handdator

Visa fullständig version : Nosgimball för GoPro



Ålänning
2012-09-13, 21:41
Vet någon om var man kan få tag på en gimball / stativ som kan sättas i nosen på en Bormatec Maja?
Alltså något som kan vridas höger-vänster samt upp-ner.
Gillar inte de lösningar där halva paketet hänger i ett servos axel.
Gärna en förenklad variant av tex PhotoShip One's stativ.
Liten enkel alltså. Kullagrad och servona invid axeln, inte påhängd, typ.
Vill ha mjuka rörelser. Material spelar ingen roll. Trä, kolfiber, lexan, plexi, plast, glsafiber...

Ålänning
2012-09-17, 21:16
Nog måste väl nån ha sett av nån gimball för en GoPro?

UndCon
2012-09-18, 08:48
du kan bygga en ganska enkelt av bladhållare till T-rex 500 eller liknande
jag har dessa till en 450 men då blir axeln i centrum ganska klen

//UndCon

kajakmannen
2012-09-21, 08:03
Rangevideo kommer snart ut med sin vinge :) Foamdelarna nu i tillverkning och utprovning sker. Rangevideo vingen har en Gopro pan tilt i nosen. En sådan går ju att montera på en borjet eller s¨å köper du en RVvinge

Kolla rvjet på rangevideo.com


;)

MVH/ Kajaken

flunk
2012-09-21, 10:44
Rangevideo kommer snart ut med sin vinge :) Foamdelarna nu i tillverkning och utprovning sker. Rangevideo vingen har en Gopro pan tilt i nosen. En sådan går ju att montera på en borjet eller s¨å köper du en RVvinge

Kolla rvjet på rangevideo.com


;)

MVH/ Kajaken

Vinterns väntan blir lång... Har investeringsstopp just nu, men den där lanseras väl i deras webbutik lagom tills det hävts.

Ålänning
2012-09-22, 11:09
Rangevideo-gimball-bulan va ju najs! Slipper ju vinden som rycker i grejerna då också. =) Finns det inte fler som tillverkat liknande förr?

Boopidoo
2012-09-22, 12:19
Jag tror faktiskt inte det. Visst det finns modeller med dome/kupol men de har dels varit svindyra och mig veterligen har de inte haft någon bra mekanik bakom.

UndCon
2012-09-22, 16:01
Köp en bevakningskamera-dummy för 10 kr så har du en hyffsad dome. Saknas iofs mekanik men det kan den kluriga göra själv ;)

Boopidoo
2012-09-22, 22:13
De brukar väga bly. ;)

UndCon
2012-09-23, 10:28
Det är ju problemet med dem - tyngden alltså.

En bula i lexan räcker gott

Jode
2012-09-23, 14:34
Kollat här? :http://www.goodluckbuy.com/hobbies-and-toys/multicopter.html

StarvinMarvin
2012-09-23, 19:59
Finns det ingen som har nått tips på hur man kan göra en egen kupa av lite lexan eller kanske forma om en colaflaska eller så?? Eller blir det problem att få till en bra kupa som inte förvränger kamerabilden?

Boopidoo
2012-09-24, 08:00
Det är nog otroligt svårt att göra själv. Rangevideo kommer att sälja sina kupoler billigt så min rekommendation är att vänta tills de börjar att säljas. Troligtvis så kommer rangevideos kupoler att sänka priserna även på andra kupoler så du måste ju inte nödvändigtvis köpa från RV. Men av det jag har sett så håller de kupolerna mycket hög kvalitet. :)

Ålänning
2012-12-11, 21:54
Oj, skrev nyss i en annan tråd om detta... undrade om dome + PT-gimball finns att köpa nu. =) Eventuellt med servon och gyron?