handdator

Visa fullständig version : OpenPilot CC3D Release!



m_thread
2012-10-18, 13:58
Hej

Tänkte jag skulle tipsa alla om att vi i OpenPilot projektet har releasat CC3D och en ny version av vår GCS.

Följ länken nedan för mer information och några sköna releasefilmer :)
http://www.openpilot.org/coptercontrol-3d-its-here/

Fredrik

bjerred
2012-10-18, 17:59
Tack för flashen!

frznlogic
2012-10-18, 22:14
Finns fortfarande lite kvar verkar det som :-). Köpte nu vid 22.00 och store funkade bättre än tidigare idag.

Sent from my GT-P3113 using Tapatalk 2

berthrsd
2012-10-19, 08:21
Underbart... Två rykande färska CC3D på väg till Eskilstuna!

Ripper78
2012-10-19, 11:00
Satiken, hadde helt glömt bort detta o nu är dom slut......bara o vänta. Nån som sett nåt om nästa batch?

mickmick
2012-10-19, 17:08
Ärligt talat så börjar jag bli så j***la less på allt som har med OpenPilot att göra....alltid slut och ingen möjlighet att beställa på fleeeeeeera månader trots att jag lämnade ut email och skulle fått info när varan finns tillgänglig.....

Alltid samma visa....mail kommer, klick på länken till shop och sedan....NOT available...stock=0...comming soon...etc.... :(

Och jag finns med på deras maillista i minst 6 månader.

berthrsd
2012-10-19, 17:18
Man måste helt klart vara lite allert när korten släpps... Det var hundratals sugna köpare, inklusive jag själv, som satt och klickade som galningar klockan åtta igår... Men jag har lyckats köpa kort dom tre senaste släppen, så det går om man bara vill.

Jag hoppas verkligen att OpenPilot-teamet beställer en batch nya kort omgående, så att inte alla som sitter och väntar på kort ledsnar. Det är verkligen en kanon-produkt, och i dagsläget finns inget som kommer i närheten av dess pris/prestanda, men detta försprång kommer nog inte hålla för evigt...

mickmick
2012-10-19, 17:37
Följande text från OpenPilot EU shops hemsida just nu....

cc3D boards go on sale tomorrow (18oct) at 7Pm portuguese time

idag är det den 19 oct, man orkar inte ens uppdatera info på hemsidan....det är riktigt dåligt

frznlogic
2012-10-19, 18:28
Det är ett open source projekt med en väldigt liten kärna folk som gör allt på sin fritid. Dankers ligger ute med över 100.000 usd av sina privata pengar på projektet, och jag har full förståelse för hur release processen gått till. Man skrev på flera olika medier (Facebook, forumet, irc, etc) 2 dagar i förväg att nu släpper vi korten den 18 kl 18.00. De som fått bäst info är de som engagerat sig mest helt enkelt, och det är dem man i första hand vill se till får kort eftersom det är de som chansningsvis kommer ge mest tillbaka till communityn etc.

Jag tycker isf mer synd om de som kom på när de skulle betala att de skulle ha andra saker också, och när de gick för att betala andra gången så var det slut (har hört den storyn från ett par olika håll).

Sent from my GT-P3113 using Tapatalk 2

simonarvestrand
2012-10-19, 18:38
Fattar inte hur man kan hålla på och gnälla på saker som folk gör på sin fritid, dom lägger all sin
fritid på detta som en hobby , och folk gnäller.
Jag har sett samma fenomen i klubbar och föreningar , folk som gnäller att saker inte kommer fram .
Men hjälp till själv då! mosa in några tusen i opensourceprojektet så kanske det finns fler till nästa realease.

Ber om ursäkt för min ton, är sjuk,trött,sängliggande så kanske mer lättirriterad än annars men hatar när
folk gnäller på sådana som gör allt dom kan för att vi ska ha kul.

Sickan
2012-10-19, 19:14
Jag fick tag på en, gillar skarpt Open Source och Kickstarter :)

--
S

lud
2012-10-19, 23:08
Jag fick "bara" tag i en och skulle köpt till en kompis så jag tog kontakt med Jose (som för övrigt med egna pengar och tid har sett till så det finns en EU shop) och det bör komma upp en ny batch under helgen till försäljning som jag förstod det. Fick ett generiskt mailsvar så kan också vara fel info.

EDIT:
Jag hade visst rätt!
http://forums.openpilot.org/topic/14281-cc3d-in-eu-not-all-sold/

mickmick
2012-10-20, 08:18
Fattar inte hur man kan hålla på och gnälla på saker som folk gör på sin fritid, dom lägger all sin
fritid på detta som en hobby , och folk gnäller.


Det är nog mig som du syftar på....och då ber jag om att du läser noga igen vad jag skrev...tänk till...läs igen, tänk lite mer...och återkom.....

Jag anmälde intresse för flera månader sen......får någon mail då och då att nu släpper vi nya kort...klick, kolla EU shoppen....slutsålt...en månad senare samma visa.....och om igen.....

sen får du skriva samma sak igen och igen.....men om någon driver en webshop så kom inte hit och påstå att man gör det ideelt för så funkar inte det !!!!


Men hjälp till själv då!


Det är väl det jag försöker göra !!!! Genom att bli en kund och vilja köpa deras varor !!! Räcker inte det !...

Eller menar du att jag ska investera 100 000 och då får jag förtur och eventuellt får köpa ett av deras kort ?!

simonarvestrand
2012-10-20, 09:26
Hade tänkt att skriva något långt här men inser nog att det inte spelar någon roll.
Det är ett gäng som håller på med detta och det har nog blivit betydligt större än dom trott .
som tillex att en av killarna ligger ute med över 100kdollars privat för att få ut detta.
och varför har dom inte fler till webshoppen , ja vad kan det vara, jo dom har inte en ekonomi till det.

sluta gnäll helt enkelt.

remne
2012-10-20, 12:07
mickmick: Om du nu verkligen vill fåtag på ett kort, så kan du ju tillverka ett kort själv och släng på mjukvaran på??! Det är ett open source projekt, alla filer du behöver finns på deras git repo för att både tillverka egna kort och slänga på mjukvaran! Alla komponenter hittar du praktiskt taget på mouser eller digikey, och 10st PCB kostar i runda slängar ~$10usd att få hem inkl frakt (http://www.seeedstudio.com/depot/fusion-pcb-service-p-835.html?cPath=185)... Bara göra't. Sluta gnäll.

frznlogic
2012-10-20, 12:32
Ditt första fel är att tro att det är en vara till att börja med. Man tjänar inte ett korvöre på det, de lilla pengar som blir över vid försäljning går till att betala website, utveckling, lite lödtenn och supplies etc för core members. Sen är pengarna slut.

Att man valt att göra på det sättet är för att man i första hand är intresserad av community, inte att tjäna pengar.

m_thread
2012-10-20, 12:38
Hej

Härligt att se att majoriteten av er som kommenterat här har förstått vad OpenPilot projektet går ut på :)

/Fredrik

simonarvestrand
2012-10-20, 13:17
Vill inte reta upp dig på något sätt alls mickmick, hoppas inte du tar illa upp men har deltagit i liknande saker och vet vad man får offra, i vissa fall som vårt så fick vi aldrig tillbaka något pga personer som bara gnällde och inte gjorde något själva.
Kanske därför jag har lite mer förståelse för att vissa saker inte blir gjorda.
Tycker också det är trist att det är väntetid och att man kanske inte fått så mycket info. Men gissar att dom haft viktigare saker att pyssla med.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

lud
2012-10-21, 19:48
Nya CC3D uppe på sidan nu, skynda skynda

Ripper78
2012-10-21, 20:51
Fick en, YES!!
:-)

simonarvestrand
2012-10-21, 20:51
Inte jag. men det va väl typ 20 min som man hade chansen ?

Sickan
2012-10-21, 23:25
Inte jag. men det va väl typ 20 min som man hade chansen ?

Surt! Kanske någon köpte två och vill sälja en :)

--
S


Sent from my iPad using Tapatalk HD

simonarvestrand
2012-10-22, 01:47
det hade varit nice. verkar dock inte som det va så många som köpte 2

berthrsd
2012-10-22, 09:15
Jag har ett "gammalt" OpenPilot CopterControl "till övers" om det är någon som är intresserad. Fungerar mycket bra.

simonarvestrand
2012-10-22, 09:29
Intressant , men man måste ju ha det senaste :D

Pris?

berthrsd
2012-10-22, 09:48
Om jag har förstått det hela rätt så är skillnaden mellan CC och CC3D kvaliteten på sensorerna. Men om man hade tur (som jag hade) och fick ett CC med fungerande sensorer så är skillnaden inte så stor mot CC3D. Dom som är mer insatta i projektet (m_thread?) kan väl rätta mig om jag har fel.

Säljer mitt CC för 1000:-, inklusive skyddshölje och frakt.

simonarvestrand
2012-10-22, 10:03
Ok då väntar jag på ett av dom nya.

simonarvestrand
2012-10-24, 20:41
Det blev inget cc3d kort för oss som inte va tillräckligt snabba.
Lite skumt i denna tråd bara där dom snackar om pre-order system och att allt skall hanteras
på andra sätt än tidigare, går man sedan till nästa sida så skriver dom att dom lägger ner.
inga fler batcher av kort.
Kan förstå om dom lägger ner men väldigt oseriöst att börja snacka om pre-order m.m för att dagen efter lägga ner.

Eller fattar jag fel?

http://forums.openpilot.org/topic/14281-cc3d-in-eu-all-sold/page__st__40 (http://forums.openpilot.org/topic/14281-cc3d-in-eu-all-sold/page__st__40)

Sickan
2012-10-24, 21:18
Så korkat! När man uppenbarligen har något som många vill ha och samtidigt ser den nya hårdvaran som ett sätt finansiera nya roliga saker?!?

--
S


Sent from my iPad using Tapatalk HD

simonarvestrand
2012-10-24, 21:33
Lite konstigt tycker jag ju att det är. som att bara sälja av något för att man kommit på att man inte vill ha det lägre

frznlogic
2012-10-24, 22:11
Som sagts på ett annat forum, dom går vidare med nästa projekt som är Revo där man tänkt göra nya saker som inte funkar på cc korten (för klena, för få sensorer, etc), tex way points, rth, rtl, blah blah. Man kommer fortsätta maintaina mjukvaran till cc korten enligt dankers.

Sen nämnde någon annan en tråd på op forumet där dankers förklarar att man släppt CC3D undrar cc by sa licensen. Som jag tolkar det ( utan att ha läst licensen ordentligt) så kan vem som helst tillverka och sälja CC3D kort kommersiellt numera. Dubbelkolla gärna så jag inte ljuger dock :-D

Sent from my GT-P3113 using Tapatalk 2

simonarvestrand
2012-10-28, 08:47
För dom som vill ha ett cc3d finns faktiskt en ny möjlighet.
Om det kommer in 300 förhandsbetalningar på 48 timmar så kommer det kort till alla som förhandsbeställt.
Priset är även något lägre än tidigare tror jag.

Så köp på er lite kort så får vi alla . inga begränsningar på mängd kort denna gång vill du ha 300 själv så
är det bara att shoppa.

http://forums.openpilot.org/topic/14575-cc3d-halloween-batch-kickstarter-style/

Man får beställa i den stora shoppen, inget upplagt i europa shoppen.

http://store.openpilot.org/1-coptercontrol.html

Skynda och fynda så får vi alla cc3d kort.