handdator

Visa fullständig version : Simons Byggtråd



simonarvestrand
2012-10-14, 16:36
Tänkte att även jag skulle visa mitt trikopter projekt, men samtiidigt inte låsa tråden till tri.
jag har alldeles för många projekt på g samtidigt känner jag :)

Ramen har en god vän vid namn hubben skapat , fungerar ypperligt.
Jag valde att testa KK2 på denna maskin och är otroligt imponerad av detta kort.
Den flög ju faktiskt direkt utan en enda justering av värden.
efter lite justering och då menar jag väldigt lite så flög den mycket bra.
Ska ge mig på Autoleveling funktionerna så fort vädret blir bättre.

Trin är ett projekt enbart för skoj fpvflygning inga planer på filmning eller liknande
bara full fart med gogglarna på.

32844328453284632847


Nästa projekt som redan är igång men inget material hemma än är detta.
För en del kanske detta är något som känns igen, men det är något omgjort från orginalet.
Lite till skall modifieras innan det skickas till nån god vän som vill fräsa lite åt mig.

Även denna maskin kommer ha kk2 i sig, och ett par Emax motorer som jag skall testa.

32848

två saker till håller på att byggas och det är kameravagga till dji450 och en bixler2 är precis
ihopmonterad och skall monteras fpv prylar i.
Mer om detta vid ett senare tillfälle.


//edit. även bättre bilder skall ordnas, taskiga mobilbilder med skärpan fel är inte så läckert.

markusb
2012-11-07, 15:54
Har missat att du byggt tri! (Rörigt sen ommöbleringen av alla underkategorier) Ser najs ut.
Fick du balans på dina 2213 motorer? Jag lyckades aldrig helt, blev stor skillnad med DT700 som jag hivade på sen.

På 3D-modellen ser det inte ut som att det finns en "skitig" sektion som på QAV, stämmer det?

simonarvestrand
2012-11-07, 16:44
2213 motorerna är kanske inte dom bästa i världen , men har struntat lite i den obalans som finns.
har den mest för skojs skull. flyger rätt stabilt faktiskt.

Skitig ser den nog ut för att jag gjort 3dmodellen :) den första pryl jag gjort i solidworks ever :)
men det är någon openpilot snubbe som gjort en kopia, väldigt lik tbsen, typ allt.
hittar den dock inte igen , vet inte om den är borttagen kanske fick tag i ritningen i sista sekund ?

simonarvestrand
2012-12-31, 11:36
Nu gjorde jag några testplottningar av min nya maskin som snart skall bli fräst.
blir nog en träprototyp innan, kan inte vänta tills fräsaren kan :)

vinylprintout :)

35459

markusb
2012-12-31, 11:57
Wesse kommer älska den ;)

Har du nån 3D bild på den? Med alla grejjer incaddat.

simonarvestrand
2012-12-31, 12:09
Har inte hunnit med att lära mig 3dprogrammet så bra än :)

I steg 1 kommer den bara testas med kk2 kort men sen kommer det att sitta cc3d eller cc revo , om dom nu kommer nångång :)

markusb
2012-12-31, 12:16
cc3d kan du köpa från drotek såg jag, var själv sugen men har inte klickat köp än :)

simonarvestrand
2012-12-31, 14:53
Min order är gjord sedan länge hos openpilot. har blivit med i deras flighttest team så jag bör nog köra
med deras prylar annars blir nog inte testerna riktigt rätt :)

simonarvestrand
2013-01-03, 14:27
Va tvungen att såga lite för att se hur den kommer se ut framöver.
Det va tur det för jag hade ritat hålen för armarna fel.
Det får bli lite mer caddning innan den lämnas till någon som kan fräsa den åt mig.

35544

markusb
2013-01-03, 16:39
Gott om plats på den!

simonarvestrand
2013-01-03, 17:27
Yes. blir en kanon bra fpv maskin :)
kom på varför mina hål va fel också.
Jag mätte på mina dji 450 armar och har nu konstaterat att det jag köp på hobbyking är något dom kallar för sk450 eller något liknande, typ inget som stämmer med dji där. fast dom är så låga så jag tror det blir riktigt bra ändå.
precis att 3cell 3000 går in på höjden, får bli ett test med dessa armar, dock passar inga motorer på dom så nya motorfästen får det bli.

bil sebbe
2013-01-03, 18:24
Snyggt Simon! :)

Hur har du tänkt lösa motorfästena på dessa armar?

simonarvestrand
2013-01-03, 19:24
Blir bara plattor med hål för armfästen och lagom hål för motor. inga störra problem alls egentligen.

simonarvestrand
2013-01-08, 20:03
Trimmade min trikopter i helgen och passade på att testa lite kameror och ett annat videoredigeringsprogram än jag brukar använda, kvaliteten är inte den bästa men jag hade kul iallafall :)


http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=P_ODQasc6Sk

Sickan
2013-01-08, 22:48
Trimmade min trikopter i helgen och passade på att testa lite kameror och ett annat videoredigeringsprogram än jag brukar använda, kvaliteten är inte den bästa men jag hade kul iallafall :)


http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=P_ODQasc6Sk

Kul är viktigt :D Schysst med leds för mörkerflygning.

--
S


Sent from my iPad using Tapatalk HD

magnusvr
2013-01-09, 08:01
Det verkar vara riktigt bra fräs i maskinen faktiskt, min tri är mycket segare. Förvånansvärt stabil bild också! Förutom när du går neråt, men det är standard på tricoptrar har jag märkt. Gäller att ha hög fart framåt för att till viss mån undvika det, om man nu ska "fin-filma". :)

Supernajs!

simonarvestrand
2013-01-09, 08:48
Känns som det är många maskiner som har problem att kombinera bra stabilitet i normal flygning och samtidigt a lagom med tryck i uppbromsningar.
I mitt fall så är den mycket bättre nu , den gick betydligt bättre under mörkerflygningen då hade jag lyckats få till i delen lite bättre.

Maskinen väger väldigt lite så det bidrar nog mycket till trycket i den, helt klart nöjd med det behöver inte mer fart :)
Gav inte fullgas i klippen så det finns lite till att ge :)

Trin är en ren lek/fpv maskin tycker inte det är något vidare att filma med det har jag quad till idag och förmodligen något med fler motorer snart.

simonarvestrand
2013-01-27, 10:07
Nu äntligen har någon tagit åt sig jobbet att fräsa den nya quadramen så nu är det inte långt borta , med lite tur är den klar i helgen :)

Började kika lite vad jag har för proppar till den och fick lite hjälp.

Vad tror du om den här husse? apc 8x3,8

36320

Hmm. fick syn på att den va knäckt , jag käkar upp den åt dig.

36321

markusb
2013-01-27, 10:16
Haha, dessa djur... Katten hoppade upp på skrivbordet igår, kelig som vanligt. Jag gav inte tillräckligt med uppmärksamhet utan grejjade med annat.
När jag vände mig om igen så var min klöver på trin halvt ihopknölad. Den var tydligen hur mysig som helst att gnida sig mot.
Även propellerspetsarna fick sig ett ordentligt kel, men inga skador på dom.

simonarvestrand
2013-01-27, 10:33
Han älskar att gnaga på proppar, gissar att det är skönt eller nått.
denna gång va det tur att det va en jag bytte ut för den gick av mot isen förra helgen.

ett antal minusgrader och is är ingen bra kombination för proppar som snurrar i full fart märkte jag :)

Lassekar
2013-01-27, 11:50
Nu äntligen har någon tagit åt sig jobbet att fräsa den nya quadramen så nu är det inte långt borta , med lite tur är den klar i helgen :)

Började kika lite vad jag har för proppar till den och fick lite hjälp.

Vad tror du om den här husse? apc 8x3,8

36320

Hmm. fick syn på att den va knäckt , jag käkar upp den åt dig.

36321

Ha-Ha!

Härlig vovve, jag får nog hålla mina proppar på bättre avstånd så inte min "lilla" vovven tror att det är ett ben...

36322

Trevlig söndag

/Lasse

simonarvestrand
2013-01-27, 12:04
Gör det. proppar blir inte fina efter hundtänder :)

simonarvestrand
2013-02-07, 18:46
Nu börjar det hända grejer här

Idag blev delarna färdiga endast armar kvar som är påväg.

36636
Tog och plottade ut lite på vinylplottern och sen lite lek med airbrushen.
får nog frihanda lite mer ser verkligen trist ut.
36637

markusb
2013-02-07, 19:33
Snyggt! Flames och OP logga :)

simonarvestrand
2013-02-07, 19:57
Den kommer ganska garanterat bestyckas med cc3d när den dyker upp så det är klart att den skall ha op logga :)
även min futaba har fått en op logga :)

Sickan
2013-02-07, 20:59
Tjusigt :)

--
S

Lassekar
2013-02-08, 10:11
Hej Simon!

Vad är det för fräs som har använts till ditt projekt?
- En "professionell", eller en hemmasnickrad CNC dito... :huh:
Har följt några trådar på andra forum där kunniga "hemmasnickrare" har pillat ihop egna fräsar, måste säga att de är mycket duktiga och man blir lite sugen på en egen fräs. *Om möjligt*

Trevlig fredag

/Lasse

P.S. Snyggt jobbat så långt. :eagerness: D.S.

simonarvestrand
2013-02-08, 11:23
Det är en kompis som fräst det åt mig och har inte sett fräsen men har förstått att det skall vara en sån här.
http://www.ebay.com/itm/3-AXISES-LINKAGE-CNC-6040-ROUTER-ENGRAVER-MACHINE-DRILLING-MILLING-p8-/200722181839?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2ebbf96ecf

Den gör riktigt fina fräsningar.

simonarvestrand
2013-02-08, 14:12
Lite filande på detaljer idag och sedan en testmontering. har dock bara en arm att testa med och den är av :)

36673

Lassekar
2013-02-08, 21:25
Det är en kompis som fräst det åt mig och har inte sett fräsen men har förstått att det skall vara en sån här.
http://www.ebay.com/itm/3-AXISES-LINKAGE-CNC-6040-ROUTER-ENGRAVER-MACHINE-DRILLING-MILLING-p8-/200722181839?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2ebbf96ecf

Den gör riktigt fina fräsningar.

Hej igen Simon och Tack för länken!

Har lagt till fräsen på min "önskelista"...

Här är ett spännande forum för alla med teknikintresse: http://elektronikforumet.com/forum/
- Det var där jag blev intresserad av en CNC fräs från början. :)

Trevlig kväll

/Lasse

Stiffe
2013-02-09, 00:03
Lite filande på detaljer idag och sedan en testmontering. har dock bara en arm att testa med och den är av :)

36673

Snyggt !

simonarvestrand
2013-02-10, 15:09
Innan bygget är färdigt börjar jag skissa på nästa :)

36791

simonarvestrand
2013-02-24, 15:14
Dags för en liten uppdatering nu. idag flög min quad. om än riktigt dåligt så flög den iallafall.
slängde tillfälligt på ett kk2 kort som va intrimmat för en annan maskin så inget konstigt alls att den flög dåligt egentligen.

37073

Sen va jag en sväng i habo och hälsade på en kompis .
Resultatet av resan blev detta.

37074

Ihopfällbar mycket smidigt.

37075

Smidiga acchållare! ( testade med random acc )

37076

Med modifiering av två hål på rcflights gimball så passade den direkt på acchållarna.
Ska bli spännande att testa denna maskin framöver. ( tillfällig goprolösning just på denna gimball )

Lassekar
2013-02-24, 21:13
Hej Simon!

Din nya hexa ser verkligen fin ut, att den är hopfällbar är ett stort plus.
- Jag har kikat på bilderna och försökt läsa på topplattan vad det är för märke?

Det blir spännande att följa det fortsatta bygget av hexan också. :eagerness:

Trevlig kväll

/Lasse

simonarvestrand
2013-02-25, 17:48
Här kan du kika lite mer . det är en kompis i habo som gör dom .

http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/35868-Nya-Y6an

frznlogic
2013-02-25, 19:50
Riktigt snygg ram :-). Jag håller på att bygga ihop föregångaren gissningsvis, en quad ramO:-).

Sent from my GT-P3113 using Tapatalk 2

simonarvestrand
2013-02-25, 19:54
Nice . upp med bilder :)

Hittade faktiskt lite bilder idag som är typ ett år gamla på Fredriks gamla y6a flög riktigt fint den också

Lassekar
2013-02-25, 20:43
Här kan du kika lite mer . det är en kompis i habo som gör dom .

http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/35868-Nya-Y6an

Hej igen Simon och Tack för länken!

Nu har jag kikat och beundrat, men vågar inte PM:a Fredrik...
- Då kanske jag gör något oplanerat! :cool:

Nu ska jag få upp min "övningsmodell" i luften och få kläm på grejorna, sedan följer fortsättningen.

Ser framemot ditt fortsatta bygge + någon film på sikt. :)

Trevlig kväll

/Lasse

simonarvestrand
2013-02-25, 21:14
Mer bilder kommer, dock dröjer det ett par veckor innan bygget kommer igång. Dåligt med material hemma.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

frajje
2013-03-02, 03:14
Haha grymt med leds'en på tricoptern i mörker flygningen.. Får mig att tänka på phoenix starcraft 2 ;)

// frajje


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

simonarvestrand
2013-05-14, 19:51
Trodde att jag skulle få på motorer på y6an igår så jag snart kunde gå på fotouppdrag och täcka lite av kostnaderna men icke!
Jag undrar vad denna kille i en svensk rcbutik kikade på när han satte bockarna på denna plocksedel.
38829

Fredrik R
2013-05-14, 20:02
Vad tråkigt!

simonarvestrand
2013-05-14, 20:28
Jupp . förhoppningsvis blir den klar fast med tillfälligt styrkort till haboträffen .
Du får se till att få hem tiger motorer nu fredrik

simonarvestrand
2013-05-17, 19:04
Bärs och Flash på fredagkvällen.
imorgon blir det montage.
38869

Sickan
2013-05-17, 20:08
Bärs och Flash på fredagkvällen.
imorgon blir det montage.
38869

Låter som en trevlig kväll :) Har du fått något från OP än?

--
S

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

simonarvestrand
2013-05-17, 20:10
nepp. opprylarna dröjer. kunde dock inte vänta riktigt så jag beställde en cc3d från drotek i förrgår den kommer nog innan :)

cyberpete
2013-05-17, 20:27
Härligt!! Ser ut ungefär som min fredagsbild för någon månad sen :)

38870

markusb
2013-05-17, 21:07
Va ni fredagsmyser... får nog göra detsamma någon fredag framöver ;)

simonarvestrand
2013-05-17, 21:11
Härligt!! Ser ut ungefär som min fredagsbild för någon månad sen :)

38870


Hehe. dt är ingen dum underhållning, och med tanken på vad man får tillbaka från dessa blåa escar så är det värt det :)

när man har flashat ett gäng tar det inte vidare lång tid. :)

simonarvestrand
2013-05-18, 12:25
Nu saknar y6an endast ett styrkort och ett par förlängningar mellan esc och styrkortet sen är den klar :)

3887338874

simonarvestrand
2013-05-21, 21:00
Idag flög den , finns dock lite att jobba med, perfekt flög den inte :) men rörde knappt inställningarna i ccd3d'n slängde bara på lite i för att kompensera för reglerfelet och ökade p lite lite.


http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=whsH4AniTL0

Sickan
2013-05-21, 22:07
Idag flög den , finns dock lite att jobba med, perfekt flög den inte :) men rörde knappt inställningarna i ccd3d'n slängde bara på lite i för att kompensera för reglerfelet och ökade p lite lite.


http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=whsH4AniTL0

Kul att du äntligen är i luften med en CC3D :)

--
S


Sent from my iPad using Tapatalk HD

simonarvestrand
2013-05-22, 06:54
Oyes , men nu borde det inte dröja så enormt länge innan det ramlar in en cc3d till och en revo.

Måste ju säga att den flög fövånansvärt bra med orginal inställningar , det enda som hända va att den driftade bakåt vilket inte alls är konstigt när man inte aktiverat i-delen

Sickan
2013-05-22, 07:39
Det har jag märkt, att driften upphör när man närmar sig perfekt inställning :)

--
S

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

simonarvestrand
2013-05-22, 07:41
Det har jag märkt, att driften upphör när man närmar sig perfekt inställning :)

--
S

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

kör man utan I så kan du räkna med drift, P har alltid ett regler fel den kan aldrig vara exakt I rättar till detta, alternativt en offset/bias som man lägger på om det finns i regulatorn

Sickan
2013-05-22, 07:50
Problemet är att CC3Dn flyger så bra när den inte är perfekt inställd ;), men wow när man får till det :)

--
S

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

simonarvestrand
2013-05-22, 07:54
ja den flyger verkligen bra!
Ska bli kul att se hur den blir efter lite mera kärlek bland parametrarna

Kenneth E
2013-05-22, 07:57
Gillar landställen, måla dem vit/blå så liknar de istappar.

Är det ställen från Infinity?

Vad är tanken med så höga ställ, skall du landa på åkern?

Den såg lite giftig ut, men efter justering blir det säkert en kanon maskin, vad skall du har den till fota eller bara busa.
Många frågor, men fastnade liksom på Y6:an och vill veta mer.

Balsa regn

simonarvestrand
2013-05-22, 08:32
Gillar landställen, måla dem vit/blå så liknar de istappar.

Är det ställen från Infinity?

Vad är tanken med så höga ställ, skall du landa på åkern?

Den såg lite giftig ut, men efter justering blir det säkert en kanon maskin, vad skall du har den till fota eller bara busa.
Många frågor, men fastnade liksom på Y6:an och vill veta mer.

Balsa regn

Hela maskinen är skapad av Fredrik.R här på forat .
Benen är höga för att jag skall få på en kamera under, dock kommer jag nog modifiera dom rätt snart för dom blev lite väl höga, kommer nog plocka bort ca 10cm , men en tanke att jag skall kunna starta nästan var som helst finns också,

Ska väl säga att dom häftiga rörelserna va jag som gjorde inte maskinen :) kunde släppa spakarna och vrida kameran så rätt lugn är den allt :)

Det är foto och endast foto för denna, kommer iofs ha fpvprylar på men det blir endast lugn och fin flygning.
fpvbus har jag quadar och trikoptrar till dom passar sig bättre för lek tycker jag.

simonarvestrand
2013-05-31, 13:55
Det skall tydligen ligga ett paket hemma nu med en cc revo och en cc3d i , blir nog lite byggande på detta i helgen :)
dock går mycket tid till 3dskrivaren nu , men den är snart klar :)

Sickan
2013-05-31, 16:36
Avis!! Jag vill också ha min Revo :)

--
S


Det skall tydligen ligga ett paket hemma nu med en cc revo och en cc3d i , blir nog lite byggande på detta i helgen :)
dock går mycket tid till 3dskrivaren nu , men den är snart klar :)



Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

simonarvestrand
2013-05-31, 18:11
Avis!! Jag vill också ha min Revo :)

--
S





Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2


Men du va väl också med i testteamet ? isåfall borde du ha en snart. om du nu beställde nån :)

Sickan
2013-05-31, 18:32
Men du va väl också med i testteamet ? isåfall borde du ha en snart. om du nu beställde nån :)

Jo, jag beställde så det borde ramla in en snart :)

--
S


Sent from my iPad using Tapatalk HD

simonarvestrand
2013-05-31, 21:17
har börjat konfa revon nu , den har ett par features som verkar rätt nice :)

bmw
2013-06-01, 22:14
Ska bli spännande vad ni och alla andra testpiloter tycker om REVO, tycker den, att döma av specarna verkar vara en riktigt trevlig FC i klass med de dyra kommersiella! Får helt enkelt hålla ögonen öppna när releasen närmar sig :)

Hade dom inaktiverat vissa GPS funktioner pga för stunden bristfällig FW? Eller är det inte aktuellt längre?

simonarvestrand
2013-06-02, 05:33
Ska bli spännande vad ni och alla andra testpiloter tycker om REVO, tycker den, att döma av specarna verkar vara en riktigt trevlig FC i klass med de dyra kommersiella! Får helt enkelt hålla ögonen öppna när releasen närmar sig :)

Hade dom inaktiverat vissa GPS funktioner pga för stunden bristfällig FW? Eller är det inte aktuellt längre?

Kan väl säga som så här, som det ser ut just nu så kommer revon ha vissa funktioner som jag inte sett någon annan ha i dagsläget, helt klart ett fc som sticker ut.

Bristfällig FW nja knappast. det är precis som vid all utveckling man testar och testar och sedan måste man jobba för att få funktionerna lättanvända för den vanliga flygaren, det finns saker som inte är klara och det finns saker som är klara men inte testade av tillräckligt många för att garantera att inga buggar finns kvar.

Det viktigaste att känna till är att detta inte är en färdig produkt, den är fortfarande under utveckling , vi som fått/får den nu flyger den helt på egen risk . dock kan jag ju säga att den har redan nu saker som är mycket trevliga :)

bmw
2013-06-02, 10:52
Vilken teaser! :D
Har ni testpiloter yppandeförbud? Eller får ni dela med er av dom smaskiga detaljerna för oss på läktaren?
Hur som haver, ser fram emot att följa era upplevelser :)

simonarvestrand
2013-06-03, 07:34
Vilken teaser! :D
Har ni testpiloter yppandeförbud? Eller får ni dela med er av dom smaskiga detaljerna för oss på läktaren?
Hur som haver, ser fram emot att följa era upplevelser :)

Nja det har vi väl egentligen inte , men tror att det är bättre att all info kommer från OP istället så blir det inte massa spekulationer om strul som sen med hjälp av alla forum till slut blir att det är tillex fel på fwn som gör att inget funkar.

Jag har ingen info om vilka funktioner som kommer finnas på den dag som den släpps mer för allmänheten men vissa gps funktioner kommer garanaterat vara med :)

Det jobbas och testas ganska hårt på revon just nu runt om i hela världen :)
oplink är något som slår högt också .

väntar just nu på 4st hk30 escar för att kunna börja med mina hårda tester , vill inte testa för mycket på y6an

simonarvestrand
2013-06-22, 19:11
Designade mig ett fpvfäste till f450 ram idag.
Buntband skall bytas ut till skruv tillfälligt testmontage
39300

Henke.a
2013-06-26, 19:19
Snyggt :)


Sent from my iPhone using Tapatalk