handdator

Visa fullständig version : FPV för "hobbybruk" i försvarsmakten



StarvinMarvin
2012-10-01, 19:45
Tjena! Har haft Rcflygandet på hyllan ett tag men nu har jag fått återfall och håller på bygger om min gamla EPP-FPVkärra för flygning igen. Va upp en sväng för några veckor sedan och det blev en mysig film. Nu har jag dock börjat fundera på att köpa ny kärra då målet är att bygga en kärra att flyga i mitt hemvärnskompani. Problemet är dock att hitta lämplig kärra. Har suttit o velat fram o tillbaka nu o har fortfarande svårt att bestämma mig.

X8:an verkar ju hur cool som helst.. lyfter mkt.. lätt att montera elektronik i... inga små tunna stabbar o stjärtpartier som kan knäckas under transport eller ovarsam hantering.. Jag kan dessutom använda min gamla motor ESC o servo o.s.v
Dock verkar den drabbas av death spin enligt vissa forum..
Detta fick jag reda på då jag precis kärat ned mig i versionen som är täckt med skyddsfilm med kolfiber-look.
Vad tycker ni om denna kärran?? det har som varit dött om den på forumet en tid så jag undrar vad som dämpade intresset för den?

Annars gillar jag ju Skywalker Condor (svarta) 1880mm wingspann
även bixler 2 men den känns kanske aningen "leksaksliknande" :P

Då kommer vi in på drömmar och önskemål...

Ett ultimat plan för mig är Stabilt och flygsäkert.. dvs inga deathspins..
Smidigt att ta med (tex ta lös vingarna)
Lätt att montera utrustning samt lätt att montera ihop i fält och starta
Det är även önskvärt att det går att starta och landa på begränsade ytor.
Dessutom är funderingen om man kan göra ett fpvplan regntåligt??
Vilka flygplanstyper är bäst ifall det blåser?
Finns det något fpv plan som är speciellt lämpat för marinen?? skärgårdsmiljö?
Då vi ofta utnyttjar våran stridsbåt i kompaniet


Det blev mkt nu men ni får väl svara på det ni orkar :)

MVH // Mathias

Boopidoo
2012-10-02, 17:10
Nu vill jag inte förstöra din entusiasm men det är inte helt lämpligt med hobby-UAV i hemvärnet. Jag är själv med i HV och har faktiskt blivit tillfrågad men sagt nej, och det finns flera anledningar till detta.

Det är förbjudet att avbilda eller sprida bilder av skyddsobjekt utan särskilt tillstånd för detta. För videoflygning måste man betänka att en videosändning räknas som bildspridning, inte enbart det som sparas ned på minneskort etc. HV opererar mycket ofta vid skyddsobjekt varför det begränsar användningsområdet avsevärt. Det spelar alltså ingen roll om du har självgranskningsrätt då du ändå inte får avbilda skyddsobjekt.

StarvinMarvin
2012-10-02, 20:37
Jag har clearat detta med kompanichef och han i sin tur med högre ort och på de öar där vi övar till största del är det ok att "leka lite" med denna UAV. Men till störst del så kommer jag ha den för eget bruk och för att det är min hobby men jag vill även att den ska gå att använda på hv övning. Jag jobbar mkt med rekrytering inom hemvärnet och har därför även tillstånd att filma och fota nästan vad jag vill så länge kompaniledningen får granska innehållet innan det eventuellt publiceras

Men jag vet att sekretessen normalt är stenhård i hv ;)

PatrikE
2012-10-02, 20:45
Du bör nog även läsa på om UAS.
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Luftfartyg/Obemannade-luftfartyg-UAS/ (http://www.transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Luftfartyg/Obemannade-luftfartyg-UAS/)

simonarvestrand
2012-10-02, 20:47
Grejen är väl den att du publicerar om du skickar ut videosignalen på en öppen länk

SteffeB
2012-10-02, 21:05
Man får inte ens skicka bilder för granskning via e-mail! :)

simonarvestrand
2012-10-02, 21:10
Men fax går bra :)

uffe40
2012-10-03, 06:53
Hallå tyvärr så är jag nybörjare med anars hadde jag gärna svarat på dina frågor.
Själv har jag en skywalker som jag flyger med och den funkar fint,det går att ta isär
vingarna på den.
Har köpt den beggad här på forumet
Med vänlig hälsning, uffe

UndCon
2012-10-03, 09:07
För att sprida bilder/filmer så är det Säksams regler som gäller
För videolänken är det PTS regler
För UAV reglerna är det transportstyrelsen

Jag har Bixler och Skywalker och det skiljer mycket på dessa - en Skywalker är bättre för ändamålet.



//UndCon

simonarvestrand
2012-10-03, 10:17
Bixlern är en mycket trevlig maskin som håller för det mesta, och går att plocka av vingar, dock bör dom på version
1 säkras på något sätt då dom kan släppa.
v2 av den vet jag inte än, hoppas på att det ramlar in en här innan veckan är slut :)

skywalker har jag inte testat men den ser ju ut att funka riktigt bra. säger undcon att skywalker är bra då är det så :)

StarvinMarvin
2012-10-03, 19:23
Jo jag vet det finns otroligt många regler o grejjer att följa o det är förbud mot att släppa en fis på öppen gata snart. Men så länge det hålls på en hobbynivå och vi gör det som en kul grej inom kompaniet med ledningens godkännande på ett skyddsobjekt där sommarstugeägare rör sig fritt året runt så äre inte så mkt att ifrågasätta.. Jag respekterar hobbyn och de regler o lagar som gäller men det får sättas en gräns också. Men nu va inte detta anledningen till varför jag skrev i forumet utan att få höra vad ni tror kan funka bäst för ändamålet.
Jag tror på en vinge av nå slag av den anledning att bär man omkring på och lastar en bixler/epp/skywalker eller nått annat med stjärt o stabbe så behövs det ju bara att den touchar en öppen bildörr eller förbipasserande människa så låter det knak osså är det slut på det roliga.. sen så kommer jag ha Flightstabilizer, stor acc, Goprokamera samt eventuell ccdkamera. Eagletree OSD system med Elogger, GPS samt mottagare fartreglage o videolänk.. och jag tycker det känns svårt som fan att få ner allt det i en bixler o fortfarande inte få ett ormbo i kablaget. X8:an verkar ju inte ha nå problem med utrymme och man behöver inte bli lilleputt o krypa ner i flygkroppen för att kunna dra kablarna. Hur mkt space finns det i skywalkern?? Är lite småsugen på den där svarta 1.8m wingspanns modellen.. nån som testat den??

Sedan undrar jag vad ni tror om glasfiber/plast kontra EPP... Epp är ju lättlimmat ifall det går på tok men då åtgår ju stora lastytor åt till själva flygkroppen. Hur tåligt är dessa glasfiberkärror att handskas med?

StarvinMarvin
2012-10-03, 19:24
Sedan undrar jag till er som kör bixler.. blir inte den långa nosen i vägen för kameran?? Ja menar då om man väljer att filma nedåt mer än uppåt. Eller har ni byggt in kameran i nosen?

simonarvestrand
2012-10-03, 19:26
Om man får för sig att filma nedåt och har den i canopy hålet som jag har så är nosen helt klart ivägen,
inte alls optimal för filmning nedåt, går kanske montera den längre fram och kapa nosen lite .

frznlogic
2012-10-03, 19:51
Jag har kört bixler för fpv uteslutande, den börjar bli lite illa åtgången etc men är faktiskt tåligare än man kan tro. Jag har ställt den rejält. Har en ny bixler som jag plockar reservdelar från dock, men inget som behövts ännu (jag har bytt vingen men mest för att den gamla såg lite tråkig ut. Den gamla vingen är fortfarande fullt flygduglig). Det finns vissa förbättringar man måste göra, men dessa är bättre beskriva i andra trådar på forumet.

Vad gäller nosen i kameran, ja det är ett problem imho. Jag har personligen kapat av cirka 5-7 cm av nosen. Det ser för jävligt ut, speciellt eftersom som vingen ramlade isär och den stod på nosen från hög höjd i en leråker och jag fick kapa av nosen, ångkoka ut den och sen limma/tejpa på den igen. I samma veva kapade jag nosen :-). Iaf, det ger mycket större synfält från canopy platsen.

Jag har en till bixler kropp som jag inte satt ihop ännu (tillhörande nya vingen) , jag har haft en fundering på att kapa nosen ännu kortare och sätta gopro fästet direkt längst fram på nosen, borde inte vara jättesvårt . Det har kommit lite på avvägar eftersom jag fick en liten dotter för 7 veckor sen tyvärr :-). Dessutom tänker jag gå över och flyga en Ritewing Zephyr 2 som ligger på beställning :-).

Allt det sagt, jag tror du ska satsa på något som liknar bixler för övervakning, vingar känns mer... Snabba, etc. Det du framför allt söker är något med lång uthållighet, stabilt och långsamt. Så tänker jag iaf :-). Epp-fpv tror jag att jag hade börjat med att kolla på. Kanske något med en lite annan vingprofil som kan gå lite snabbare? Bixler 1an kräver en hel del modifikationer och är nog lite för liten för riktig uthållighet och det blir en riktig kabelhärva lätt i den.

Sent from my GT-P3113 using Tapatalk 2

StarvinMarvin
2012-10-03, 20:05
Tack för infon om bixlern :) Jag flyger faktist en EPP-FPV idag.. o den e ju grym på att bära vikt o flyga stadigt.. lastar allt gear och några öl om jag vill å den flyger endå men den är ju dock lite väl seg.. Jag vill gärna att den rör sig också då jag vill kunna flyga ikapp fordon eller ev stridsbåt med den ;) Hur funkar skysurfer o raptor?? har inte hittat så mkt foruminfo om dom.
Fördelen som jag såg med X8:an va att nosen är så bred o stor att man lätt kan urholka o montera in hela gopron tex..
Håller på monterar in en ny CCDkamera i nosen på EPP'n just nu.. har för övrigt köpt HK's http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__13197__1_3_inch_Sony_CCD_Video_Camera_700TV_Line s_F1_2_PAL_.html

Den va helt sanslös i mörker ;) så nära nightvision du kommer för billig peng. så därför den ska testas nu för lite kvällsflygning i höstmörkret.

Är det någon som vet om man kan göra en egen transparent noskon på tex en bixler eller skywalker så man kan montera in en kamera där?? Eller är det omöjligt att få till perspektiv o så??

StarvinMarvin
2012-10-03, 20:08
Wow :D Har ju fan missat ritewing 2 :D Den såg ju faktist också ut att kunna hålla måttet. Har du erfarenhet av hur den flyger o så?? Såg den va bra förberedd för gopro också. Och jag trodde först man va tvungen att montera elektroniken utvändigt men den har ju även en liten cargobay

Var köpte du den?

frznlogic
2012-10-03, 21:09
Zephyr verkar riktigt nice absolut, jag längtar efter den :-). Med rätt motorlina skall den kunna göra 160kmh planflykt och 250+ i dykning så den duger absolut om det är fart du vill ha. Det är gott om utrymme i den och behöver man mer så skär man bara ut mer hål i den. Om du seriöst funderar på den så rekommenderar jag att titta på team blacksheeps byggvideos. Det är nästan 2 timmar video, men väldigt lärorikt om den. Dessutom är i stort sett alla deras videos inspelade med Zephyr 1 och 2 så där har du ganska bra koll på vad den faktiskt kan göra.

Nackdelen som nämnts i en annan tråd är att vingen är ganska tjock och borde ge en hel del vindmotstånd, dock så är ju hastigheten och glidegenskaperna ett tecken mot det argumentet. Sen är det en del som klagar på att den är svårkastad. Who knows, jag hoppas iaf få ordning på den till tidigt nästa år.

Sent from my GT-P3113 using Tapatalk 2

Boopidoo
2012-10-04, 13:28
Ok, gör som du vill men om du nu har godkännande så pass högt upp så se till att få en kråka på papper. Att filma skyddsobjekt är inte att leka med och jag skulle definitivt inte gjort det utan att någon annan sitter med svarte petter om det går åt skogen.

Det bästa är göra iordning ett dokument där det tydligt framgår var du ska filma och varför och få den signerad.

Näst bästa är att du har det via email, det är ju också skriftligt. :)

Michael
2012-10-04, 17:39
En gång i tiden flög vi brunpappersklädda frigolitmodeller med cirka 1,5 meters spännvidd och .60-motor som skjutmål för soldater. De hade ett förvånansvärt långt liv då de väldigt sällan blev fatalt sönderskjutna :-).

Jag vill inte lägga sordin på ditt engagemang för hemvärnet men en sak att tänka på är ditt försäkringsskydd. Vare sig hemförsäkringen eller modellfygförbundens ansvarsförsäkringar täcker upp för sådant som i någon mening kan betecknas som yrkesmässigt bruk. Även om hemvärnet är en frivilligorganisation tror jag inte att försäkringsbolagen betraktar det som hobby eller rekreation om du flyger FPV inom hemvärnet. Better safe than sorry!