handdator

Visa fullständig version : Frågor ang flygfoto!



Defuncta
2012-10-08, 09:21
Jag undrar om autofokusen fungerar om man använder sony nex5n + tinysnapper?

sen skulle de vara spännande att få lite tips på inställningar, så länge man får ner slutartiden till runt 1/500 så borde de bli bra eller måste de gå snabbare?

Dela gärna med er om era flygfoto erfarenheter!



Med vänlig hälsning, defuncta

akromatic
2012-10-11, 15:22
Jag undrar om autofokusen fungerar om man använder sony nex5n + tinysnapper?

sen skulle de vara spännande att få lite tips på inställningar, så länge man får ner slutartiden till runt 1/500 så borde de bli bra eller måste de gå snabbare?

Dela gärna med er om era flygfoto erfarenheter!



Med vänlig hälsning, defuncta

Jag tror att kameran inte tar en bild såvida den inte har fokus när man använder sig av den infraröda "avtryckaren"

Sen när det gäller slutartid så måste den väl vara högre än ev. vibrationsfrekvens/sek hos gimbalen som den sitter i för att slippa suddiga bilder...

SteffeB
2012-10-12, 06:00
Vad har du för objektiv? Vad ska du göra med bilderna?

Jag tycker du ska ta en riktig funderare på att skicka upp din dyra kamera i luften. Känns som att du går för fort fram för din plånboks hälsa, du har ju precis fått grejorna att flyga utan att i princip läst manualen. Läs på och lär dig flyga ordentligt innan du ger dig på det där.

Tycker du tar alldeles för stora risker. Häromdan flög du ju i dåligt väder bara för att få upp grejorna i luften med krasch som facit.

Ta det lugnt för tusan!

I all välmening! :)

/Stefan

McRegor
2012-10-12, 06:56
Kör med en enklare kompaktkamera först är som vanligt mitt råd. Dels ger dom faktiskt i många fall riktigt bra resultat, dels lär du dig flygfoto-grunderna - om inte annat så på ett billigare sätt. Det är inte riktigt samma sak att fota ifrån luften som på backen så en hel del träning behövs nog innan du får riktigt bra resultat - och den träningen går lika bra att göra med billigare grejor så jag håller helt med Stefan. Men allra först måste du ju kunna flyga din multi "i sömnen" tycker i alla fall jag.
Hälsningar
Roger

Defuncta
2012-10-12, 07:04
Vad har du för objektiv? Vad ska du göra med bilderna?

Jag tycker du ska ta en riktig funderare på att skicka upp din dyra kamera i luften. Känns som att du går för fort fram för din plånboks hälsa, du har ju precis fått grejorna att flyga utan att i princip läst manualen. Läs på och lär dig flyga ordentligt innan du ger dig på det där.

Tycker du tar alldeles för stora risker. Häromdan flög du ju i dåligt väder bara för att få upp grejorna i luften med krasch som facit.

Ta det lugnt för tusan!

I all välmening! :)

/Stefan

Jag har bara kitobjektivet än så länge men kollat på sigmat du rekommendera, till en början ska dem ut på min hemsida.

Du kan vara lugn ska inte slänga upp min Sony nex5n än ;) Jag bara förbereder mig och försöker sätta mig in alla saker som kan behövas och hur de fungerar. Planen är att jag ska flyga mycket med min F450 naza, fpv med gopro, ev slänga på en billig kompaktkamera efter någon månad.

Sen när jag känner att jag behärskar den bra, kanske till våren. Så skaffar jag en F550, landningsställ, hdmi konverter och slänger på min nex5.

Sen vet jag att jag är lite för ivrig för mitt eget bästa :/. Tycker att det är svårt att bedöma olika väderlekar för när en väder sida skriver tex 4 m/s så visar de sällan byvindarna som kan ligga på 10m/s.

Ska försöka lugna ner mig lite :P

Mvh Defuncta

Defuncta
2012-10-12, 07:13
Kör med en enklare kompaktkamera först är som vanligt mitt råd. Dels ger dom faktiskt i många fall riktigt bra resultat, dels lär du dig flygfoto-grunderna - om inte annat så på ett billigare sätt. Det är inte riktigt samma sak att fota ifrån luften som på backen så en hel del träning behövs nog innan du får riktigt bra resultat - och den träningen går lika bra att göra med billigare grejor så jag håller helt med Stefan. Men allra först måste du ju kunna flyga din multi "i sömnen" tycker i alla fall jag.
Hälsningar
Roger

Har tittat en del på billiga kompaktkameror, men hur ska man kunna ta fotot trådlöst, bygga någon form av avtryckarmekanism?

Sen hur ska jag kunna se de jag tar kort på i luften, med tanke på att de kanske blir svårt att få ut live view från kompakten.

Självklart ska de tränas :)

mvh Defuncta

SteffeB
2012-10-12, 09:17
En del brukar ha en liten övervakningskamera bredvid "fotokameran".

Vet inte hur det ligger till med brännvidden på en övervakningskamera men på en nex5 tar man brännvidden på objektivet x 1,5 (1,6?) för att beräkna hur mycket man får med på bilden jämfört med fullformat (småbild). Ett 20mm objektiv motsvarar alltså 30mm på din Nex. Har man alltså en systemkamera med stor sensor tar den mer vidvinkliga bilder med samma objektiv.

Det borde rimligtvis finnas en sån siffra för övervakningskameran samt kompaktkameran så att du tar lika stora kort som du ser på backen.

Annars får du väl sätta övervakningskameran att visa displayen i kameran.

zooks
2012-10-12, 16:31
Har tittat en del på billiga kompaktkameror, men hur ska man kunna ta fotot trådlöst, bygga någon form av avtryckarmekanism?

Sen hur ska jag kunna se de jag tar kort på i luften, med tanke på att de kanske blir svårt att få ut live view från kompakten.

Självklart ska de tränas :)

mvh Defuncta

Det går rätt enkelt att ta ett servo och använda som avtryckare. Tror det är enklaste lösningen när det gäller billiga kompaktkameror.
Nästan alla kameror klarar av att skicka ut bliden samtidigt som du fotograferar, läs igenom manualen innan köp bara... Sen kopplar du ihop den med en videolänk och titta på det du vill fotografera.