handdator

Visa fullständig version : Erfarenhet av killswitch



Thomas
2012-09-12, 22:03
Håller på att planera för en ny bensinkärra, och då säger alla förstå-sig-på'are att man måste montera en killswitch till tändningen.
Inte för att jag tvivlar, det är säkert en bra 'safety device', men hur många är det som någon gång räddat en kärra eller en pågående katastrof med hjälp av killswitchen?

Jag började med modellflyg nån gång på 60-70-talet, och, tro det eller ej, även då fanns bensinmotorer. På den tiden fanns det överhuvudtaget inget som hette killswitch, och mig veterligen så gick det bra att flyga även då.

OM man nu ska sätta in en switch, vilken typ/märke/fabrikat är 'best value for money`?
Duger det med en enklare modell för ett par tre hundralappar, eller ska man ha en super-duper-heavy-duty variant för mer pengar än vad modellen kostar??

Bara undrar, erfarenheter mottages tacksamt!


P.S.
Jag är nog lite av "KISS"-skolan (Keep It Simple, Stupid!), ju färre elektroniska komponenter man monterar, ju mindre är det som kan krångla!

LIP
2012-09-12, 22:11
Min killswitch är ett litet servo som jag limmat fast en liten microbrytare på där jag kan bryta spänningen till tändsystemet.

Behövs ingen märkvärdig microbrytare, strömmen som bryts är bara 200-300 mA.

Carl
2012-09-12, 22:24
Hej!

Här finns det en brytare som du styr från mottagaren, fungerar mycket bra!
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__8833__Turnigy_Receiver_Controlled_Switch_.html

Mvh. Roger.

Dick
2012-09-13, 04:31
Tänk om du inte kan stanna din motor snabbt om något skulle hända. Tex ett skenande plan.
Jag kör med en som heter 42% o den hittar du hos aircpro.

Thomas
2012-09-13, 05:54
Min killswitch är ett litet servo som jag limmat fast en liten microbrytare på där jag kan bryta spänningen till tändsystemet.

Behövs ingen märkvärdig microbrytare, strömmen som bryts är bara 200-300 mA.

Javisst funkar det!
Så gjorde jag på förra "lilla" JBA 15-bensinaren! Gick alldeles utmärkt.

Thomas
2012-09-13, 05:57
Tänk om du inte kan stanna din motor snabbt om något skulle hända. Tex ett skenande plan.
Jag kör med en som heter 42% o den hittar du hos aircpro.

Ähum.......
Jo, jag vet att det är en säkerhetsgrunka, Killswitch är till för bensinare, men när kommer det för metanolare då??
Säkerhetsriskerna är ju domsamma!

Steffe
2012-09-13, 06:15
Här har du KISS-lösningen. Trottle cut.
Det finns på alla sändare från DX6i / 6EX och uppåt, och funkar perfekt, och är gratis.
Jag kör det både på metanol- och bensinmotorer.

/Steffe

rickeboy
2012-09-13, 08:07
Om planet skenar tänker jag mig iaf att det nog handlar om att radioförbindelsen har brutits i vilket fall som helst och då kommer man ju inte bli hjälpt av en killswitch ändå...

Mr.Dahl
2012-09-13, 08:40
Om planet skenar tänker jag mig iaf att det nog handlar om att radioförbindelsen har brutits i vilket fall som helst och då kommer man ju inte bli hjälpt av en killswitch ändå...

Hej !
Det är då som en killswitch är mycket bra att ha!
Programera Radion Fail safe läget on på den brytare som du har killswitchen på.
Och på en glödstiftmotor fail safe on på trottel-cut.

Magoozi
2012-09-13, 09:24
I Tyskland krävs det killswitch på större bensinmodeller. Varför inte? Köp en billig kina switch, programmera den till failsafen på radion.

Läs mitt inlägg i din andra tråd om propellerfrågan, där gav jag bra tips.

Jag har två switchar i min ägo:
Powerbox Sparkswitch. Dyr, fast med regulator så att du kan köra lipo. pris:495kr
Rcexcel Killswitch. Billig, fast utan regulator. Fungerar dock klockrent. pris:149kr KÖP!!!

Vad gör du om gasservot havererar på fullgas när du flyger? Då hjälper ingen trottelcut i världen.

KISS? Det blir inte lättare än med en killswitch, om jag får tycka till.

Magoozi
2012-09-13, 09:27
Ähum.......
Jo, jag vet att det är en säkerhetsgrunka, Killswitch är till för bensinare, men när kommer det för metanolare då??
Säkerhetsriskerna är ju domsamma!

Nu tycker jag du raljerar... En bensinare är i många fall betydligt större än en metanolare.

Kenneth E
2012-09-13, 09:35
Annars kan man göra som jag gjort ett par gånger och flyga runt i 30minuter på fullgas och då riskera att modellens konstruktions dessutom ger sig med okontrollerad krasch som följd.

Thomas jag förstår dig om hur du resonerar, det borde finnas killswitch på alla modeller med motor avsett design inte bara på bensinare.

Balsa regn

rickeboy
2012-09-13, 09:35
Helt rätt! Tänkte inte långt nog :)

Magoozi
2012-09-13, 09:51
Annars kan man göra som jag gjort ett par gånger och flyga runt i 30minuter på fullgas och då riskera att modellens konstruktions dessutom ger sig med okontrollerad krasch som följd.

Thomas jag förstår dig om hur du resonerar, det borde finnas killswitch på alla modeller med motor avsett design inte bara på bensinare.

Balsa regn

Tänkte på dig Kenneth och din zero. Min värsta mardröm att få en kärra där gasen hänger sig. Därför har jag killswitch. Sedan handlar det väl inte om någon har avvärjt en katastrof pga en killswitch. Man ska väl arbeta förebyggande?

AM
2012-09-13, 13:53
De killswitchar jag säljer stänger av om servosignalen försvinner. Dvs om något krånglar. Ett servo stannar i sitt läge och kan inte slå om en microbrytare. Nej det behövs en krets som stänger av vid strömavbrott eller felaktig servosignal.
Mvh
Ove

Steffe
2012-09-13, 14:27
Om gasservot hänger sig så man inte kan slå på trottlecut så ger man i stället choke som är ett annat servo, motorn stoppar direkt. Enkelt.

/Steffe

Magoozi
2012-09-13, 15:08
Om gasservot hänger sig så man inte kan slå på trottlecut så ger man i stället choke som är ett annat servo, motorn stoppar direkt. Enkelt.

/Steffe

Och riskerar att paja de känsliga reedventilerna som sitter i vevhuset.... Flera tillverkare avråder starkt från detta förfarande, bla MVVS och 3W.

Tänker lite på vikten. En killswitch av typen som airmedia säljer väger mindre än ett servo.

helifanatic
2012-09-13, 16:28
om du till exempel av nån anlending får en dämpare som lossnar o till följd förhöjd tomgång så du inte får ner maskinen då är det en bra sak o ha egen erfarenhet.

Fluf
2012-09-13, 16:47
Jag har ingen erfarenhet av bensinare, men en del erfarenhet av elektronik.

Borde det inte vara enklast med ett återfjädrande relä som styrs av den där billiga Hobbyking grunkan för tändningen?

Den kopplas till mottagaren på en Throttle Cut kanal
Mottagaren programmeras med failsafe för förlorad kontakt
Återfjädrande reläet matas av mottagarbatteriet vilket gör att den slår från även vid strömavbrott (om man har separat ström till tändningen vilket jag upfattat att många har).

Då täcker du manuell killswitch, radioförlust och strömavbrott. Billigt, lättvikt och lättanvänt.

Thomas
2012-09-13, 18:47
Sk*tbra kommentarer!
Men frågan kvarstår, är det NÅGON som har behövt använda killswitch'en till det den är avsedd för? D.v.s. att den bryter tändningen p.g.a. plötslig strömförlust eller haveritillbud??
Jag är bara nyfiken på andras erfarenheter!

Thomas
2012-09-13, 18:49
Nu tycker jag du raljerar... En bensinare är i många fall betydligt större än en metanolare.
Magnus, storleken har ju ingen betydelse. det är antal meter per sekund som räknas!
D.v.s. anslagsenergin!

Thomas
2012-09-13, 18:52
Jag har ingen erfarenhet av bensinare, men en del erfarenhet av elektronik.

Borde det inte vara enklast med ett återfjädrande relä som styrs av den där billiga Hobbyking grunkan för tändningen?

Den kopplas till mottagaren på en Throttle Cut kanal
Mottagaren programmeras med failsafe för förlorad kontakt
Återfjädrande reläet matas av mottagarbatteriet vilket gör att den slår från även vid strömavbrott (om man har separat ström till tändningen vilket jag upfattat att många har).

Då täcker du manuell killswitch, radioförlust och strömavbrott. Billigt, lättvikt och lättanvänt.

Fluf, du har en poäng med ditt resonemang! Frågan är bara vad reläet drar i milliampère i belastat läge.
Du får gärna rita upp ett enkelt kopplingsschema...

Mr J
2012-09-13, 19:34
Oves brytare fungerar ju så, fast reläet är väl elektroniskt.

http://airmedia.se/index.php/radio-kontrollerad-strombrytare.html

senmathal
2012-09-13, 19:54
De killswitchar jag säljer stänger av om servosignalen försvinner. Dvs om något krånglar. Ett servo stannar i sitt läge och kan inte slå om en microbrytare. Nej det behövs en krets som stänger av vid strömavbrott eller felaktig servosignal.
Mvh
Ove

När det diskuteras radiostörningar så hävdas det nästan alltid att det ytterst sällan är sändaren som fallerar så vitt man inte har för lite ström. Jag antar att man kollar det om man flyger en bensinkärra. Det som däremot ofta anges som en trolig felorsak är avbrott i mottagarens strömförsörjning. Om detta stämmer blir väl också failsafefunktionen utslagen och risken är då att motorn lika fullt går med fulla skaft trots inprogrammerad failsafe.

Vad ville jag nu ha sagt med detta och varför citerade jag Ove? Jo för att den funktion han nämner fungerar vad jag förstår även om strömmen till mottagaren tvärt skulle brytas vilket inte failsaffunktionen gör. Alltså borde en killswitch med den funktionen vara en god säkerhetsinvesteringen.

/Mats

Lelle
2012-09-14, 07:20
Ett tips på en killswitch som jag använder i mina modeller (ej metanol) som fungerar klockrent.

http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=4272

Magoozi
2012-09-14, 08:34
Magnus, storleken har ju ingen betydelse. det är antal meter per sekund som räknas!
D.v.s. anslagsenergin!

Stämmer alldeles säkert, jag är ingen höjdare på fysik. Men om jag får välja så får jag hellre en liten kärra med en 46:a än en 3meteare med en 170 cc i nosen efter mig/på mig

Ett enkelt sätt är ju att mata mottagaren med dubbla ackar. Emcotecs dpsi-rv är klockren för ändamålet. Jag hade en sådan liggande, men den såldes i våras... Inte en fråga om killswitch kanske, men väl för säkerheten.

bokis
2012-09-14, 09:42
Mina 50 öre: Emcotec som ovan,både för matningen av mottagare och deras killswitch.
Jag gillar att jag aktivt behöver aktivera tändnngen när jag börjar och om jag tappar mottagningen så dör motorn.Även om mottagaraccen tar slut/hoppar ur,eller man kommer bortom sändarens räckvidd
Svårare än så är det inte.
Alla former av mekaniska brytare,div servodragna m.m går bort för mig,tappar man strömmen så är det sista läget innan som kvarstår och hur bra är det?
Har man engång sett en snabb,tung kärra fara iväg utom kontroll så gör man vad man kan för att förhindra det...
Bara tanken på tex min FW190:a , försvinner utom synhåll på fullgas får mig att rysa..

bokis
2012-09-14, 09:45
...och ja Thomas,jag har sett situationer där killswitchen har stoppat en skenande kärras framfart..

meka
2012-09-14, 09:46
Hej
Säkerhetsriskerna är inte dom samma ställ dig frågan är du alltid ensam på fätet springer det aldrig några barn runt dina kärror, vid något obevakat ögonblick kan det hända typ att dom drar proppen och är då förutsättningarna rätt så startar den, det gör aldrig en metanolare. Med en radiostyrd kan du t.ex stänga av uppe i luften om det skulle bli något vajs på trotteln typ. Så om du inte är en konstant ensam flygare så bör du nog överväga att sätta dit en killswitch, fördelarna är nog betydligt fler än dom hundralappar det kostar att få denna säkerhet.







Ähum.......
Jo, jag vet att det är en säkerhetsgrunka, Killswitch är till för bensinare, men när kommer det för metanolare då??
Säkerhetsriskerna är ju domsamma!

Magoozi
2012-09-14, 11:09
Mina 50 öre: Emcotec som ovan,både för matningen av mottagare och deras killswitch.
Jag gillar att jag aktivt behöver aktivera tändnngen när jag börjar och om jag tappar mottagningen så dör motorn.Även om mottagaraccen tar slut/hoppar ur,eller man kommer bortom sändarens räckvidd
Svårare än så är det inte.
Alla former av mekaniska brytare,div servodragna m.m går bort för mig,tappar man strömmen så är det sista läget innan som kvarstår och hur bra är det?
Har man engång sett en snabb,tung kärra fara iväg utom kontroll så gör man vad man kan för att förhindra det...
Bara tanken på tex min FW190:a , försvinner utom synhåll på fullgas får mig att rysa..

Precis, att man "armerar" motorn när det är dags.

wesse
2012-09-14, 11:19
Sk*tbra kommentarer!
Men frågan kvarstår, är det NÅGON som har behövt använda killswitch'en till det den är avsedd för? D.v.s. att den bryter tändningen p.g.a. plötslig strömförlust eller haveritillbud??
Jag är bara nyfiken på andras erfarenheter!

jag har lagt runt 2000 kr på dom killsswitcharna jag haft i mina modeller typ emotec.
Har aldrig haft någon nytta av dom men det ser lite fränt ut i modellen med alla sladdar och sånt,bra när man ska impa på grannen juh..
Bryter alltid på trottlecut när jag taxat in mot depån...
Det är väl bra att jag inte har haft nytta av killswitchen och att prylarna har funkat.,,,,men men valet är personligt och skulle det häkta sig någonstans och en annans kroppskada osakat av min modell skulle jag nog döda min hobby för gott och det vill jag inte riskera för min del..hepp

Thomas
2012-09-14, 11:23
Lugn grabbar, jag HAR köpt en killswitch och tänker montera den oxå.
Ville bara höra lite om andras synpunkter och erfarenheter, om någon har fått den att "slå till" vid radiobortfall eller spänningsbortfall och liknande.
Att det är en bra grej är odiskutabelt.

Nu ska jag bara få tummen ur och sätta igång med vinterprojektet.
Det kommer att drivas av en Turnigy HP 50 och (som vanligt) det blir ingen ´dussinkärra´...:lollypop:

wesse
2012-09-14, 11:26
Lugn grabbar, jag HAR köpt en killswitch och tänker montera den oxå.
Ville bara höra lite om andras synpunkter och erfarenheter, om någon har fått den att "slå till" vid radiobortfall eller spänningsbortfall och liknande.
Att det är en bra grej är odiskutabelt.

Nu ska jag bara få tummen ur och sätta igång med vinterprojektet.
Det kommer att drivas av en Turnigy HP 50 och (som vanligt) det blir ingen ´dussinkärra´...:lollypop:

ska du bygga en Yak55..wow det blir en ovanlig sak..

Thomas
2012-09-14, 11:31
ska du bygga en Yak55..wow det blir en ovanlig sak..

Prfft.... :icon_butt:

Magoozi
2012-09-14, 13:01
Ska vi se.. Under tiden jag har lärt känna dig har jag sett två premiärer av dina kärror. En femtiotals inspirerad maskin och en könstig cub. Kan du inte ge en liiiiten hint om vad det kommer bli?

Thomas
2012-09-14, 13:18
Kan du inte ge en liiiiten hint om vad det kommer bli?

Nähädu!!:victorious:

Mr J
2012-09-14, 15:15
ska du bygga en Yak55..wow det blir en ovanlig sak..

Det är ungefär lika sannolikt som en nerlegad vattensäng...

Thomas
2012-09-14, 18:27
Å varken Cub eller Sukoj eller Extra eller Cap eller Sbart eller.....

Klavins
2012-09-14, 18:42
Å varken Cub eller Sukoj eller Extra eller Cap eller Sbart eller.....

Det blir nog något gammaldags typ junker eller foker moth men hur som helst lycka till det är kul att skapa saker som man gott o funderat på.

wesse
2012-09-14, 19:22
Det blir nog en Rosa Albatross med 7 st Killswitchar..

Thomas
2012-09-14, 19:29
foker moth...

Hmmm....
Den kanske man skulle bygga!

Thomas
2012-09-14, 19:30
Det blir nog en Rosa Albatross med 7 st Killswitchar..

Nu ger du mig idéer...!

Björn.O
2012-09-15, 19:20
Sk*tbra kommentarer!
Men frågan kvarstår, är det NÅGON som har behövt använda killswitch'en till det den är avsedd för? D.v.s. att den bryter tändningen p.g.a. plötslig strömförlust eller haveritillbud??
Jag är bara nyfiken på andras erfarenheter!

Jag fick faktiskt använda den nu i sommar då motorfästet skakade loss under flygning så trotteln började leva sitt eget liv. Bara dumt att inte ha en killswitch, så jäkla dyra är dom ju inte.
Använder Emcotec och Powerbox switchar och ingen har krånglat hittills.