handdator

Visa fullständig version : Mikael Carlson i Ryssland



AM
2012-10-16, 09:28
Här är en - i mitt tycke - fantastisk snygg film från flygdagen i Moskva i somras.
Jag hade förmånen att vara med på resan och fick då¨möjlighet att på första parkett uppleva det hela.

Det svenska teamet bestod av Mikael & Gunilla Carlson, Bengt Andersson, Rickard Andersson och undertecknad.


http://www.youtube.com/watch?v=4NBRdIu0uZE

Mvh
Ove

puggen
2012-10-16, 10:40
Det var en mycket trevlig film som speglar vad som sker bakom kulisserna på en flygdag, mycket bra :)

/Roffe

Jakob
2012-10-16, 15:20
Kan bara hålla med! Fantastisk film!

AM
2012-10-17, 19:38
Du Jakob har ju en chans att förstå vad ryssen säger. Men skitsnygga bilder och snygg musik tycker jag. Jag träffade alla personer som var med på bilderna. En lite äldre ryss är med i flera sekvenser. Han var chefsingenjör på Ilujsinfabriken och hade ansvar för alla hållfasthetsberäkningar. Det var han som stolt sa att det var "Our First Class Test Pilot" som skulle flyga MIG 1'an.... :-) (Mannen i mitten vid 4:13).
Mannen i vit kortärmad tröja vid 14:44 är Boris som ansvarade för flygdagens "Propeller"-tema.
Den uppmärksamme ser att propellerhubarna till Polikarpovmaskinerna är för fyrbladig propeller. Det är därför att motorerna är samma 1000 hk-motorer som sitter i AN-2, men det finnsinga originalhubar kvar. Så man pluggar två blad och slipar ner de kvarvarande två bladen. Ryssarna har inte sparat något av det gamla. Därför var det en stor succé med gamla propellerplan...
Det planeras visst en ny flygdag 2013 enbart med gamla propellerplan. Hoppas det faller på plats.

Mvh
Ove