handdator

Visa fullständig version : ladda 2 accar samtidigt?



NickeL
2012-10-07, 06:10
Hejsan!
Jag tänkte höra, Jag har en (http://www.autopartner.se/gt-power-a606d-ac-12v220v-p-12401-c-113.aspx) http://www.autopartner.se/gt-power-a606d-ac-12v220v-p-12401-c-113.aspx
som man bara kan ladda 1 Acce åt gången, vad jag undrar är, går det att löda ihop 2 laddkontakter att jag kan ladda 2st Innomhus accar samtidigt? (2s 500mah)

/Nicke

freddan_6
2012-10-07, 07:37
Ja - om du balanserar också
Jag har http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__14856__Hobbyking_Parallel_charging_Board_for_6_p acks_2_6S_XT60_.html till utomhusflyget och
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__24230__Parallel_charging_Board_for_6_packs_2_6S_ T_Connector_.html
för inhomhus, på den för inomhus har jag lött 6 adaptrar mellan deans och micro deans som jag har in inomhusflyg.

mvh //Fredrik

NickeL
2012-10-07, 10:08
Hur menar du?
båda accarna måste balanseras?
har ju bara ett balanserings uttag i laddaren för 2s

/Nicke

Timtimtim
2012-10-07, 12:25
Du får komplettera med ett sådant kretskort som freddan_6 länkade till som du sedan kopplar in till balanseringsuttaget på laddaren

http://www.youtube.com/watch?v=mwoEEbFo_co&feature=related

simonarvestrand
2012-10-07, 13:11
Men plugga i batterikablarna först och balanseringen efter, annars finns en viss risk att man bränner
balanseringsbordet om accarna skulle ha för stor skillnad, har hört en del som fått strömrusning där.

SteffeB
2012-10-07, 22:50
Bra tips där Simon!! Det där har jag inte tänkt på, kör iofs ur ackarna ungefär lika mycket. Ett misstag kan dock hända även där! :thumbup:

Pumpe
2012-10-09, 09:04
Hur fungerar det med balanseringen på en såndär bräda? tänkte eftersom laddaren inte vet hur många celler som är inkopplade.

Jag har en Hyperionladdare för 6s och det står klart och tydligt i instruktionerna att man inte får ladda två accar samtidigt men går det att bygga en kabel för att ladda och balansera 2st 2s eller 3s accar samtidigt? Eftersom man har 6 kablar på balanseringskontakten plus jorden borde ju jorden gå att dela upp på två kontakter och låta laddaren tro att man har ett 6s istället med strömkablarna seriekopplade till två likadana accar eller är jag ute och cyklar nu?

freddan_6
2012-10-10, 17:19
Du är helt ute och cyklar. Det heter "Parallell Charging Board" och det laddar parallellt.
Dvs Laddaren vet hur många celler du laddar.
Observera att du bara får ladda lika många celler i varje batteri parallellt. Dvs som exempel 2-6 stycken 3S samtidigt eller 2-6 st 4S samtidigt.
Laddar du 2 st 1000mAh med 1C ska strömmen vara 2A.

marell01
2012-10-10, 23:38
Hur fungerar det med balanseringen på en såndär bräda? tänkte eftersom laddaren inte vet hur många celler som är inkopplade.

Jag har en Hyperionladdare för 6s och det står klart och tydligt i instruktionerna att man inte får ladda två accar samtidigt men går det att bygga en kabel för att ladda och balansera 2st 2s eller 3s accar samtidigt? Eftersom man har 6 kablar på balanseringskontakten plus jorden borde ju jorden gå att dela upp på två kontakter och låta laddaren tro att man har ett 6s istället med strömkablarna seriekopplade till två likadana accar eller är jag ute och cyklar nu?

Det du tänker på är serieladdning. Populärt då Lipo kommer men är idag ett sämre alternativ än parallell-laddning.
Mvh Marcus

Skickat från min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2

Pumpe
2012-10-14, 06:50
varför är parallell-laddning bättre än serie?

Med 3st 2s inkopplad så tror ju fortfarande laddaren att den bara har 2s inkopplat och varje enskilld cell borde alltså inte bli ordentligt balanserad, eller fungerar det ändå?

metric
2012-10-14, 07:59
Du kan inte parallell ladda paket med olika antal celler i.
Inte heller av olika kapacitet och fabrikat är att rekommendera.

SteffeB
2012-10-14, 08:45
Pumpe: När man parallellkopplar batterier jämnar spänningen ut sig mellan dem, även genom balanskontakten. När du däremot seriekopplar batterier (laddar utan balansering) kan ju en cell bli låg och en annan för hög.

Köpte en icharger häromdan. Väldig skillnad mot min HK laddare. Ichargern kan ladda med ~15A ifrån vanligt datornätagg när HK laddaren bara pallar med ~3A. Balanseringen är också supersnabb på ichargern när HK laddaren ibland gick ur "time". Kör 4st 4s5000mah ackar samtidigt på ichargern. Funkar jättebra! :)

freddan_6
2012-10-14, 10:23
varför är parallell-laddning bättre än serie?

Med 3st 2s inkopplad så tror ju fortfarande laddaren att den bara har 2s inkopplat och varje enskilld cell borde alltså inte bli ordentligt balanserad, eller fungerar det ändå?

På vilket sätt skulle det inte balansera?
Titta på mina bilder, det blir exakt lika balanserat om man parallellladdar en eller två eller flera batterier.
Det enda du ska se upp med är strömrusning vid anslutningen.
Om du ansluter ett urladdat batteri och ett halvladdat batteri kommer batterierna att utjämna laddningen.
Då kanske du laddar det urladdade batteriet mer än det tål
Exempel 3,1V + 3,8V med ri=9mOhm ger ström på U/R=(3,8-3,1)/(0,009+0,009)=38A.

mvh //Fredrik


32826

Pumpe
2012-10-14, 19:35
Eftersom olika celler kan ha olika resistans (därav balanseringen) så fick jag känslan av att cellerna inte blir ordentligt balanserade vid paralell-laddning, men det kanske bara är att vänta en stund så jämnar de ut sig själva.
Min tanke var att det är bättre att laddaren sköter om eventuella spänningsskillnader istället för att accarna ska sköta det själva helt okontrollerat.
Och eftersom serieladdning är det vi ägnar oss åt hela dagarna så ser jag inte heller nån anledning till att det inte skulle fungera bra med 2st 3s eller 3st 2s när 1st 6s fungerar alldeles utmärkt.

Pumpe
2012-10-14, 21:19
Hittade svar på mina egna frågor här.
https://sites.google.com/site/tjinguytech/charging-how-tos/serial-charging

marell01
2012-10-14, 21:43
Jag började en gång i tiden att serieladda men slutade då det oftast tog längre tid än att ladda accarna separat. Detta då laddaren skall balansera ut alla celler om dem inte är 100% från start. Nu för tiden parallell-laddar jag allt. Inga svullna celler eller pack som pajat. Köpte en ladd-platta på hobbyking!

Hej finns mer info



http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=932319
About parallel charging of Lixx / PB packs.

Skickatfrån min HTC Sensation Z710e via Tapatalk 2

kay.krut
2012-10-16, 10:57
Hej Vänner!
Vänner !
När vi nu är inne på två accar osv så har jag en fråga. Om min motor behöver 4celler och 4000 mAh, kan jag utan problem parallellkoppla t ex två 4-cells accar på 3000 mAh utan att skada accar och annat fa..tyg. Jag har några 3000 accar i lager och vill gärna använda dem. Jag tänkte ladda dem var för sig. Några tips kanske?

Kay krut Nu också båtåkare.

freddan_6
2012-10-16, 12:42
Hej
Det beror på. Om de har ungefär lika laddning går det utmärkt.
Exempel mina Nanotech 3000mAh 4S Ri=3mOhm/Cell=12mOhm discharge=45C max charge=8C.

Max Charge Rating C * Capacity * (Ri1+Ri2) är max spänningsskillnad du får ha mellan ackarna. I detta fall 8*3*(0,012+0,012)=0,57V.

mvh //Fredrik

kay.krut
2012-10-16, 14:53
Tack för ditt svar Freddan.
Då borde jag kunna använda mina alldeles nya och oanvända Turnigy 3300 4s 30c. Jag har kollat runt lite på olika webbsidor och det lär ju gå att parallelladda accarna. Och då borde det ju också gå att "parallellurladda" och på så sätt höja strömreserven men med bibehållen spänningen. Båtmotorn ska ha 4 celler på ca 4-5 A och drar runt 50 A. Accarna kommer jag bara att använda tillsammans så dom lär ju bli ungefär på samma nivå.

Kay krut

freddan_6
2012-10-16, 18:06
Jajamensan det går bra att flyga eller båta med två parallella batterier. Jag har ett plan jag flyger med 2P 3S2200mAh 45C 220 grams batterier eller 1 3S3300mAh 310 gram + omboardkamera 120 gram. Att jag väljer 2 batterier eller 1 batteri + kamera är då för att undvika bakvikt.
Du får dubbla motortiden med dubbla batterier, jag får dubbla motortiden och nästan dubbla flygtiden.

simonarvestrand
2012-10-16, 18:32
Dubbla flygtiden med två batterier ? så är det väl ändå inte riktigt. flygtiden blir betydligt längre men inte dubbelt pga vikten.

din förklaring med 2st 2200 eller 1st 3300 säger ju egentligen inte så mycket om 1 eller två accar gör den dubbla flygtiden ?

jag är sängliggande med kraftig förkylning och lite trög så nu får du nog förklara lite för mig.

kay.krut
2012-10-16, 19:59
Tjosan på er!

Jo, jag förstår precis vad Freddan menar och det köper jag helt. Jag ska ha accarna till tantens Aquarama som jag bygger just nu. Det finns några bilder på båtsidan för den nyfikne. Anledningen till min fråga är att jag har några alldeles nya 3- cells accar, med samma Ah-styrka, men även några 4-cells, som bara ligger och väntar på att få jobba. Om jag kan använda dem till hennes båt så ger det ju betydligt längre körtid med två parallellkopplade accar på 3300 mAh än med en av samma värde. Om det sedan blir dubbel körtid eller bara betydligt längre så är det fullt tillräckligt. Ska hon sedan agera som räddningsbåt åt oss gubbar när vi soppatorskar, ja då kan extra körtid vara bra. Accarna ska bara användas till denna båt så det ska nog inte vara svårt att komma ihåg laddningsförfarandet. Min fråga har fått ett bra och uttömmande svar så nu är det bara att köra.

Jag tackar.

Kay krut

freddan_6
2012-10-16, 20:07
Dubbla flygtiden med två batterier ? så är det väl ändå inte riktigt. flygtiden blir betydligt längre men inte dubbelt pga vikten.

din förklaring med 2st 2200 eller 1st 3300 säger ju egentligen inte så mycket om 1 eller två accar gör den dubbla flygtiden ?

jag är sängliggande med kraftig förkylning och lite trög så nu får du nog förklara lite för mig.

Jag skrev NÄSTAN dubbla flygtiden. Det är ett segelplan som behöver vikt där framme.

simonarvestrand
2012-10-16, 20:17
Tycker det är en balansgång med vikt / acc , upp till en viss gräns gör det stor skillnad (närmare dubbla flygtiden ) sen tar vikten ut det hela och ökar inte längre flygtiden.