handdator

Visa fullständig version : Kom över en gammal modell...



NickeL
2012-09-14, 21:30
Hejsan, Jag kom över en Gammal (tror jag) trainer idag som jag önskar få lite fakta om :)

Flygplanet är Blått och har vita lister, tror matrealet är plast, längst bak på stjärtpartiet står det "Victor"
och det sitter en liten klisterlapp på kroppen precis bakom vingen som det står "R.C." på
kärran var komplett med Hitec HS422 och motor, har inte kommit på om det går att öppna kärran någon stans ännu... Motorn vet jag ej men jag tror att det är en liten os.

vingen är gul, Helbalsa med foam kärna (tror jag)

Någon som vet något om denna kärra???

Mvh
/Nicke

Thomas
2012-09-14, 21:40
Ett par bilder skulle ge fler ledtrådar...

NickeL
2012-09-14, 22:04
32115321163211732118

jocke1963
2012-09-15, 00:03
!??

bem
2012-09-15, 00:16
Hej,

Många av Pilot (OK Model) flygplan hade mellanblå ABS kropp med nån vit rand på sidan av kroppen. Men vingen brukade vara vit, cellplast klädd med vit plastfilm, eller balsa kläd med vit plastfilm. Många sådana såldes av Valter Johansson i Lammhult på 1970 och 1980-talet. World Boy, Trystar och allt vad de hette. Han sålde även OS motorer, som det ser ut att sitta i din modell. Kika på sidan av motorn så bör det stå nåt nummer som 25, 30 (eller nåt sånt). Fast din motor har utblåset på vänster sida vilket är ovanligt och det vet jag inte om nån OS motor har, men nog är det en OS ljuddämpare som ligger på golvet.

Lägg upp en bild på vingen också.

/Bo

freddan_6
2012-09-15, 06:18
Han har lyckats spegelvända bilderna. Ta nya skarpa bilder så det går att se något i stället

NickeL
2012-09-15, 07:37
Ojsan, får ta nya. lyckades i alla fall att få dän motorn och göra rent han så pass mycket att man ser att det står MAX OS och 25 i en liten ring, näää blåset sittter på högra sidan, vart lite förvånad när man skulle spänna fast ljuddämparen mot motorn och inte skruva fast den.
här är nya bilder iaf ;D

32120 3212132122
32119 32123 32124

Bonanza
2012-09-15, 07:49
OjOj, den kärran har sett bättre dagar.
Inte för att vara elak men den ser inte direkt flygduglig ut.
Risk för att så att säga brytas sönder i tusen delar när den kommer upp i luften skulle jag ta med i beräkningarna. :)

NickeL
2012-09-15, 08:00
Jadå det har den men den ska upp i luften :D
behöver bara få tag i en passande stabbe...

/Nicke

gamlingen
2012-09-15, 08:43
Hej! Lägg ner lite jobb så får du en het veteran.Ser ut som Lamhultarns modell men gamal är den.

McRegor
2012-09-15, 08:45
Jag skulle nog inte lägga ner nåt jobb på den. Håller med Micke - det finns alltså stor risk att det är skör plast i den som kan brytas sönder när du flyger och då vill nog inte någon stå vid nedslagsplatsen...om man säger så...
Plast från den tiden i metanolkärror var liksom ingen seg EPP....
Om du vill köra metanol så bygg en ny, enkel kärra till motorn i så falll - om den fungerar bra.
//Roger

Mr J
2012-09-15, 08:58
Jag håller med föregående talare, ABS-plast i flygplan var ingen bra idé ens när plasten var ny, och gammal ABS-plast i en metanolare är direkt farligt.

bem
2012-09-15, 09:07
OK, Aviomodelli på dekalen, Aviomodelli Victor. Italiensk tillverkare.
Se bild på en nedan.
Ny kan du köpa (lite uppdaterad/förbättrad) här:
http://www.modellismosantomartino.it/product.php~idx~~~1785~~AVIOMODELLI+VICTOR~.html
135 Euro / 1150 kr.

Spännvidd 160 cm
Längd 127 cm
4 kanaler
4-6,5 cc 2-takt glödstiftare
Vikt ca 2350 gram (flygfärdigt, torrvikt troligen dvs med tom tank)

ABS är som nämts sprött och blir sprödare med åren så se över allt som är limmat i plastramen. Lim för ABS funkar inte med vad som helst för att få det att fästa men det finns lämpligt lim om du letar lite.

Tips på rengöring av flygkroppen är att du börjar med vatten och såpa - stryk på ordentligt så det får liksom blöta upp all smuts. Upprepa om det behövs. När det är klart kommer säkert en hel del ändå att vara kvar, prova då CRC Quickleen avfettning för den är "snäll" mot plast men gör ändå rent effektivt. Vet för jag har provat på en Pilot blå plastkropp som jag har (en gammal Five Star, 60 maskin, gammal konstflygningsmaskin från 1970-talet, ARF som såldes av Valter Johansson).

Nu när modellen är identifierad med säkerhet så kollade jag om det fanns nån test/review på den och det fanns det i den brittiska tidskriften Radio Control Models and electronics (RCM) April 1974. Där fanns även en test på OS Max 25 RC. Bingo med andra ord. Jag skannade in dem åt dig till en PDF nedan.
http://www.algonet.se/~boem/RC/Aviomodelli/Victor/Aviomodelli_Victor.pdf

Så nu har du nog tillräckligt med info om modellen för att bygga stabben och få upp den i luften eller hänga den i taket. Bilderna nedan visar en lite "modernare" Victor än den ursprungliga.

/Bo

NickeL
2012-09-15, 09:22
Hej, i vingmärket står det "Aviomodelli"

bygga ett helt nytt flygplan för motorn är inget som kommer att hända.
hänger isf upp kärran i taket med motor i.

/Nicke

multipass
2012-09-15, 09:26
hänger isf upp kärran i taket med motor i.
/Nicke

häng den högt

Ompa
2012-09-15, 09:43
Som föregående talare sa, "Häng den högt"
Skulle inte offra tid på den kärran...

Lelle
2012-09-15, 09:47
Nicke, var inte lessen för svaren! Har du plats för en dubbeldeckare? Motorn, OSfs90 behöver lite översyn så går det nog att få liv i den. :)

NickeL
2012-09-15, 10:07
Tjena Lelle, nädå jag blir inte ledsen :)
har alltid plats :)

Kommer du ut o flyger idag? Steffe o jag sticker ut vid 12, urban och några andra skulle komma också

/Nicke

Lelle
2012-09-15, 15:10
Nej. hade lite annat för mej idag. Tänke flyga i morgon istället. Åker väl ut till 12-tiden om vädret är ok. :)

NickeL
2012-09-15, 15:30
Ja jag hörde att du hade trädgårds arbete idag :P
I morgon kan jag tyvärr inte flyga då ska jag på fest. Det verkar som att några gubbar som varigt med förut tänkte komma i morgon också.

BTW, vad var det för kärra du hade???

/Nicke

Lelle
2012-09-15, 17:51
Jag har skickat mail till dej.

pgrts
2012-09-15, 21:48
Är själv "sucker" på gammalt skrot.
Lite avis är jag allt - men jag hade absolut testat en dag när det inte är för kallt - och inte med skidor - och inte nära folk, bilar eller annat ömtåligt.

NickeL
2012-09-15, 23:08
Fins väll inget att vara avis för? en hög med skrot? eller??? :P
jag har också lust att testa men den saknar stabbe :/

/Nicke

pgrts
2012-09-16, 07:30
Vissa gillar att flyga färdiga ARF med nitar och bling-bling.
Jag kan tycka att det är mera utmaning att hitta något riktigt skrotigt och få det att flyga väl.
Det blir sällan billigare och definitivt inte snyggare men känslan när man väl flyger mot alla odds är fin.
En saknad stabbe är väl det minsta problemet. Att hitta rätt lim till gammal plast är nog en större utmaning men PU som jag inte gillar borde vara rätt i det fallet.

NickeL
2012-09-16, 09:15
Skulle det gå att klä kroppen med plastklädsel för att få den lite mer hållbar?

/Nicke

freddan_6
2012-09-16, 15:14
Om ABS-plasten är åldrad eller "rutten" hjälper ingen klädsel. Stabilitet i en kropp får man av glasfiber+epoxi eller längsgående furulister.

McRegor
2012-09-16, 16:02
Åldrad ABS-plast kan vara totalt rutten som Fredrik säger. Minsta yttre påverkan och den faller isär. Nu vet jag inte om din kärra är så men jag har haft t ex kåpor till moppar som man knappt kunde titta på utan att dom föll sönder.
Så undersök och var gärna lite hårdhänt för det är bättre att det går sönder på backen än bryts sönder i luften.
//Roger