handdator

Visa fullständig version : Bixler fråga batteri



grand14
2012-10-06, 16:37
Har en bixler som jag nyss köpt med ett zippy lipo på11.1v 2200mah Hur lång flygtid bör jag få av det? Var nämligen och provflög lite i dag och efter 8min så tappade jag all kraft i motorn va precis som de va dåligt med ström så ja fick glid landa den. När ja kom hem och satta lipo checkern till batteriet så hadde jag 10.8v kvar i batteriet borde inte de räcka till mer flyg tid än bara 8min ??

simonarvestrand
2012-10-06, 16:49
Oavsett om du har bixler 1 eller 2 och orginalmotor m.m så borde du ha minst det dubbla i flygtid.

Timtimtim
2012-10-06, 17:19
jag får cirka 20-30 minuter flygtid med 30-40% gas.

grand14
2012-10-06, 18:03
Hur lågt i volt är era batterier efter en sån flygtur? Kan de ha någon betydelse att det var första flygningen med batteriet?

simonarvestrand
2012-10-06, 18:07
Flyger alltid så jag har 20% kvar i accen och flyger just nu ca 12 min. men dǻ har jag betydligt kraftigare motor än orginal.
flög närmare 30 min med orginalmotorn. får en bixler2 i veckan som kommer får se hur flygtiden blit med den.

frznlogic
2012-10-06, 18:40
Upp till 30 minuter har jag fått från 3000 mah 3s acc och original motorn i bixler 1 med gopro och fpv utrustning . Mycket upp på höjd och sen segla ner etc då. Brukar aldrig gå under 3.7v.

Sent from my GT-P3113 using Tapatalk 2

PinDuke
2012-10-06, 18:56
Hur lågt i volt är era batterier efter en sån flygtur? Kan de ha någon betydelse att det var första flygningen med batteriet?

Även om det var första laddningen, accar brukar bli lite bättre efter några laddningar, så skall du kunna flyga ca 20 min med en 2200 acc.
Jag kör vanliga blå Turnigy 20C 2200 och har då runt 25 min flygtid med FPV utrustning på planet. (Flygvikt ca 900 gram.)

grand14
2012-10-06, 19:44
Vad kan de då bero på kan de va esc n? Kör ni med standard eller har ni bytt?

simonarvestrand
2012-10-06, 19:48
Escen eller motorn, har du en annan esc så prova med det. Men tycker mer det låter som motor problem,
blir motor eller esc väldigt varma?

jocke1963
2012-10-06, 19:56
Hade du laddat acken innan flygningen? När man får dom är de bara lagringsladdade.

grand14
2012-10-06, 20:33
Nä jätte varm tycker jag inte att dom va blåste rätt mycke och var kalt ute så jätte varm va dom inte . Laddade battet för några dagar sen .

zingo
2012-10-06, 20:51
När man håller på med elflyg tycker jag att man måste ha någonting att mäta med hur mycket ström som motorn drar. Endera en tångamperemeter eller en så kallad "watt meter".

Mät hur mycket ström din motor drar vid fullgas.

Att jämföra flygtider sinsemellan tycker jag inte säger så mycket eftersom flygtiden beror väldigt mycket på hur man flyger.
Om du har flugit med hög fart och trottelspaken på övre halvan och stor del av tiden upp emot fullgas så tycker jag inte det är konstigt med flygtider på 8 minuter. Jämför man sedan med någon som har stigit till hög höjd och sedan stängt av motorn och seglat runt för att bara stötta med motorn för att hålla höjden får man naturligtvis längre flygtider på 20-30 minuter.

Som sagt, misstänker du att något är galet i drivlinan måste du kunna mäta strömförbrukningen och helst också vilken spänning batterierna orkar hålla. Då är det lättare att felsöka problemet.

simonarvestrand
2012-10-06, 21:55
När vi snackar bixler med orginal elektronik så är det svårt att komma ner till 8 min. har legat på konstant fullfas med hårda stigningar helt utan några försök till segling och då flugit dryga 15min. ( allt handlade om hur fort den gick att flyga orginal)

grand14
2012-10-06, 22:36
Enda jag gjort är att ja bytt prop 6x4 anars så är den orginal

jocke1963
2012-10-06, 23:18
Enda jag gjort är att ja bytt prop anars så är den orginal

Och då kanske du skulle skriva vilken propp du bytt till...???

freddan_6
2012-10-07, 14:12
Sitter propellern på rätt håll? En bakvänd propeller (texten bakåt) blir så ineffektiv att du kanske får 8 minuters flygtid.

numnutchris
2012-10-07, 15:07
Hur länge brukar den flyga?
Förutom ovanstående råd om propp, riktning, mäta etc så tänkte jag jämföra med "orginalet"; har skolflugit med en EZ* rätt mycket. Med kV1800motor, 5x5 tror jag och 3S1800 så har flygtiderna varierat rätt mycket.
Normal väder o lagom vind ~10-15min. Svag vind o mycket motor ~6-8min. Hårdare vind (för den som övat ett tag alltså) ~6min och där har vi satt radions timer. Fast i hård vind och med instruktioner av van segelflygare lyckades elev glida runt på samma acke uppåt ½timme.

grand14
2012-10-07, 18:00
Har just skaffat den så bara flugit den en gång tidigare. Blåste rätt myck så jag fick ligga mellan 80-100% på gasen

grand14
2012-10-07, 19:10
Hur vet jag exakt vilket håll propoen ska sitta åt?

Timtimtim
2012-10-07, 20:25
Du kan ju alltid känna med handen vilket håll som ger mest pådrag.

jocke1963
2012-10-07, 20:36
Hur vet jag exakt vilket håll propoen ska sitta åt?

Siffrorna på proppen ska alltid vara framåt, oavsett om kärran har skjutande lr dragande propeller.

freddan_6
2012-10-08, 11:05
Eller så tittar du noggrant på propellern. Propellern har (vanligen) en form som en semisymmetrisk vinge. Den ska vara som en rättvänd vinge (platta sidan nedåt på vinge och platta sidan bakåt på propeller)