handdator

Visa fullständig version : Spänningspikar när man laddar från bil



Modellflygarn
2012-10-03, 20:44
Hej!

Jag har hört diskussioner om man kan ladda ackar från en bil med motorn igång.
Tydligen kan det förekomma spänningspikar från generatorn som ska kunna förstöra laddare/ackar.
Men hur funkar det med alla mobilladdare, GPS:er och alla andra apparater i så fall?
Om det sitter nåt skydd i en sån laddare måste det vara en väldigt enkel modell och i så fall borde det väl vara en baggis för nån elektronikkunnig här på forumet att klura ut hur en sån funkar?

Mest en fundering men visst kunde det vara praktiskt att kunna ladda så nån gång ibland?

Flygsmurfen
2012-10-03, 21:15
Jag har samma funderingar.
Jag vill ladda i båten under gång nästa sommar.
Har hört/ läst att dyrare inverters( gör 220V av 12V), har detta skydd men jag har inte full koll.
Borde ju finnas någon liten lös mojäng att köpa som man sätter innan laddaren tycker jag.

// Mats W

Modellflygarn
2012-10-03, 22:19
Får väl slakta en mobilladdare och se om det finns nåt kul där. Borde ju vara en kondensator och nåt mer kanske...
Säkert nån skitenkel grej. :)

Har aldrig sett nån sån liten mojäng tyvärr.

Michael
2012-10-03, 22:19
Jag brukar ladda mina batterier i bilen på väg till flygfältet och har aldrig upplevt några problem. Det finns säkert många som anser det förkastligt, men för mig har det fungerat bra under flera års tid.
Det kan säkert bli tokigt om bilens laddningsregulator är felaktig eller om man tar ut extremt stora strömmar från bilen men bortsett från detta borde en batteriladdare rimligtvis inte vara känsligare än annan elektronisk utrustning som ansluts till bilens 12V-system såsom mobiltelefoner, GPSer och annan elektronisk utrustning. Till och med min gamla ASUS netbook fungerar utmärkt på oreglerad 12V spänning direkt från cigarettändaruttaget när bilen är igång.

Edit: Jag inser att vissa lirar i en annan division när det gäller laddare än vad jag själv gör med strömuttag uppemot 40-50 A. Där har jag ingen erfarenhet av hur bilens elsystem reagerar. Jag använder själv sällan mer än 7-8 A strömuttag från bilen och har då aldrig upplevt några problem.

Modellflygarn
2012-10-03, 22:27
Jo man kan tycka det... Särskilt med tanke på all elektronik som är i en modern bil.
Är det nån här som råkat ut för missöde eller är det bara en skröna?

frznlogic
2012-10-04, 00:09
Det finns ett antal trådar i det här forumet med folk som eldat upp både det ena och det andra i bilen med lipoladdare. Borde gå att söka på :-)

Sent from my GT-P3113 using Tapatalk 2

Bonanza
2012-10-04, 06:55
Misstänker att problemet bli mycket värre när man börjar ladda med mycket ström.
Tror att de flesta bränder har varit med kraftfulla laddare 200w >
Men som sagts tidigare så har detta diskuterats förut.

henke2
2012-10-04, 07:50
Hej!

Jag har hört diskussioner om man kan ladda ackar från en bil med motorn igång.
Tydligen kan det förekomma spänningspikar från generatorn som ska kunna förstöra laddare/ackar.
Men hur funkar det med alla mobilladdare, GPS:er och alla andra apparater i så fall?
Om det sitter nåt skydd i en sån laddare måste det vara en väldigt enkel modell och i så fall borde det väl vara en baggis för nån elektronikkunnig här på forumet att klura ut hur en sån funkar?

Mest en fundering men visst kunde det vara praktiskt att kunna ladda så nån gång ibland?

Jag tror problemet är ganska litet men växer ju mer kräm man plockar ur. Jag frågade detta innan i denna tråd, http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/29255-Varf%C3%B6r-kan-man-inte-anv%C3%A4nda-bilen-som-str%C3%B6mk%C3%A4lla-till-sin-laddare?highlight=sp%E4nningsspik

Men som i så många andra trådar blir det lite som Uggla sjunger att där hjärnan tar slut tar nävarna vid. Jag lyckades aldrig trassla ut den röda tråden och förstå riktigt hur det hänger ihop. (jag fick förövrigt senare bekräftat att det var en defekt på min laddare som gjorde att den fattade eld)

freddan_6
2012-10-04, 08:50
För att hantera variationer i spänning behöver man dyrare och dyrare komponenter ju mindre motstånd (ohm) som lasten drar. En rcladdare som drar 40A vid 12V ger ett motstånd på 0,3 ohm.
En mobilladdare som drar 0,2A vid 12V ger ett motstånd på 60 ohm.

Här finns exempel på hur man dimensionerar sitt filter.
http://www.radio-electronics.com/info/rf-technology-design/rf-filters/simple-lc-lowpass-filter-design.php

Matningen i bilen är besvärligare ju modernare bil du har. En modern bil med ac, eldriven fläkt, mm är riktigt svår.

Parakos
2012-10-04, 09:20
Lösning: Skaffa ett fritidsbatteri som ni har i bilen och ladda från det.

henke2
2012-10-04, 09:34
Lösning: Skaffa ett fritidsbatteri som ni har i bilen och ladda från det.

Det går i vissa fall åt ett batteri per laddning, så det är ingen lösning.

Parakos
2012-10-04, 11:33
Det går i vissa fall åt ett batteri per laddning, så det är ingen lösning.

Jo, men du skall ju alltid vara värst också;).

Kanske missförstod OP, men jag trodde han menade på resan ut till fältet bara. Har man ingen laddstation/12V på fältet så är det väl självklart att ett fritidsbatteri inte räcker för en heldag på fältet.

Tror ändå att ett fritidsbatteri duger väl för den största skaran:

Exempel:
En iCharger 306 kan max ge ut 500watt vid 12V. Låt säga att vi vill ladda 6S 5000mah batterier. Laddaren kan ge max ca 22A laddström i det här fallet, alltså kan vi ladda 4st batterier samtidgt med lite marginal. Laddaren drar dock det dubbla från batteriet (ca40A).

Har du ett 100Ah batteri så bör det räcka till minst 2 sådanna laddningar, alltså 8st 6S batterier. Laddtiden brukar ju sällan gå över 40min, plus att laddaren drar av strömmen mot slutet. Kör du med färre antal celler så bör fritidsbatteriet räcka ytterligare.

Jag har kanske gjort någon tankevurpa här, rätta mig i så fall!:)

Själv är jag bortskämd med framdraget 12V uttag på fältet så jag kommer bara köra fritidsbatteri i bilresan ut till fältet.

simonarvestrand
2012-10-04, 12:22
Det är garanterat ingen lösning på frågan tråden handlar om iallafall,

Jag har laddat diverse 3cells accar i bilen under ett år nu , kanske omkring 100-150 laddningar ich inget har gått sönder.
tror säkert det finns någon poäng i tanken om att det inte är bra , men tror det är rätt säkert ändå.

Ladda mina heliaccar från bilen finns ju inte då jag gärna vill komma hem.

henke2
2012-10-04, 12:45
Det är garanterat ingen lösning på frågan tråden handlar om iallafall,

Jag har laddat diverse 3cells accar i bilen under ett år nu , kanske omkring 100-150 laddningar ich inget har gått sönder.
tror säkert det finns någon poäng i tanken om att det inte är bra , men tror det är rätt säkert ändå.

Ladda mina heliaccar från bilen finns ju inte då jag gärna vill komma hem.

Jag håller med dig där. Jag gör idag likadant, toppar av småackar och mottagarackar men skippar att ladda de större ackarna i bilen. Vi har också el på fältet och än så länge räcker 3-fas 16A ganska långt :-)

Flygsmurfen
2012-10-04, 17:27
Givetvis fungerar ju ett stationärt fritidsbastteri, det vet väl alla?
Frågan gäller ju laddning i bil under färd för att få effekten direkt från motorn.

Finns det ingen händig därute som kan lösa detta allvarliga I-landsproblem ?
Jag är i välldigt behov av det själv.
Som jag skrev ovan skall jag ladda i båten och det elsystemet är nog betydligt mer ostabilt än i en bil.
Ett känt faktum är ju att byte till led-belysning i större skala på gammal båt kan leda till ledsna miner
då den ojämna spänningen knäcker de känsliga led-lamporna.

// Mats W

bem
2012-10-04, 17:48
Läs det här, kan ge lite ledtrådar:

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1741586

/Bo

Michael
2012-10-04, 18:04
Som jag skrev ovan skall jag ladda i båten och det elsystemet är nog betydligt mer ostabilt än i en bil.
Ett känt faktum är ju att byte till led-belysning i större skala på gammal båt kan leda till ledsna miner
då den ojämna spänningen knäcker de känsliga led-lamporna.

// Mats W

Även i en båt lär det väl finnas en laddningsregulator? Har du ett gammalt elektromekaniskt laddningsrelä kan det vara idé att byta ut det mot en modernare elektronisk laddningsregulator (som konstigt nog fortfarande ofta kallas laddningsrelä). Om man har stora strömkrävande induktiva eller kapacitiva laster som kör parallellt med laddaren, så är det nog snarare dessa man ska ge sig på. Dessa kan ju även störa/skada annan utrustning än enbart laddaren. Hur har du exempelvis gjort med GPS och navigationsutrustning i din båt?

Normalt svajig spänningsmatning som varierar några volt upp eller ner är oftast inte något problem då många laddare klarar inspänningar i ett ganska stort intervall. Min iCharger 208B klarar exempelvis matningsspänningar mellan 4,5 - 32 V.

freddan_6
2012-10-04, 18:13
Normalt svajig spänningsmatning som varierar några volt upp eller ner är oftast inte något problem då många laddare klarar inspänningar i ett ganska stort intervall. Min iCharger 208B klarar exempelvis matningsspänningar mellan 4,5 - 32 V.
Fel slutsats på att du har en DC/DC omvandlare på ingången. En DC/DC omvandlare tål olika spänning men inte snabba spänningsvariationer. Det är garanterat de snabba spänningsvariationerna som knäcker 30A-laddarna när man använder dem vid 20A eller mer. För att det ska fungera bra i en bil med höga strömmar MÅSTE man glätta spänningen innan DC/DC. det gör man t.ex. med ett filter a la mitt tidigare inlägg.

Michael
2012-10-04, 18:52
Jag säger inte emot, men varifrån i en normal bil får du dessa "snabba spänningsvariationer". Jag provade för kul skull att att titta på spänningen i min bil (Audi A2) med ett Tektronix MDO4000 oscilloskop (1GS/s). Jag hittade inga signifikanta spänningstransienter oavsett hur jag höll på att slå om mellan hel och halvljus, vindrutetorkare, spolarpump och luftkonditionering. Vid dessa försök gick motorn på tomgång, det automatiska halvljuset var på och min laddare tog 8 A från 12V-uttaget i bagagerummet. Spänningen vid ingången till laddaren varierade mellan som lägst 9,5 V upp till 13V men endast "långsamt" och utan det som jag skulle kalla "spikar".

Saker och ting förvärras kanske om man tar ut ännu mycket högre strömmar till laddaren men för mera normalt "söndagsflygarbruk" tycks åtminstone min bil fungera utmärkt som energikälla till laddaren, även med motorn igång.

simonarvestrand
2012-10-04, 20:13
Har mycket svårt att se att det skulle finnas skadligt rippel i en ny bil, det skulle ju slå ut allt vad elektronik heter
i bilen , kan inte se några som helst risker i bilen.
Ett gammalt system i en båt eller liknande skulle möjligtvis kunna vara sämre då det kanske inte är så anpassat
för elektronik.

freddan_6
2012-10-05, 07:16
Min Volvo kan tappa 3,8V på 100ms när motorn går igång. Det är en Volvo drivE där motorn stänger av sig om växeln står i neutral och kopplingen inte är nertryckt. Efter ett tag brukar motorn starta. Olika snabbt vid olika last (AC, fläkt, sterero, etc). Jag tappar från 13,8V-10V just i startögonblicket. Jag har inget minnesocilloskop utan skulle bara kolla på mitt vanliga så tiden är cirkatid. Det är i alla fall ett förlopp som är för snabbt för en DC/DC omvandlare.

lassebetong
2012-10-05, 08:33
Nja Niklas du får väl göra som oss andra, Ladda allt hemma och plocka fram dina metanolkärror igen. :)

simonarvestrand
2012-10-05, 09:43
Starta inte bilen under laddning då?

nu ska Betongen vara tyst. Äntligen har han ju börjat släppa på sina metanolare

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

McRegor
2012-10-05, 12:40
Har man det start/stopp-system som Fredrik beskriver (har likadant på min VW) så går det ju att koppla ur tillfälligtvis via en knapp - t ex om man laddar ackar under färden till fältet. Om nu detta är ett faktiskt problem vilket det aldrig varit för mig personligen.
Hälsningar
Roger

henke2
2012-10-05, 12:55
Min Volvo kan tappa 3,8V på 100ms när motorn går igång. Det är en Volvo drivE där motorn stänger av sig om växeln står i neutral och kopplingen inte är nertryckt. Efter ett tag brukar motorn starta. Olika snabbt vid olika last (AC, fläkt, sterero, etc). Jag tappar från 13,8V-10V just i startögonblicket. Jag har inget minnesocilloskop utan skulle bara kolla på mitt vanliga så tiden är cirkatid. Det är i alla fall ett förlopp som är för snabbt för en DC/DC omvandlare.

Sen är näste man ännu miljövänligare än dig och kör elbil, hur blir det då? 375volt in till laddaren. Funkar inte heller, men är nog inte heller det TS undrade.

Modellflygarn
2012-10-05, 19:01
Hoppades det fanns nån smidig lösning men det verkar inte finnas nån unversalkur. Får väl låna ett ocilloskop och provköra Opeln annars.. :)
Laddar från ett större mc-batteri på fältet annars och det funkar rätt bra. Men att ladda alla ackar drar ju så jäkla mycket ström numera så ibland kunde det vara bra att kunna ladda från bilen.

Bonanza
2012-10-05, 19:29
Saken är ju den att laddare har ju brunnit pga av laddning i bilen.

Att ladda med en effekt på 300w (med bilen avstängd) och sedan starta bilen, det skulle iaf jag aldrig ens tänka på.
Om man inte behöver ladda konstant på fältet kanske ett bra alternativ är att man startar bilen då och då och låter den stå och ladda bilens batteri.
Jag kör numera med ett 95Ah AGM batteri som huvudladdning för de accar jag använder, kör jag slut på det så fortsätter jag att ladda ett tag på bilens batteri.
Jag har kopplat på externa voltmätare på de fasta laddkablar som jag dragit från respektive batteri, då har jag koll på batteriets spänning hela tiden.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=76-918-04&toc=19539