handdator

Visa fullständig version : Val av mw sändare..



slaffe
2012-10-10, 00:58
Köpte en Lawmate 1000mW sändare från readymaderc för något halvår sedan, till min Easystar..
Allt blev lagt på hyllan och jag tröttnade på easystaren innan jag hann börja med FPV. Har nu tänkt köra med min Quad som jag väntar på ska komma hem, men nu till problemet.

Denna Lawmate sändaren tillhör en av de sändare som kom med en dålig audio komponent batchen.. Och ska skicka till baka denna då den ger ett fruktansvärt burrande ljud. 1000mW sändarna blir så otroligt varma på nolltid, så jag tänkte byta ut den mot en mindre kraftfull sändare. Har att välja på 400 eller 800mw, vad tror ni?

Har väldigt dålig koll på räckvidd osv med dessa sändare, hur varma blir 800mw? Är den så kraftfull så den kan störa annan utrustning som 1000mW sändaren kunde göra, enligt olika källor?

slaffe
2012-10-11, 11:03
Ingen som vet?

UndCon
2012-10-11, 12:34
stark sändare = värme
nästan alla sändare rekommenderas att placeras i vinddrag eller väl ventilerat utrymme

//UndCon

simonarvestrand
2012-10-11, 13:23
Jag kör med 800 och 400 , på quad skulle jag rekomendera 400a just pga värmen för där blir det helt klart bra varmt
men har aldrig dött eller strulat, på flygplanet funkar det bra med 800a det blir mer kylning där verkar det som

slaffe
2012-10-11, 22:49
Tänkte också att 400mW bör räcka på min quad, 1000mW blev enormt varm på 30 sekunder, går säkert ha på flygplan men inte lika stort vinddrag på quaden.
Tack för tipsen!

DrHanke
2012-10-20, 22:29
Prova en korrekt antenn på era sändare, oftast beror värmen på att det är dåligt anpassade antenner vilket gör att effekten blir värme istället för starka signale i luften... Jag har både 1,2 och 5,8 sändare som inte blir speciellt varma. Lite lätt varma blir de, men de ska knappt märkas om man lägger fingret på dem.

Sickan
2012-10-21, 00:32
Prova en korrekt antenn på era sändare, oftast beror värmen på att det är dåligt anpassade antenner vilket gör att effekten blir värme istället för starka signale i luften... Jag har både 1,2 och 5,8 sändare som inte blir speciellt varma. Lite lätt varma blir de, men de ska knappt märkas om man lägger fingret på dem.

Det med antenner och anpassningar lät spännande. Har du några tips?

--
S

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

UndCon
2012-10-21, 11:40
SkewPlanar / CloverLeaf är bland dom bästa som finns - ganska lätta att bygga själv och anpassade till just din frekvens
De finns även att köpa...

DrHanke
2012-10-21, 11:46
Alternativt en V antenn från ibcrazy riktigt enkel att bygga och är riktigt bra. De som Undcon rekomenderar är de som jag för stunden tycker är absolut bäst då man kan flyga omkring utan att bry sig så länge man inte flyger rakt ovanför sig själv...