygplan.

/Bo

Pionjären
2012-09-12, 11:33
Utifrån nivån i tråden så stämmer det bra, har man aldrig flugit irl eller virtuellt så räcker en sändare med få funktioner och räckvidd 20-50meter, sen brukar radiokontakten övergå i markkontakt ändå.

Det jag menar, även dom dyrare grejorna är räckvidden näst intill lika. (100-200 meter?)
Att flyga med kamera på planet och styra från den är bara att glömma med dom där effekterna.
Och kamerorna är ännu sämre.
Om en comradio kan ha 3-5 watt i uteffekt kan en sändare till rc plan ha lika, (även om EU bestämmelserna säger att man inte får det).
Åtminstånde en ynka watt eller 1,5, måste man kunna få begära.

gamlingen
2012-09-12, 11:38
Jag frågar är du 5 eller 105 år fn va plats du tar inte roligt alls

freddan_6
2012-09-12, 12:02
1) Det går inte riktigt att förstå vad du vill säga.
2) Du verkar inte veta särskilt mycket om radioteknik.

Sändaren har en viss uteffekt. I europa typiskt 100mW = 20dBm. Vad du öht inte tänker på är mottagarens mottagarkänslighet. I moderna 2,4GHz anläggningar ligger det typiskt på -90dBm (parkflyer) -110dBm (full räckvidd). Detta ger en räckvidd på 150m - 2 km. I de anläggningar med bäst räckvidd byter man frekvens till 868MHz. Då får man mindre atmosfärisk dämpning och en räckvidd på ca 10km. Ditt snack om comradio har ÖHT inte med saken att göra. Sänder du med 1,5W i 2,4GHz området så kommer du att störa mycket i din omgivning. Du sabbar mobiltelefoni, wlan, dect etc.

McRegor
2012-09-12, 12:09
Kollegor,
Denna tråd kommer aldrig att nå vägs ände om inte vi själva slutar att kommentera.
Jag sa det tidigare och jag är ännu mera övertygad nu att det är någon som inte är helt seriös som startat tråden.
Han lyssnar inte på råd och hittar ständigt nya infallsvinklar för att försöka driva tråden längre.
Nu tycker jag att vi lägger vår energi på seriösare trådar.
Bara min enkla uppfattning hälsar
Roger

Mr J
2012-09-12, 12:46
http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll

Pionjären
2012-09-12, 13:28
1) Det går inte riktigt att förstå vad du vill säga.
2) Du verkar inte veta särskilt mycket om radioteknik.

Sändaren har en viss uteffekt. I europa typiskt 100mW = 20dBm. Vad du öht inte tänker på är mottagarens mottagarkänslighet. I moderna 2,4GHz anläggningar ligger det typiskt på -90dBm (parkflyer) -110dBm (full räckvidd). Detta ger en räckvidd på 150m - 2 km. I de anläggningar med bäst räckvidd byter man frekvens till 868MHz. Då får man mindre atmosfärisk dämpning och en räckvidd på ca 10km. Ditt snack om comradio har ÖHT inte med saken att göra. Sänder du med 1,5W i 2,4GHz området så kommer du att störa mycket i din omgivning. Du sabbar mobiltelefoni, wlan, dect etc.


Comradion är som jämförelse om vad som är tillåtet att sända med för uteffekt.
När man kommer upp till marinradio med 25-50 watts uteffekt krävs tillstånd för att sända.
Ja, det var ju tokigt att wlan har 2,4 ghz.
Det visar ju att man får sända med betydligt större uteffekt utan tillstånd även med rc grejjor.
Åt minstånde om man håller sig till en annan frekvens än 2,4 ghz.
Det är egentligen allt jag har att säga.

numnutchris
2012-09-12, 13:33
Det jag menar, även dom dyrare grejorna är räckvidden näst intill lika. (100-200 meter?)
Att flyga med kamera på planet och styra från den är bara att glömma med dom där effekterna.
Och kamerorna är ännu sämre.
Om en comradio kan ha 3-5 watt i uteffekt kan en sändare till rc plan ha lika, (även om EU bestämmelserna säger att man inte får det).
Åtminstånde en ynka watt eller 1,5, måste man kunna få begära.

Ja då är det bara löda om komradion då så du kan styra med den.

Pionjären
2012-09-12, 14:09
Ja då är det bara löda om komradion då så du kan styra med den.

Ja, exakt, eller varför inte en marinradio på 25 watt, synd bara att det är vhf.
Skulle ha varit 27 mhz i stället.

Inte skulle det störa mej om det hängde ut en tunn kabel någon meter bakom flygplanet.

Fyhren
2012-09-12, 14:39
Kollegor

Mc Regor har helt rätt. Det bevisas av att trådskaparen enligt profilen heter Pionjär i förnamn och Röde Baronen i efternamn. Han vågar således ej framträda med eget namn - en feg figur således

Mitt sista inlägg
Hälsar
Peder Fyhr
flyger i
Eslövs mfk.

Pionjären
2012-09-12, 17:22
Kollegor

Mc Regor har helt rätt. Det bevisas av att trådskaparen enligt profilen heter Pionjär i förnamn och Röde Baronen i efternamn. Han vågar således ej framträda med eget namn - en feg figur således

Mitt sista inlägg
Hälsar
Peder Fyhr
flyger i
Eslövs mfk.


Feg?
Snarare försiktig, som man bör vara, säger jag av erfarenhet, innan man lämnar ut en massa personuppgifter om sig själv till okänt folk.

Någon som vet vilken frekvens som sändes till månen 1970, för att styra månbilen där?
Moonwalker.

freddan_6
2012-09-12, 17:23
Hur gammal är du?

Pionjären
2012-09-12, 17:29
Hur gammal är du?

Varför undrar du det, har det någon betydelse?
(ett barn med godispåse i handen)

numnutchris
2012-09-12, 18:10
--

Någon som vet vilken frekvens som sändes till månen 1970, för att styra månbilen där?
Moonwalker.

Det måste varit 27MHz, helt klart iom störning i programmet, de avbröt o missade väl månen 1970?

freddan_6
2012-09-12, 18:26
960 MHz 180mW
http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/19650069609_1965069609.pdf

freddan_6
2012-09-12, 18:29
Varför undrar du det, har det någon betydelse?
(ett barn med godispåse i handen)
För du skriver så att jag tror att du antigen är från vettet eller vädligt ung.

bokis
2012-09-12, 18:40
Käre Pionjären...eftersom jag som moderator ser dig som ett s.k internet troll så stänger jag denna tråden..
Håll tonen,visa respekt så kan du fortsätta skriva här på RC-flyg..
http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll Läs och begrunda..
Tack!