handdator

Visa fullständig version : mitt flygplan blir för tungt?



newbadboy
2012-09-16, 17:22
Håller på och bygger en modell som ska ha en flygvikt på 1,4-1,6kg men det visar sig nu att slutvikten kommer att hamna på ca 1,75-1,8kg. Tror ni det blir svårfluget?

McRegor
2012-09-16, 18:01
Hej,
Jag säger till dig som till alla andra som ställer frågor utan att ge oss förutsättningarna: Speca exakt vad det är du håller på med - i annat fall så är det omöjligt att svara på frågan. Min fråga till dig blir då varför du inte redan från början ger oss lite mera "kött på benen" om du vill ha rimliga svar ?
Svårfluget är ju ett begrepp som också hänger ihop med din egen skicklighet som flygare så även den är viktig att känna till.
//Roger

newbadboy
2012-09-16, 18:07
helt rätt.

Gäller en modell från Modeltech som heter Thunderbird. Avsedd för 19-25 motor. Men jag ska köra den med outrunner.

Här lite spec.
Wing span 1230m/m
O.T length 28dm2
vikt 1,4-1,6kg

vingen sitter på undesidan av kroppen

Jag är ingen avancerad flygare. Sista tiden har jag flygit en delta vinge på ca 1/3 m2 yta som har noll bärkraft och måste i princip flygas med maxgas för att inte tappa höjd.

McRegor
2012-09-16, 18:54
Nu vet jag inte hur exakt din viktbedömning är men 1,8 kg på en 1,2 m el-kärra känns lite tungt - även om den säkert ändå flyger. Denna typen av kärror konstruerade för eldrift brukar snarare ligga runt 1,2 kg flygvikt men givetvis kan kärran flyga ändå men troligen för du nog ha hyfsad fart i den vilket i sin tur suger energi ur ackarna.
Är kärran klar så att detta är den verkliga slutvikten eller är det en del kvar på bygget ? Anledningen till denna fråga är att vikten brukar landa högre än man bedömer även om man kommit en bit in i bygget.
Nu är ju inte detta nån vanlig kärra nuförtiden för det är väl en rätt gammal konstruktion så frågan är om nån här kan ha egna erfarenheter av den. Måste man flyga fort nästan hela tiden så kanske inte eldrift är optimalt trots allt. Gissar att dessa flögs med minst .25-motor på den tiden det begav sig men som mycket flygning med metanolkärror så går det ofta på nästan full trottel hela tiden - och skall man då flyga el istället så suger man nog ur ackarna rätt snabbt tyvärr på den typen av kärra - speciellt om den är lite "överviktig".
Du får väl helt enkelt avvakta och se om nån har egna erfarenheter av kärran.
Hälsningar
Roger

Michael
2012-09-16, 19:02
Om det stämmer att vingarean på ditt flygplan är 28dm2så blir vingbelastningen med 1800 g totalvikt 64 g/dm2. Det är ganska mycket för en modell i denna storlek, men definitivt flygbart. Är det frågan om en aerobaticmodell så går det säkert utmärkt att flyga klassisk aerobatic om bara motorstorleken är den rätta. Motorstyrkan som behövs med den totalvikt du närmar dig motsvarar snarare en .40 motor än .19-.25 som uppenbarligen anges av tillverkaren. Vad detta motsvarar i en elmotorsetup kan säkert andra än jag ge bättre besked om.

newbadboy
2012-09-16, 20:08
Kärran är nästan färdig, det är typ stötstänger och lite annat smått som ska på. Jag tyckte oxå den verkar tung. Alla siffror jag angett på den är från dess faktablad. Vikten ska inte vara över 1.8kg men det blir väl att man får flyga full gas och det är ju lite trist. Det är vad jag kan se aerobatic kärra med symetrisk vinge tror jag det heter.

McRegor
2012-09-16, 20:40
"Lite smått och gott" brukar tyvärr bli många gram tillsammans (=egen erfarenhet) så risken är nog relativt stor att den blir ännu tyngre innan den står på fältet flygklar. Var uppmärksam så du inte tömmer batteriet för mycket eller överbelastar det. Trots att jag är inbiten elflygare så måste jag nog medge att till en sån här kombination så passar nog en metanolrova bättre för den kan ju gå för fullt hela flygningen utan att må speciellt dåligt.
Hälsningar
Roger

newbadboy
2012-09-16, 22:07
Mm jag hör vad du säger.

helifanatic
2012-09-16, 23:46
den lär flyga hur bra som helst det här med vikthetsen är så jäkla överdrivet ja man behöver en lätt maskin om man skall hålla på med 3d nej denna behöver inte ligga på låg vikt för o flyga bra en maskin i denna storleken låg runt 2kg förr o dom hade inga klipptendenser eller nått då så lär inte ha det nu.

freddan_6
2012-09-17, 07:50
Hur kommer det sig att din vikt blir så hög? Kan du lätta på något sätt? Minska batteri, mindre motor, lätta kroppen?

newbadboy
2012-09-17, 09:59
Hur kommer det sig att din vikt blir så hög? Kan du lätta på något sätt? Minska batteri, mindre motor, lätta kroppen?

Jag vete fan varför det blir så högt, det är en arf modell och kroppen var solid från början så den vägde enl del redan från början. Jag kan spara in ca 80gram utan problem om jag måste på mottagaracc och köra på BEC istället. Men jag vill helst ha ett eget acc till styrningen

Michael
2012-09-17, 16:27
Som sagt, 64 g/dm2 är en ganska hög vingbelastning men definitivt flygbart med en modell i denna storlek.
För att få bra prestanda så bör det, baserat på men egen erfarenhet som metanolflygare, räcka med en motor i .40-klass. En .19-.25-motor skulle ge väldigt begränsade prestanda.

Oroa dig inte för mycket för totalvikten, se bara till att du har tillräcklig motoreffekt. Fördelen med lite högre vingbelastning är att man oftast upplever att flygplanet blir mindre känsligt för turbulens.

freddan_6
2012-09-17, 19:40
Jag har en poison som väger 1800 gram. Med en J'ën .37 är den övermotoriserad. Det räcker med OS .32 till denna vikt. Så en elmotor som motsvarar .25-.30 tvåtakt räcker.
mvh //Fredrik

pgrts
2012-09-17, 19:59
Även en tegelsten flyger med tillräcklig motor som en del säger.
Äldre modeller brukar vara tunga för att hålla länge med förbränningsmotorer så har man bara ett bra fält med rimligt lång startbana så går det bra. Vikten gör också att det bromsar bra i gräset vid landning så när man väl behärskar planet så kan man sätta ner det med precision utan problem.

Sedan är det en annan sak att en elmotor ofta är mycket snällare så att man kan lätta planet lite varstans.
Eller som en vis gammal man (friflygare) en gång sa till mig - VARJE GRAM RÄKNAS.
Jag försöker lätta allting så mycket jag kan när jag konverterar till el - men det är ju inte lätt med en "ny" ARF, och några på klubben tycker att jag är tramsig som jagar gram som lätt blir till dryga hekton.
5 lager lack på plankad vinge bytt mot lightklädsel gör en hel del plus sanering av massor av epoxilagningar med mera.
http://ripamfk.se/bilder/201xxx/120908-02.JPG

Sickan
2012-09-18, 14:46
Även en tegelsten flyger med tillräcklig motor som en del säger.

Kom att tänka på det här gamla klippet :)

http://www.youtube.com/watch?v=I7nCoKZtmeM&feature=youtube_gdata_player

--
Stig

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2