handdator

Visa fullständig version : Dolly till F-27 Stryker Parkzone



Modellflygarn
2012-09-20, 21:16
Hej!

Jag har en F-27 Stryker som är lite bökig att handstarta om man ska kasta själv.
Kan ju bero på att jag är urusel på att kasta flygplan iof...

Jag ville ha en dolly som man släpper manuellt i starten för att flygplanet inte ska hoppa av i förtid.
Bestämde mig för att skära upp ett hål i botten på kärran och montera ett servo med släppanordning.
Rotade runt i skrotlådan och hittade en bit 1,5mm dural, lite 3mm pianotråd och några gamla hjul.
Det blev lite meckande ett par kvällar och resultatet blev så här:

32264 32265 32266 32267 32268

Kärran är provflugen i kväll och det funkade kanon!
Det gick t.o.m att styra på marken tillräckligt för att hålla kursen i starten.
Borde inte vara några större problem att flyga nåt varv med dollyn om man skulle missa att släppa. Det är ju lite onödigt att släppa den på nån åker utanför fältet...
Skönt att kunna starta utan att vara cm från kraschen varje gång. :)

simonarvestrand
2012-09-20, 21:20
Det såg grymt fint ut vid din start. helt klart ett lyckat bygge.

Modellflygarn
2012-09-20, 21:49
Kan ju nämna att jag har en av Marells Gripar liggande i en låda och jag funderar på nån liknande anordning till den.

lassebetong
2012-09-21, 06:48
Alt får du äta spenat så du får lite drag i kastarmen.:)
Tänkte just att man får ju inte släppa dollyn i säden bara.
Det luriga med pusher är ju att man inte vill ha proppen i kastnäven och skall man dra på gas efteråt så måste man ju skicka iväg den lite skapligt.
Har själv inte tyckt att det varit några problem, fpv startade min funjet när jag flög den.

Modellflygarn
2012-09-21, 09:38
Då har du nog ätit mer spenat än jag! :)
Är dålig på att kasta och ska man göra det utan motor också så blir det ju ännu kuligare...

simonarvestrand
2012-09-21, 09:56
Lasse ätit spenat ? den va kul :D

Av det jag sett så verkar ju strykern vara lite lurig att kasta.

Modellflygarn
2012-09-21, 14:34
Den går bra att kasta om man får hjälp.
Om man ska kasta själv är det lite lurigt men det kanske är personrelaterat... :)