handdator

Visa fullständig version : Fotoplattform till Nex 5N vad tror ni om min setup?



Defuncta
2012-09-13, 18:30
Jag blev sugen på att beställa en multirotor till min nyinköpta Nex5N och har tittat på följande saker:
Ram: H550 V2
Motorer: DT 750 hextronik
Esc: Turnigy plush 18 amp
Kamera stativ: camera gimbal tilt mount till bumblebee quadcopter

Allt är beställt från hobbyking, funkar dessa grejjor bra ihop?
Tänkte köpa en Naza som gyro.

Har även kollat på DJI F550 EXPERT med tiger motorer blir dock lite dyrare vad tycker ni ska man köpa från hobbyking å löda själv vilket inte är nått problem eller köpa från nått företag i sverige?

Mvh Defuncta

Johan_vv
2012-09-13, 21:10
Hej,

Vågar inte svara på motorval och ram.

Innan du bestämmer dig för Naza så titta närmare på AutoQuad. hårdvaran är klar, men mjukvaran är beta. Jag kör själv en sådan FC och har kommit ganska långt i mitt bygge men inte hunnit trimma in den fullt ut än.

AutoQuaden kan eventuellt få en uppdatering (som förmodligen inte kommer falla in under GPL och därför kosta pengar) som gör den ännu mer stabil.

Detta går att uppnå i skrivande stund: http://www.youtube.com/watch?v=kcy6INMyg7Q http://www.youtube.com/watch?v=3F5yPlraFHI

Detta kan man uppnå när de släpper "L1", dock är det ingenting uttalat om när och till vilket pris =): http://www.youtube.com/watch?v=F7XvrrqJ2dk
(http://www.youtube.com/watch?v=F7XvrrqJ2dk)
Prismässigt så ligger denna mellan Naza och WKM.

Defuncta
2012-09-14, 06:55
Autoquad verkar ju lovande ska tänka på det.

Är de någon som vet hur motorerna passar till hexan? Det är de som rcexplorer har till sin trikopter.

Med vänlig hälsning, defuncta

McRegor
2012-09-14, 07:13
Känns lite synd att skicka upp en nyinköpt Nex 5N till ett så osäkert liv som i en RC-kärra...:)
Jag skulle nog nöjt mig med att skicka upp nåt lite billigare/lättare för skillnaden i bildkvalitet behöver inte vara speciellt stor för den typen av bilder.
//Roger

zooks
2012-09-14, 07:42
DJI 550 med Naza används av många till att lyfta nex5... så det är ett rätt säkert kort, bara man byter proppar.

Defuncta
2012-09-14, 09:54
Eftersom jag är frilansfotograf så är nex5n nödvändig om kunden ska köpa bilderna... Ja de kanske
blir säkrare å lägga lite mer stålar på dji 550.

Med vänlig hälsning, defuncta

McRegor
2012-09-14, 10:34
Ok - då förstår ja defuncta. Men för oss "vanliga dödliga" så brukar lite enklare grejor ge ett helt OK resultat...:)
Men då skall du nog också som du konstaterat satsa på lite bättre grejor.
Lycka till hälsar
Roger

SteffeB
2012-09-14, 10:57
Jag skulle nog ha satsat på lite dyrare motorer/proppar. På min y6 kör jag med Rctimer motorer. Man får nog vad man betalar för. Har bytt lager på 4 av motorerna den här sommaren.

Naza med gps är nästan ett måste. Blåser det lite så får man riktigt svårt att hinna knäppa kort och flyga samtidigt. Inte kul när man kikar ner på skärmen i några sekunder för att sedan knappt hitta på flygetyget på himmelen. Jag skulle personligen valt Naza framför något annat mer obeprövat system pga kostnaden på grejorna.

Min enkla gimbal med Nex 5n, Sigma 19mm samt hdmi konverter väger bara lite över 700gram. Behöver inte vara något avancerat när man endast ska fota.

SteffeB
2012-09-14, 11:11
Du kan glömma Sonys 16mm eller 18-55 objektiv. Blir riktigt dåliga kort. Sigma 19mm F2.8 EX DN för 1490kr fungerar däremot skitbra. Du kommer för det mesta inte ha något behov av något annat. Har dock kört med 14 mm på större grejor för att slippa flyga till månen.

Bländare 4,5, Iso 200 tycker jag har fungerat bra på 19mm för att hålla slutartiderna korta. Blir kanonskskarpt.

"Meny-installation-livevisning-ställa in effekt av" är ett hett tips för att kunna se vad man tar kort på! Kan bli lite drygt vid dåligt ljus annars.

Defuncta
2012-09-14, 12:43
Jag skulle nog ha satsat på lite dyrare motorer/proppar. På min y6 kör jag med Rctimer motorer. Man får nog vad man betalar för. Har bytt lager på 4 av motorerna den här sommaren.

Naza med gps är nästan ett måste. Blåser det lite så får man riktigt svårt att hinna knäppa kort och flyga samtidigt. Inte kul när man kikar ner på skärmen i några sekunder för att sedan knappt hitta på flygetyget på himmelen. Jag skulle personligen valt Naza framför något annat mer obeprövat system pga kostnaden på grejorna.

Min enkla gimbal med Nex 5n, Sigma 19mm samt hdmi konverter väger bara lite över 700gram. Behöver inte vara något avancerat när man endast ska fota.

Tack för alla bra tips! Sigma 19mm kommer inhandlas och de lutar åt DJI F550 EXPERT med tiger motorer samt naza med gps :)

Såg att pitchup.se har de grejjorna är de bra att köpa ifrån?

Är de svårt att få till gain inställningarna på naza?

SteffeB
2012-09-14, 13:24
Fint! :)

Det är inte speciellt svårt att ställa in Naza. Allt har väl dock en tröskel innan man fattar vad man håller på med.

Använd loctite till alla skruvar! Jag kör med vanlig låsmutter till propparna.

Se till så att allting är ihoplött, inga kontakter förutom till batteriet. Då tänker jag bara på själva multikoptern. Till videolänken är det inte lika noga när du endast kommer flyga inom synhåll. Jag använder vanliga servokontakter.

En liten checklista innan/efter flygningarna är bra. Känn så att propparna sitter fast och ser bra ut, snurra på propparna för att lyssna efter missljud i lager mm. Lite visuell kontroll av elektroniken, nått som sitter löst? Mät spänningen i acken så att du inte råkar ta en som är tom. Kolla så att du verkligen har dosan i rätt läge innan du flyger iväg.

Känn på motorer/fartreglage efter flygning, är de för varma? Lyssna efter missljud i lagrena igen. Drygt att komma ut på nästa flygning om lagrena är slut...

Det kommer gå bra! :)

Tomas
2012-09-14, 13:50
http://quadcopters.co.uk/ har rätt bra priser om man inte känner sig främmande för att handla från England

Defuncta
2012-09-15, 08:44
http://quadcopters.co.uk/ har rätt bra priser om man inte känner sig främmande för att handla från England

Tack för en bra länk ;)

Landningsställ samt kamerastativ till DJI F550, är det verkligen värt att köpa ett färdigt stativ, känns lite overkill när jag enbart skall foto och inte filma. De jag har hittat är inte direkt billiga 2000+. Hur har ni andra gjort?

Tänkte om man kan modifiera ett Camera Gimbal Tilt Mount for Bumblebee från HK, har ingen aning om hur man ska bygga landningsställen dock. De måste vara ganska höga om stativet ska få plats under.

kamerastativ från HK: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__24714__Camera_Gimbal_Tilt_Mount_for_Bumblebee_Qu adcopter_Frame.html

Har även hittat detta från rcflight som verkar lovande om de bara håller :S
http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1704

Denna verkar vara den bästa i prisklassen http://bradatech.com/xPedRobo/shop/index.php?main_page=product_info&products_id=18

Mvh Defuncta

SteffeB
2012-09-16, 20:17
32143

Ångrar mig lite angående lite mer avancerad gimbal för flygfoto. I morse blåste det rätt så kraftigt när jag var ut och flygfotade, då blev alla bilder rätt mycket på sniskan. Är väl ingen större fara då man rätar upp dem, men man förlorar ju lite yta... :)

swalas
2012-09-16, 22:51
Kan klart rekommendera quadcopters.co.uk, riktigt bra shop, jag får antagligen mina sista dela till landningsställ i morgon då ska det test filmas lite, just nu kör jag dji hexa med tm2216, "dyr" ställ och gimbal med nex5n måste lösa nån styrning till den snart också...

remsan
2012-09-17, 10:49
32143

Ångrar mig lite angående lite mer avancerad gimbal för flygfoto. I morse blåste det rätt så kraftigt när jag var ut och flygfotade, då blev alla bilder rätt mycket på sniskan. Är väl ingen större fara då man rätar upp dem, men man förlorar ju lite yta... :)

Vilken fin kvällsbild!

SteffeB
2012-09-17, 10:59
Tack! Fast det var väl eg på morgonen. :)

Impulze
2012-09-24, 22:20
Vart köpte du sigmat? :)

//Matte

Tomas
2012-09-24, 22:43
Fotokungen eller Netonnet verkar ha bäst pris just nu: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1223119

SteffeB
2012-09-24, 22:49
Köpte på fotokungen.com finns även på netonnet.se

Kör utan filter. Läste ett test i en fototidning där olika filter testades. Många av dem förstörde bilderna, nått att tänka på när man -som jag också gjort- beställde filter på ebay...

Det är en otrolig skillnad i kvalitet på det här objektivet jämfört med 18-55 objektivet. Går ju inte att dela med sig av det här på forumet riktigt då vi endast kan visa lågupplösta bilder. Du kommer bli nöjd om du köper det! :thumbup:

/Stefan

SteffeB
2012-09-24, 23:04
Den här bilden är tagen med Sigma objektivet. Ursäkta blåsticket i bilden, hade problem med kalibreringen av skärmen. :) Om ni kör Google Chrome går det att förstora bilden rejält. Verkar inte fungera i Internet explorer ?

Sidorna fungerar utan medlemskap på facebook.

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=372193562853169&set=a.345478798857979.78144.344986185573907&type=1&theater

http://www.facebook.com/flygfoto

SteffeB
2012-09-24, 23:09
Bilderna på IKEA-bygget i Borlänge är förresten tagna med 18-55 objektivet. Inte alls samma skärpa som med Sigma objektivet.

Stiffe
2012-09-24, 23:35
Hur funkar objektivet att filma med ??

SteffeB
2012-09-24, 23:47
Det skulle tydligen vara lite segare på autofokusen. Har just inte filmat nånting med det.
Objektivet har ingen bildstabilisering.

Impulze
2012-09-25, 01:12
OK....varför köpte jag inte det från början då :)

//Matte

Defuncta
2012-09-25, 05:54
Snygga bilder steffe! Såg att du använder frsky samt x9, funkar den combon ihop med naza? Hört att naza inte funkar med ppm samt att frsky verkar krångla till det för nazan... Hoppas fallet inte är så då jag själv flyger med x9 med frsky och naza ligger på insköpslistan ;)

SteffeB
2012-09-25, 08:03
Radion fungerar bra tycker jag. Vad är det som skulle kunna gå fel? Har du nån länk?

SteffeB
2012-09-25, 08:09
Impulze: Objektivet har ju bara funnits ett halvår eller så. Du behöver inte skämmas. ;) Kul när det kommer lite objektivalternativ.

Får hoppas det kommer något vettigt zoom-objektiv (om det inte redan finns). Har ju kameran till all privat fotografering också.

Defuncta
2012-09-25, 08:10
Okay, läst på lite forum sen såg jag: DOES NAZA-M SUPPORT PPM RECEIVER?

So far, it doesn’t support, pay attention to news on DJI homepage.
http://photoshipone.com/dji-naza-faq/

Endel har haft problem med naza, x9 och frsky på rcgroups.com.

Med vänlig hälsning, defuncta

SteffeB
2012-09-25, 08:35
Hmm... Bäst du frågar nån annan om det där! :)

McRegor
2012-09-25, 09:48
PPM är ju relevant när det gäller bl a 35 MHz-bandet. Där hade vi PPM och PCM-mottagare. Sen att HF-moduler använder sändarens PPM-läge som interface har nog inget med saken att göra. Jag tolkar frågan som relaterad till annat än 2,4 GHz-teknik - alltså gamla 35, 40 eller 72 MHz-anläggningar. Men rätta mig gärna om jag har fel...:)
Hälsningar
Roger

Impulze
2012-09-25, 10:48
Mikrokopter och andra system använder sig av PPM-signalen från mottagaren, och det är det jag tror han syftar på.
Man kopplar bara en signalkabel från mottagaren till kontrollkortet som får hela pulståget.

//Matte

McRegor
2012-09-25, 11:04
Mikrokopter och andra system använder sig av PPM-signalen från mottagaren, och det är det jag tror han syftar på.
Man kopplar bara en signalkabel från mottagaren till kontrollkortet som får hela pulståget.
//Matte

Du har säkert rätt men frågan och svaret var lite tvetydiga.
//Roger

Defuncta
2012-09-25, 11:23
PPM är ju relevant när det gäller bl a 35 MHz-bandet. Där hade vi PPM och PCM-mottagare. Sen att HF-moduler använder sändarens PPM-läge som interface har nog inget med saken att göra. Jag tolkar frågan som relaterad till annat än 2,4 GHz-teknik - alltså gamla 35, 40 eller 72 MHz-anläggningar. Men rätta mig gärna om jag har fel...:)
Hälsningar
Roger

okay så ppm används inte om man har 2,4ghz modul eller har jag förstått fel?

SteffeB
2012-09-25, 11:50
Det verkar som att man ska kunna ställa in eller byta mjukvara för att köra ppm om jag inte fattat helt fel.
Ingen fara med Naza och frsky med andra ord.

akromatic
2012-10-06, 23:15
Skulle varmt vilja rekommendera en Vulcan multiframe Hexa från uavshop.co.uk. Väldigt stabil ram som du kan konfigurera hur du vill och "växa" med...

Defuncta
2012-10-09, 10:41
Skulle varmt vilja rekommendera en Vulcan multiframe Hexa från uavshop.co.uk. Väldigt stabil ram som du kan konfigurera hur du vill och "växa" med...

Tack för tipset, men har snöat in mig på en F550 med tiger motorer;)


Ska man flyga med 3c eller 4c med tiger motorerna, villket blir bäst?
Är de någon som kan gissa vad man får ut för flygtid med f550, t motorer, nex5 samt 8ah 3c?

Med vänlig hälsning, defuncta

Sickan
2012-10-09, 12:19
Tack för tipset, men har snöat in mig på en F550 med tiger motorer;)


Ska man flyga med 3c eller 4c med tiger motorerna, villket blir bäst?
Är de någon som kan gissa vad man får ut för flygtid med f550, t motorer, nex5 samt 8ah 3c?

Med vänlig hälsning, defuncta

Menar du 3s eller 4s?

Jag gillar 4s och mindre proppar. Fungerar bättre, tycker jag, när det blåser. Vilket det alltid gör i Skåne :)

Jag har inte en 550 men jag flög T-motors 2216 på min F450.

--
S

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

Defuncta
2012-10-09, 12:59
Menar du 3s eller 4s?

Jag gillar 4s och mindre proppar. Fungerar bättre, tycker jag, när det blåser. Vilket det alltid gör i Skåne :)

Jag har inte en 550 men jag flög T-motors 2216 på min F450.

--
S

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

ja precis 3s 4s såklart :)... Okay, ja blåser gör de jämt i halland också:/... I hur många m/s flyger du som mest med din f450

Med vänlig hälsning, defuncta

Sickan
2012-10-09, 16:05
Jag har den inte kvar (monterad) och flög inte så länge med den innan jag bytte chassi.

Skulle gissa att det var mellan 3 och 6 meter som det ändå var ok att flyga, även när den vara lite byig. Idag blåser den 10,5 här och då skulle jag inte gett mig ut ;)

--
S