handdator

Visa fullständig version : Svårt / lätt byta rotoraxel ?



reppson
2012-09-16, 08:55
Hej.

En vän har en några år gammal E-sky Big lama som vibrerar lite så axeln kanske behöver bytas.
Han kan inte mecka själv och inte jag heller,men man kanske inte behöver vara tekniskt snille för att klara det själv? Annars kanske det finns någon RC verkstad i sverige dit man kan skicka produkten för att få hjälp med detta.? Vi bor i Uppsala.

lixxer
2012-09-16, 09:17
finns manual till helin? titta i den kan vara lite pyssligt små delar å så men borde inte vara nå problem å fixa själv baraman ser till å ha rätt verktyg


Hej.

En vän har en några år gammal E-sky Big lama som vibrerar lite så axeln kanske behöver bytas.
Han kan inte mecka själv och inte jag heller,men man kanske inte behöver vara tekniskt snille för att klara det själv? Annars kanske det finns någon RC verkstad i sverige dit man kan skicka produkten för att få hjälp med detta.? Vi bor i Uppsala.

simonarvestrand
2012-09-16, 09:19
Nu har jag inte mekat biglaman, men normalt sett så är det inga som helst problem att byta axel.
oftast 1-2 skruv i huvudet 1 st stopp av något slag vid ramen och 1st skruv genom huvuddrev.
kolla även axeln mellan bladhållarna den brukar krökas lätt vid markkänning.

fennstam
2012-09-16, 10:37
Det är inte så svårt. Kolla först så det verkligen är rotoraxel som är kass. Snurra på bladen och se hur de spinner runt. Kan vara mycket när det vibrerar. Kolla google hitta rätt bra info där. det kan vara glapp i något osv.

flunk
2012-09-16, 10:59
Det är nog ganska enkelt, bara ni håller reda på vad ni skruvar loss.

Ny axel hittar ni här:

www.esky-heli.com

Manual med sprängskiss:

32142

reppson
2012-09-16, 12:41
Ok tack men skall kolla om det finns någon svensk återförsäljare av reservdelar först, annars får jag välja sajten du uppger

reppson
2012-09-16, 12:46
Ok vi får kolla lite.Synen är inte den bästa på äldre dar, och det är ju mest smådelar förmodar jag, man får väl använda ett förstorings glas så man ser vad man gör.

jocke1963
2012-09-16, 13:19
Ok tack men skall kolla om det finns någon svensk återförsäljare av reservdelar först, annars får jag välja sajten du uppger

http://www.hobbex.se sök på e-sky

fennstam
2012-09-16, 23:10
Hobbex , skånehobby, finns massor som säljer delar till esky.

Fluf
2012-09-17, 11:24
Det var ett par år sedan jag skruvade i den, men huvudaxlar byttes en hel del. Det kändes som rutinarbete, rekommenderar att göra det själv då det nog kommer behövas göras igen :)