handdator

Visa fullständig version : Ny inom JET.



NickeL
2012-09-23, 22:56
Tjenare,
tanken slog mig häromdagen att skaffa JET (turbin) :D
Så nu har jag bestämt mig att jag ska fixa en JET till Säsongen 2014, så tanken är att köpa kärran under hösten 2013 då jag måste jobba ihop lite Cash under sommaren, från sommarjobbet (inom komunen) får jag ca 10 000 kr i handen och så har jag fixat ett privat sommarjobb som jag hoppas få ca 4-5 000 kr för, sen så ska jag sälja halva hangaren för några kronor, så jag hoppas få ihop runt 17-18 000 kr, Kan jag få en någolunda sjyst Jet med turbin och hela baletten för de pengarna??? helst i glasfiber eller liknande ???
mest inressant är typ T-45 Goshawk eller liknande.

Någon som har förslag på vart man hittar beg jet kärror?

/Nicke

Extra_Mannen
2012-09-23, 23:06
Kolla in jetsweden.com

Har du flygit mycket/länge?

Det ställer en hel del krav och det är många saker att tänka på. Kolla gärna på en modell som är lättflugen. på jetsweden forumet finns beggat och många som kan hjälpa dig!

/Kalle

NickeL
2012-09-24, 06:50
Flyga kan jag (tror jag) hehehe näää men det ska nog inte vara ett problem, enda som jag kan tänka mig är ett problem är nog landningen (räknar med ett par studs de första gångerna)

OK, jag ska surfa in där och glo lite.

/Nicke

henke2
2012-09-24, 07:57
Det finns lika många tankar som flygare här med antar jag, men i min mening är det inget hemligt med jetflyg som sådant. Dem flyger på precis samma sätt som alla andra flygplan. Dock är flygplanen i regel ganska tunga och ganska motorsvaga. Köper du ett begagnat kit för en låg summa så kommer du förmodligen behöva asfaltsbana och gott om plats, i synnerhet som du väljer en skalakärra. Det är inte ovanligt att flygplanet väger samma eller mer än vad motorn ger i drakgraft otankat, lägg sedan till ett par kilo bränsle på det. Väldigt marginellt med kraft jämfört mot även de billigaste elflygen idag.

Att räkna med att man kommer studsa känns fel, är du osäker så träna mera och gå in med fullt självförtroende. Ännu viktigare om du bara sommarjobbar.

Det finns nu för tiden även mindre jetmotorer som fungerar i mindre billigare flygplan, som dessutom flyger bättre(jo stort flyger ju bättre, men stort och billigt gör det inte) och tål mera stryk. Såg exempelvis en mindre Fouga magister till salu flygklar för €1800 med MW44 turbin. (http://www.youtube.com/watch?v=5mXv5I5mceM) Eller ännu mindre med Kolibri turbin, då kostar flygplanet nästan ingenting, du kan flyga på hemmafältet och slippa åka bil till asfaltsbanan mm.

Låt säga att du med en "stor" jetkärra använder 3liter bränsle för en flygning, kostnad 500kr för en dunk som räcker till 8 flygningar, och behöver ta bilen 10mil tur och retur till lämpligt flygfält mot om du kör en kärra med Kolibri turbin där samma 25litersdunk hade räckt till 50 flygnignar och du kan cykla till fältet i stan.

Hoppas du förstår mitt tänk om att väva ihop helheten :-)

NickeL
2012-09-24, 11:43
Tack för svaren och synpunkterna "henke2"
jag har redan förstått att jag kommer få punda ut lite på Soppan.

jag är inte ute efter något megastort typ 2,5 meter men inte heller något pyggme litet då min syn sviker ibland.
Men runt 1,5 meter lång kärra kan jag tänka mig.

Självklart "ska" man inte tänka att man kommer landa dåligt, vad jag menar är bara att jag letar en kärra som tål ett par studs utan att ställ viker sig eller liknande.

/Nicke

Extra_Mannen
2012-09-24, 12:34
Hoppas du tolkade frågan rätt! Vill bara försöka hjälpa då jag också är rätt ny på området o så! Har flygit lite EDF o så.

Är kul om det blir flera Jet flygare!

NickeL
2012-09-24, 13:25
Jadå haha, ja jag själv flyger lite EDF också, men det tjuter bara :D

"Extra_mannen" har du någon turbin jet nu eller?

/Nicke

Extra_Mannen
2012-09-24, 13:56
Ska bygga en i vinter!

NickeL
2012-09-24, 15:07
Aha vad spännande, bestämt vad det blir för kärra?
Själv är jag frälst i T-45 Goshawk

/Nicke