handdator

Visa fullständig version : Hjälp trimmar åt fel håll!



gamlingen
2012-09-16, 12:57
Testade mitt deltaplan i går, det visade sig att när jag trimmade gick trimmarn bakvänt alltså åt fel håll, har Hitec Eclips Vad är fel? hänt någon annan? Resettat och gjort om flera gånger,beter sig lika.Hjälp Mvh B-Å

ewalds
2012-09-16, 13:47
Går inte huvudspaken också åt "fel" håll så att det är servot som ska reverseras?
Trimmen bör väl följa riktningen på huvudspaken?

/Micke

gamlingen
2012-09-16, 17:09
Nej den går rätt, har en duktig kompis och han lyckades att trimma genom att trimma åt fel håll,både skevning och höjd gör lika, kärran flyger som en blixt men livsfarig i trimningen

bknutas
2012-09-16, 18:28
Jag har samma problem på min Eclipse, alla kanaler går åt fel håll när man trimmar.
Detta har oxå resulterat i att min trim cut inte fungerar, då den går åt fel håll så ger den mer gas istället för att strypa gasen.
Detta fungerar bara när man har mer än 50% utslag på gasspaken.

Jag har aldrig lyckats hitta felet, min kompis har en likadan radio som fungerar som det är tänkt.

// Björn
Jag kommer att följa denna tråden med stor nyfikenhet

gamlingen
2012-09-16, 21:16
Gasen fungerar som den ska kärran flyger nu intrimmad men trimmarna går åt del håll. Har uppgift att det kan vara helikoptermod där sska det kunna finnas något när hk flyger,har kollat det jag kan men radion står i ackro mod det vart lika kanske vi kan få reda på detta vi är ju många på forumet så jag hoppas att en lösning finns både för dig o mig Mvh B-Å

gamlingen
2012-09-16, 21:41
Har 60% på kanal 1 o 2 100% på kanal 3 gasen B-Å

ewalds
2012-09-17, 12:41
http://www.orbo.se har tydligen viss service på Hitec?
Kanske kan vara värt att slå en signal o fråga??

/Micke

gamlingen
2012-09-19, 07:24
Ska kunna vara en IC krets, det händer ju bara när ELV on slås till, får väl leva med det,eller ge tusan i deltaplan.Radion har ju några år på nacken.Lönar sig inte att lägga pengar på,den får gå så länge. Tråden slut! Tack o hej B-Å.

numnutchris
2012-09-19, 11:17
Kan vara gripet ur luften då det var länge sedan man hade eclipsen men tidigare versioner hade nog bugg med trim och vissa av mixarna (vtail, flaperon etc); kan du/ni få fram versionsnummer så ska den finnas under systemmenyn (den man går in i via edit? knapparna samtidigt som radion slås på). Jag hade tidig version utan QPCM och fick ROMet utbytt (sitter under fyrkantiga emblemet på framsidan fö) till mjukvara som stödde QPCM, tror det var ver 1.2. Det är ett antal år sedan man hade den radion, men blev en ovana och fortfarande brukar jag kolla vilket håll rodren går åt när man trimmar innan take-off på maiden...
Och det kan ju vara svårt få fram ett nytt ROM till så gammal sändare; det var som sagt några år sedan och fick hjälp av Baltechno när han fortfarande var aktiv.

gamlingen
2012-09-19, 12:00
Tackar för din upplysning.Radion har nog några år på nacken,Det har jag också för den delen, tyckte det skulle vara roligt med att prova delta. har precis byggt en Focker Wolf combat för att kolla farten och det gick bra,synen balansen och reaktionen är ju inte som den har varit,men är svårt att ta till sig. Ska kolla med mina flygkompisar om det du sagt,vet att någon pratat om någon bugg,hej så länge och tack Mvh B-Å

lassebetong
2012-09-19, 12:42
Tror att jag har en gammal elevonmixer liggande som man kopplar mellan mottagare och servon.
Det borde kunna avhjälpa problemet eftersom du då inte använder mixen i radion.
Hittar jag den och du vill ha den så kan jag stoppa den i ett kuvert.

Mvh Lasse

numnutchris
2012-09-19, 15:08
Kan vara så jag tänker mer fel - men går det inte bara byta plats på servokontakterna för rodren i mottagaren (och sen får man väl ändra tecken på elevonmixen och/eller reversera kanalerna)?

gamlingen
2012-09-20, 07:27
Hej Lasse! Jag har haft tanken,elevonmixern fungerar ju på vanliga enkla radioapp så det borde gå värt att prova.Har labbat med massor av olika inställningar,tror nog att det är något knas,det är ju tur att man har tid att sitta med det här.Hittar du den så vore det kul,har adr: Brittgården 217 54337 Tibro, vi har startramp så man slipper kasta,fumgerar mycket bra till combat och turbindrivna kärror .Hej så länge och på återhörande B-Å

lassebetong
2012-09-20, 08:55
Skall titta i gömmorna då, är hundra på att den skall finnas någonstans.

gamlingen
2012-09-20, 09:43
Kul har letat men det verka som det kan vara svårt att få tag i. Kärran får vila sig lite. Hjärnan är ju programerad i mer än 50 år vilket håll man trimmar, i det här fallet är det svårt att få hunden att sitta.Mvh B-Å

Mr J
2012-09-20, 11:09
Här finns en passande mixer: http://www.aircpro.com/airc/homepage.nsf/CatalogByCategory/FC5506E935F4A9AEC12572DA0050E2AD?OpenDocument&CartID=1816-

jocke1963
2012-09-20, 19:02
Tror jag har en elevon-mixer-sladd du kan få. Dessvärre ligger den i nån av alla hobby-flyttkartongerna i garaget som ej hunnit packa upp, så det kan ta ett tag...

lassebetong
2012-09-21, 06:53
Skall titta i gömmorna då, är hundra på att den skall finnas någonstans.

Mmmm de där hundra har reducerats till femtio.
Har letat som en galning i hobbyrummet, men har en gömma till som den kan ligga i.
Annars håller vi tummarna att jocke1963 hittar en.
Återkommer efter helgen.

Mvh lasse

gamlingen
2012-09-21, 07:31
Ja du grejerna har en otrolig förmåga att gömma sig kärran får ligga så länge,ska ut och flyga nu,vädret ser bra ut.Du kan se vårt fält om du kollar Tidaholms modellflygklubb vinjettbild Mvh B-Å tackar och hälsar även Jocje

jocke1963
2012-09-21, 21:22
Jodå, var ute o rev i kartongerna idag, hittade den i den första kartongen jag öppnade!
Det står dock att det är en v-tail-mixer-sladd, men den torde väl funka på samma sätt ?
32288

Mr J
2012-09-21, 21:25
Jodå, var ute o rev i kartongerna idag, hittade den i den första kartongen jag öppnade!
Det står dock att det är en v-tail-mixer-sladd, men den torde väl funka på samma sätt ?

V-Tail och Elevon är samma sak, ur mixersynpunkt.

jocke1963
2012-09-21, 21:58
Dåså, postar den på måndag. Behöver den inte längre, har ju en DX8 nu som klarar det mesta i mixningsväg.
Har ju ditt namn sen tidigare, B-Å och adressen tidigare här i tråden.

gamlingen
2012-09-22, 08:09
God morgon Jocke ! Det låter ju bra, man får tacka det ska bli intressant att prova,byggde kärran för något år sedan och den har inte velat flyga,har haft fel på motorriktningen den ville inte fyga,när jag fått ordning på riktninge så visade sig det här felet,när den väl flög var ju trimmarna åt fel håll.Tur att man har trevliga och duktiga kamrater, men nu så.Ha det Mvh B-Å

jocke1963
2012-09-22, 08:34
Lagt den på lådan idag, men den lär ju inte gå iväg förrän på måndag iaf...
Vad är det för deltaplan du har?

gamlingen
2012-09-22, 09:06
Den kommer från HK med skjutande propp,hade inte klart för mig att den behoövde uppåtri när den sitter bak på vingen satte den i noll,följden blev krach och rep ett par ggr ri är nu ca 3gr uppåt ,en kärra flyger ju bättre efter några reparationer, klart att trimmningen också haft inverkan. Man kollar ju sällan att trimmarna går rätt, det funkar ju på vanliga kärror, hädanefter blir det koll man lär så länge man lever.Tack Jocke när vi ses blir det en sto wichky felstavat men du vet vad jag menar. B-Å

jocke1963
2012-09-23, 22:01
Är det en Radjet, en "Funjet-kopia" du köpt?
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=19690

lassebetong
2012-09-24, 07:02
Hittade tyvärr inte min deltamixer, men ser att det löste sig ändå.
Lycka till med deltan.

/Lasse

gamlingen
2012-09-24, 07:13
Hej Lasse! Ja det löste sig,Jocke är en pärla,ska prova det här grejorna ska i luften jag är en envis gubbjä!!!!

gamlingen
2012-09-24, 07:23
Hej Jocke!Det är en parkjet billig som tusan vill testa om jag hinner med,det går ju bra med Focker Wolf combat så varför inte en sådan här liten vit skit?

gamlingen
2012-09-25, 15:47
Hejsan Jocke! kom på posten för 20 min sedan är nu isatt fungerar perfekt ska till klubben i morrgon em,jag skickar en rapport om inte väret sätter käppar i hjulet flygarhälsninga B-Å

jocke1963
2012-09-25, 22:56
Bra där! Skönt att den kom till nytta!

gamlingen
2012-09-26, 18:37
Hej o hå!! gick som tåget trimmar nu som den ska , ska nu fundera på en duktet fan eller vad det heter ser väldigt roligt ut.Du skall ha hemskt mycket tack hoppas kunna hjälpa dig vid tillfälle du är också mycket välkommen hit när du har vägarna förbi, vårat fält har också plats för camping och mycket andra nöjen runt nejderna, även andra på forumet är givetvis välkommna att besöka vårat fina fält hej då B-Å