handdator

Visa fullständig version : Naza tappar höjd i gps mode?



Defuncta
2012-10-09, 18:45
Jag provflög idag blåste kanske lite mycket i byarna. Jag startade i gps läget, sen märkte jag att den tappade höjd när jag använde större utslag ska det vara så? Hade för mig att den inte ska tappa höjd alls. Hur som helst slutade det i 2 rejäla krascher kändes som att när den väl började luta starkt så var de omöjligt att häva fallet.

Kom på sen att jag inte hade konfiguerat kompassen kan de bero på det?

Kände att de började gå åt skogen så jag slog på failsafen vilket jag inte skulle gjort, den svängde kraftigt sen lutade den sig tills den flög i backen...

Mvh defuncta

SteffeB
2012-10-10, 06:50
.

Impulze
2012-10-10, 07:25
Om man får problem då man har gps funktioner aktiva så måste man slå av dom och flyga manuellt.

Just detta år har vi en hel del kraftiga solstormar som påverkar gps:n på ett negativt sätt.


//Matte

Sickan
2012-10-10, 07:37
Du behöver kalibrera den! När du är i GPS-läge, gäller även Atti till viss del, och allt är inställt och fungerar så kan du bara släppa högerspaken för att stabilisera koptern.

Om du har har för höga Gains kan du ibland märka att den t ex stabiliserar sig lite väl våldsamt, ibland kan den faktiskt tippa över men det är inte vanligt och kräver riktigt höga värden.

--
S


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Defuncta
2012-10-10, 07:44
Du behöver kalibrera den! När du är i GPS-läge, gäller även Atti till viss del, och allt är inställt och fungerar så kan du bara släppa högerspaken för att stabilisera koptern.

Om du har har för höga Gains kan du ibland märka att den t ex stabiliserar sig lite väl våldsamt, ibland kan den faktiskt tippa över men det är inte vanligt och kräver riktigt höga värden.

--
S


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Okay då får jag nog ändra min 3 läges switch för jag har gps, atti, failsafe. Provad och kalibrera den men gick aldrig in i de läget. Måste vara gps, atti, m antar jag.

remsan
2012-10-10, 14:57
Har man inte kalibrerat kompassen så är det inte läge för att använda sig av FailSafe :).
Som jag ser det FailSafe använder sig av GPS'n i högsta graden.
Hoppas att det inte kostade dig för mycket krascherna.

Defuncta
2012-10-10, 17:47
Har man inte kalibrerat kompassen så är det inte läge för att använda sig av FailSafe :).
Som jag ser det FailSafe använder sig av GPS'n i högsta graden.
Hoppas att det inte kostade dig för mycket krascherna.

Har kalibrerat gps:n men den vill inte längre flyga bra den rycker och hoppar är extremt ostabil i både atti samt gps. Jag har fyllt i x, y, samt z kan detta ha nått med de? Bytt ett fartreglage som fick kortslutning när de kom vatten in under krympslangen.

Hoppas bara inte min kära naza pajja under krashen...

Kalibrerat den nya escen har ja gjort..

metric
2012-10-10, 19:09
Nu har jag ingen GPS men jag tycker den flyger kanon.
Du kanske skulle ta bort GPS:en så länge tills du får den att flyga bra.

Defuncta
2012-10-10, 19:15
Nu har jag ingen GPS men jag tycker den flyger kanon.
Du kanske skulle ta bort GPS:en så länge tills du får den att flyga bra.

Lite pinsamt men efter en krash så bytte jag propellrar å de blev fel på M3,M4... Nu är de fixat och den flög underbart med gps, ingen krash :).. Klarade vinden också över mina förväntningar :D dock märkte jag att ena motorn inte mår bra efter förmodligen en krash den skrapar lite lite så är väl bäst att byta ut den..

Sickan
2012-10-10, 22:10
Lite pinsamt men efter en krash så bytte jag propellrar å de blev fel på M3,M4... Nu är de fixat och den flög underbart med gps, ingen krash :).. Klarade vinden också över mina förväntningar :D dock märkte jag att ena motorn inte mår bra efter förmodligen en krash den skrapar lite lite så är väl bäst att byta ut den..

Toppen :) Inte att en motor är kass utan att nu flyger fint!

--
S