handdator

Visa fullständig version : Quad bygge/inköp (Nybörjare)!



slaffe
2012-09-26, 00:33
Gjorde en tråd ang detta men blev visst i fel forumsdel insåg jag förut. Jag copy/pastar hit:

Hej! Jag har länge tänkt införskaffa mig en Quad och bygga ihop, och det är nu jag behöver eran hjälp! :)
Hade tänkt en budget på ca 6.000:-
Jag har tittat lite på flygkroppar och kan inte riktigt bestämma mig för vilken, hur mycket spelar längden på armarna in, behöver jag som nybörjare så väldans långa armar? Ju längre desto stabilare?
Dessa tre kroppar har jag tittat på: Störst till minst:

Hobbyking X525 V3 Glass Fiber Quadcopter Frame 600mm (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__22800__Hobbyking_X525_V3_Glass_Fiber_Quadcopter_ Frame_600mm.html)
Hobbyking X550 Glass Fiber Quadcopter Frame 550mm (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__24151__Hobbyking_X550_Glass_Fiber_Quadcopter_Fra me_550mm.html)
Q450 Glass Fiber Quadcopter Frame 450mm (http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__24172__Q450_Glass_Fiber_Quadcopter_Frame_450mm.h tml)

Den första ser absolut trevligast ut, men vad tror ni?
Vilka moterer bör jag införskaffa samt propellrar?
Jag har läst mig till att Naza ska vara en väldigt bra gyro/stabilisator/flight control vad det nu kallas :)
Bör jag köpa Naza med GPS modul till en början, eller ska jag vänta med det?
Jag har en Turnigy 9x V2 kontroller köpt från Hobbyking för 2 år sedan, denna hade jag tänkt använda.
Jag kommer framöver som sagt införskaffa en GoPro, OSD och lite annat gott som kan behövas när man blir lite varmare.. Jag har flugit lite Heli förut, dock något Esky skräp så det kanske inte räknas? Jag vet inte hur svårt det är att flyga en Quad för första gången..? Ska jag börja lite simpelt eller köra på direkt?
All hjälp och input uppskattas :)

remsan
2012-09-26, 19:48
Hej!
Har du aldrig kört förut så borde man starta med en simulator. Men eftersom du har kört heli så borde inte vara några problem för dig. Jag fick börja med simulatorn :).
Naza+gps för min del betyder mycket. Konfigurerar man allting rätt (det tog mig en hel del, var för ivrig att läsa noga allting innan) så fungerar de perfekt. Det finns massor med trådar över olika varianter, det är bara ta din tid och surfa genom, det tjänar man mest på.
Lycka till!

SteffeB
2012-09-26, 20:33
Köp dji 450 ramen. Väldigt smidigt att kunna löda fartreglagen samt ack direkt på ramen. Finns även kopior på den på bl.a. rctimer.com.

Den blir inte stabilare med längre armar. Naza är nog optimerat för deras ramar storleksmässigt.

Gör även led-triangeln som jag skrev om i andra tråden för det är svårt att flyga åt rätt håll i början.

Sickan
2012-09-26, 21:33
Jag köpte en DJI F450 som träningsmaskin, Naza och GPS. Den är väldigt lätt att konfigurera och flyga.

Efter några veckor ville jag har mer och bytte ut original motorer och proppar och satte på en gimbal för, i mitt fall, en GoPro.

Efter ytterligare några veckor så flyttade jag över allt till ett nytt chassi, TBS Discovery.

När jag jämför de båda är TBSen mer en maskin att flyga med, den vill framåt :) och jag känner att den är en trevlig maskin att komma igång med FPV på.

F450 hovar väldigt bra och är lugn och trevlig att filma med runt huset. Rekommenderar den verkligen.

Med simulator och F450 tycker jag att träningen gick väldigt bra :)

--
S


Sent from my iPad using Tapatalk HD

slaffe
2012-09-26, 21:44
Tack för era tips! Jag kommer absolut fixa triangeln. Kommer även köra i simulator. Är det ett rtf kit med ram motorer esc och allt i samma som är det jag ska gå på? Vilka sidor rekommenderas att köpa ifrån?

SteffeB
2012-09-26, 22:28
Jag skulle nog köpt det kompletta kitet, iallafall deras fartreglage. propparna ska man tydligen byta ut mot andra då de kan gå sönder i luften. Kör på apc slowfly proppar, det är enklast. De är oftast så bra balanserade att du kan skippa det momentet helt.

Vill du krångla lite själv verkar vara problem med de omflashade fartreglagen som gör att multicoptern vill luta när man vill vrida den (min Y6 gör så). Därav min rekomendation att köra dji-reglage. Har inte sett något sådant om dem.

Använd loctite (inte den starkaste!!!) till alla motorskruvar. Har själv fått en motor att vibrera loss där jag slarvat med det.


/Stefan

SteffeB
2012-09-26, 22:29
Foxtech har fungerat bra för mig. Köper dock på svenska företag nu när jag kan dra av momsen.

Sickan
2012-09-26, 22:49
Försöker använda mig av Svenska företag när jag kan. Min F450 köpte jag färdiglödd från HAB.

--
S


Sent from my iPad using Tapatalk HD

slaffe
2012-09-27, 01:32
Det är en väldigt stor prisskillnad på att beställa ett ARF DJI Naza F450 kit från HAB eller från Foxtech. HAB ska ha 4399:- och HAB ska ha 2735:- Sen kan det tillkomma tullens avgifter iofs, men hur brukar Foxtech göra med sånt? Kan dem på begäran hoppa över företags logo osv på emballaget för att minska risken för att behöva tulla? ReadymaceRC gjorde så, och dem är också från usa..

HAB Paketet (http://www.hab.se/dji-naza-multirotor-sytem-med-f450-rigg-p-12585-c-922.aspx)
Foxtech Paketet (http://www.foxtechfpv.com/dji-450-arf-combo-p-676.html)

Sickan
2012-09-27, 07:37
Jag drar också av momsen så det gör lite. Annars tycker jag att mina paket fastar i tullen i ett fall av tio och då försvinner mycket av skillnaden.

En annan sak som jag tycker är viktigt är tillgången till en "lokal" part när man har problem, garantier eller kompetens/råd. Det kan också vara hjälp innan köpet, kanske besöka dem och tjata lite med gubbarna :) För detta kan jag betala några hundralappar ;)

--
S

Sent from my iPad using Tapatalk HD

slaffe
2012-09-27, 23:32
Har kört lite i simulatorn idag, PhoenixRC... Tänker lite kring naza.. Hur fungerar Autolevel och Autopilot, stabiliserar den farkosten i luften så den håller den plant i luften, typ korrigerar den om man flyger så rätar den upp Quaden osv? Om man har den aktiv eller dyligt? Eller är det så att om jag flyger 2m över marken och hovrar, och sätter på denna Autolevel så håller den distansen och hovrar? Kan någon vänligen förklara lite mera ingående hru dessa funktioner fungerar i praktiken? :)

Hur gör man för att vrida farkosten lättast i luften? För att svänga t ex höger så svänger den ju inte höger utan börjar rulla åt höger istället.. Annars går det väldigt bra i Simulatorn :)

Sickan
2012-09-27, 23:58
Har kört lite i simulatorn idag, PhoenixRC... Tänker lite kring naza.. Hur fungerar Autolevel och Autopilot, stabiliserar den farkosten i luften så den håller den plant i luften, typ korrigerar den om man flyger så rätar den upp Quaden osv? Om man har den aktiv eller dyligt? Eller är det så att om jag flyger 2m över marken och hovrar, och sätter på denna Autolevel så håller den distansen och hovrar? Kan någon vänligen förklara lite mera ingående hru dessa funktioner fungerar i praktiken? :)

Hur gör man för att vrida farkosten lättast i luften? För att svänga t ex höger så svänger den ju inte höger utan börjar rulla åt höger istället.. Annars går det väldigt bra i Simulatorn :)

När den (Atti.) är uppsatt "korrekt" så ska den hålla höjden när gasreglaget är i mitten, det är tanken och det fungerar väldigt bra. Du kan stiga/sjunka från det här läget också men den är lite "slöare" än i manuellt läge. När spaken åter är i mitten stannar den på den nya höjden.

När du släpper högerspaken så stannar den upp, den fortsätter inte sin kurs på samma sätt som i manuellt läge, bromsar upp och glider lite mjukt. När man ökar farten i någon riktning kan jag behöva lägga på lite gas för att behålla höjden.

I GPS-läge (GPS Atti.) bromsar den in helt och fixerar en position som den sedan försöker hålla. Även detta gäller när den är korrekt uppsatt och inställd.

Den är extremt lättflugen i dessa båda lägen men fungerar också bra i manuellt läge.

Jag upplever dock att skarp lågt stående sol som träffar Nazan från sidan stör barometern och den kan då tappa höjd. Har nu svart tejp på sidorna och problemet är borta :) Hittad info. om det på något forum.

Snygga svängar försöker jag också träna på :) När du flyger framåt kan du använda vänster spak (Yaw) för att också rotera lite. För att göra en cirkel kan du t ex köra vänster spak åt ett håll och höger åt motsatt. Jag tycker det är lite lurigt, har bara haft min kopter sedan i slutet på augusti. Måste försöka få till snyggare svängar i full FPV-fart ;)

Kanske det finns en erfaren pilot här med lite tips?

--
S


Sent from my iPad using Tapatalk HD

slaffe
2012-09-28, 00:26
När den (Atti.) är uppsatt "korrekt" så ska den hålla höjden när gasreglaget är i mitten, det är tanken och det fungerar väldigt bra. Du kan stiga/sjunka från det här läget också men den är lite "slöare" än i manuellt läge. När spaken åter är i mitten stannar den på den nya höjden.

När du släpper högerspaken så stannar den upp, den fortsätter inte sin kurs på samma sätt som i manuellt läge, bromsar upp och glider lite mjukt. När man ökar farten i någon riktning kan jag behöva lägga på lite gas för att behålla höjden.

I GPS-läge (GPS Atti.) bromsar den in helt och fixerar en position som den sedan försöker hålla. Även detta gäller när den är korrekt uppsatt och inställd.

Den är extremt lättflugen i dessa båda lägen men fungerar också bra i manuellt läge.

Jag upplever dock att skarp lågt stående sol som träffar Nazan från sidan stör barometern och den kan då tappa höjd. Har nu svart tejp på sidorna och problemet är borta :) Hittad info. om det på något forum.

Snygga svängar försöker jag också träna på :) När du flyger framåt kan du använda vänster spak (Yaw) för att också rotera lite. För att göra en cirkel kan du t ex köra vänster spak åt ett håll och höger åt motsatt. Jag tycker det är lite lurigt, har bara haft min kopter sedan i slutet på augusti. Måste försöka få till snyggare svängar i full FPV-fart ;)

Kanske det finns en erfaren pilot här med lite tips?

--
S


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Okej, intressant! Jag antar att det är bara att nöta simulator minst 20h innan jag börjar flyga när jag köpt Quaden. Tror jag måste ställa känsligheten lite, för som det är nu tar den direkt jag rör spakarna, så det blir väldigt ryckigt . Men det är som jag trodde, man kan alltså inte direkt svänga åt ett håll utan man får mera snurra åt olika håll för att få den att vända sig. Jag gör t ex så att jag kör snett ner höger och snett upp vänster för att svänga. Jag har en del att lära! och alla tips uppskattas!
Det känns som att det är väldigt mycket lättare att flyga FPV med en Quad än att flyga visuelt? Eller har jag fel? :)

Sickan
2012-09-28, 07:16
Okej, intressant! Jag antar att det är bara att nöta simulator minst 20h innan jag börjar flyga när jag köpt Quaden. Tror jag måste ställa känsligheten lite, för som det är nu tar den direkt jag rör spakarna, så det blir väldigt ryckigt . Men det är som jag trodde, man kan alltså inte direkt svänga åt ett håll utan man får mera snurra åt olika håll för att få den att vända sig. Jag gör t ex så att jag kör snett ner höger och snett upp vänster för att svänga. Jag har en del att lära! och alla tips uppskattas!
Det känns som att det är väldigt mycket lättare att flyga FPV med en Quad än att flyga visuelt? Eller har jag fel? :)

Jag brukar också köra lite med motsatt håll, ungefär som med ett flygplan, sid- och skevroder. Men jag får ofta för mycket "sladd" eller att näsan vrider sig lite hackigt :)

En fundering bara, utan att jag är expert på något vis, så tror jag inte att du ska jobba så mycket med högerspaken neråt i svängarna, höjden justerar du med gas, inte med höjdroder som på ett flygplan. Men som sagt, jag började med detta för någon månad sedan.

På TBSen har jag satt expo i radion för att få den lite lugnare när kontrollerna är i centrum. Fungerar bra för mig.

--
S

Sent from my iPad using Tapatalk HD

slaffe
2012-09-28, 10:48
Jag brukar också köra lite med motsatt håll, ungefär som med ett flygplan, sid- och skevroder. Men jag får ofta för mycket "sladd" eller att näsan vrider sig lite hackigt :)

En fundering bara, utan att jag är expert på något vis, så tror jag inte att du ska jobba så mycket med högerspaken neråt i svängarna, höjden justerar du med gas, inte med höjdroder som på ett flygplan. Men som sagt, jag började med detta för någon månad sedan.

På TBSen har jag satt expo i radion för att få den lite lugnare när kontrollerna är i centrum. Fungerar bra för mig.

--
S

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Tack igen för tipsen! Nu blev det mycket bättre, bytte och satte yaw på vänsterspaken , samma som gasen och nu går det ju att snurra jättelätt i simulatorn. Tycker dock att det fortfarande är för bra utslag när man pitchar och rollar farkosten, detta ändras i radion antar jag, och inte i programmet? Vilken modell bör man använda i radion? Kollade på ett youtubeklipp och där sa dem att man skulle använda Heli mode med Heli 1 som val. En annan sa att man ej ska använda Heli då helis inte har samma något bla bla som flygplan, och flygplan skulle man välja..

Någon som kan bringa klarhet i detta? :)

simonarvestrand
2012-09-28, 11:53
Först vill jag nog säga att quad i simmen inte är något vidare.
vill du få en lugnare farkost så går det ofta ställa i simmen men du kan även slänga på expo i sändaren på pitch och roll
så blir den lugnare vid mittsticka , blir en mjuk kurva upp till vild. så föredrar jag att ha det , en del minskar endpoints för att få den lugnare men då kan man inte få den vild om man får lust med det.

Själv föredrar jag vild och sen jobba på att bli så mjuk i spakrörelserna som möjligt istället.

När det gäller att välja helimode eller planmode så är det lite vad man själv vill .

plan har oftast inga extra mixar och grejer om man kör den standard vilket kanske kan göra den lite enklare
att ställa in om man inte är van.

själv kör jag med helimode för jag är van vid det som helikopternisse, då vet jag precis vart alla inställningar
för gain och sådant finns som jag sen använder till flightmodes m.m och även den vanliga trottleholden som inte
alltid finns på planläge,

Kortfattat, om du inte är van att programmera radio och skall köra naza så kör planläge för det är enklast
och jag tror det är så dom beskriver det i manualen.
eller så kör du det som känns bäst för båda funkar.

slaffe
2012-09-28, 13:44
Först vill jag nog säga att quad i simmen inte är något vidare.
vill du få en lugnare farkost så går det ofta ställa i simmen men du kan även slänga på expo i sändaren på pitch och roll
så blir den lugnare vid mittsticka , blir en mjuk kurva upp till vild. så föredrar jag att ha det , en del minskar endpoints för att få den lugnare men då kan man inte få den vild om man får lust med det.

Själv föredrar jag vild och sen jobba på att bli så mjuk i spakrörelserna som möjligt istället.

När det gäller att välja helimode eller planmode så är det lite vad man själv vill .

plan har oftast inga extra mixar och grejer om man kör den standard vilket kanske kan göra den lite enklare
att ställa in om man inte är van.

själv kör jag med helimode för jag är van vid det som helikopternisse, då vet jag precis vart alla inställningar
för gain och sådant finns som jag sen använder till flightmodes m.m och även den vanliga trottleholden som inte
alltid finns på planläge,

Kortfattat, om du inte är van att programmera radio och skall köra naza så kör planläge för det är enklast
och jag tror det är så dom beskriver det i manualen.
eller så kör du det som känns bäst för båda funkar.

Hur menar du att Quad i sim inte är något vidare? Är det svårare / enklare än i verkligheten? Eller hur menar du? Kör på planläge, och vild så jag blir mjukare i rörelserna då. Återgår till min tidigare fråga, det måste vara mycket lättare att flyga Quad som FPV än som visuelt? Antar jag? Eller?

simonarvestrand
2012-09-28, 14:11
Om det är svårare eller enklare vet jag inte, jag tycker bara inte det liknar verkligheten speciellt mycket.

orienteringen på quaden slipper du ju när du kör fpv så där har du en sak som är lättare , men man
ser inte heller vad som händer med farkosten när man spakar så det tar lite övning innan man får in känslan.

Tycker egentligen bara det är en sak som är svårare med fpv och det är avståndsbedömning. och då framförallt
höjd, marken närmar sig fort och man träffar den innan man hinner reagera. landning är lite svårt i början.

Sickan
2012-09-28, 14:36
Jag tycker att simulatorn framförallt bidrog med lite känsligare fingrar och kanske lite orientering. Nu tycker jag att real world ger mer på alla sätt. Jag gick från 0 och gjorde cirka 15 minuter i simulatorn ;) det har kostat mig några proppar men det har det varit värt.

Upplever samma sak som föregående talare i skillnaden mellan FPV och vanlig flygning, men FPV är roligare :) Men smaken ju olika.

--
S

Sent from my iPad using Tapatalk HD

simonarvestrand
2012-09-28, 17:11
en quad tycker jag är skittrist att flyga om man inte flyger fpv, flyger typ 20 sek innan man börjar försöka klippa gräs eller löv , kanske beror på att det är rätt mycket mer tryck i mina helikoptrar som ändå flygs på ungefär samma sätt.

Hade inte ägt någon quad om det inte hade varit för filmning och fpv för vanlig flygning är ju inget kul alls.

slaffe
2012-09-29, 09:49
en quad tycker jag är skittrist att flyga om man inte flyger fpv, flyger typ 20 sek innan man börjar försöka klippa gräs eller löv , kanske beror på att det är rätt mycket mer tryck i mina helikoptrar som ändå flygs på ungefär samma sätt.

Hade inte ägt någon quad om det inte hade varit för filmning och fpv för vanlig flygning är ju inget kul alls.
Det är det jag trott! Och jag har tänkt försöka få på kamera som jag haft sedan tidigare så fort jag kan. Hellst det första jag gör :P Och efter det beställa TSLRS/dragon link och GoPro samt OSD. Tack för alla tips och råd! Beställde ett F450 med naza stabilisator och det gick loss på 3100:- Detta kommer att bli väldigt intressant! Btw: Varför medföljer det olika propps? Antar att det står i manualen, men den har jag ej fått ännu :P

simonarvestrand
2012-09-29, 10:04
Börja så enkelt som möjligt, flyg den lite utan fpv så du får koll på den, saker kan hända så du helt plötsligt är tvungen att plocka ner den utan glasögon eller skärm, då är det bra att ha koll på den.

Jag skaffade osd och massa prylar och konstaterade att på quaden behöver jag det inte, nu har jag en liten osd som endast visar batterispänning.

Olika proppar ? olika storlek ? om det är det så är det nog för att den beter sig lite olika beroende på om du kommer
köra 3 eller 4 cells accar.
jag gillar själv 4cellssetup med 8" proppar på dji450

eller menar du att det är två olika rotationer på dom ?

slaffe
2012-09-29, 13:20
Börja så enkelt som möjligt, flyg den lite utan fpv så du får koll på den, saker kan hända så du helt plötsligt är tvungen att plocka ner den utan glasögon eller skärm, då är det bra att ha koll på den.

Jag skaffade osd och massa prylar och konstaterade att på quaden behöver jag det inte, nu har jag en liten osd som endast visar batterispänning.

Olika proppar ? olika storlek ? om det är det så är det nog för att den beter sig lite olika beroende på om du kommer
köra 3 eller 4 cells accar.
jag gillar själv 4cellssetup med 8" proppar på dji450

eller menar du att det är två olika rotationer på dom ?

Självklart kommer jag testa flyga den utan fpv i början tills jag känner att jag har koll på spakarna! Men det får gå fort ;P
Det jag menar är att det är olika dimensioner på propparna: 4× blades(8inch), 4× blades(10inch)
Hur lång tid ca kan man köra på ett 3cell 2.2mah batteri? Kommer nog försöka köra på ett 4cell då jag kommer driva allting på samma batteri, Quad, kamera, sändare osv..

simonarvestrand
2012-09-29, 13:36
Självklart kommer jag testa flyga den utan fpv i början tills jag känner att jag har koll på spakarna! Men det får gå fort ;P
Det jag menar är att det är olika dimensioner på propparna: 4× blades(8inch), 4× blades(10inch)
Hur lång tid ca kan man köra på ett 3cell 2.2mah batteri? Kommer nog försöka köra på ett 4cell då jag kommer driva allting på samma batteri, Quad, kamera, sändare osv..

flygtiden beror på om du väljer 8 eller 10 proppar och vikten med dom motorerna m.m så det är svårt att säga.
med all fpv utrustning och gopro och 2200 4cell flyger jag ca 7 min, skulle nog säga att 3000mah är en mer lämplig
nivå på acc till en 450 fast jag vet inte än håller på och testar. testade en som va 4000 eller något liknande då hade
jag en flygtid på ca 13 min men maskinen kändes väldigt tung och inte alls lika trevlig att flyga.
3cell skulle jag nog köra på 3000-3500 någonstans tror jag. har bara testat den på 3cell 3000 men kollade ingen flygtid då.

SteffeB
2012-09-29, 17:36
Jag tyckte min 450 med rctimer 2830 motorer samt 10" proppar fungerade bra med 4s5000mah. Det är väl lite olika hur man vill flyga. Hade ca 15minuter flygtid. Tyckte det var fint att kunna utforska omgivningarna en längre tid än att behöva byta ack hela tiden.

Det tråkiga är väl att gå i backen med den vikten. Ju lättare det är ju mindre går det sönder. Du kommer garanterat gå i backen några gånger innan du får kläm på grejorna. Kanske lika bra att köra med mindre/billigare ackar då.

Försök att sätta fast acken så lite som möjligt. Lossnar den i kraschen är risken att resten av maskinen går sönder mycket mindre.
När du däremot kör fpv skulle jag nästan råda dig att göra tvärtom. Har själv fått erfara att en videolänk som fungerar efter krash kan vara det enda som gör att du någonsin hittar på modellen igen.
Jag tycker inte du ska ha så bråttom att börja flyga fpv. Släng på led-triangeln som jag tjatar om och lär dig styra maskinen ordentligt i alla riktningar först, det lär du dig på nån månad om du ligger i!

Sickan
2012-09-29, 17:57
Självklart kommer jag testa flyga den utan fpv i början tills jag känner att jag har koll på spakarna! Men det får gå fort ;P
Det jag menar är att det är olika dimensioner på propparna: 4× blades(8inch), 4× blades(10inch)
Hur lång tid ca kan man köra på ett 3cell 2.2mah batteri? Kommer nog försöka köra på ett 4cell då jag kommer driva allting på samma batteri, Quad, kamera, sändare osv..

Jag trivs bättre med mindre proppar (4s), framförallt när det blåser, vilket det alltid gör i Skåne :)

--
S

simonarvestrand
2012-09-29, 18:46
då är vi två :) 8" apc slowflyer och 4cell är min favorit setup på 450'n

slaffe
2012-09-29, 21:27
Jag tyckte min 450 med rctimer 2830 motorer samt 10" proppar fungerade bra med 4s5000mah. Det är väl lite olika hur man vill flyga. Hade ca 15minuter flygtid. Tyckte det var fint att kunna utforska omgivningarna en längre tid än att behöva byta ack hela tiden.

Det tråkiga är väl att gå i backen med den vikten. Ju lättare det är ju mindre går det sönder. Du kommer garanterat gå i backen några gånger innan du får kläm på grejorna. Kanske lika bra att köra med mindre/billigare ackar då.

Försök att sätta fast acken så lite som möjligt. Lossnar den i kraschen är risken att resten av maskinen går sönder mycket mindre.
När du däremot kör fpv skulle jag nästan råda dig att göra tvärtom. Har själv fått erfara att en videolänk som fungerar efter krash kan vara det enda som gör att du någonsin hittar på modellen igen.
Jag tycker inte du ska ha så bråttom att börja flyga fpv. Släng på led-triangeln som jag tjatar om och lär dig styra maskinen ordentligt i alla riktningar först, det lär du dig på nån månad om du ligger i!

Så med mindre proppar ska man då ha större batteri (4s) och större proppar mindre batteri? Jag får helt enkelt göra denna triangeln och sätta fast och göra som du säger :) Får kolla på hobbyking eller dyligt efter lite LED slingor och styra ihop det. Behöver man högre landningsställ i början eller ska jag köra på ramens ställ? Vill gärna ha upp Quaden lite ifall gräset eventuellt kan vara fuktigt eller blött.. Vad använde du för material till triangeln? Aluminium? Kolfiber?

simonarvestrand
2012-09-29, 21:35
jag hade dioder från hobbyking på mina första quadar, grönt fram rött bak direkt klistrade på armarna.
har du en dji ram så förstår jag inte varför du ska bygga något annat , jag har krashat min stenhårt från 30-40 meters höjd och det enda som blev va en propp av och en liten repa på en arm. det är rena stridsvagnarna. ( hobbykings kopia håller inte för det )
Men diodlister är kanon för orienteringen. vill man kan man ju göra en triangel under så man ser riktningen så också.

med 4cell får du ju lite högre varv på motorerna därav funkar det bra med mindre proppar.

slaffe
2012-09-29, 21:49
jag hade dioder från hobbyking på mina första quadar, grönt fram rött bak direkt klistrade på armarna.
har du en dji ram så förstår jag inte varför du ska bygga något annat , jag har krashat min stenhårt från 30-40 meters höjd och det enda som blev va en propp av och en liten repa på en arm. det är rena stridsvagnarna. ( hobbykings kopia håller inte för det )
Men diodlister är kanon för orienteringen. vill man kan man ju göra en triangel under så man ser riktningen så också.

med 4cell får du ju lite högre varv på motorerna därav funkar det bra med mindre proppar.

Nu tänkte jag mera på om man behövde bygga upp Quaden så den inte är så nära det fuktiga gräset/blöta gräset. Och det jag menade var vilket material gjorde du en triangel av, eller klistrade du dioderna på undersidan som en triangel? Det var så jag menade : )

Sickan
2012-09-29, 21:50
Får kolla på hobbyking eller dyligt efter lite LED slingor

Jag köpte den är typen till min F450, http://www.hab.se/lysdiod-band-rod-10mm-bred-09m-lang-60-dioderm-p-9417-c-771.aspx

En slinga passade perfekt runt halva quaden, från mitten på ramen, runt båda armarna till mitten på motsatt sida. Jag körde rött bak och vitt fram.

--
S

Sent from my iPad using Tapatalk HD

simonarvestrand
2012-09-29, 21:54
jag kör med dom här
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8940

direkt på armarna

SteffeB
2012-09-29, 22:27
Triangeln ser ut såhär:

3243032431

Finessen med att ha lysdioder i olika färger på var sida om aluminiumvinklarna är att man alltid ser exakt hur maskinen ligger i luften. Det gör man inte om man klistrar på lysdioder direkt på armarna på ramen. Har du quadden framför dig med sidan mot dig kan du inte avgöra om den lutar mot dig eller ifrån dig. Med min lilla triangel blir alltid en sida skymd vilket gör att om du har röd färg på insidan och grön på utsidan vet du alltid att det som lyser rött är längst ifrån dig samt bakåt. Det gröna blir alltid den närmaste sidan samt framåt. Är du med ? Den liksidiga triangelformen gör även att du ser riktning samt kan avgöra hur mycket den lutar. Profilerna ska sitta med platten överst så att lysdioderna inte skyms när du flyger ovanför dig.

Jag kapade till 10mm aluminiumrör som jag buntbandade fast mot snokarna i ändarna på armarna. De små kolfiberpinnarna på triangeln buntbandades fast i dem. Det känns lite bättre att få upp ramen en smula. 10cm kanske är lagom ?

SteffeB
2012-09-29, 22:41
1m 10mm L-profil i aluminium, några popnitar, å några stag är materialet. Hade kapat mina L-profiler i 50cm längd.

Köp en påse sådana här nästa gång du beställer på hobbyking, de går alltid åt. Smidigt att ha dem i laddaren så man slipper ha acken så nära. Finns för olika cellantal: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__9737__JST_XH_4S_Wire_Extension_20cm_10pcs_bag_.h tml

Jag brukar rugga upp ytan på kontakterna med en kniv och sedan smältlimma fast sladdarna. De har en tendens att åka ur. Gör likadant på ackarnas balanskontakter. Lättare att få i/ur dem.

Lysdioderna vill bara ha ~12v. Därför är det lättast att använda sig av balanskontakten till dem. Bara att koppla in dig på tråd 1 och 4:a på en 4s balanskontakt. Ta fram multimetern. På en 3s är det ju bara att koppla dioderna rätt i all annan strömförsörjning.

Sickan
2012-09-29, 23:04
Lysdioderna vill bara ha ~12v. Därför är det lättast att använda sig av balanskontakten till dem. Bara att koppla in dig på tråd 1 och 4:a på en 4s balanskontakt. Ta fram multimetern. På en 3s är det ju bara att koppla dioderna rätt i all annan strömförsörjning.

Det här har jag funderat på :) Behöver jag inte plocka tre celler från balanskontakten (11,1v) och minus på mina 4s. Räcker det med 1 och 4?

--
S




Sent from my iPad using Tapatalk HD

SteffeB
2012-09-29, 23:10
Det är 5 sladdar på en 4s ack. ;) Sladd 1 och 4:a blir alltså 3 celler. Kanske lite klantigt skrivet i förra inlägget.

På mina hobbyking balanskontaktsförlängare som jag länkade till i inlägget ovan är minus svart. Sen är det bara att utgå därifrån, första sladden blir 1 cell, kopplar du in dig på nästa har du 2 celler osv.. Du kan ju även koppla in dig på sladd 2 och 5 om du vill, spelar ingen roll.

slaffe
2012-09-29, 23:12
Tackar hjärtligt för alla tips och bilder på hur man kan göra. Har gjort en liten lista på saker jag ska köpa från hobbyking här ikväll/natt. Bla diodrar och lipoalarm etc. Tror jag testar att flyga med de accar jag har, 2st 3s 2200 är det, får beställa flera efter jag testat. Eller vet ni några prisvärda som man kanske ska slänga med i denna beställning?



Quantity
Stock
Product description
Price
Weight




OK
318000018 - JST-XH to JST LED Power Distribution Lea.. (http://www.rcflyg.se/forum/%5F%5F23347%5F%5FJST%5FXH%5Fto%5FJST%5FLED%5FPower %5FDistribution%5FLead%5F6%5FJST%5F.html)
$1.93
26
http://www.rcflyg.se/forum/images/18815282_delete.gif (http://www.rcflyg.se/forum/uh_cartRemove.asp?idCartRow=78845567&idDbSessionCart=14563506)



OK
TR-Strip-RE - Turnigy High Density R/C LED Flexible St.. (http://www.rcflyg.se/forum/%5F%5F8941%5F%5FTurnigy%5FHigh%5FDensity%5FR%5FC%5 FLED%5FFlexible%5FStrip%5FRed%5F1mtr%5F.html)
$4.03
59
http://www.rcflyg.se/forum/images/18815282_delete.gif (http://www.rcflyg.se/forum/uh_cartRemove.asp?idCartRow=78845602&idDbSessionCart=14563506)



OK
TR-Strip-GR - Turnigy High Density R/C LED Flexible St.. (http://www.rcflyg.se/forum/%5F%5F8940%5F%5FTurnigy%5FHigh%5FDensity%5FR%5FC%5 FLED%5FFlexible%5FStrip%5FGreen%5F1mtr%5F.html)
$4.03
59
http://www.rcflyg.se/forum/images/18815282_delete.gif (http://www.rcflyg.se/forum/uh_cartRemove.asp?idCartRow=78845620&idDbSessionCart=14563506)



OK
DL-Volt-Alarm - On Board Lipoly Low Voltage Alarm (2s~4s.. (http://www.rcflyg.se/forum/%5F%5F18987%5F%5FOn%5FBoard%5FLipoly%5FLow%5FVolta ge%5FAlarm%5F2s%5F4s%5F.html)
$5.76
30
http://www.rcflyg.se/forum/images/18815282_delete.gif (http://www.rcflyg.se/forum/uh_cartRemove.asp?idCartRow=78845965&idDbSessionCart=14563506)



OK
JSTMF-4S-20 - JST-XH 4S Wire Extension 20cm (10pcs/bag.. (http://www.rcflyg.se/forum/%5F%5F9737%5F%5FJST%5FXH%5F4S%5FWire%5FExtension%5 F20cm%5F10pcs%5Fbag%5F.html)
$3.74
79
http://www.rcflyg.se/forum/images/18815282_delete.gif (http://www.rcflyg.se/forum/uh_cartRemove.asp?idCartRow=78846620&idDbSessionCart=14563506)



OK
JSTMF-3S-20 - JST-XH 3S Wire Extension 20cm (10pcs/bag.. (http://www.rcflyg.se/forum/%5F%5F9736%5F%5FJST%5FXH%5F3S%5FWire%5FExtension%5 F20cm%5F10pcs%5Fbag%5F.html)
$3.15
69
http://www.rcflyg.se/forum/images/18815282_delete.gif (http://www.rcflyg.se/forum/uh_cartRemove.asp?idCartRow=78846686&idDbSessionCart=14563506)



OK
TL-242 - TL-242 Thread Locker & Sealant Medium St.. (http://www.rcflyg.se/forum/%5F%5F10959%5F%5FTL%5F242%5FThread%5FLocker%5FSeal ant%5FMedium%5FStrength%5F.html)
$0.99
85
http://www.rcflyg.se/forum/images/18815282_delete.gif (http://www.rcflyg.se/forum/uh_cartRemove.asp?idCartRow=78847647&idDbSessionCart=14563506)


TOTAL: $23.63
407g






























Läste att man bör köra lite locktite i skruvarna för att inte kroppen ska vibrera sönder, denna borde fungera? medium borde räcka antar jag.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__10959__TL_242_Thread_Locker_Sealant_Medium_Stren gth_.html

SteffeB
2012-09-29, 23:24
Köp lite extra XT60 kontakter samt kablar, servoförlängningskablar är också bra att ha. Alla småpryttlar kommer gå åt som smör i solsken när du börjar på med det här. :)

Angående prisvärda batterier är det nog bara att ta nån. Tänk på att du kan behöva andra kontakter än XT60 om du kör större ackar. Är det ingen kontakt på bilden så är det ingen där när du får hem acken heller...

Sickan
2012-09-29, 23:25
Det är 5 sladdar på en 4s ack. ;) Sladd 1 och 4:a blir alltså 3 celler. Kanske lite klantigt skrivet i förra inlägget.

På mina hobbyking balanskontaktsförlängare som jag länkade till i inlägget ovan är minus svart. Sen är det bara att utgå därifrån, första sladden blir 1 cell, kopplar du in dig på nästa har du 2 celler osv.. Du kan ju även koppla in dig på sladd 2 och 5 om du vill, spelar ingen roll.

Perfekt :)

Var ut och testade i garaget!

Tack!

--
S


Sent from my iPad using Tapatalk HD

SteffeB
2012-09-30, 00:44
Det där lipo-larmet behöver du inte om du kör naza. Det är inbyggt. Kan ju iofs vara bra att ha till markstationen när du ska börja med FPV.

Såg en smart grej nånstans (RcGroups?) där de drog en fibertråd ifrån dioden på Nazat upp till fpv-kameran så att man fick med den blinkande lysdioden ner via videolänken.

Sickan
2012-09-30, 06:44
Såg en smart grej nånstans (RcGroups?) där de drog en fibertråd ifrån dioden på Nazat upp till fpv-kameran så att man fick med den blinkande lysdioden ner via videolänken.

Det är nog denna du tänker på :)

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1721376

--
S

Sent from my iPad using Tapatalk HD

SteffeB
2012-09-30, 12:23
Precis! :)

slaffe
2012-09-30, 23:54
En tanke kring val av batterie och proppar..
3cell är ju lättare än 4 cell men är mindre kräm i... Hur mycket orkar denna quad lyfta innan den blir väldigt ostabil i luften? Kollade vikterna och ett 4cell 5000mah ligger ju runt ~700g, och det blir rätt mycket i totalvikt om man lastar på fpv utrustning osv?
Såg någonstans att det stod 800-1600g i takeoff weight, men är det räknat på 8" eller 10" ?
10" måste ju ha mera lyftkraft än 8" antar jag, då dem är större? Eller är det tvärt om? Eller snurrar 8" snabbare och därför genererar mera lyftkraft? Blir lite kluven vad jag ska satsa på. 3cell 2200 mAh kommer inte ge många minuters flygtid, det kan jag ju förstå..

slaffe
2012-10-02, 15:30
Ingen? :)

Sickan
2012-10-02, 15:43
Motorerna är specade i varv per volt, bland annat ;) Det betyder att fler volt ger snabbare rotation. Om man strävar efter att den ska hovra när gasen är i mitten så kan man, givetvis med hundra undantag, laborera med volt och storlek på propeller. Vikten spelar också roll ;)

Jag tycker personligen att min TBS är roligare, framförallt när det är lite vind, med mindre proppar och högre varv. För det så tycker jag att Zippy Compact 4s 4000mAh är perfekt, ger ett bra cg på TBSen också.

När jag flög F450 så tyckte jag att den fungerade bättre med 3s 5000mAh när jag hade på min gimbal, annars 4s.

Till 4s använder jag 9x5 eller 8x5 proppar, lite beroende på vad som finns på hyllan ;)

Jag röstar för 4s och Graupner 9x5 för dig :) Vad hade du för motorer?

--
S

slaffe
2012-10-02, 19:46
Motorerna är specade i varv per volt, bland annat ;) Det betyder att fler volt ger snabbare rotation. Om man strävar efter att den ska hovra när gasen är i mitten så kan man, givetvis med hundra undantag, laborera med volt och storlek på propeller. Vikten spelar också roll ;)

Jag tycker personligen att min TBS är roligare, framförallt när det är lite vind, med mindre proppar och högre varv. För det så tycker jag att Zippy Compact 4s 4000mAh är perfekt, ger ett bra cg på TBSen också.

När jag flög F450 så tyckte jag att den fungerade bättre med 3s 5000mAh när jag hade på min gimbal, annars 4s.

Till 4s använder jag 9x5 eller 8x5 proppar, lite beroende på vad som finns på hyllan ;)

Jag röstar för 4s och Graupner 9x5 för dig :) Vad hade du för motorer?

--
S

Så att säga att söttre batteri är inte alltid bra med andra ord? Jag kommer som sagt ha lite fpv gear, gopro framöver, beroende på hur det går att flyga ;PP Men detta är specen:
Flame Wheel F450 ARF Kit Includes:

Motor x 4

http://www.dji-hobby.com/flame/store/Motor.jpg

Stator size: 22x12mm
KV: 920 rpm/V






Propeller x 4 http://www.dji-hobby.com/flame/store/Blade.jpg

Adopt PC/ABS ultrastrength material design,fine surface hardness ,anti-impact.
Dimensions: 10 x 4.5 in; 8 x 4.5 in




920rpm/V alltså? Varför använde du 3s 5000mAh med gimbal och inte 4s? Vad gör skillnaden mellan 3s och 4 s, är det bara en cell mera och alla celler har mindre spänning i sig? Jag får inte någon klarhet i vad skillnaden blir mellan dessa 3 typer :P
Och vad blir skillnaden med ett högre varv på en liten propeller mot en stor propeller? Förlåt för alla miljoner frågor, men hittar ingen matnyttig info om detta, förmodligen söker jag som en kratta..

Sickan
2012-10-02, 22:40
Så att säga att söttre batteri är inte alltid bra med andra ord? Jag kommer som sagt ha lite fpv gear, gopro framöver, beroende på hur det går att flyga ;PP Men detta är specen:
Flame Wheel F450 ARF Kit Includes:

Motor x 4

http://www.dji-hobby.com/flame/store/Motor.jpg

Stator size: 22x12mm
KV: 920 rpm/V






Propeller x 4 http://www.dji-hobby.com/flame/store/Blade.jpg

Adopt PC/ABS ultrastrength material design,fine surface hardness ,anti-impact.
Dimensions: 10 x 4.5 in; 8 x 4.5 in




920rpm/V alltså? Varför använde du 3s 5000mAh med gimbal och inte 4s? Vad gör skillnaden mellan 3s och 4 s, är det bara en cell mera och alla celler har mindre spänning i sig? Jag får inte någon klarhet i vad skillnaden blir mellan dessa 3 typer :P
Och vad blir skillnaden med ett högre varv på en liten propeller mot en stor propeller? Förlåt för alla miljoner frågor, men hittar ingen matnyttig info om detta, förmodligen söker jag som en kratta..

Jag började med detta i augusti så det finns säkert massor av proffs här som kan detta i detalj :)

Men LiPo, som jag antar vi pratar om, har en viss spänning per cell, fler celler högre spänning.

De är specade på 3,7 volt per cell:

1 cell (1s, blanda inte ihop det med exempelvis 25c som är något helt annat :) = 3,7 volt
2 celler = 7,4 volt
3 celler = 11,1 volt
4 celler = 14,8 volt

och så vidare.

Jag kan inte detta egentligen men när jag provade fick jag bättre film med lägre varv och större proppar. Har bara accepterat det och antagit att lägre varv ger färre små vibrationer som letar sig in i filmen och skapar gelé :)

Men när jag vill busflyga mer, t ex FPV, tyckte jag att högre varv och mindre proppar var roligare. Ofta kanske man flyger FPV med CCD-kameror som är mindre känsliga för vibrationer än CMOS, som finns i t ex GoPron.

http://m.youtube.com/watch?feature=related&v=-N4p6Osvf50

Tycker att mindre proppar fungerar bättre i vind också :)

--
S


Sent from my iPad using Tapatalk HD

slaffe
2012-10-02, 23:23
Jag började med detta i augusti så det finns säkert massor av proffs här som kan detta i detalj :)

Men LiPo, som jag antar vi pratar om, har en viss spänning per cell, fler celler högre spänning.

De är specade på 3,7 volt per cell:

1 cell (1s, blanda inte ihop det med exempelvis 25c som är något helt annat :) = 3,7 volt
2 celler = 7,4 volt
3 celler = 11,1 volt
4 celler = 14,8 volt

och så vidare.

Jag kan inte detta egentligen men när jag provade fick jag bättre film med lägre varv och större proppar. Har bara accepterat det och antagit att lägre varv ger färre små vibrationer som letar sig in i filmen och skapar gelé :)

Men när jag vill busflyga mer, t ex FPV, tyckte jag att högre varv och mindre proppar var roligare. Ofta kanske man flyger FPV med CCD-kameror som är mindre känsliga för vibrationer än CMOS, som finns i t ex GoPron.

http://m.youtube.com/watch?feature=related&v=-N4p6Osvf50

Tycker att mindre proppar fungerar bättre i vind också :)

--
S


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Tack! Nu tror jag att jag börjar förstå vad det handlar om.. Tror att jag kommer köra på ett 4s då, etersom jag kommer köra FPV med en CCd kamera och lite senare införskaffa mig en GoPro. Får helt enkelt köra på ett och se hur det blir! :) Stort tack!
Måste man räkna ut hur mycket alla motorer, esc och fpv utrustningen drar med tanke på vilken xxC jag ska ha i batterit? Vad jag har förstått så är..

t ex ett 3s C25 2200 mAh
1c = 2200 mah
2200 * 25 = 55.000 ma dvs 55A som batteriet max kan leverera ut, eller hur?
Hur vet jag då hur kraftigt batteri jag behöver? Ju högre mah desto mera ström finns det i batteriet antar jag? Önskar jag kunde mera om el :)