handdator

Visa fullständig version : Jag har blivit med Jet. Hjälp ;-)



Mr100
2012-09-12, 21:27
Hejpåer!

Jag har blivit med Jet ;-)

Helt ny på det här med turbin flyg!

Men på Hmfk`s meeting i Juli flög dom lite Jet, och då
bestämde jag mig för att jag måste köpa ett och prova.

Det blev en Kangaroo med Simjet 1200 turbin. Kommer fler frågor ang. turbinen ;-)
Kan ta ett par nu ;-) Var köper ni A1 soppa och olja?
Samt vill jag ha ett skydd över "insuget" var hittar man det?

Nu är det så, att efter 15-20år med Futaba köpte jag mig en Spektrum DX8.

Den förra ägaren flög den med 9 kanaler i sin Futaba.
Nu har jag 8k på en radio som jag är ny på ;-(

Gas
Höjd 2k (Mix)
Skev 2k (Mix)
Roder
Ställ
Hjulbroms
Luft broms


Kangaroon är ju i stort sett en Delta kärra.
Men det hade ju varit för enkelt ;-)
Så nu är det ju 2st roder på varje vinge, sida vid sida.
Förra ägaren hade det så att vid höjd/dyk gick alla 4 roderna, och
vid skev rörde sig bara roderna längst ut på vingen.

Så förslag på setup i min DX8 är välkomna ;-)
Har ni en liknande kärra får ni gärna skicka inställningarna
så jag kan lägga dom på ett SD-kort och föra över dom till min radio.

Men tänker jag fel om jag bara lägger höjd på dom innersta,
och skev på dom yttersta roderna?

Vill gärna prova den innan snön kommer så jag vet om det är min grej eller inte.

Tacksam för all hjälp!

Mvh Jonas

Ps. inte min, men så ni får en uppfattning om vad jag pratar om. Ds.
32090

Ålänning
2012-09-13, 18:05
Har också en SimJet 1200! =) Ej provat än (beggad dock) men testbänken klar. Ska bara köpa kolsyresläckare.
A1 Jet Fuel från flygfältet.
Skydd för insuget fick jag nån länk i min Sabre-byggtråd på www.jetsweden.se .

Rosso
2012-09-13, 18:53
Hej

Välkommen in i den fantastiska Jet-världen!

Kör skev och höjd på alla rodder, dvs en deltamix. När du ger höjd skall alla fyra roder ytorna ge utslag uppåt och vid skev skall alla båda rodderytorna på varje vinge vara med och ge skev. Jag har en Graupner Harpoon, den har exakt samma rodder konfiguration som Kangaroon. Jag kör så och det fungerar fin fint.

MVH
Jocke

Mr100
2012-09-14, 19:04
Hej

Välkommen in i den fantastiska Jet-världen!

Kör skev och höjd på alla rodder, dvs en deltamix. När du ger höjd skall alla fyra roder ytorna ge utslag uppåt och vid skev skall alla båda rodderytorna på varje vinge vara med och ge skev. Jag har en Graupner Harpoon, den har exakt samma rodder konfiguration som Kangaroon. Jag kör så och det fungerar fin fint.

MVH
Jocke

Hej Jocke!

Tack för välkomnandet ;-)

Ja, jag funderar på att köra så. Har alltid gjort så på denna typ av plan, men enligt vad jag hört att det ska vara skev längst ut och höjd längst in!?!

Det är ju lite mycket pengar man skickar iväg upp i ovissheten ;-)

En Pdf manual hade inte varit fel ;-)

Mvh Jonas

Mr100
2012-09-14, 19:44
Har också en SimJet 1200! =) Ej provat än (beggad dock) men testbänken klar. Ska bara köpa kolsyresläckare.
A1 Jet Fuel från flygfältet.
Skydd för insuget fick jag nån länk i min Sabre-byggtråd på www.jetsweden.se (http://www.jetsweden.se) .

Hej!

Redan innan du svarade hade jag läst din "byggtråd"... Tänkte bara, att du kan hålla dig så länge från och starta den?!?
Jag har startat min ( med säljarens radio ), å shit vilket ljud och tryck...
Nu ska jag "bara" lägga in allt i min DX8....

Du skulle börjat med och starta turbinen, så lovar jag att din kärra hade varit klar för lääänge sen ;-)

Köp nu en kolsyresläckare och lägg upp en film på starten ;-)

Hittade skydd på HK av alla ställe..

Mvh Jonas

Mr100
2012-09-14, 19:54
Hej!

Jag igen ;-)

Någon som har manualen till Kangeroon, Orbit turbojet aecu, samt till Simjet 1200 turbinen?

Mvh Jonas

petera38
2012-09-14, 21:21
Hej,

En manual till din SimJet hittar du säkert på det danska jetforumet... Har själv en Simjet 3000, men jag är inte säker på att manualen är samma. Jag har en Gaspar ECU..vilken typ använder du? Annars kan du prova att kontakta Christer Söderhäll, vår jetguru.
Lycka till med din Kangaroo. Min första jet var en Hot Spot...samma uppsättning på roder.

/Pete

Mr100
2012-09-14, 22:49
Hej,

En manual till din SimJet hittar du säkert på det danska jetforumet... Har själv en Simjet 3000, men jag är inte säker på att manualen är samma. Jag har en Gaspar ECU..vilken typ använder du? Annars kan du prova att kontakta Christer Söderhäll, vår jetguru.
Lycka till med din Kangaroo. Min första jet var en Hot Spot...samma uppsättning på roder.

/Pete

Hej!

Det är en Orbit turbojet AECU.

Hur mixa du dina roder?

"Danska jetforumet" http://www.jetforum.dk/ ;-) Nog nt rätt ;-)

Som sagt.. ny på jet. Har du en länk?

Tack på förhand!

Mvh Jonas

Ultra Bandit
2012-09-14, 23:17
Hej Jocke!

Tack för välkomnandet ;-)

Ja, jag funderar på att köra så. Har alltid gjort så på denna typ av plan, men enligt vad jag hört att det ska vara skev längst ut och höjd längst in!?!

Det är ju lite mycket pengar man skickar iväg upp i ovissheten ;-)

En Pdf manual hade inte varit fel ;-)

Mvh Jonas


Hej Jonas,
Det bästa är nog att använda deltamixen i radion.
De flesta som flyger Kangaroo,Hotspoot,Harpoon använder den typ av mixning på sina vingroder.

Hälsningar
Lasse P

petera38
2012-09-15, 11:41
Här kommer JetDanmark: http://www.jetdanmark.dk/e107_plugins/forum/forum.php

mvh
/Pete

Mr100
2012-09-15, 16:22
Här kommer JetDanmark: http://www.jetdanmark.dk/e107_plugins/forum/forum.php

mvh
/Pete

Tack!

Mvh Jonas

Ålänning
2012-09-17, 22:43
Du skulle börjat med och starta turbinen, så lovar jag att din kärra hade varit klar för lääänge sen ;-)

Köp nu en kolsyresläckare och lägg upp en film på starten ;-)
Haha, jaja... skrev upp i mobilens kalender för morgondagen: "Köpa kolsyresläckare". ;-)

henke2
2012-09-18, 09:25
Var köper ni A1 soppa och olja?



Testa Diesel (ej preem) och 2% 2taktsolja(vi kör Mobil1 utombordsolja). Jet A1 har två nackdelar, dels luktar det apa och dels är det svårt att få tag på. Även om du har kontakt på flygplats så är det betydligt mera krångel än att åka till bensinmacken. En kompis har kört både simjet 700 och 1200 på den kombinationen och det fungerar bra.

Ålänning
2012-09-20, 22:47
Haha, jaja... skrev upp i mobilens kalender för morgondagen: "Köpa kolsyresläckare". ;-)
Titta, står hemma på bordet nu! ;-) http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=8552

Mr100
2012-09-23, 17:28
Testa Diesel (ej preem) och 2% 2taktsolja(vi kör Mobil1 utombordsolja). Jet A1 har två nackdelar, dels luktar det apa och dels är det svårt att få tag på. Även om du har kontakt på flygplats så är det betydligt mera krångel än att åka till bensinmacken. En kompis har kört både simjet 700 och 1200 på den kombinationen och det fungerar bra.

Hej

Tack för tipset!

Men sotar den inte igen då?
Varför inte Preem?
2% olja? Brukar väl ligga på 4-5%

Mvh Jonas

Mr100
2012-09-23, 17:32
Titta, står hemma på bordet nu! ;-) http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=8552

Gött ;-)

Har du fått snurr på den nu då?

henke2
2012-09-23, 21:17
Hej

Tack för tipset!

Men sotar den inte igen då?
Varför inte Preem?
2% olja? Brukar väl ligga på 4-5%

Mvh Jonas

Tänker du på bränslet eller oljan som sotar? Det finns lika många idéer som jetflygare men mitt tänk är ganska enkelt.

Diesel är fetare än Jet A1 och man kan således minska oljeinblandningen.
2-taktsolja är gjord för att blandas i bränslet och åka med genom motorn, det är inte turbinolja (som är en motorolja)

Preems diesel är någon miljötyp som verkar lite sämre fart i.

Många motortillverkare rekommenderar även diesel idag, Kingtech diesel + 3% olja, Lambert diesel + 2% olja, Frank turbines diesel + 1% olja etc. Är man osäker kan man självklart ändå använda turbinolja från hobbybutiken (exempelvis Jetcats olja) men köra på diesel för enkelhetens och luktens skull.

Har man lätt att få tag i jet a1, inte bekymmras av lukten eller helt enkelt inte vill köra på diesel så är det ju bara att köra på jet a1. :-)