handdator

Visa fullständig version : TBS Discovery med APM 2.5



Sickan
2012-10-09, 15:58
Fick hem Discon idag :)

32718

Men kom inte längre än så här :(

32719

Eftersom Trappy på TBS glömt att skicka med spacers, skruvar med mera. Hoppas han kan lösa det snabbt, sugen att FPVa lite.

Hur som helst ska denna på också :)

32720

Plus lite annat givetvis ;)

--
S

evilaid
2012-10-09, 16:00
Snyggt!

bjerred
2012-10-09, 18:24
Sickan,
Hoppas resten kommer med express - fint väder torsdag mogon enligt DMI!
Lars

Sickan
2012-10-09, 19:10
Sickan,
Hoppas resten kommer med express - fint väder torsdag mogon enligt DMI!
Lars

Såg det :) Ska inte vara så mycket vind heller!

Tror tyvärr inte att det kommer så snabbt eftersom jag fick leveransen idag och såg att de glömt att packa med spacers, kontaktstift och skruvar :(

Jag får helt enkelt flyga lite med den stora även om den inte är så rolig som FPV-maskin.

--
S

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

bjerred
2012-10-09, 19:47
APM2.5 på den riggen?
Lars

Sickan
2012-10-09, 19:52
APM2.5 på den riggen?
Lars

Japp, tänkte testa den :)

--
S


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Sickan
2012-10-12, 16:22
Har fortfarande inte fått alla delar till TBSen.

Men jag har idag kopplat ihop elektroniken, kalibrerat ESCarna och kalibrerat och konfigurerat allt i Mission Planner. Redo för chassit!!

Så långt allt väl :)


--
S

bjerred
2012-10-12, 21:26
First flight vid Fyrkantsdammen i Lomma?

Sickan
2012-10-12, 23:13
First flight vid Fyrkantsdammen i Lomma?

Maiden blir nog hemma i hästhagen, som vanligt :) Sedan får man åka på turné ;)

--
S


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Sickan
2012-10-14, 13:19
I mitten på nästa vecka borde resten av delarna till Discon komma. Jag kommer inte så mycket längre nu.

Märkte att 3D Robotics inte skickat med rätt mottagare för telemetrin/inställningar, har fått två air modules.

32828328293283032831328323283332834328353283632837 32838

--
S

bjerred
2012-10-14, 13:31
Ingen skillnad på modulerna! Def fina i konceptets symmetri. Koppla in, den ena till APM2, den andra till MP i laptopen.
Lars

Sickan
2012-10-14, 13:37
Ingen skillnad på modulerna! Def fina i konceptets symmetri. Koppla in, den ena till APM2, den andra till MP i laptopen.
Lars

Fast jag ingen USB-kontakt. Har fått lött på den själv? Eller hur har du gjort?

--
S

Sickan
2012-10-14, 13:40
Aha :) Jag saknar en kabel ser jag nu.

32839

--
S

bjerred
2012-10-14, 13:46
32840

bjerred
2012-10-14, 13:49
Inte bara kabel! USB-kontakten är intelligent.
Du kan låna min om du äf för hialös att invänta än u en restorder.
Lars

Sickan
2012-10-14, 14:01
Inte bara kabel! USB-kontakten är intelligent.
Du kan låna min om du äf för hialös att invänta än u en restorder.
Lars

Tack för erbjudandet!

Jag får se vad se svarar först. Ska igenom lite tester i alla fall när jag fått delarna till ramen.

--
S

Sickan
2012-10-18, 20:10
Nu har jag fått delarna som saknades :) Flygvädret ser bra ut imorgon så då kan det faktiskt bli en första tur redan då.

32921

--
S

Sickan
2012-10-19, 13:33
Nu är det dags, lunchflygningen idag blir första flygningen med min nya TBS och APM 2.5.

Vädret är kanon idag :)

--
S

bjerred
2012-10-19, 14:33
hur går det? Bra, hoppas alla! Ser fram mot rapport. APM2.5 är en cool pryl...
Lars
APM2.0

Sickan
2012-10-19, 19:09
Det har gått ganska bra och lite dåligt ;) Sämst var att jag lade den uppochner. Fick problem när jag aktiverade Alt. Hold med Sonar inkopplad med inte aktiverad i mjukvaran. När jag aktiverade den så fungerar det bra med Alt. Hold men den gungar ibland och tappar höjd.

Nummer två som jag inte fått rätt på är att den vill driva åt vänster fastän jag har kalibrerat den. Har försökt med att köra "log" och "manual".

Nu måste jag ge mig på alla inställningar och jobba fram en bra setup. Hittills har jag kört 100% standardinställningar från "fabrik" :)

Mycket bra och lättflugen i manuellt läge :)

Lite trist klipp men det var roligt live ;)

http://youtu.be/FU6A9LJZWxU

--
S

simonarvestrand
2012-10-19, 19:23
Ser ju rätt ok ut. ser ut som du haft lite av dom fenomen jag hade med ardu ändå.

driver den kan du testa att lägga under lite på motsatt sida när du kalibrerar så kanske den blir bra.
kolla även vibbar dom kan ställa till sådant.

Sickan
2012-10-19, 19:58
Ser ju rätt ok ut. ser ut som du haft lite av dom fenomen jag hade med ardu ändå.

driver den kan du testa att lägga under lite på motsatt sida när du kalibrerar så kanske den blir bra.
kolla även vibbar dom kan ställa till sådant.

Läste lite om auto calibrate som jag tänkte testa imorgon. Om det inte blir bättre ska jag testa ditt förslag :) Tack för tipset!

--
S

bjerred
2012-10-19, 20:35
Gratulerar! Du har alltså 8" medan mina 12-or drar iväg över slätten så jag mister orienteringen. Du vågar ha kamera med sändare ombord redan under premiären. Jag är nog för försiktig.
Tack för videon. Hoppas på mera sådant i morgon. Vädret blir ju bra.
Auto calibrate ska väl bara göras i vindstilla, inomhus.
Lars

Sickan
2012-10-19, 21:17
Tackar!

Hoppas på vindstilla i min hage där jag testflyger så jag kan köra auto cal., kanske för mycket att hoppas på i Skåne ;)

Testade lite större proppar, 10", och behöver justera några parametrar. Den är lite för "aggressiv" tycker jag, lite wow, wow, wow...

Måste fixa min radio också, den har nu små "hack" på throttle nu så jag har svårt att hitta ett bra läge för att hovra, ett hack är för mycket, antingen stiger den eller så sjunker den.


http://www.youtube.com/watch?v=6UC3PfxjD_8

--
S

bjerred
2012-10-19, 22:12
Sickan,
man ska inte mixtra med sändarens hack-hack! Kaibrera spakarna genom att först gå till ytterlägena. Nästa etapp är mittenlägena. Mina spakar återfjädrar till mitten själva. Klicka sedan på knappen i Mission Planner. Finjusteringen på sändaren ska alltid stå i neutralläge.
Lars

simonarvestrand
2012-10-19, 22:25
Bort med allt va raster heter i radion, det hör inte hemma i heli/multivärlden, tappar ju helt känslan.
Min t8fg hade varit ur kartongen i 5 min när mitt raster försvann.
Testa att flyga en helikopter med raster :)

Mr J
2012-10-19, 22:39
Hack / raster är i mitt tycke ren idioti, det förstör fullkomligt känslan i vilken sändare som helst, oavsett vad man spakar.

Givetvis åtgärdar man det så fort som möjligt om man skulle råka köpa en sändare med sånt elände.
Ofta så sitter det ett metalbleck som släpar mot gasspaken, den ena sidan har ett utstickande veck som skapar hacken, det brukar bara vara att skruva loss blecket och vända det om så är problemet löst, och sändaren går att använda.

simonarvestrand
2012-10-19, 22:53
Om inte jag minns fel så fick man med en plåtbit som va jämn med futaba t8fg. Skulle inte kunna flyga något med massa hack i spaken.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Sickan
2012-10-19, 23:20
Har bytt radio och hade inte raster på den gamla. Går inte att flyga med detta elände men det var lätt fixat.

På Jetin så finns två skruvar som justerar motstånd och raster. För mig passar lite motstånd men inget raster. Så nu är det fixat :)

Passade även på att justera lite pids så nu väntar jag in solen så ska det testas på nytt.

--
S

Sickan
2012-10-19, 23:36
En annan sak som jag fick lägga lite tid på ikväll var 3DR Radio som fungerat innan men gav upp idag.

Jag hade solid grön led på båda sidorna vilket betyder att de hittat varandra, men det gick inte att koppla upp sig mot APMen trådlöst. USB fungerade alldeles utmärkt.

För att inte flera ska göra samma idiotiska misstag som jag så berodde det på baud rate. Vid något tillfälle använde jag USB efter jag hade konfigurerat 3dr. Då ändrades baud rate till max, 115200, eller om jag gjorde det ;) När jag sedan använde 3dr igen så fungerade det inte på grund av för hög hastighet, den ville ha 57600.

Ställde ner hastigheten och allt lirade fint igen :)

--
S

Sickan
2012-10-20, 12:23
driver den kan du testa att lägga under lite på motsatt sida när du kalibrerar så kanske den blir bra.
kolla även vibbar dom kan ställa till sådant.

Auto-Trim gjorde det bättre men inte bra så jag tog ditt tips, kanon!! Nu driver den inte längre :)

--
S

simonarvestrand
2012-10-20, 13:19
Det är en gammal klassiker funkar på dom flesta kort :)
En komponent lite snett på kortet och man får problem.
Gött att det löste sig.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Sickan
2012-10-20, 16:54
Börjar bli nöjd, ska bara få till några inställningar till så :)


http://youtu.be/1MiJz0BNq_E

--
S

bjerred
2012-10-20, 17:01
Nu kan du väl publicera parametrarna, när APM2. flyger så stabilt. Loggar du gps i minnet? Google earth visar ju flighten så läckert.
Lars

Sickan
2012-10-20, 18:31
Hade problem med att den drar kraftigt åt vänster vid full gas så jag försöker skydda barometern nu :) Får se i morgon om det hjälper.

3295632957

--
S

Sickan
2012-10-20, 18:33
Nu kan du väl publicera parametrarna, när APM2. flyger så stabilt. Loggar du gps i minnet? Google earth visar ju flighten så läckert.
Lars

Absolut, jag gör en dump när barnen är i säng :)

--
S

PatrikE
2012-10-20, 18:45
Hade problem med att den drar kraftigt åt vänster vid full gas så jag försöker skydda barometern nu :) Får se i morgon om det hjälper.


Det brukar bero på battbatterikablarnas Magnetfält påverkar kompassen.
Testa att få bort dom så långt ifrån kortet som möjligt.

Det går att exportera/spara en parameter fil från APM

bjerred
2012-10-20, 21:36
Man kan kolla om motorströmmarna påverkar kompassen genom att avläsa kompassvärdet i Mission Planner vid throttle-pådrag. På köksbordet, utan propellrar.
Förresten, kompassen påverkar väl orienteringen bara i Simple Mode?
Lars.
Hur tänker du när du tror att barometern påverkar riktningen?

Sickan
2012-10-20, 22:22
Hur tänker du när du tror att barometern påverkar riktningen?

Nej, jag tycker den känns bra nu, när jag inte drar på max, då vill den åt vänster. Jag läste att på APM 2.5 kan man behöva skydda barometern för luftströmmar.

http://diydrones.com/profiles/blogs/important-note-for-apm-2-5-users-until-you-get-your-enclosure-cov

Däremot har jag problem med loggarna, när jag är uppkopplad via radio och går till Terminal-fliken och vill läsa loggar så får jag inte det. Någon idé? Eller det var inte där du menade?

--
S

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Sickan
2012-10-20, 22:34
Här är mina inställningar förnärvarande men det finns lite till att trimma på :)

https://www.dropbox.com/s/qhj7cp5xtbjhuin/arducopter28cfg1.param

--
S

bjerred
2012-10-20, 23:03
Jag har hissat ner APM-hexan från taket, uppdaterat Mission Planner och anslutit med usb. Ett klick på TERMINAL ger:
Note - CLI vorks over usb only.
Nu kan jag skriva logs och får då veta vilka parametrar som loggas. Dessutom en lista på log-filer, nåja inte filer men startadresser till loggade data.
Lars

Sickan
2012-10-20, 23:13
Jag har hissat ner APM-hexan från taket, uppdaterat Mission Planner och anslutit med usb. Ett klick på TERMINAL ger:
Note - CLI vorks over usb only.
Nu kan jag skriva logs och får då veta vilka parametrar som loggas. Dessutom en lista på log-filer, nåja inte filer men startadresser till loggade data.
Lars

Ok, då ska jag koppla in sladden.

Tack!

--
S

Sickan
2012-10-21, 10:43
Jag tycker en sak är lite märkligt och det är när jag kalibrerar kontrollerna i Mission Planner. Alla utom throttle går från ca 1000 - 2000 men inte throttle, den går från ca 1000 till 1600.

Den hovrar fint på ca 50% men jag tycker den är lite svag på toppen, kanske inbillning ;)

Ni som flyger/flugit med ArduCopter, känns detta normalt eller har ni ungefär samma utslag på alla kontroller?

Jag har mina ESCar kalibrerade, hoppas jag. Har följt instruktionerna och fått förväntade pip iallafall.

Gissar att om det är så att jag inte får ut full gas via kontrollen så har ArduCopter tillgång till hela registret? Såtillvida allt annat är uppsatt som det ska och fungerar som förväntat, eller?

--
S


Sent from my iPad using Tapatalk HD

bjerred
2012-10-21, 11:43
1000-2000 är väl pulslängden för PWM och är ok. 1600 för throttlemax är för lite. När du kalibrerar med MP kan du se insignalen med en analog markering. Får du lika lång markering för throttle som för de andra? Om inte, så sätter sändaren begränsning. Min Graupnerhar programmerbara utsignaler. Sätter jag max lågt där blir inte PWM-max 2millisekunder.
Lars

Sickan
2012-10-21, 12:29
1000-2000 är väl pulslängden för PWM och är ok. 1600 för throttlemax är för lite. När du kalibrerar med MP kan du se insignalen med en analog markering. Får du lika lång markering för throttle som för de andra? Om inte, så sätter sändaren begränsning. Min Graupnerhar programmerbara utsignaler. Sätter jag max lågt där blir inte PWM-max 2millisekunder.
Lars

Hmm... Jag får undersöka det lite närmare.

--
S

Sickan
2012-10-21, 23:24
Idag flippade den på rygg och ramlade ner. Inget gick sönder men den beter sig lite märkligt tycker jag, även innan flippen. Inget kändes överdrivet varmt och den ville upp i luften direkt efter.

Det smyger sig på en känsla av att man inte kan lita på den helt enkelt, utan att man kan sätta fingret på vad det är.

Skiftade ut elektroniken nu ikväll när ungarna var i säng, så man får flyga lite och inte bara testa, kalibrera, testa, justera, kalibrera, testa... Ja ni förstår :)

Har en WKM, som jag ska ha på en annan maskin senare, den åkte på nu ikväll. Får flyga den utan GPS tillsvidare så kan man utforska lite större område än de närmaste 10 metrarna ;) Allt är på plats, inkopplat, kalibrerat för en tur i gryningen. Börjar med en liknade setup som jag hade på Discoveryn när jag flög den med Naza.

Det är säkert jag som behöver lära mig mer om ArduCopter, så den åker säkert på något i framtiden, jag gillar konceptet :)

--
S


Sent from my iPad using Tapatalk HD

bjerred
2012-10-22, 00:00
Sickan,
precis så reagerar jag också, så jag väntar nu på CC3D. Australiensaren juz har visat att CC3D går att flyga med. Ochopen source måste det vara!
Ser fram mot nya rapporter kring APM.
I väntan på CC Rev... Jag minns övergången från heltalsberäkningar till flyttal i mjukvara till flyttalsprocessor.
Lars

Anders_N
2012-10-22, 00:05
Hej

Har hållit på nu ett tag med att försöka få rätt på min APM 2.5 men känner liksom du att man inte kan lita på den. Har en hel del konstiga ryck som kan komma lite när som. Om man låter den stå i Loiter så kan den helt plåtsligt vända sig 90 grader eller så. Även lite skumma motorryck händer ganska ofta. Tycker att den flyger mycket sämre än mitt KK 2.0 kort.

Kör liksom du nu med 2.8 men tycker att 2.71 har varit den som varit mest flygbar inte bra men iallafall flygbar. Har haft en hel del volter i samband med starten när den bara helt plötsligt vid lite lätt gaspådrag bara rusat på motorerna.

Har ställt P till 0.110 och d till o.

När P stod på 0.175 så bara for den upp i luften vid minsta lilla gaspådrag och vände upp och ner, Har blivit en hel svärm med propellrar.

Får väl göra som Ekis och sätta den i en flygmaskin om man inte får till det.

Mvh
Anders

rfnoise
2012-11-24, 12:42
Hej

Har hållit på nu ett tag med att försöka få rätt på min APM 2.5 men känner liksom du att man inte kan lita på den. Har en hel del konstiga ryck som kan komma lite när som. Om man låter den stå i Loiter så kan den helt plåtsligt vända sig 90 grader eller så. Även lite skumma motorryck händer ganska ofta. Tycker att den flyger mycket sämre än mitt KK 2.0 kort.

Kör liksom du nu med 2.8 men tycker att 2.71 har varit den som varit mest flygbar inte bra men iallafall flygbar. Har haft en hel del volter i samband med starten när den bara helt plötsligt vid lite lätt gaspådrag bara rusat på motorerna.

Har ställt P till 0.110 och d till o.

När P stod på 0.175 så bara for den upp i luften vid minsta lilla gaspådrag och vände upp och ner, Har blivit en hel svärm med propellrar.

Får väl göra som Ekis och sätta den i en flygmaskin om man inte får till det.

Mvh
Anders


Tjena jag kör på CRIUS AIO 1.1/MegapirateNG - Men det är ju same same som originalet :)

Testa att lägga acro rate P till en vridpott på sändaren så att du få bra värde. Jag kör med RATE_P på ca 60 med samma setup som du. Jag märkte rätt snabbt att;

Kortet är extremt känsligt för vibrationer, MYCKET mer än KK2.0 som flög PERFEKT med samma ram/esc/motor/8" prop. Jag hade först kortet dikt an mot ramen och den vobblade som tusan även med lågt P. Sen satte jag allt i en låda med ca 1cm dubbelhäftande tejp på 4 ställen. Uj, bättre men lådan kom i självsvängning och det var inte bra det heller. Nu har jag höjt massan med lite aluminiumbitar och lite dubbelhäftande tejp. Mycket bättre. Har beställt gummin med M3 gäng som ska på och det kan bli bra om de inte är för hårda. Har också beställt sorbothane, gyrokuddar och massa annat för att testa olika upphängningar. En annan variant är att höja massan på kortet och sätta det på en skumgummitbit som är lagom hård.. Glöm inte heller att sätta skumgummi på barometern. Den gillar inte ljus och drag.

Ska sätta upp den i en ställning och kalibrera efter denna guide snart:

http://diydrones.com/forum/topics/arducopter-tuning-guide

Läsvärt, där sätts I som många gånger glöms bort.

Kör hårt!

/Calle

simonarvestrand
2012-11-25, 12:06
I är mycket bra för att bromsa upp regleringen, samt att den kommer bli mer exakt . kör man med endast p
så får du alltid en liten regleravvikelse vilket I-Delen ordnar upp.

Har man små vibrationer/brus så ska man passa sig för d-delen som då kan ställa till det nått brutalt.

bjerred
2012-12-17, 08:44
Sickan,
hur går det med APM2.5? Har succen med CC3D helt tagit över? Magnusvr har heller inte rapporterat om sin APM2.5.
Trist...
Lars

Sickan
2012-12-17, 23:18
Det blir mest CC3D på Discon nu, trivs med den och känner att jag utvecklas i någon mening, känner mig trygg med den :)

Jag kände aldrig det samma med APMen men jag har inte gett upp, den ska in på en annan ram vad det lider.

--
S