handdator

Visa fullständig version : DPSI Micro



Trollet98
2012-09-18, 10:48
Hej,
Jag är ny på bensindrivna kärror och deras kringutrustning. Jag har en Emcotec DPSI micro dual bat regulator som tar ner spänningen till radioutrustningen. Ur denna kommer två kablar till mottagare. Varför två kablar? Jag har bara en mottagare med ett batteriuttag.

Magoozi
2012-09-18, 12:17
Hej!
DPSI:n är inte bara en regulator utan har också en krets som känner av om ena batteriet skulle haverera. Den kopplar då per automatik till det friska batteriet.

Varför två kablar? Allt för att säkerställa att mottagaren hela tiden har ström. Tycker det känns tryggt med dubbel matning om den ena kontakten skulle av någon anledning sluta fungera. Du kan använda vilken ledig ingång på mottagaren som helst för strömatning, alla fungerar som "batteriport".


Hoppas det klarnade lite!

Trollet98
2012-09-18, 12:52
Hej,
Ok, tack för det. Och om jag har upptaget i alla servokontakterna måste det bli Y-kabel in till mottagaren från DPSI:ns två kablar antar jag.

Magoozi
2012-09-18, 12:54
Ja, fast stoppa inte båda kablarna från DPSI:n in i ykabeln. Då försvinner ju lite av vitsen med att ha dubbel matning. Stoppa istället in ett servo i ena y-kabeln och strömmatningen i den andra. Jag tog trottel, då det inte (oftast) är så strömkrävande.

Trollet98
2012-09-18, 13:10
Tack Magoozi