handdator

Visa fullständig version : En heli-nybörjares (något långrandiga) bekännelser



Michael
2012-09-17, 23:34
Jag som har flugit modellflyg i snart 30 år är på nytt nybörjare, en märklig upplevelse må jag säga!
Orsaken är att att jag de senaste åren nära nog varje kväll sett Uppsala Universitetssjukhus ambulanshelikopter passera över mitt hem på väg till eller från landningsplattan på sjukhuset, något som med tiden väckt mitt intresse för hur dessa tingestar med "propellern på taket" flyger.

Med detta i åtanke inhandlades jag som en 50-årspresent till mig själv (min omgivning insåg inte behovet av yterligare galenskaper) en styck HK-450TT Pro samt en motor, Turnigy 2215H, ett fartreglage HK Mystery 40A, samt ett HK 401B gyro. Prylarna var förvånansvärt billiga så beställningen kompletterades med ett icke oansenligt reservdelslager.

Monteringen av helikoptern tog mig tillbaka till lekskoletiden då jag tillbringade i stort sett all tid med att skruva ihop olika fantasifulla Meccanokonstruktioner. Kanske av det skälet upplevde jag, som hittills mestadels byggt flygplan i balsa, furu, plywood, foam och glasfiber, att monteringen gick ganska smärtfritt. Dock insåg jag snart nyttan av att använda insexmejslar av hög kvalitet, det sparar mycket frustration att slippa dra skruvskallar runda. Delarna passade ihop förvånansvärt bra även om det blev en del finjusteringar, bland annat av stjärtrotorstyrningen som från början gick ojämt och trögt.

En ovärderlig hjälp vid monteringen och installationen av radion var de videofilmer producerade av signaturen "Finless Bob" som finns arkiverade på Helifreak.com. Videofilmerna hjälpte mig förstå principerna för monteringen av linkaget till swashplattan, balansering av rotorbladen samt grundinställningen av gyrot.

Efter några helgers pyssel stod helikoptern färdig komplett med ett träningslandställ av kolfiberstavar med foambollar i ändarna och jag kände mig nöjd med resultatet, linkaget gick lätt och så glappfritt som det gick att få det. Med en kombination av tur och kanske en gnutta skicklighet hade jag lyckats få allt i balans så att helikoptern varvade upp utan påtagliga vibrationer. Rotorbladens tracking hade jag också lyckats få till och därmed fanns inte längre några ursäkter att inte provflyga den lilla tingesten.

Vid denna tidpunkt satte jag mig att läsa Kristian Berggrens helikopterflygbok, som visserligen har en del år på nacken, men som åtminstone jag upplevde som ganska matnyttig, bl.a. avseende vad man ska betänka vid de första flygförsöken. Min mentala träning gick således ut på att intala mig att undvika en blivande helikopterpilots tre dödsynder genom att upprepa mantrat, "titta inte på stjärtrototorn och om någonting går galet, dra inte av gasen och dra absolut inte högerspaken mot mig".

Från denna punkt avviker nog min historia ganska avsevärt från den gängse rekommenderade och jag vill inte rekommendera någon att göra som jag även om det än så länge tycks ha fungerat.

Således: Jag hade vid ett tidigare tillfälle provat att flyga modellflygsimulator på en hobbymässa och funnit det så till den milda grad tråkigt att jag valde att inte öva med en sådan. Eftersom de första flygförsöken skedde under semestern hade jag inte heller tillgång till någon som kunde hjälpa mig med att trimma in helikoptern. Dessutom tyckte jag att gyrot verkade fungera konstigt så jag skruvade inledningsvis ner gain till 0. Med pitchkurvan inställd på 0 till +12 grader och trottelkurvan på 0%, 65% och 100% satte jag igång att göra de första försiktiga skutten. I viss mån kan man säga att oddsen var emot mig.

Ett par saker visade sig omedelbart:

- Stjärtrotorn levde sitt eget liv, det var mycket svårt att hålla helikopterns på stadig kurs med 0% gain på gyrot. Jag blev tvungen att göra ganska rejäla justeringar av linkaget för att få till ett neutralläge som gjorde att helikoptern inte ville leka karusell så fort den lättade lite från marken.

- Jag upplevde helikoptern som extremt känslig på de cykliska kontrollerna (högerspaken). Efter en del experimenterande kom jag på att jag kunde göra helikoptern mindre känslig om jag justerade ner swashplattemixningen från 60%, som var standardinställning på mn JR PCM9XII-radio, till 40%

- De första startförsöken gjorde jag från gräsmattan hemmavid. Detta var ett stort misstag då jag nästan omedelbart vid de första skutten fick stjärtrotorn att ta i gräset varvid vinkeldrevet till stjärtrotorns drivaxelsom blev av med ett antal tänder. Turligt nog hade jag beställt ett par extradrev så det gick fort och enkelt att reparera. Så här i efterhand inser jag att det kanske varit bättre att skaffa en helikopter med remdriven stjärtrotor. Kuggdreven till stjärtrotorn tycks vara min helikopters svaga punkt

De påföljande försöken ledde också till problem då jag flyttade mina startförsök till en boulebana. Återigen ett "big mistake" eftersom rotorbladen rev upp massa småsten som yrde i luften och väldigt snabbt förstörde framkanten på rotorbladen. Återigen kom reservdelslagret väl till pass och bestyckad med nya rotorblad flyttades de följande flygförsöken till en tom asfalterad parkeringsplats vilket var ett mycket bättre val av plats.

Med precis så mycket gaspådrag att helikoptern nätt och jämt lättade tillbringade jag ett dussintal starter med att hasa omkring framåt, bakåt, åt höger och vänster. Så småningom vågade jag låta helikoptern lätta någon decimeter från marken och efter att den inledningsvis tycktes fungera som en smörklick i en stekpanna började jag så småningom få en viss kontroll över situationen. Full koncentration behövdes, och ganska ofta kändes det som att jag jagade helikoptern runt istället för att hålla den någorlunda stilla på en bestämd plats.

Efter ytterligare ett par dussin flygningar börjar nu få lite kontroll på hovrandet, jag har skruvat up gainen på gyrot till 40% vilket underlättar avsevärt. Jag är full av respekt för de som i modellhelikoptrarnas barndom lyckades klara av att flyga helt utan gyro. Att hovrandet blir säkrare märker jag på att mina korrektioner med tiden blivit mycket mindre, att jag mestdels inte kanar omkring så mycket och har en viss förmåga att medvetet flytta helikoptern från A till B. Jag är fortfarande kvar på den absoluta nybörjarnivån men upplever att vägen framåt ligger öppen. Kostnaden har turligt nog ännu så länge varit blygsam, ett par rotorblad för $4 och tre par vinkeldrev till stjärtrotorn för $3/st.

Det känns riktigt kul att fått en ny hobby inom hobbyn så att säga!

Jag har några frågor till er som är mer erfarna helikopterpiloter:

- Vad är egentligen innebörden av procentsatsen för swashplattemixningen i radion? Standardvärdet på min JR-radio är 60% men jag har för närvarande justerat ner den till 45% fär att helikoptern ska bli något mindre känslig. Ska jag satsa på att så småningom landa på 60% eller något annat värde?

Hur ska stärtrotorbladen trimmas in? För närvarande har jag dem intrimmade så att då jag har gyrots gain inställt på 0% helikoptern precis då den börjar hovra inte roterar åt något håll . Är detta korrekt? Ställer jag in gyrots gain på 40% och kopplar över till "heading hold" håller helikoptern stadigt nosen i samma riktning under hovringen.

- Då jag hovrar har helikoptern ibland en tendens till att långsamt "vobbla" lite kring sin egen axel. Det är ingen vibration utan ser mer ut som när ett gyrosnurra långsamt precesserar kring sin egen axel. Har ni någon idé om vad som orsakar detta? Jag tycker mig ha märkt att tendensen blir avsevärt mindre om jag höjer hovringsvarvtalet en del. Jag har även hört/läst att det kan bero på att jag använder ett träningslandingsställ och att jag ännu så länge hovrar på ganska låg höjd.

- Med anledning av föregående fråga, vad är ett lämpligt hovringsvarvtal?

- Angående nästa steg: Om jag nu lyckas lära mig helikopterflygandets grunder vad ska jag satsa på som nästa steg? Innebär "flybarless" stora fördelar för en "söndagspilot" utan 3D-ambitioner? Hur mycket bättre är en "riktig" T-Rex jämfört med min HK-klon avseende exempelvis möjligheten till precis flygning? Är det en stor fördel att kliva upp en eller ett par storlekar till en 500-, 550- eller 600-helikopter?

Tack på förhand för all hjälp. Jag kommer att rapportera framsteg/bakslag efterhand som jag tränar vidare.

/Michael

MrOvanhill
2012-09-18, 15:58
Hej!

Först och främst... bra skrivet! Kul läsning som nog många av oss som flyger heli i någon form kan känna igen oss i.

Jag vill inte påstå mig vara någon van eller ens erfaren heli-pilot, men jag klarar hovring åt de flesta håll utom nose-in. Eller gjorde det förra sommaren åtminstone, då jag senast flög min Trex450-klon av märket CopterX. Jag har också flugit en hel del med min aningen mindre heli som också för närvarande är i behov av lite kärlek. Men för att kommentera åtminstone den ena av dina frågor, eller faktiskt två när jag tänker efter så tycker jag att det låter som om du lyckats trimma tailen bra. Beteendet påminner om vad jag tycker mig uppleva i min heli. Finless Bobs videos är superba och har du följt dem så bör du ha en relativt vältrimmad heli.

Appropå fortsatt flygning så upplever jag behovet av större heli än en 450 som relativt litet för min egen skull men skulle mycket väl kunna tänka mig ett bar-less-huvud eftersom det minskar den mekaniska komplexiteten i helin avsevärt och borde leda till mindre marktid. Själv har jag istället kompletterat min 450 med en. Mycket mindre kollektivpitchhelikopter för att kunna flyga inne när andan faller på. Allt för att öka den potentiella flygtiden.

Vidare skulle jag rekommendera dig att slänga skrajstället och följa lektionerna i Radd's School of Rotary Flight som du hittar här: http://www.dream-models.com/eco/index.html
De tog mig från total helinoob till där jag är idag utan krascher.

MrOvanhill
2012-09-18, 16:00
En sak till... större helisaf är dyrare i drift på alla fronter. Dyrare reservdelar, dyrare batterier etc...

Ken1
2012-09-18, 16:30
Grattis! Kul läsning också faktiskt.. Har själv spakat visp i strax över ett år nu.
Flyger för närvarande en Logo 500, men har tidigare varit på Aligns maskiner.
Hur som, Flyger Flybarless nuförtiden, det jag märkte själv var att helikoptern dels blir mindre vindkänslig än tidigare, då det är mindre "prylar" som vinden kan fånga. Enklare att plocka med och ställa in efter en ev markkänning, ser nästan bara fördelar med flybarless egentligen. Däremot kan det vara lite dyrare i inköp, om inte det följer med i ett paketpris tex. Sen så är också en flybar försedd helikopter rätt inställd stabilare i hovring än en Flybarless heli.

Som Thomas skriver ovanför, så medför en större heli större reservdelspriser. Framförallt är det bladen.. Ett par till min Logo (gäller alla koptrar i samma storlek såklart kostar runt 500kr och uppåt. (Logo 500 är samma storlek som en T-rex 550 osv, ej att förväxla med Align T-rex 500)

Det är en kul hobby som man verkligen kan utvecklas med. .Min ambitionsnivå är att komma hem med helin hel efter varje flygning :) Men har lärt mig att flippa framåt, bakåt och åt sidorna, samt looping, roll etc. Kvarstår gör att lära mig hovra inverterat på lägre höjd än jag gör nu, handlar mest om att våga göra det =)

Lycka till med spakandet!
//Kenneth

Fluf
2012-09-18, 18:07
Fantastiskt skrivet, uppskattat :)

Flugit några säsonger med 450storlek, så är inte så erfaren men har fått en hel del meka-tid och lite förståelse för mekaniken.

Så till dina frågor,
Ang mixning, tror du angripper lite från ett udda håll. 60% låter rätt, men du bör även ställa in om möjligt lite expo och dualrate. Beroende på radio och uppsättning så bör 30% expo hjälpa att bli lite snällare på små utslag men ändå ge dig möjlighet att veva lite sörre ute i ändarna samt att ha en DualRate inställning på ca 60-70% som du har i "hovring" men du kan slå av när du har helikoptern en bit upp i luften (två misstags höjd) och kan känna på lite mer akrobatik.

Ang vobbling/pendlingen du upplevde hade jag också problem med på för låga varvtal. Du kan nog gott ha en throttlekurva på
0-45-80-95-100 procent (så di flyger på 80+ och hovring är på ca 60% vänsterspak)
Samt pitch
0-0-1-5-9 grader

Borde blir lite stabilare med det, sedan är det naturligtvis helt upp till hur just din heli uppträder. Var inte rädd för att trycka upp varvtalet lite.

Michael
2012-09-18, 18:08
Tack för de uppmuntrande orden!

Idag har jag flugit ytterligare 4 starter och med risk för att vara övermodig så känns det mer och mer avslappnat att hovra helikoptern en bit snett framför mig. Jag tolkar det som ett gott tecken. Jag har även vågat mig på att ta upp helikoptern till ungefär dubbla min längd i höjdled. Det blev ett helt nytt perspektiv på helikoptern och jag inser att även om jag är van modellflygare så är detta med orienteringen en helt annan sak med helikoptern. Jag ska fortsätta hovra några dagar till och sedan kanske jag försöker mig på att vrida helikoptern 90 grader så att den vänder bredsidan mot mig. Vi får se hur det går.

Tack för tipset om vobblingstendensen. Det verkar hjälpa att skruva upp rotorvarvtalet och när helikoptern kommer upp på cirka en meters höjd vobblar den inte alls.

/Michael

MrOvanhill
2012-09-18, 20:21
Det är först på den höjdrn du kommer ur markeffekten

simonarvestrand
2012-09-18, 21:02
Som mrovanhill så är det säkert markeffekten du känner av. när du övar hovring så försök få upp den nån meter eller
kanske ännu bättre , ögonhöjd.

När det gäller hovring och orientering så gå inte till 90 grader direkt som nästa steg, börja gradvis, själv körde jag kanske 45 grader först och sedan 90. hovra sedan rätt mycket i 90grader jag tycker iallafall att det är en vinkel som är ganska svår att se hur helikoptern driver.

Vet inte vad dom andra säger men du kan enligt mig gå ner lite i pitch om du vill ha en lite lugnare maskin. började med +-10 och tyckte det funkade bra, idag kör jag med ca 12 eller 12,5 på mina 600maskiner men då är dom rätt vilda.

Jag tyckte även att tail in va lite svårt ibland så jag började med att vrida lite på tailen så man ser lite mer av helikoptern.

en kort stund i början va jag lite över seriös och la upp markeringar på marken så jag hovrade och förflyttade mig i sidled för att stanna över en punkt och samma förflyttning till olika markeringar.

Kul att du valt helikopterbanan :)

ett sista tips, du kan aldrig hovra för mycket i min värld så är kontroll i hovring i alla ledder grunden i allt i helikopter världen. as trist att öva på men jösses vilken nytta man har av det när man helt plötsligt har maskinen nose in fast man inte alls hade räknat med det.

jocke1963
2012-09-18, 21:16
Det är först på den höjdrn du kommer ur markeffekten

Trodde markeffekten uppstod på höjd under motsvarande rotordiametern...?

simonarvestrand
2012-09-18, 21:33
Det är något jag aldrig tänkt på men kanske är så. har aldrig kollat vilken höjd det slutar i , känns alltid bäst att få upp den till ca ögonhöjd eller något under.

jocke1963
2012-09-18, 22:10
Det är något jag aldrig tänkt på men kanske är så. har aldrig kollat vilken höjd det slutar i , känns alltid bäst att få upp den till ca ögonhöjd eller något under.

Hittade en del info här:
http://smfk.wordpress.com/2009/10/05/modellhelikopter-vortex/

"Hovring med slät markyta Även här kan det uppstå problem som kan vara bra att känna till, men låt mig först redogöra för att den så kallade markeffekten påverkar vår helikopter utt till en höjd av vår rotordiameter, har vi en rotordiameter på 1 meter så har vi en markeffekt på en höjd upp till ca 1 meters höjd, därefter avtar denna markeffekt.
Även vid hovring över en slät markyta kan vi drabbas av något som kallas COANDAEFFEKTEN. Detta betyder att den från huvudrotorn nedpressade luften limmar sig mot markytan och återcirkulationen fördröjs.
Men om vår yta som oftast består av gräs så vänder luften snabbare tillbaka till rotorns översida och vi har återställt vår lyftkraft."

simonarvestrand
2012-09-18, 22:15
Intressant. Mycket spännande fenomen finns det helt klart.
Brukar öva hovring nära mark just för att kunna hantera markeffekten, det är nog rätt bra övning det också, dock tycker inte jag att 600size helikopter är lika känsliga för markeffekt som en 450.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

flunk
2012-09-19, 16:17
Helikoptrar är som smörklickar...
Öva dig i hovring, skippar du simulatorträning så får du träna mycket på riktigt istället. Det krävs mycket träning.
Swashmixen bestämmer hur stora utslag du får i rotorhuvudet, kalla det roderutslag.
En del tycker det är lättare med mindre utslag, antingen med hjälp av mindre swashmix eller dual rate. Effekten blir ju densamma. Jag tycker det är lättare med känsligare spakar, annars känns det som att man vispar runt för mycket med spakarna...
Träna att hovra efter märken på marken, det är mycket bra träning. När du kan förflytta dig efter bestämda punkter kan du ta nästa steg och lära dig samma sak fast med helikopterns sidor mot dig. När du kan det kan du börja lära dig flyga runt och/eller hovra nose in.

Bor du i uppsala? Jag bor i björklinge... :cool:

Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk

flunk
2012-09-19, 17:22
Ang tailen ska du ha slidern som löper längs stjärtaxeln i mitten när servot är centrerat och servoarmen är nittio grader mot bommen. I det läget ska stjärtbladen ha lite vinkling som "grundkompensation" mot huvudrotorns vridning av helikoptern. Resten ska gyrot ta hand om. Gyrot kör man alltid i heading hold nuförtiden.

Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk

Michael
2012-09-24, 20:59
En kort statusrapport:

Hovringsträningen fortgår och jag har hittills fått ihop ca 3 timmars "flygtid" utan att reservdelslagret har behövt tas i anspråk, peppar peppar...

Jag har nu föjt era råd såvitt jag förstått dem rätt och går från klarhet till klarhet:

- Swashplattemixiningen: Ursprungligen skruvade jag ner mixningen i radion från 60% till 40%. Det fungerade bra men nu har jag ställt tillbaka mixningen till 60% på alla tre kanalerna och istället rattat in 35% expo. Slutresultatet rent flygmässigt tycks bli ungefär detsamma, men som Fluf skrev gjorde angrep jag problemet från bakvänt håll.

- Vobblingstendenser: Inledningsvis fanns en tendens att helin långsamt vobblade under hovringen. Det föreslogs att jag hade för lågt rotorvarv och det tycktes stämma. Beväpnad med varvräknare och "pitch gauge" kom jag fram till att jag med mina ursprungliga inställningar fått helikoptern att hovra vid 1950 rpm och knappt 8 graders pitch. Utifrån era råd har jag nu justerat pitch- och trottelkurvorna så att helikoptern hovrar vid 5 graders pitch och knappt 2500 rpm. Det gjorde STOR skillnad. Helikoptern vobblar inte och reagerar mycket mera distinkt på mina spakrörelser. Det sistnämnda är på gott och ont eftersom jag återigen upplever helikoptern som lite känslig. Pitchen som tidigare gick från 0 till 12 grader har jag ändrat så att den går från -1 till +10 grader.

- Gyroinställningen: Det billiga HK 401B gyrot fungerar över förväntan och jag har nu skruvat upp dess känslighet till 50%. Heading hold fungerar såvitt jag kan bedöma bra, men det finns kvar en liten tendens att helin mycket långsamt vrider sig kring sin egen axel.

- Flygträningen: Jag upplever det fortfarande som besvärligt att hovra helikoptern med dess bredsida mot mig. "Nos in"-hovring har jag inte vågat mig på överhuvudtaget ännu så länge. Det är väl bara att fortsätta att träna. Hösten och vintern är lång och jag har turen att ha ett gymnastikrum i källaren på cirka 30 kvm dit jag förlagt hovringsträningen när det blåser för mycket ute :-).

Fluf
2012-09-25, 13:53
Kul och Kul :)

Kul att det går framåt, ryggraden trimmas och reservlaget är orört.

Och Kul att det är att tipsen som getts i tråden har underlättat dina upplevelser.

Om du har möjlighet till DualRate i radion rekommenderar jag att du sätter en switch på 60% DR på swashen och roder.

Expo ger dig en exponentiell kruva på ditt spakutslag medan DR minskar linjärt totala utslaget på spaken, mixtra med de två för att få en känslighet som passar dig.

3 timmar är riktigt bra, den första säsongen jag körde tyckte jag det var succé att komma hem utan att behöva mecka :)