handdator

Visa fullständig version : varför stannar motorn?



Flygtoken
2012-09-12, 01:43
Vet någon vad som är mest troliga fel då motorn går jättebra så länge den står vågrätt.
Men lägger av när man håller upp nosen?
Har testat att skruva ut både hög och lågfartsnålen upp till 2 varv var från grundinställningen men ej märkt någon skillnad.Samma resultat oavsett hur mycket gas som är på.
Motorn är en crrc 26cc och i stortsett ny. gott cirka 25 minuter vid taxning på fältet.

freddan_6
2012-09-12, 06:40
Kan det vara spricka i klunkslangen?

bem
2012-09-12, 09:57
Vilken av de 5 olika 26 cc bensinmotorerna är det som CRRCpro har i sitt sortiment?

Orkar motorn få i sig soppa när du håller upp nosen?
Tanken för långt bak så att när du håller upp nosen orkar inte motorn suga fram bränsle?
För liten innerdiameter på bränsleslangen?

/Bo

Fyhren
2012-09-12, 10:18
Hej

En motor som inte reagerar på att man skruvar på nålarna har något fel på soppatillförseln. Det kan då vara , "skit i förgasaren" dvs någon partikel som satt sig i vägen där bränslet skall fram, fel på membranet i förgasaren (Walbro), skit i nätfiltret i förgasaren, att motorns vevhusimpulser inte kommer fram till bränslepumpen i förgasaren beroende på felmonterad förgasare eller fel på slangen mellan vevhuset och förgasarens pumpsida om nu motorn har denna typen av förgasare där impulserna går i en slang istället för direkt genom en kanal i vevhusets ena sida vilket då inte funkar om man vänder förgasaren 180 grader. Sen kan det ju vara fel på slangar mellan motor o tank som Fredrik nämnt ovan.
Dessutom kan man inte förvänta sig bra gång på en motor innan den är inkörd.
Mina råd:
Kör in enligt manualen med motorn sittande i bänk i upprätt läge eftersom inverterat läge försvårar eftersom stiftet lätt koksar och blir kass eftersom det oftast skall vara mer olja i inkörningssoppan . Kolla nålinställningarna i manualen.
Vid inkörningen skall motorn tydligt ändra sin gång vid ändringar på nålarna. Man kan behöva göra en extra lång skruvmejsel för att kunna skruva på nålar medan motorn går vilket är ett måste eftersom det handlar om små vridningar på nålarna som ger stora effekter på motorn.
På detta sätt lär man känna sin motor och när den går bra monterar man den i planet och om då motorn inte vill gå bra trots finjusteringar av nålar så ligger felet i planet i allmänhet och då kan det vara tankens läge och/eller utformning och/eller slangar där små hål exempelvis kan vara mycket svåra att upptäcka.

Hälsningar
Peder Fyhr
flyger i
Eslövs mfk

AmRi
2012-09-12, 17:02
Vet någon vad som är mest troliga fel då motorn går jättebra så länge den står vågrätt.
Men lägger av när man håller upp nosen?
Har testat att skruva ut både hög och lågfartsnålen upp till 2 varv var från grundinställningen men ej märkt någon skillnad.Samma resultat oavsett hur mycket gas som är på.
Motorn är en crrc 26cc och i stortsett ny. gott cirka 25 minuter vid taxning på fältet.

Eftersom motorn endast lägger av när du håller upp nosen är det något med soppatillförseln som felar dvs tanken, slangarna, klunkslangen har spricka eller glappar och drar tjuvluft osv. Motorn har pumpad förgasare och borde annars inte påverkas av hur man riktar planet.

senmathal
2012-09-12, 21:28
Sitter förgasaren fast ordentligt? De minsta lilla tjuvluft vid förgsarfoten gör att motorn inte går som den ska.

/Mats

Flygtoken
2012-09-13, 02:18
Har öppnat och kollat tanken.Det var mer underligt att den gick i vågrätt läge än att den inte gick upphöjd då både tank och förgasar klunk + slang hade släppt.Nytt test med ny tank imorgon.Tack alla som engagerat sig i mitt problem.Hoppas jag kan tipsa er om någonting någon gång.Mvh/Sven-Åke