handdator

Visa fullständig version : Naza där bara tre motorer startar?



evilaid
2012-09-26, 08:34
Hej,
Skulle starta en ny Hexa rigg igår, tog en av mina naza och kopplade in den. Hade en ny dator så jag laddade ner den senaste programvaran och noterade att det var version 1.8 av assistenten och firmware 2.01.

Hur som, så skickade jag in den ställde in alla delar.
Nu när jag ska armera den så drar bara tre motorer igång?

Jag testade att att koppla varje reglage direkt till mottagare (även kalibrera varje reglage), och varje motor snurrade och reglage, men inte i nazan när jag kopplar in alla i nazan..

Riggen är Hexa
T-motors
Rctimer 40A reglage, omprogrammerade till simonK (gjort av rctimer)
Naza med gps

Har ändå använt mina Naza en del och aldrig sett detta förut?
Någon som känner igen detta eller har en aning om vad det kan vara?
Mvh

simonarvestrand
2012-09-26, 08:45
Med den senaste fwn står det någonstans att man måste kalibrera in fartreglagen. Kanske kan vara det.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

evilaid
2012-09-26, 09:10
Skummade igenom den igår men hittade inget...

Menar du att dom skall kalibreras i assistenten?

Throttle range är ju kalibrerat för varje reglage i mottagaren..

remsan
2012-10-01, 17:32
Jag fick ungefär samma typ av problem efter firmware update. Det resulterade i en större crash :(.
Vad simon menar är att kalibrera ESC-arna på nytt.
Har du aldrig gjort det förr så finns det både video och bekrivning (kolla post 31 i denna tråd http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/33150-Gaui-500XT-Quad-bygge-hj%C3%A4lp?p=280819&viewfull=1#post280819)

evilaid
2012-10-01, 21:20
Jodå dom var kalibrerade redan från början, nu fick jag ställa upp idle speed ett snäpp över recomended så funkar det. Jag har nu användt två Pottar för att ställa förstärkningen, märker nu att beroende på hur pottarn är vridna så startar inte motorerna om man landadat och där motorerna har hunnit stanna. Tror man måste ställa upp idle speed ännu högre.

Man märker en markant skillnad på hur motorerna låter när man ändrar på förstärkningen, nu har jag en förstärkning på basic gains om ca 250% rakt över, går riktigt bra! Någon med samma upplevelse när det kommer till simonk firmware?

Dock driver den lite bakåt i gps mode, lite skumt, namn fungerade klockrent på tidigare rigg??

tvbcom
2012-10-03, 16:50
FYI
Jag uppdaterade min hexa igår med nya Naza fw.
jag ändrade/kalibrerade ingenting och den beter sig precis som innan.
Så för min del ser jag ingen förändring i hur den beter sig.
har flygit 2 ggr 8 minuter, ena gången med en del vind.
IOFS har jag endast flygit i GPS mode då jag fotade mitt hus i Norrland.
Jag har flashade ESC (SimonK)
Idle är satt låg så när jag armerar motorerna så startar ingen upp, men så fort jag höjer throttlen lite så startar alla samtidigt.
Jag har alla gain på 100 som jag alltid haft.

evilaid
2012-10-03, 19:20
Jag har två Naza och dom har alltid fungerat klockrent, saken är den att jag aldrig använt dessa fartreglage tidigare, de jag har nu är RcTimer 40A simonK...
Man hör ju på motorerna hur mycket finare dom går när man vrider upp gainen till ca 250%, sänker jag ner mot 150% så låter dom mycket hårdare och ojämnare.. Det är ju sjukt bra att man kan ställa basic gains "inflight"

Vad har du för motorer och reglage?

tvbcom
2012-10-03, 20:21
Jag har två Naza och dom har alltid fungerat klockrent, saken är den att jag aldrig använt dessa fartreglage tidigare, de jag har nu är RcTimer 40A simonK...
Man hör ju på motorerna hur mycket finare dom går när man vrider upp gainen till ca 250%, sänker jag ner mot 150% så låter dom mycket hårdare och ojämnare.. Det är ju sjukt bra att man kan ställa basic gains "inflight"

Vad har du för motorer och reglage?

Motorer BL-2830/14 (http://rctimer.com/index.php?gOo=goods_details.dwt&goodsid=123&productname=)
ESC 30A (http://rctimer.com/index.php?gOo=goods_details.dwt&goodsid=146&productname=)
allt från RCtimer
Har alltid funkat klockrent:applouse:

simonarvestrand
2012-10-03, 20:24
Motorerna har även jag kört med , men det krävdes lite balansering för att få dom riktigt bra.
nu kör jag med tmotorer och dom är hittills överlägsna allt jag testat.

Ska även göra lite tester med emax snart

tvbcom
2012-10-03, 20:34
Motorerna har även jag kört med , men det krävdes lite balansering för att få dom riktigt bra.
nu kör jag med tmotorer och dom är hittills överlägsna allt jag testat.

Ska även göra lite tester med emax snart

Just nu håller jag på och testar MegapirateNG med en quad som har Emax motorer, funkar också bra.
Alla motorer med påmonterad prop har jag balanserat med en Android app "Seismograph"
Jag har en liten tving som jag monterat på en platta för Android telefonen, Tvingen sätter jag sen på motorarmen, startar den motorn som är under test med en servotester sen är det bara att sätta ett buntband runt motorn. Vrider sen buntbandet tills jag får min. obalans. Hittade tipset på Rcgroup.

simonarvestrand
2012-10-03, 20:38
Låter som en bra app!!
jag har kört med buntband och sen lyssnat på motorn och känt på bommen för att se när det minskar/ökar i vibbar

tvbcom
2012-10-03, 20:48
Låter som en bra app!!
jag har kört med buntband och sen lyssnat på motorn och känt på bommen för att se när det minskar/ökar i vibbar

Tog en bild på arrangemanget:
32549
Ruskade lite så man ser vibrationerna :concern:

simonarvestrand
2012-10-03, 22:11
nice . får hitta på något. har ju en pryl som jag monterar telefonen på när jag ställer pitchvinklar på helikoptrarna så en till detta också och man får enorm nytta av telefonen :)

tvbcom
2012-10-04, 06:51
nice . får hitta på något. har ju en pryl som jag monterar telefonen på när jag ställer pitchvinklar på helikoptrarna så en till detta också och man får enorm nytta av telefonen :)

BILD? Jag har ju en liten heli så det vore kul att se hur du gjort.

Jode
2012-10-05, 03:20
Laser och spegel funkar också klockrent. "Skalan" går då att ställa genom avståndet till väggen strålen träffar.

tvbcom
2012-10-05, 07:41
Laser och spegel funkar också klockrent. "Skalan" går då att ställa genom avståndet till väggen strålen träffar.

En liten fundering, med laser, missar man inte någon av axlarna då? Med telefonen kollas alla 3 axlar.
Den axel som ligger 90grader mot spegeln borde inte ge utslag, eller tänker jag fel?

evilaid
2012-10-05, 08:00
Frågan är ju ganska nära det ni diskuterar nu.. Jag har precis köpt en kolfiberram med rör som armar. Hur f*n ska jag lyckas på alla 6 motorerna precis horisontella?

Några bra knep för detta? Var ju mycket enklare med fyrkantsprofil..

tvbcom
2012-10-05, 08:52
Frågan är ju ganska nära det ni diskuterar nu.. Jag har precis köpt en kolfiberram med rör som armar. Hur f*n ska jag lyckas på alla 6 motorerna precis horisontella?

Några bra knep för detta? Var ju mycket enklare med fyrkantsprofil..

Liten fundering, om du lägger den upp och ner med proppar monterade, om nu alla proppar ligger horisontellt med bordet borde det bli ok?

evilaid
2012-10-05, 09:14
Okey, det kan räcka så alltså... Då har jag nog rätt bra balans på dom :)
Btw: Finns det något som säger att just naza enheten måste sitta precis i mitten av riggen? Jag har satt min lite till vänster om mitten nu?

tvbcom
2012-10-05, 09:27
Okey, det kan räcka så alltså... Då har jag nog rätt bra balans på dom :)
Btw: Finns det något som säger att just naza enheten måste sitta precis i mitten av riggen? Jag har satt min lite till vänster om mitten nu?

Min sitter c:a 5 cm till vänster, har aldrig sett nåt problem.

remsan
2012-10-10, 05:49
Dock driver den lite bakåt i gps mode, lite skumt, namn fungerade klockrent på tidigare rigg??

Det står inte i release notes för firmware, men jag undrar om det är inte så att även kompasen måste kalibreras om...

Sickan
2012-10-10, 07:27
När jag ställt in placeringen i inställningarna och kalibrerat om har Nazan alltid varit stabil.

Jag har märkt att det är känsligare i x-led. När min var fel så drev den, även i mitt fall lite bakåt.

--
S


Sent from my iPad using Tapatalk HD

evilaid
2012-10-11, 20:33
Någon får nog hjälpa mig att klarlägga lite nu..
Gps antennens position anges ju i assistenten, men det är från COG man ska ange det var, i texten låter det som att MC och COG är samma? I mitt fall har jag inte gps i mitten utan den är förskjuten 4 cm till vänster, ska jag då ange detta i assistenten??

Sickan
2012-10-11, 20:47
Någon får nog hjälpa mig att klarlägga lite nu..
Gps antennens position anges ju i assistenten, men det är från COG man ska ange det var, i texten låter det som att MC och COG är samma? I mitt fall har jag inte gps i mitten utan den är förskjuten 4 cm till vänster, ska jag då ange detta i assistenten??

Jag har utgått från COG och inte MC. MCn på TBSen satt ca 9 cm framför COG och GPSen rakt ovanför MC, 11 cm upp :) Det blev perfekt för min TBS, då hade jag COG exakt på den punkt som är markerad som optimal på chassit.

--
S

tvbcom
2012-10-11, 21:12
Någon får nog hjälpa mig att klarlägga lite nu..
Gps antennens position anges ju i assistenten, men det är från COG man ska ange det var, i texten låter det som att MC och COG är samma? I mitt fall har jag inte gps i mitten utan den är förskjuten 4 cm till vänster, ska jag då ange detta i assistenten??

Tittar man i assistenten så står det att man ska mäta från COG, "OCH" att man ska försöka placera MC så nära COG som möjligt.
Så har jag ialla fall gjort på min, där MC sitter 5 cm till vänster.
Har jag fattat rätt?

Sickan
2012-10-11, 22:32
Det är nog så att desto närmare COG, desto bättre förutsättning har gyrot att göra ett bra jobb. Jag har inte upplevt det som att det har någon större betydelse. Jag hade MC cirka 9 cm framför COG.

--
S

evilaid
2012-10-11, 22:56
Bara erkänna att det här med COG har jag inte riktigt förstått, jag kör en hexa (DJi kopia), om jag ni inte har några ben och inget annat krimskrams (batteriet sitter centrera ovan för MC'n), är inte COG då precis i mitten på ramen..
Såg någon uträkning här men då verkarde det som COG är något man mäter i z-led genom vikt och höjd m.m.

Någon som kan förklara detta för en trög en?

Sickan
2012-10-12, 00:09
Bara erkänna att det här med COG har jag inte riktigt förstått, jag kör en hexa (DJi kopia), om jag ni inte har några ben och inget annat krimskrams (batteriet sitter centrera ovan för MC'n), är inte COG då precis i mitten på ramen..
Såg någon uträkning här men då verkarde det som COG är något man mäter i z-led genom vikt och höjd m.m.

Någon som kan förklara detta för en trög en?

Håller med :)

Såg denna

http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/32652-Beräkning-av-ny-COG-på-multicopter-(och-allt-annat-)

Jag tänkte mig att den i höjdled var i mitten på batteriet.

--
S


Sent from my iPad using Tapatalk HD

evilaid
2012-10-12, 12:31
Precis, har sett den tidigare också men enligt den så verkar ju COG handla om en position i z-led, i Naza assistenten så ska man ju även ange antennen i förhållande till COG i x och y led?

Blir inte klok på det faktiskt..
Tycker min driver lite och detta är första naza installationen där jag inte har MC i mitten av riggen...

Sickan
2012-10-12, 12:48
Precis, har sett den tidigare också men enligt den så verkar ju COG handla om en position i z-led, i Naza assistenten så ska man ju även ange antennen i förhållande till COG i x och y led?

Blir inte klok på det faktiskt..
Tycker min driver lite och detta är första naza installationen där jag inte har MC i mitten av riggen...

Och den driver bakåt?

--
S

Leif S
2012-10-17, 19:13
EDIT: [Ok, såg nu att detta redan var utrett. Nu vet jag i varje fall att det var uppgraderingen som gjorde det..]

Hur gick det med det ursprungliga problemet - bara tre motorer som startade?

Jag råkade ut för samma problem. Dock både uppgraderade jag min Naza samt flashade om fartreglagen samtidig. Därför vet jag inte vad som orsakade att bara tre motorer startade.

Dock avhjälptes problemet lätt med att höja "Motor Idle Speed" ett snäpp över default (RECOMMEND).
Nu snurrar alla 6 igång på perfekt tomgångsvarv.

-Leif