handdator

Visa fullständig version : Min nitro bil startar ej



Alanthor
2012-10-21, 13:27
Hej,

Har en 2 dagar gammal nitro bil, av märket Hisp eller HSP, kommer inte ihåg vad den heter. Den funkade sådär igår, har kört in den på 2 tankar på tomgång, körde lite utan problem. Dock så dör den ibland.

Nu får jag inte igång den alls, har skruvat på huvudnålen (2½ varv är den på), har skruvat på tomgångs skruven och lågvarvsnålen utan resultat. Glödacken är laddad. Vad kan problemet vara?

Impulze
2012-10-21, 13:30
har du kollat glödstiftet?

//Matte

Alanthor
2012-10-21, 16:55
Testade o hälla i bränslet direkt till föggen. Den starta men gick på full gas direkt typ sen dog den.

Måste vara fel på inställningarna i föggen va?. Glödstiftet glöder

sent from tapatalk/ arttech falcon 450 fbl

Matsa
2012-10-21, 18:03
Låter som om den är för snålt ställd då den varvar och sen dör.. Fast 2 varv ut på huvudnålen brukar iof
vara standard på de flesta glödstiftare.

Matsa...

McRegor
2012-10-21, 18:10
Det finns ju annat än förgasaren som kan begränsa bränsletillförseln... Alltså - börja med att kolla slang och filter och så att det inte är nåt fel i tanken (otät t ex).
Är det OK hela vägen fram till förgasaren - ja, då kan du misstänka den. Om du inte har ett bra bränslefilter så kan det vara så enkelt som att du satt igen den via något mindre skräp i soppan.
//Roger

Matsa
2012-10-21, 18:11
Kanske han glömde att tanka :)

Matsa...

freddan_6
2012-10-21, 20:58
Kolla slangar innanför och utanför tanken. Varje gång jag har hål i klunkslangen, eller lagt tanken uppåner känner jag mig som en nybörjare (NOOB)

HS-Racing
2012-10-22, 12:42
Kolla i motorns manual och ställ tillbaka tomgångsnålen exakt där den ska vara "grundinställning".
..skruva ut huvudnålen 2½ varv och nåla in efterhand som den tänder...

Givetvis kollar du om du får soppa fram till förgasaren.. om den inte tänder..!!

tomgångsnålen är bra mycket känsligare än huvudnålen... Skillnaden mellan att få den att gå och inte gå kan ju vara tjockleken på skruvmejseln..

Om den är två dagar gammal så kan du ju gå tillbaka där du köpte den och be dom grundställa den !!

Och ladda glödaren mellan varven, så det alltid är full rulle i den !!