handdator

Visa fullständig version : Radiostörningar på 35 MHz i Luleå?



Johan Nilsson
2012-09-22, 20:06
Någon som vet av om det är störningar på, i alla fall, 35.030 i Luleå. Jag provade lite markkörning på jobbet med en Sk2000 som jag kvaddade för två år sedan (borde vara en lite hårdare signalmiljö) och tyckte det var en väldig fart på rodren utan att ha sändaren igång, med sändare igång och inskjuten antenn så reagerade inte jag över att något var konstigt med rodren.

Nu i kväll så provade jag att flyga på Knöppel med min träseglare och fick väldigt skumma rörelser på kärran i luften och även fast jag tryckte till på Throttle Cut så stannade inte motorn. Kan tilläggas att den tidigare nämnda Sk2000 kvaddades på Knöppel med liknande fenomen innan den oplanerade högfartslandningen..

Med räckviddsprov på marken så får jag ut fem meter med inskjuten antenn parallellt med mottagarantennen innan rodren börjar rycka och motorn rycker.

Far väll och provar med annan sändare i morgon om jag har med det bör jag ha men det hela känns skumt.

Impulze
2012-09-22, 20:23
Testa annan radio, annan kristall (frekvens), mottagare.

//Matte

Johan Nilsson
2012-09-22, 20:35
Har testat med två mottagare, skall prova med en annan sändare om det går att flytta en Hitec-kristall till den radion. Iofs inget säkert för kristallen kommer ifrån en sändare som har svåra räckviddsproblem med bakstycket monterat. Utan bakstycke så fick jag ut full räckvidd....

Annars blir det att bestycka om så jag åtminstone har en Tx/Rx som jag hittils inte haft problem med på kanal 68.

Orka hålla på med sånt här.....

freddan_6
2012-09-22, 21:54
Rippel i matning (t.ex. orsakad av högeffekts eldrift mer än 500W)?
Tändsystem?
Skadad kristall?

Du måste berätta mer. Krashad brukar betyda problem. Dock sällan att komponenter lossnar, snarare att mottagarkristaller pajar. Sändarantenn åldras av att dras in och ut hela tiden.

Vissa mottagare tål ej rippel (spänningsvariation).
I enstaka fall tål de inte strålning.

Nexus
2012-09-23, 01:54
hej

Jo jag undrar att

Varför du behåller gamla 35 mhz? så du vet alla har gått över redan 2,4 ghz och 35 mhz var värdelös nu för tiden redan den är skrot nu

du får fundera på satsa på 2,4 ghz det blir aldrig störningar alls no problem


jag hoppas att du förstår

Mvh Steve

hakank
2012-09-23, 07:47
Orka hålla på med sånt här.....

Som Steve noterade. Om du kör el så rekommenderar jag att du tittar på en 2.4gHz alt en konvertering av nuvarande radio. verkar dock inte tillförlitliga dom du har om du inte ens kan ha backstycket på. En beggad 2.4ghz är inte allt för dyr och du slipper de flesta störningsproblem.

/Håkan

freddan_6
2012-09-23, 10:25
Har testat med två mottagare, skall prova med en annan sändare om det går att flytta en Hitec-kristall till den radion.

Sändarkristaller är märkesberoende. Sändare är trimmade till en viss frekvens. När jag flög med 35MHz var min erfarenhet att man max kan flytta 2 kanaler upp eller ner på Hitec, annars tappar man räckvidd.

Bakstycket av eller på påverkar räckvidden betyder glapp i sändaren eller sändarantennen. FLYG INTE förrän du har identifierat vad som är problemet.

En sak till som kan sabba räckvidd, du kan ha slitit av mottagarantennen utan att det syns. Byt mottagarantenn till EXAKT LIKA LÅNG kan rädda dig.

Johan Nilsson
2012-09-23, 11:55
Radion med bakstyckeknas ligger i "braatthalådan" tänkte ta mig an den för något roligt elektronikprojekt "någongångframöver...." eller reparation. Just nu används en Eclipse 7 och jag funderar på en Corona-modul till den.

Vid kvadden med SK2000 så var det med glödstiftdrift, vid gårdagens flygning så var det med borstlöst 3S LiPO och 20A. Tror inte att flera mottagare har dåliga antenner och fartreglage som inte ger ut någon effekt till motorn kan väll inte ge någon strålning eller lustiga elektriska fenomen?

Men för att resonera lite radio, ja jag är radioamatör och hyffsat kunnig så dom bitarna är inget problem. Det jag reagerar på är att servona dansar disko med avstängd sändare. lite småryck och brum har det varit förr om åren men nu. Ungefär som när man rattar in en amatörradio så den ger ut övertoner på 27Mhz när man djäklades med kompisar med radiostyrda bilar... Styra bil med morse. =)

flunk
2012-09-23, 12:18
Som redan sagts. Skaffa en 2.4GHz radio. Det är inte värt att lägga ner tid på 35MHz.

FrSky, erkänt högkvalitativa, har en sändarmodul passande din Eclipse som kostar $53 plus $6 i frakt från www.hobbyking.com. I runda slängar 390kr inklusive frakt, då ingår plug'n'play sändarmodul plus 8-kanals mottagare.

freddan_6
2012-09-23, 12:46
Som sagt måste du ge detaljer:
vilken mottagare?, vilket fartreglage?, vad drar setupen? hur är antenndragningen?

Det du skriver är ungefär som "jag tankade bilen i morse men motorn stannade på E18, vad var fel?"

numnutchris
2012-09-23, 13:14
Instämmer med flunk - Corona räddade min eclipse från MHzdöd och det var x år sedan; ska du ha Hitecen kvar så är FrSkys modul ett bra alternativ idag map pris o prestanda.

flunk
2012-09-23, 13:32
Förresten ljög jag lite. Komplett paket med sändarmodul och mottagare kostar 39$... Plus 6$ frakt. Den dyrare kombon är med telemetrikapabel mottagare.

Det blir 295kr... Hem till dörren. Extra mottagare kostar under en hundralapp.

Vad kostar en glitchrelaterad krasch i tårar och ekonomiska utlägg? Vad är känslan av säkerhet värd och kanske framförallt, vad är enkelheten och faktumet att du slipper fundera på vad grannen kör på för kanal värd?

Just sayin'...


(Fan, jag låter som en riktig försäljare...)


Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk

Johan Nilsson
2012-09-23, 15:16
Jo men jag skrev ju att det var med olika mottagare oavsett om det är med fartreglage med BEQ eller ett trottelservo och då med en mottagaracke.

bem
2012-09-23, 16:57
Hej,

Jag bara spånar lite nu, långtradare söderifrån i Europa använder väl kommunikationsradio på 35 MHz bandet nuförtiden?
Det kan ju störa våra radioanläggningar på 35 MHz bandet.

Ni som vet mer om detta skriv lite och upplys oss som vet mindre om detta.
Själv kör jag 2.4 GHz men de som vill vara kvar på 35 MHz kan vilja veta.

Hitta lite info här:
http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/31920-35-MHz-%C3%A4r-os%C3%A4kert

/Bo

Johan Nilsson
2012-09-23, 18:58
Med kanal 68 x-tall i mottagaren var det kav lugnt även utan påslagen sändare. Jädrar att det vart riktig flygning ikväll alltså. :dance3: Det torde alltså bli en 2.4GHz modul i framtiden alltså...

Synd bara att junior skulle till att trampa på vinghalvorna. Aldrig får man vara nöjd.:icon_pai:

AM
2012-09-24, 09:44
Ibland kan man avsevärt förbättra räckvidden på 35 MHz genom att tvätta av sändarantennen. Olja och smuts lägger sig i antennen och isolerar teleskopstegen. T-sprit brukar fungera bra att rengöra med.
Annars är ju 2,5 GHz ett mycket bra alternativ att fräscha upp sin gamla sändare.
Mvh
Ove

senmathal
2012-09-24, 18:22
Ibland kan man avsevärt förbättra räckvidden på 35 MHz genom att tvätta av sändarantennen. Olja och smuts lägger sig i antennen och isolerar teleskopstegen. T-sprit brukar fungera bra att rengöra med.
Annars är ju 2,5 GHz ett mycket bra alternativ att fräscha upp sin gamla sändare.
Mvh
Ove

Ännu bättre än 2,4? :) Nej förlåt men kunde inte låta bli.

/Mats

freddan_6
2012-09-24, 18:45
Ännu bättre än 2,4? :) Nej förlåt men kunde inte låta bli.

/Mats
Mindre dämpning i atmosfären... Ja jag hade högre räckvidd med Hitec 35MHz/Multiplex Synth RX (1.8 km) än
2.4GHz (900m med Spektrum 1,5km med Futaba)

Michael
2012-09-24, 19:14
Men för att resonera lite radio, ja jag är radioamatör och hyffsat kunnig så dom bitarna är inget problem.
Om så är fallet har du antagligen en mottagare så att du kan lyssna av den aktuella frekvensen för att definitvt kunna avgöra om det är störningar eller radiofel.

Har du bara 5 m räckvidd med inskjuten antenn befinner du dig endera i en extremt störd miljö eller så är det något fel i sändar/mottagarkedjan. Det är inte ovanligt att mottagarantennen går av, speciellt om den delvis hängt ut från flygplanskroppen och där vickasts fram och tillbaka av fartvinden. Har mottagaren tidigare varit med om en krasch så är det också tänkbart att kristallen tagit skada.

35 MHz är långt ifrån oanvändbart, jag använder det fortfarande på en del av mina flygplan, dels för att det för mig fungerat klockrent under alla år (JR PCM) och dels för att jag väldigt sällan numera har någon konkurrens om kanalerna.

På mina mindre elmodeller har jag använt Coronas 2.4 GHz system. Enkelt, billigt och väl fungerande. FrSky är antagligen ett ännu bättre, mer utvecklat system. Själv håller jag som bäst på att gå över till Graupner HoTT

Johan Nilsson
2012-09-27, 18:48
Nu var ju kravet ifrån barnens mor här hemma till flytten antingen en rigg eller R/C-flygplan.... :hmpf: