handdator

Visa fullständig version : Funktionssäker sändare/mottagare i 3-5000:- klassen?



Perlan
2012-09-11, 13:48
Jag ska till att köpa en ny sändare till min Bixler 2 som dyker upp vilken dag som helst.
Antar att jag behöver minst 7 kanaler för att kunna använda den för (framtida) FPV-flygning?
Bra räckvidd är ett krav med tanke på FPV.
Jag har plöjt massor med forum utan hittat vilken man ska köpa.
Prylbög som jag är kommer jag att komplettera med Rangevideo OSD om det har någon inverkan i valet.

Throttle
Höjdroder
Skevroder
Sidoroder
Flaps
Kamera tilt/pan

Någon vänlig själ som kan föreslå någon märke/modell som uppfyller ovanstående?

simonarvestrand
2012-09-11, 14:07
Det finns massor trådar om val av sändare bara att söka lite i forumet.

men jag rekomenderar futaba t8fg starkt. är super nöjd.

Vill du ha massa bnf modeller så är det spektrum som gäller då dom oftast har spektrummottagare i sig.

Fluf
2012-09-11, 14:34
Det är en del mekande för att få till det, men jag tyckte det var kul både som utmaning och som pengasparande åtgärd. Turnigy 9x omlödd för att flashas om med ny mjukvara till er9x (med FrSky sändare med telemetri).

Helkul projekt som jag ännu inte är helt klar med, men nya mjukvaran är inne och jag känner verkligen att jag har full frihet att programmera efter eget behag.

Kör med en Bixler (1a versionen) och precis delat på aileron till var sin kanal och adderat flapperon mixning samt satt två vridpottar för pan/tilt på kameran och en switch som tar kameran till neutralläge utan att behövs vrida tillbaks pottarna.

Billigt som få, 50$ för radio 50$ för sändarmodul med inbyggd telemetri (FrSky DHT-U), 24$ för 8kanals tvåvägs mottagare.

Man bör vara händig och stadig på handen med en lödkolv (OBS, jordad 15W är nästan ett krav för att löda finelektroniken eller en jordad ställbar lödstation).

Kolla mer vad jag har gjort här;
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/33885-Mek-och-moddning-av-Turnigy-9x-inf%C3%B6r-FPV-projekt

Om du inte vill meka själv så är det nog en av de bättre 8+kanaler Futaba eller JR som gäller, har hört att det är lite si och så med Spektrums räckvidd och känslighet för störningar (de frekvenshoppar inte som de bättre gör).

En stor fördel med er9x (eller open9x) mjukvaran förrutom att det är ett levande community som uppdaterar och förbättrar koden konstant är att den erbjuder full frihet att programmera spakarna, knapparna och vridpottarna helt efter eget behag. Om du vill ha throttle på en vridpott och köra höger spak för aileron/roder mix i sidled och höjdroder i höjdled och vänster spak för att styra din pan/tilt kamera så kan du göra det (nog inget man vill göra men det går om man vill) etc.

PS. Räckvidden på standard omniantenn på FrSky modulen är angivet till ca 1,5km vilket duger till det mesta. Skall du har riktigt lång räckvidd är det 35MHz eller LRS som gäller (även om jag sett extremexempel på 4,4mil på riktad 2,4GHz sändare).

Perlan
2012-09-11, 18:50
Oj, det ser onekligen prisvärt OCH kul ut. Jag har dock fullt sjå med att lära mig detta från grunden så jag måste tyvärr skaffa ett färdigt kit. Fantastistiskt kul att följa ditt bygge. Du är onekligen entusiastisk och duktig dessutom!

Fluf
2012-09-12, 13:53
Om det inte är tokbråttom så kan det nog vara värt att vänta lite på Turnigy 9xr, vilket är uppföljaren till den 9x som jag kör och har moddat. Skillnader är att den är färdigmoddad :)

Dock oklart exakt när den kommer, men den verkar vara på intern testning för närvarande så det borde inte dröja så länge till.



The 9XR will natively use the 2.4 gHz DSM2 (Spektrum) protocol. This will mean that it will be compatible with Spektrum and Spektrum-compatible receivers such as HobbyKing's OrangeRX line.
The 9XR will also include support for other protocols like DSMX, Futaba's FASST, and FrSky through transmitter modules. (SOURCE: HobbyKing Twitter (https://twitter.com/HobbyKingLive/status/189780311134060544) "module based with inbuilt 2.4 antenna plus options for FASST, DSMX & long range 433mhz plus it looks & feels much nicer.")
The 9XR will use an open-source firmware similar to ER9X for the 9X.
A built-in port will allow for custom firmwares to be uploaded.
The display will have a built-in backlight.
The build quality will be better than the 9X, featuring higher-quality switches and components, and allegedly scratch-resistant Corning Gorilla glass.
The 9XR will use the same Atmega chip as the 9X.



http://forum.flitetest.com/showthread.php?2571-Turnigy-9XR-The-Unofficial-Thread

Perlan
2012-09-12, 13:58
Tack för tipset Fluf! Den verkar onekligen intressant, jag har sneglat lite Hitec Aurora 9 med 1 st 9ch och 1 st 7ch-mottagare.
http://www.autopartner.se/hitec-aurora-9-24-ghz-med-optima-9-p-11177-c-105.aspx
Då har man en mottagare i reserv

Perlan
2012-09-13, 11:18
Det fick bli en Aurora, beställde nyss.

Fluf
2012-09-13, 12:38
Det blir nog kanon, har inte rattat med den själv men den ser riktigt bra ut på papper :)

bem
2012-09-13, 20:14
Hej,
Blir nog bra det. Skriv gärna några rader sen när du fått hem radion vad du tycker, och senare när du börjat flyga med den. Det kan ge andra värdefulla tips när de skall välja radio, precis som du nu gjort.

/Bo

Perlan
2012-09-13, 20:50
Det ska jag absolut göra

Perlan
2012-09-22, 21:13
Nu har jag testat radion irl, OBS jag har inget att jämföra med så detta är ingen jämförelse med konkurrerande märken.

Den känns gedigen i alla avseenden, tryckkänsliga displayen fungerar fint och är intuitiv. Inställningsmöjligheterna känns verkar vara oändliga, vilket passar mig som tung teknikfreak utmärkt. Trots att den är avancerad är även avancerade inställningar relativt enklaatt utföra. Det jag kan ha invändning emot är att den tryckkänsliga displayen känns föråldrad, van som man är med ipads m.m.
Jag tyckte först att 4000 var mycket, men väl i handen känns det rimligt.

Nexus
2012-09-22, 22:50
Jättebra du valde rätt med Hitec Aurora 9 är bästa med den är ett skönhet handtag och spak

Lycka till

Mvh Steve