handdator

Visa fullständig version : RCFF i SMFFklubb - någon som vet här?



numnutchris
2012-10-05, 14:38
Jag är inte ute efter att starta nån vs. tråd och hoppas sådant uteblir. Men hade anledning fråga en klubb om det räcker med RCFFanslutningen utan att behöva gå med i SMFF. Svaret dröjer då de behövt bolla vidare så tänkte fråga om ni har synpunkter/erfarenheter/etc.?

Mr J
2012-10-05, 14:56
SMFF har en gammal förlegad paragraf som säger att alla medlemmarna i en klubb måste vara anslutna till SMFF.
Eftersom valfrihet per definition aldrig är fel beslöt Malmö RadioFlygSällskap sig för att ändra klubbstadgarna till att låta den enskilde medlemmen att själv bestämma vilket förbund de ville tillhöra.
Detta meddelades till SMFF för 4-5 år sen, ingen respons från SMFF än så länge.

Så nu består MRFS av ca: 65% RCFF-medlemmar och 35% SMFF medlemmar (sist jag kollade).
Eftersom ingen reaktion har märkts från SMFF's sida kan jag bara dra slutsatsen att de väljer att bortse från sina egna regler hellre än att slänga ut de återstående SMFF-medlemmarna.

Under tiden flyger vi sida vid sida och har trevligt med vår valfrihet

gamlingen
2012-10-05, 15:07
Jag tillhör en klubb som inte har några problem med detta,men jag vet att vissa klubbar har detta som krav ,fy skäms var rädd om varandra vi modellflyger och ser till att vara försäkrade,det borde även buskflygare vara. Sen är det roligt att vara tillsamans med likasinnade.

numnutchris
2012-10-05, 15:17
SMFF har en gammal förlegad paragraf ---

Så nu består MRFS av ca: 65% RCFF-medlemmar och 35% SMFF medlemmar (sist jag kollade).
Eftersom ingen reaktion har märkts från SMFF's sida kan jag bara dra slutsatsen att de väljer att bortse från sina egna regler hellre än att slänga ut de återstående SMFF-medlemmarna.

Under tiden flyger vi sida vid sida och har trevligt med vår valfrihet

Blev det inget problem för SMFF-medlemmarna, det där om SMMFgodkänd klubb för att deras förs. ska gälla eller har klubben bibehållen status som "godkänd"?

Fredrik_W
2012-10-05, 15:42
Jag satt som kassör i en SMFF-klubb förut och jag gav helt enkelt blanka f-n i att kolla upp om medlemmarna var SMFF-anslutna via någon annan klubb. Kan inte begripa hur ett förbund kan kräva att alla ska vara ansluta till dem. Men det är väl SMFF i ett nötskal?

// Fredrik Wergeland

Thomas
2012-10-05, 16:41
Helsingborg KRÄVER att alla medlemmar även ska vara medlem i SMFF. Verkar alltså vara upp till klubben själv att bestämma detta.
Det var detta som gjorde att jag INTE FICK vara medlem där, trots ihärdiga försök att anmäla mig där. Jag är endast (av ideella skäl) medlem i RCFF.
Och, jag bor i Helsingborg numera men väljer att vara medlem i min gamla hemmaklubb Malmö där friheten är total!
Så försäkrad är jag via RCFF.

Mr J
2012-10-05, 16:41
Blev det inget problem för SMFF-medlemmarna, det där om SMMFgodkänd klubb för att deras förs. ska gälla eller har klubben bibehållen status som "godkänd"?

Inga problem som jag känner till, nu har vi inte haft några försökringsärende, men om nu SMFF tar emot pengar för dessa medlemmar måste dessa vara försäkrade via SMFF annars vore det ju bedrägeri.

Om klubben inte har statusen "godkänd" hos SMFF så borde ju klubben uteslutas ur förbundet, så har inte skett trots att klubbens ändrade stadgar inte längre följer SMFF's stadgar.

Jag är även med i RFK Kometen i Lomma, där har vi medlemmar som måste vara med i SMFF för att de tävlar på hög nivå.
Inte heller här har det varit några problem trots att klubbmedlemmarna tillhör olika förbund.

Sigun
2012-10-05, 17:55
Vår klubb har gjort på samma vis som MRFS de har dock slutat med att vi inte har några SMFF medlemmar kvar alls idag. Men det är ju upp till varje klubb att sätta sin egna stadgar och göra som man själv tycker passar den egna klubben.

/Martin

bem
2012-10-05, 18:54
Hej,

En lite undran bara. Själv bryr jag mig inte ett skvatt i om en modellflygare är med i SMFF eller RCFF men försäkrad anser jag man bör vara på ett eller annat sätt. Men när man flyger på "klubbens" modellflygfält som sköts av de som flyger på fältet så är det ju vissa kostnader för att hålla fältet i bra skick (bränsle till klippning, ev reparationer/service av klipparen, underhåll av ev hus/skjul på fältet osv). Hoppas att alla inblandade tänker på det. En sak har jag inte förstått - varför kan man inte vara medlem i en klubb och betala medlemsavgift för sig, sen få välja om man vill vara med i SMFF eller RCFF och betala vad det kostar för resp medlemskap i dessa.
Är det nån klubb som har det så eller funkar det inte? Vore kul att veta.

/Bo

Thomas
2012-10-05, 18:57
Hej,

En sak har jag inte förstått - varför kan man inte vara medlem i en klubb och betala medlemsavgift för sig, sen få välja om man vill vara med i SMFF eller RCFF och betala vad det kostar för resp medlemskap i dessa.
Är det nån klubb som har det så eller funkar det inte? Vore kul att veta.

/Bo

Så funkar det i Malmö, utan problem!!

bem
2012-10-05, 19:00
Ser man på! Det var bra att det fanns nån som våga sig på det.

/Bo

McRegor
2012-10-05, 19:34
Vi har också frivilligt medlemskap i SMFF men vi har också kompletterat med en ansvarsförsäkring för de medlemmar som står utanför SMFF.
//Roger

Sigun
2012-10-05, 21:13
Hej,

En lite undran bara. Själv bryr jag mig inte ett skvatt i om en modellflygare är med i SMFF eller RCFF men försäkrad anser jag man bör vara på ett eller annat sätt. Men när man flyger på "klubbens" modellflygfält som sköts av de som flyger på fältet så är det ju vissa kostnader för att hålla fältet i bra skick (bränsle till klippning, ev reparationer/service av klipparen, underhåll av ev hus/skjul på fältet osv). Hoppas att alla inblandade tänker på det. En sak har jag inte förstått - varför kan man inte vara medlem i en klubb och betala medlemsavgift för sig, sen få välja om man vill vara med i SMFF eller RCFF och betala vad det kostar för resp medlemskap i dessa.
Är det nån klubb som har det så eller funkar det inte? Vore kul att veta.

/Bo
Vi har det med precis så. en avgift till klubben därefter väljer man själv RCFF eller SMFF som försäkring.
/Martin

Mr J
2012-10-05, 21:39
Hej,

En lite undran bara. Själv bryr jag mig inte ett skvatt i om en modellflygare är med i SMFF eller RCFF men försäkrad anser jag man bör vara på ett eller annat sätt. Men när man flyger på "klubbens" modellflygfält som sköts av de som flyger på fältet så är det ju vissa kostnader för att hålla fältet i bra skick (bränsle till klippning, ev reparationer/service av klipparen, underhåll av ev hus/skjul på fältet osv). Hoppas att alla inblandade tänker på det. En sak har jag inte förstått - varför kan man inte vara medlem i en klubb och betala medlemsavgift för sig, sen få välja om man vill vara med i SMFF eller RCFF och betala vad det kostar för resp medlemskap i dessa.
Är det nån klubb som har det så eller funkar det inte? Vore kul att veta.

/Bo

Om du läser tråden lite noggrannare så ser du att det finns en del exempel på att det funkar just så :)
Egentligen är det självklarhet att en klubb ska ha möjlighet att välja, inte att ett riksförbund ska styra och ställa på klubbnivå.

Mr J
2012-10-05, 21:43
Vi har också frivilligt medlemskap i SMFF men vi har också kompletterat med en ansvarsförsäkring för de medlemmar som står utanför SMFF.
//RogerOm en medlem är medlem i RCFF så är det ju onödigt...
Men ni har kanske medlemmar som varken vill vara med i SMFF eller RCFF?

McRegor
2012-10-06, 08:42
Om en medlem är medlem i RCFF så är det ju onödigt...
Men ni har kanske medlemmar som varken vill vara med i SMFF eller RCFF?
Tror tyvärr inte att det är många "icke SMFF-medlemmar" i vår klubb som är med i RCFF så vi valde vår lösning när vi tillät att våra medlemmar inte behövde vara med i en riksorganisation.
Roger

Lelle
2012-10-06, 08:58
Förändingens vindar blåser.

När jag läser inslagen härovan, och vad man hör i leden, så kan man tydligt se/höra att det är många klubbar som struntar i var medlemmarna är försäkrade, SMFF eller RCFF, huvudsaken är att man är försäkrad.
Det är ett tydligt svar på att klubbarna också annamat att det är bättre att medlemmarna själva får bestämma var man vill vara försäkrad och få en harmoni i klubben och framförallt flera medlemmar. Huvudsaken måste väl vara att vi har en trevlig gemenskap över gränserna än att det är en viss färg på kepsen.

Vår klubb, Södertälje Modellflygklubb införde den här ordningen för väldigt många år sedan och det har fungerat utan några pekpinnar. Vi har dessutom en alldeles egen försäkring för våra medlemmar som ingår i den övriga ansvarsförsäkringen, så vi är egentligen helt oberoende av andra försäkringar.
Nu finns det klubbar som kräver att vi ska vara försäkrade antingen hos RCFF eller SMFF för att få gästflyga på deras fält så därför är många hos oss som är försäkrade i det ena eller andra förbundet.
Men, när jag gästflyger på andras fält tror jag att det ytterst sällsynt att någon frågar om jag har någon försäkring, och vi är nog inte mycket bättre själva i vår klubb. Däremot så får varje gästflygare hos oss alltid fylla i försäkringstillhörighet inför modellflygets dag, då vi har stor publik, men det är väl i ärlighetens namn egentligen enda gången som vi frågar. :)

AM
2012-10-06, 11:24
Riksidrottsförbundet har ju också fått rejält på tafsen av Konkurrensverket då det fastslogs att kartellsamarbete, exempelvis kravet på att alla medlemmar ska vara anslutna till ett förbund strider mot konkurrenslagen.

Debattartikel av Dan Sjöblom, generaldirektör för Konkurrensverket, publicerad i Expressen den 28 september 2012.
I dagarna möts Svenska Bilsportförbundet och konkurrensverket i marknadsdomstolen. Frågan gäller om de som har tävlings- eller funktionärslicens hos Bilsportförbundet ska få delta i arrangemang som inte sanktionerats av förbundet. Bilsportförbundet säger nej. Konkurrensverket kräver att Bilsportförbundets regler ska ändras. Nu är det domstolen som får besluta.

Idrotten utgör ingen frizon från samhället och dess regler. Det gäller även konkurrensreglerna. Många idrottsklubbar – oavsett om de drivs som ideella föreningar eller som aktiebolag – omsätter stora belopp och agerar som företag.
I förra veckan beslöt vi att Svenska Hockeyligans beslut om bojkott av korttidskontrakt med lockoutade NHL-spelare upphävs omedelbart. Att gemensamt komma överens om en sådan spelarbojkott är ett otillåtet samarbete enligt lagen. Sådana kartellöverenskommelser är inte tillåtna, varken i idrottens värld eller i näringslivet.

För två år sedan kom ett antal golfklubbar överens om att ta ut högre greenfeeavgifter för spelare från så kallade brevlådeklubbar med låg medlemsavgift, och samtidigt ha en lägre greenfee för spelare från andra klubbar. Efter att vi mött företrädare för klubbarna stoppades samordningen.

Exemplen visar på stor okunskap om konkurrensreglerna hos många inom idrotten. Jag vill uppmana idrottsklubbar och -förbund att bättre sätta sig in i vilka krav konkurrenslagen ställer. Alla är välkomna att rådfråga oss.
Dan Sjöblom
generaldirektör Konkurrensverket

Som vi påpekat sedan starten av RCFF 2006 är det inte tillåtet med tvingande stadgar som SMFF's paragraf 37, (att alla medlemmar i en ideell förening måste vara medlemmar i SMFF). Det har alltid varit - och kommer alltid vara den egna klubben/föreningen som skriver sina EGNA stadgar. Att SMFF påtvingar klubbarna sina stadgar och stipulerar kriterier för hur klubben ska fungera är alltså ett klockrent lagbrott.

Mvh
Ove

numnutchris
2012-10-06, 15:55
Tack för alla svar såhär långt, det verkar ju fungera bra på flera ställen. Kan ju lägga till att jag är med i en klubb (mölndal) som också tillämpar både och; och har inte tänkt byta klubb men det ska ju ställas ut grindpojkar runt Göteborg nästa år som ger mej lite transportproblem.
I stället för att öka buskflygandet så tänkte jag och kompisen att det kunde vara trevligare gå med i en klubb till :)

Snickarjävel´n
2012-10-06, 17:29
Hej,

En lite undran bara. Själv bryr jag mig inte ett skvatt i om en modellflygare är med i SMFF eller RCFF men försäkrad anser jag man bör vara på ett eller annat sätt. Men när man flyger på "klubbens" modellflygfält som sköts av de som flyger på fältet så är det ju vissa kostnader för att hålla fältet i bra skick (bränsle till klippning, ev reparationer/service av klipparen, underhåll av ev hus/skjul på fältet osv). Hoppas att alla inblandade tänker på det. En sak har jag inte förstått - varför kan man inte vara medlem i en klubb och betala medlemsavgift för sig, sen få välja om man vill vara med i SMFF eller RCFF och betala vad det kostar för resp medlemskap i dessa.
Är det nån klubb som har det så eller funkar det inte? Vore kul att veta.

/Bo


Vi har likadant i III Aviatörer, en klubbavgift samt separata avgifter för dom båda förbunden. Funkar skitbra

Ripa
2012-10-06, 18:31
Hej,

En lite undran bara. Själv bryr jag mig inte ett skvatt i om en modellflygare är med i SMFF eller RCFF men försäkrad anser jag man bör vara på ett eller annat sätt. Men när man flyger på "klubbens" modellflygfält som sköts av de som flyger på fältet så är det ju vissa kostnader för att hålla fältet i bra skick (bränsle till klippning, ev reparationer/service av klipparen, underhåll av ev hus/skjul på fältet osv). Hoppas att alla inblandade tänker på det. En sak har jag inte förstått - varför kan man inte vara medlem i en klubb och betala medlemsavgift för sig, sen få välja om man vill vara med i SMFF eller RCFF och betala vad det kostar för resp medlemskap i dessa.
Är det nån klubb som har det så eller funkar det inte? Vore kul att veta.

/Bo

Medlemmarna i Ripa Modellflygklubb har sedan 2007 möjlighet att välja om de vill vara med i SMFF eller inte, alternativet var att klubben skulle förlora medlemmar, vilket skulle påverka klubbens framtid negativt på flera sätt.
2009 gick vi steget längre, allt för att värna om klubbens framtid, utveckling och dess medlemmar, vi införde en lägre grundmedlemsavgift.

Klubben införde i stället en fältavgift på 200 kr/år för alla som flyger ofta/regelbundet på modellflygfältet, vilket även gäller aktiva gästmedlemmar.

Medlemmar som ”bara” flyger inomhus betalar grundmedlemsavgift, och 20 kr per flygkväll

Om vi ”väger” klubbens medlemsavgifter till samma nivå (ca 100 medlemmar) från 2007 till 2012 har denna förändring påverkat klubbens resultat i positiv riktning med mer än 10 000 kr per år, ca 13 500 kr under 2012.

Medlemsavgifter Ripa mfk (http://www.ripamfk.com/ripamfk/ripaweb.nsf/6a86205b6e912283c1256b4a00386682/144e80b57f35e1a4c1256b50003ab054?OpenDocument)

Mvh
Mats
www.ripamfk.com

Per P
2012-10-07, 07:49
Och i vår klubb har vi en som är styrelseledamot i FS, och en i SMFF, så gissa hur lätt det är att få igenom något i den klubben.... orkar inte bry mig längre

bokis
2012-10-07, 08:17
Och i vår klubb har vi en som är styrelseledamot i FS, och en i SMFF, så gissa hur lätt det är att få igenom något i den klubben.... orkar inte bry mig längre
Det blir lätt så,man resignerar..
Men jag har ofta skrivit att jag tror att tiden löser allt sånt här revirpissande tänk och jag blr riktigt glad när jag läser
att det är precis vad som hänt i många klubbar!
Man struntar i ev. tillhörighet och går ut och flyger och har kul ändå samt struntar i §37 (om man ens vet om vad det är :concern:)

Det som är märkligt är att inte ens det som Mats skriver som är det mest positiva,att pengarna stannar i klubben där de gör nytta,
fubgerar som argument om man talar med dessa,oftast något äldre gentlemen,om varför man ska fundera på olika alternativ.
Sen så tror jag att nu när SMFF ser helt annorlunda ut i sin hopsättning än för bara några år sen så kommer den där paragrafen att försvinna,med lite friskt tänk så kanske man ser orimligheten i att ha den kvar?

Jag är gärna med i både SMFF och RCFF den dagen" 37:an går i himmelen in" om de vill ha mig .
För jag stöder gärna tävlingsflyget om jag vet att pengarna till en del går dit men inte som det har varit,att det bara käkas upp av en administration..
Men som sagt,jag tror tiden fixar detta åt mig så jag tar det med ro numera..


Hmm..Per?
Läste just på Strandas hemsida,ni välkomnar ju alla tillhörigheter?

Sigun
2012-10-07, 11:53
Hmm..Per?
Läste just på Strandas hemsida,ni välkomnar ju alla tillhörigheter?

Säger som Bokis enligt ert dokument "Regler_4 20110415" http://www6.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_454164/cf_69694/Regler_4_20110415.PDF på sid 1 så står det ju att man får välja tillhörighet ? som jag förstår det.

/Martin
/Martin

mulder
2012-10-07, 13:31
Klubben på min ort där väljer men vilket förbund man vill vara med i, kravet är att man är med i något av de. /Mvh Mulder

Thomas
2012-10-07, 13:40
Ähum...

"Modeller större än SMFF:s definition på modellflygplan får inte flygas utan särskilt tillstånd."
Så står det i Strandas stadgar.

Nån som vet var gränsen går?
Och VEM ger tillstånd? SMFF??

bokis
2012-10-07, 13:52
Spelar det nån roll Thomas? Gränsen går för TÄVLANDE vid 25 kg,det räcker för de flesta..
(det var den gräns många trodde/tror gäller för storlek på modellflygplan men icke)
Men var ju inte det tråden handlade om eller?

Thomas
2012-10-07, 14:18
Nä, det är rätt Bokis, det ska inte spåra ur. Blev bara lite konfunderad när jag läste stadgarna...

henke2
2012-10-10, 09:54
Jag är inte ute efter att starta nån vs. tråd och hoppas sådant uteblir. Men hade anledning fråga en klubb om det räcker med RCFFanslutningen utan att behöva gå med i SMFF. Svaret dröjer då de behövt bolla vidare så tänkte fråga om ni har synpunkter/erfarenheter/etc.?

I min klubb har vi som många andra beskrivit delat på klubbavgiften så man kan välja att vara med i bara klubben om man så önskar. Så där har vi absolut inget problem.

Problemet jag har sett är att när man väl behöver hjälp så börjar det spela roll hur många som är med och var. I den aspekten kan det ju vara idé att man är enig inom klubben. Ang försäkringen så verkar det mer handla om hur bra man själv kan/orkar driva sitt ärende mot/med försäkringsbolaget än vem som äger försäkringen i fråga (SMFF/RCFF/Privat).

bem
2012-10-10, 11:28
Problemet jag har sett är att när man väl behöver hjälp så börjar det spela roll hur många som är med och var.


Hej,
Kan du ge exempel på hur det spelar roll?

/Bo

henke2
2012-10-10, 12:07
Hej,
Kan du ge exempel på hur det spelar roll?

/Bo

Exempel:

SMFF BREDD hjälper klubbar med bidrag av olika slag. Det kan tex vara ett skolflygplan. Om antalet anslutna medlemmar i klubben är lågt så är inte Bredd intresserade längre.

bokis
2012-10-10, 15:43
Det som du skriver tycker jag stämmer illa:
1: Försäkringen är fortfarande Henke,en företagsförsäkring och det är resp. förbund som skickar in ev. skadeanmälan,
att "driva " vet jag inte riktigt vad det är,möjligtvis överklaga om man inte är nöjd med utfallet.
Det enda som behövs är att skicka in en skadeanmälan till bolaget och det gör försäkringstagaren,i vårt fall RCFF efter att ha fått uppgifter från den personen/anställde som det har inträffat något för.
2. det går alldeles utmärkt att söka bidrag från RCFF för skolflyg m.m.
Vi har i dagsläget inga utgifter för administration och pengarna som "blir över" efter att försäkringen samt ett par andra utgifter är betalda står klubbarna fritt o söka tex bidrag för just skolflygplan m,m.

henke2
2012-10-10, 16:43
Det som du skriver tycker jag stämmer illa

Jag vet att du tycker så och jag backar från vidare diskussion här, ville bara framföra hur det fungerar i min klubb.(dvs att vare sig SMFF eller RCFF är något problem)

Ripa
2012-10-10, 17:05
Exempel:

SMFF BREDD hjälper klubbar med bidrag av olika slag. Det kan tex vara ett skolflygplan. Om antalet anslutna medlemmar i klubben är lågt så är inte Bredd intresserade längre.

I ett inlägg på SMFF`s Facebooksida från ordförande för SMFF Bredd strax före årsskiftet, skriver han att det fanns 275 000 kr att söka, och att endast 5 klubbar sökt bidrag, i detta inlägg ifrågasattes om det verkligen inte fanns fler klubbar med engagemang, och som var intresserade av dessa bidrag. Som klubb blev vi tillsammans med flera andra klubbar nyfikna på dessa bidrag, vi inledde försöken att få svar på vilka bidragsmöjligheter som fanns, detta via mail skickat till SMFF Bredd den 31 december, dock utan svar inom fjorton dagar, varför vi även skickade ett mail med samma frågeställning till smff@flygsport.se den 13 januari, inte heller detta besvaras,

I ett protokoll som lagts ut på SMFF´s hemsida den 7/3 kan vi läsa att ansökan i våra mail kommit SMFF till del men att ansökan inte kunnat behandlas då kriterierna för dessa bidrag ansågs för vaga. Som klubb fick vi dock inget svar på detta via mail eller brev.

http://iof2.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_21776/cf_78/SMFF_Prkll_2-12_-16-30.PDF

Den 15 mars skickar vi därför ett mail som beskriver vår syn över hanteringen, och uteblivna svar på våra bidragsfrågor, men att svar finns att läsa i protokoll, detta mail skickas även med kopia till Riksidrottsförbundet.

Strax efter att detta mail skickas blir jag uppringd av ordföranden för SMFF bredd, som ifrågasatte vad vi i Ripa Modellflygklubb sysslar med, dock hade han inget svar på våra bidragsfrågor, hans inlägg på Facebook hade han mest gjort för att skapa engagemang, det fanns ingen substans i inlägget som sådant.

Samma dag som detta mail skickats får vi svar från SMFF´s ordförande enligt nedan, som då lovar att klargöra för bidragsreglerna i Modellflygnytt nr. 2, ett svar som jag personligen inte har sett som publicerat, möjligt att Henke i Växjöklubben har närmare kontakt med SMFF Bredd´s ordförande, och mer info om dessa bidragsgrunder.
I Ripa Mfk väntar vi dock fortfarande på svar.

/////////////////////
Svar via mail från SMFF´s ordförande den 15/3 2012
Styrelsen har vid mötet kommit fram till att ansökningskriterierna för ungdomsbidrag är för vaga och har därför gett Roland Brebäck och Christer Malmesäter i uppgift att ta fram nya tydligare kriterier till nästa styrelsemöte. Vi hoppas att de ska vara klara med sitt arbete så att ni kan läsa om det i Modellflygnytt nr 2.
////////////////////

Mvh
Mats Erlandsson
www.ripamfk.com

Stig H.
2012-10-10, 18:22
Vi har likadant i III Aviatörer, en klubbavgift samt separata avgifter för dom båda förbunden. Funkar skitbra

Skönt att allt fler klubbar tycks ta initiativet att ansluta medlemmar utan att diskriminera m.a.p. förbundstillhörigheten. Kan man dessutom vara medlem i en klubb på ytterligare differentierade grunder (som i Ripa mfk) borde medlemsantalet och trevnaden öka ännu mer.

Stig

bokis
2012-10-10, 18:31
Jag vet att du tycker så och jag backar från vidare diskussion här, ville bara framföra hur det fungerar i min klubb.(dvs att vare sig SMFF eller RCFF är något problem)

Det handlar inte om att tycka utan att (om det är medvetet) skriva direkta felaktigheter som om det vore nån sanning?
Sånt bidrar bara till div. ryktesspridning som ingen har nån glädje av.
Det har det varit nog av genom åren..

Per P
2012-10-10, 20:12
Hmm..Per?
Läste just på Strandas hemsida,ni välkomnar ju alla tillhörigheter?

Ja, som gästflygare är alla välkomna... men som medlem måste man vara med i tävlingsförbundet....

Dragon
2012-10-10, 21:17
Något som tyvärr inte framkommer denna debatten är ju att RCFF verkligen har betalt ut bidrag till vissa klubbar.
Om jag inte missminner mej så har faktiskt Ripa MFK fått ett bidrag av vårt förbund. Vad det var ämnat till vet
jag inte, men det tycker jag är av mindre betydelse. Det är kanske fler utbetalningar som är gjorda?
Det skulle kanske styrelsen kunna redovisa här.
Hälsningar
Kalle

Ripa
2012-10-10, 22:36
Något som tyvärr inte framkommer denna debatten är ju att RCFF verkligen har betalt ut bidrag till vissa klubbar.
Om jag inte missminner mej så har faktiskt Ripa MFK fått ett bidrag av vårt förbund. Vad det var ämnat till vet
jag inte, men det tycker jag är av mindre betydelse. Det är kanske fler utbetalningar som är gjorda?
Det skulle kanske styrelsen kunna redovisa här.
Hälsningar
Kalle

Hej Kalle!

Helt rätt, Ripa Mfk har sökt, och erhållit bidrag från RCFF, kopplade till olika teman och aktiviteter under Ripalägren, såsom ”Intresseväcka” och ”Juniorlyftet” .

RCFF arrangerade en Workshop under ett Ripaläger som blev mycket uppskattad.

Klubben har som målsättning att modellflyghobbyn skall bli mer synlig, men vad hjälper det om vi inte samtidigt sprider vårt muntliga budskap, inför årets Ripaläger sökte klubben bidrag för inköp av en komplett och kraftfull PA anläggning, med trådlös mikrofon.

”Viktig information hörs nu tydligare, tack vare bidraget från RCFF”

Vi ställde även frågan via mail till SMFF bredd, om ev. intresse, medverkan vid årets Ripaläger, men fick tyvärr inget svar!

Mvh
Mats Erlandsson
www.ripamfk.com

genland
2012-10-10, 22:42
MFK Genlanda Åsele.

Vi har sökt o tacksamt mottagit bidrag från RCFF
till ett antal av våra träffar.

Dessutom har Ove ställt upp 2 ggr på meetingar
som konferencier o på mycket förtjänstfullt sätt
stöttat oss dessutom utan ersättning.
(Resa Skåne- Åsele tor)!

Mvh Kent Gunnarsson
Ordf: MFK Genlanda

bokis
2012-10-10, 23:04
Ja, som gästflygare är alla välkomna... men som medlem måste man vara med i tävlingsförbundet....
Ahh,jag läste för fort!
Men jag tycker ialla fall att det är ett stort steg i den riktningen jag gillar och jag har trots allt en viss förståelse för de klubbar som
"av gammal vana" har SMFF: s klubbstadgar kvar och där ges det inte möjlighet till flera alternativ.
Ofta så är det också så att i dessa klubbar består styrelsen av folk som trivs med det upplägget.

Rom byggdes inte på en dag och jag tycker att vi här på RCFF har tagit ett antal steg i rätt riktning och också,växt i lagom takt.
Det har varit viktigt för mig för det har gjort det hela mer hanterbart,visst,vi har saker kvar att göra men också tiden för oss tycker jag.

Och Mats,jag var en av de som biföll er ansökan,bättre ställe o placera pengar i än er klubb får man leta efter,
ni sprider verkligen den sorts glädje runt er som är så viktig!

Michael
2012-10-10, 23:09
Malmö RFS har 2011 sökt och fått bidrag för att (delvis) bekosta inköp av 2 skolflygplan med radio.
Tranås MFK har fått bidrag för annonsering i lokalpressen inför sin flygdag 2011
Om jag minns rätt fick Östhammars MFK 2011 bidrag för genomförande av ett meeting och under 2010 fick Eslövs MFK bidrag för inköp av en trainer för uppfrächning av ringrostiga modellflygare.

Ännu så länge finns ingen fix ansökningstid så det är fritt fram för klubbar att ansöka om bidrag för sin verksamhet. Det finns inte heller något speciellt krav på att ansökan ska avse ungdomsverksamhet. RCFF är därvidlag inte åldersfixerade. Läser man igenom gamla styrelseprotokoll ser man att bidragen oftast beviljats för "infrastruktur" som exempelvis bidrag till skolflyg samt satsningar om och kring meetings, exv Ripas PA-anläggning och Tranås annonsering i lokalpressen.

Mr J
2012-10-10, 23:18
MRFS ansökte om och fick bidrag till ny skolflygutrustning.
2 fina sändare med trådlöst dubbelkommando.

Edit: Oops! Michael hann före :)

Dragon
2012-10-11, 19:03
Kul att vårt lilla förbund har kunnat dela ut så många bidrag
på så kort tid som det har verkat. Men jag kan tycka att man
kanske skulle ställa lite motkrav till klubbarna som fått bidrag
att dom borde erbjuda även RCFF medlemskap ihop med sina
medlemsavgifter. Surfade runt lite och upptäckte att det är
inte alla som gör det!
//Kalle