handdator

Visa fullständig version : MF450 guad bygg log (Locust Four-axis Quad)



remsan
2012-10-22, 09:04
Hej!

Jag tänkte lägga lite bilder och senare lite filmer med den nya quad frame. Den gamla (gaui 500XT har gått i pension :) ).
Jag bestämde mig för att bli av med gaui 500xt pga vibrationer+skador som den har fått. Så jag köpte en
ram från goodluckbuy (Kina). Det blev en TBS Discovery looklike.
Det finns flera länkar till sådana ram:
69,92$ http://www.goodluckbuy.com/locust-four-axis-quadcopter-frame-kit-with-2-axis-dual-use-gopro-ptz.html
61,90 http://www.bevrc.com/fpv-quad-mf450_p468.html

Jag gjorde misstaget och snålade med posten så jag tog den vanliga varianten. Att få hem paketen tog nästan en månad :(.

Men den kom till slut:
32977

Så jag började bygga:
32978

Flyttade DJI Naza'n och transmittern från den gamla Gaui
32979

Motorerna blev inte riktig som man har tänkt sig, deras trådar sticker ut åt sidan.
32980

Efetr det så kalibrerade jag igen alla ESC.
Skruvade sen den översta sidan och drog +/- kablarna genom.
32981

Man inser snart att det var riktig fel att göra så, nu hade man inte plats för batteriet:
32982

Gör om, gör rätt. Drog kablarna tillbaka igen och sedan genom en sida.
Det är nu man inser att TBS Discovery har ett stor försprång mot denna ram genom att man löder
kablarna på ett kort istället att flytta runt som jag gör det.
3298332984

Nu var allting på plats.
La sen de nya gps konfiguration i Naza assistenten och sedan kalibrerat om kompasen.
Provade sen en liten flygning i trädgården, allting gick som jag hoppades.

För första gången kunde jag nu starta quaden och den flög upp den som man såg på många andra, rakt upp i luften.
Med den gamla (Gaui 500XT) fick man kämpa för att få upp den i luften. Den drog direkt åt sidan.. väldig skumt.
Men tillbaka till den nya... Den ser mycket mera stabil ut i luften. Kanske kommer att flytta batteriet+gps'n nån centimeter uppåt så att batteriet hamnar i CG.
Ska ladda batterierna idag och snart kommer jag med första filmen. (filmade desvärre inget igår kväll).

bjerred
2012-10-22, 14:58
Grattis!
Nu väntar vi på video.
Lars

remsan
2012-10-23, 10:27
Ska ladda upp den i fall att jag hittar den... :/

Drog upp den imorse, på kanske 20-30 m höjd, åkte lite fram och tillbaka sen plötslig drog den vidare. Försökte få kontrollen tillbaka men det gick inte. Failsafe fungerade inte heller. Jag var utanför samhället, en hel del skog.
Ingen telefon på den eller gps tracking, förståss :(.
Ska iväg nu o leta, men det kommer säkert inte gå så bra.
Här är området:

33009

UndCon
2012-10-23, 11:40
Nu börjar jag bli fundersam på de där DJI-apparaterna som många använder...


Fler och fler rymmer - ingen har kontroll över dem - bara en tidsfråga innan det händer något tråkigt och det drabbar hela sporten

Koppla fast skiten i ett snöre nästa gång så den inte sticker iväg.


det framgår inte på kartan - vart är du i landet?

simonarvestrand
2012-10-23, 11:45
Förstår inte riktigt hur det går till. är det fel på dji prylarna ?

Jag har testat min naza vid ett gäng tillfällen och den har kommit tillbaka varje gång jag slagit av sändaren.

Är ni säkra på att ni fått till failsafe inställningarna i radioapparaterna ?

Vad använder ni för mottagare ?

UndCon
2012-10-23, 13:51
Jag tror RTH /Failsafe eller vad det heter på DJI är felinställt men det verkar mystiskt...

Om fler personer gör fel är det dåliga instruktioner?
/UndCon

simonarvestrand
2012-10-23, 14:20
Problemet är nog inte i nazan utan snarare hur man ställer rätt failsafe i radion tror jag.
i naza programmet är det rätt tydligt vart failsafe ligger,

2012-10-23, 15:49
Jag vet inte vad jag ska tro om Nazan snart. Dom flesta felen går att spåra till handhavandefel då många som skaffar naza är totala nybörjare inom rc.
Man blir ju fundersam när man läser om erfarna flygare som efter 100 felfria flygningar plötsligt har en quad som tiltar åt höger och vänster.
Även jag hade en väldigt otrevlig upplevelse i somras. 20-30 m upp och max 100 m från mig så började quaden tilta kraftigt åt olika håll men som tur var så körde jag fpv så jag lyckades parera alla kast. Efter några riktigt spännande minuter så var den på backen i ett stycke.
Den har inte gjort så igen men jag känner inte riktigt att jag kan lita på den igen.
Hoppas verkligen att Dji försöker få ordning på sina grejer.

Sickan
2012-10-23, 15:52
Tråkigt!! Jag har liknande erfarenhet som du.

Failsafe fungerade dagen innan i mitt fall, på riktigt, den kom hem och landade mitt i prick. Gjorde en range check efter att ha flyttat lite på antennerna. Allt var fint!

Dagen efter flög den bort, tappade den på ett tiotal meters avstånd.

Nu har jag flugit lite med ArduCopter och då ramlar den ner nära mig i alla fall ;)

Men det är definitivt så som sagts, man får verkligen hoppas de inte ramlar ner på någon. Men sannolikt kommer det hända förr eller senare :(

--
S

simonarvestrand
2012-10-23, 15:55
Alla erfarenheter jag har av ardupilot är att den krashade ofta och gärna när sig själv :P
Positivt?

Testade du failsafe fullt ut och stängde av Sickan eller bara slå en switch till failsafe? har nämligen läst om en del som tror
att det räcker med att ställa in failsafe på en spak.

Sickan
2012-10-23, 16:11
Testade du failsafe fullt ut och stängde av Sickan eller bara slå en switch till failsafe? har nämligen läst om en del som tror
att det räcker med att ställa in failsafe på en spak.

Ja, det var faktiskt inget test utan jag tappade kontakten. På den hade jag inte failsafe på någon spak.

--
S

remsan
2012-10-23, 17:19
Hej igen!

Platsen är utanför Åkersberga, min start plats var Lat N 59° 29′ 54″Lon E 18° 18′ 7″ och den drog öst, på 20-30 m. Jag såg den en bra bit ovanpå skogen och demn drog kanske med 30-40 km/timma.
Har letad lite i skogen men det är inte lätt. Ska gå imorgon igen med en kompis, men först jag ska mäta lite på kartan.
Batteriet var fullladdat, den brukar hålla 7 min (när quaden vägde 1.9). Men nu vägde den 1.7, så man räknar med 8-9 min kanske flygtid. Hade den ordentlig höjd så kan den likaväl hamna i Östersjön. Jag hoppas iaf på det är på nån bil/människa.

Kvällen innan testade jag Fail/Safe med knappen i Assistanten, fungerade jättebra.
Med radion stängd testade jag förr. Men sen blev det firmware update på Nazan, så jag testade inte att stänga av efter det.

Men jag får skylla för mig själv, kontakten med radio bröts enbart efter knappt 100m, fri sikt.
Helt otroligt.

Sickan
2012-10-23, 17:46
Men jag får skylla för mig själv, kontakten med radio bröts enbart efter knappt 100m, fri sikt.
Helt otroligt.

Låter misstänkt likt min incident. Man börjar undra om att det inte är radion man tappar kontakt med.

--
S

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

UndCon
2012-10-23, 18:43
Tappad kontakt efter ~100 meter låter inte heller OK - Vad var det för radio?

Åkersberga är lite långt bort men jag skulle gärna hjälpa dig att leta.

Hoppas ni hittar den

//UndCon

simonarvestrand
2012-10-23, 19:06
Får hoppas du hittar den.
Jag tror iallafall mer på problem med radioprylar än naza helt klart. skulle göra rätt rejäla tester innan jag skulle våga
använda prylarna igen

Stiffe
2012-10-23, 19:07
Tråkigt är ordet :( , nu flyger inte jag fpv med min och aldrig haft liknande problem , det man kan notera och har säkert inget med saken att göra men det är nu 2 st nästan identiska farkoster som flugit iväg på kort tid ?? känner ni till några andra som flugit iväg ? det enda jag haft efter ca 75 flygningar är när jag kopplade ur acc varningen och klyddade med dåliga lipos så cutade en motor och den la sig på rygg i asfalten , lite skrapmärken här och där samt ett märke på linsen Gopron annars klarade det sig den gången

Sickan
2012-10-23, 19:21
Det är lurigt, minst sagt. Min mage sa åt mig att inte använda Fly home-land utan bara Land tillsvidare. Jag fick en känsla av att min ville till en gammal hempos. och drev åt det hållet.

Säkert inte så men känslan är viktig ;)

--
S

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

simonarvestrand
2012-10-23, 19:21
Tror bland annat kolfiber är en av anledningarna till glitchar

remsan
2012-10-23, 21:39
Som radio använde jag Futaba T8FGS 2,4GHz med R6208SB som receiver. Kanske de 2 sladdarna från receivern var inte tillräckligt ifrån varandra. Försökte iaf få en 90 grader mellan de.
Radion var fel nr 1, så klar.

Denna är sista kartan jag gjorde. Som det såg ut den hade tillräcklig höjd för att dra iväg ganska lång. Tänkte att den drog minst 2-3 km innan den gav upp. Då landar den i en stor skogsarea, vilket är bra ur säkerhets punkt.

33030

Sickan
2012-10-24, 18:11
Det är märkligt att man ska tappa kontakten på så kort avstånd, när man dessutom har gjort range check dagen innan.

Dessutom så larmade inte min sändare för rc lost och upplänken borde ändå vara starkare om jag fått varningen.

Som sagt mysko, kan i mitt fall bero på skit bakom spakarna ;) Man får vara ödmjuk inför sin egen kompetens.

--
S

SteffeB
2012-10-24, 20:47
.

remsan
2012-10-25, 08:42
Jag undrade om det är inte några interferenser mellan immersion 5.8GHz video transmittern och futaba's R6208SB 2.4 GHzreceiver som orsakade att kontakten försvann.

SteffeB
2012-10-25, 09:04
Drygt. Jag tänker då inte prova med ny firmware efter att ha läst det här, tycker den fungerar tillräckligt bra som det är.

Råkade ut för en incident där en Naza quad utan GPS tappade mottagningen. lyckades hitta den efter att ha åkt runt i bilen (som passagerare...) med videoglasögonen på och bara letat kontakt. Lyckades få kontakt med videolänken efter någon kilometer och hittade maskinen hel! Vet precis vilken panik du fick.



Känner med dig.

UndCon
2012-10-25, 09:57
ajajaj Steffe.. ännu en Naza som tappat kontakten...spän fast en fiskelina i den så du kan veva hem den nästa gång ;)

//UndCon

SteffeB
2012-10-25, 10:03
Det hade nog hänt med vilket system som helst. Lite svårt att flyga hem FPV när man inte ser något...

Failsafen fungerade perfekt. Sjönk sakta och landade själv. Dock nån kilometer bort då det inte satt GPS på den maskinen. Det hade inte blivit resultatet med KK eller liknande kan jag ju säga... FPV flyger man utan människor i närheten, var ingen fara för någons liv.

Rejäl panik iallafall, var ju 6000kr+ som seglade iväg. :)

SteffeB
2012-10-25, 10:08
Jag la upp en tråd och ville ha en diskussion om fallskärm på multicoptrar. Inte någon som var intresserad av det. Är det ingen som bryr sig om säkerheten?

Det borde väl gå att programera t.ex. ett multiwii att lösa ut en fallskärm när maskinen överskrider en viss acceleration? Eller går inte det?

PatrikE
2012-10-25, 10:13
Jag köpte en GPS Tracker på Ebay för 40$
GPS Tracker (http://www.ebay.com/itm/2012-Mini-Spy-TK102-GPS-Realtime-Car-Tracker-Power-Adapter-Earphone-USB-Cable-/271029050989?pt=US_Car_Alarms_Security_Systems&hash=item3f1a971e6d)
Jag hat inte testat att flyga bort något med den än...
Men den verkar funka som den ska.
Bara att ringa upp den så skickar den tillbaka koordinaterna via sms.

Formatteringen på sms'et är inte den bästa dock!.
Det borde vara utformat som en klickbar länk.
Men man får koordinaterna i DD MM ss.ssss iaf.
Det ger en vettig sökradie inom 10-15 meter.

Kanske i tyngsta laget bara...

Sickan
2012-10-25, 10:52
Jag la upp en tråd och ville ha en diskussion om fallskärm på multicoptrar. Inte någon som var intresserad av det. Är det ingen som bryr sig om säkerheten?

Det borde väl gå att programera t.ex. ett multiwii att lösa ut en fallskärm när maskinen överskrider en viss acceleration? Eller går inte det?

Såg ett klipp på nätet där man gjorde det på ett flygplan. Fallskärm och flytväst vore något :)

https://www.youtube.com/watch?v=LOkfBGgrXoY&feature=youtube_gdata_player

http://www.water-buoy.com/

--
S

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

simonarvestrand
2012-10-25, 10:59
Jag la upp en tråd och ville ha en diskussion om fallskärm på multicoptrar. Inte någon som var intresserad av det. Är det ingen som bryr sig om säkerheten?

Det borde väl gå att programera t.ex. ett multiwii att lösa ut en fallskärm när maskinen överskrider en viss acceleration? Eller går inte det?

Allt går med prylarna som lätt går att lägga in program i typ en atmel :)
Har den bara en analog ingång och en digital ut ledig är det bara att köra :)
Dock räcker det med ett litet kort och en processor ( i princip ) atmelprocessorer är roliga leksaker :)

SteffeB
2012-10-25, 11:36
Då skulle man haft ett helt fristående system som kan styra fallskärmen. Vad skulle man haft för villkor på den ?
Rotation av farkosten (När den ramlar ner handlöst), acceleration, vad mer ?

Själva utlösningen av fallskärmen verkar ju inte vara några problem. Sett några varianter där fallskärmen sitter packad i ett rör med en fjäder som skjuter ut den. På Ecilop hemsidan har han ju testat fallskärmar och kommit på att det bästa är att skjuta den rakt ut åt sidan.

remsan
2012-10-25, 14:11
Jag testade med den gamla firmware (jag vet, ej relevant) falisafe fullt ut.
Däremot med den nya firmware var det testad enbart switchen testad.

Idag tog jag lite höjd mättpunkter. Start punkten var på 27m havsnivå. Efter 800m (skog) gick det upp till 60m. Därefter går det ner igen. Tallarna är runt 15-20m, då blir det en max på 80m höjd. Om quadcoptern inte gick mera upp i luften så kan jag räkna med att chanserna av att han har fastnat under 1km är ganska bra, annars är det nog Östersjön som han har hamnat i.

remsan
2012-10-26, 12:38
Som jag sa, jag lovade filmen om jag hittar den :)

Här kommer filmen


http://www.youtube.com/watch?v=jop3cxgACgE

Hade nästan 100% rätt på riktningen men inte på höjden. Men idag hade jag tur. Hittade den på marken i skogen efter 800m från start punkten.
Skador: en propell, batteriet var svullen, obrukbar, motorfäste till gimbalen bruten.

33083

SteffeB
2012-10-26, 13:14
Härligt! :)

2012-10-26, 13:28
Helt sanslöst att du hittade den! Bara att gratulera. Hur många timmar tog det?

remsan
2012-10-26, 15:04
Tackar!

Den dagen letade jag 2 timmar, igår 3 timmar, imorse 1 timma, sen vid lunch bara en kvart :). Ren tur.
Nu har jag beställt 2 nya accar, GoPron fungerar utan problem. Ska kolla sen med Naza Assistanten vad jag hade för inställningar i Fail Safe. Jag ska göra en checklista f.o.m. nu och ha den i framtiden. Nu ska jag ta det lungt och aldrig brottom med att flyga. Synd att det ska man behöva gå genom själv nåt sånt för att man ska ta sig i kraven.
Jag kommer att posta bilden med krash platsen (som kompisen tog) så fort jag får ta på den.

Man ska aldrig ge upp tanken att nån dag kan man hitta den :). Jag har sedan dess haft en bild framför mig att jag hittar den i skogen.

Mr J
2012-10-26, 15:14
Skönt att du hittade den, tur att den inte blev sittande i en trädopp.

Sickan
2012-10-26, 16:21
Som jag sa, jag lovade filmen om jag hittar den :)

Här kommer filmen


http://www.youtube.com/watch?v=jop3cxgACgE

Hade nästan 100% rätt på riktningen men inte på höjden. Men idag hade jag tur. Hittade den på marken i skogen efter 800m från start punkten.
Skador: en propell, batteriet var svullen, obrukbar, motorfäste till gimbalen bruten.

33083

Vilken historia :) Nästan som en Hollywood produktion med lyckligt slut ;)

--
S

bjerred
2012-10-26, 17:35
Remsan,
Tack för den värdefulla videon, jag har redan kollat den 3gånger. Så'n tur att trädet fångade ekipaget innan Östersjön!
Är det vid 1'30" som du tappar styrningen?
Så skönt att inget allvarligt hände. Vår hobby står ju på spel vid sådana här olyckor.
Lars

Stiffe
2012-10-26, 20:21
Grattis man ska inte ge upp i första taget , verkligen kul att du hittade den , det var ju hyfsat nära husen ett tag innan den damp ner i träden

UndCon
2012-10-26, 20:24
Gratulerar till hittebarnet ;)

Såg en eventuell orsak till på filmen - kraftledningarna...så iofs inte vart du stod - får kolla nogrannare igen i HD...

simonarvestrand
2012-10-26, 20:40
Såg ut att vara en hel högspänningsgata där , nu vet jag iofs vart du tappade kontakten men va det i närheten där tror jag att det kan vara anledningen helt klart. fina magnetfät där.

Stiffe
2012-10-26, 22:50
Såg ut att vara en hel högspänningsgata där , nu vet jag iofs vart du tappade kontakten men va det i närheten där tror jag att det kan vara anledningen helt klart. fina magnetfät där.

Var lite min tanke också när jag såg filmen , på 90 talet när jag var som mest aktiv passade man sig för kraftledningsgator men vet inte hur dagens RC anläggningar påverkas

UndCon
2012-10-27, 00:50
FliteTest har en stor antenn i närheten av sitt område och flyger de där tappar de kontakten - iofs sändare o dyl på den men det är inte bra med kraftledningar heller - oavsett om du flyger nära eller på dem (som jag gjorde)

http://www.youtube.com/watch?v=MpMRSb7EZHM

remsan
2012-11-07, 17:58
Idag fick man batterier (4000mAh 4S Turnigy). Efter laddning var det dags att kolla de gamla värde i Naza Assistanten.
Alla 3 modes fungerade, att koppla i FailSafe via knappen fungerade, att stänga ner transmittern la Quaden i FailSafe i Assistant. Men i Autopilot var det gråmarkerat delen med Enhanced Failed-Safe Methods. Det gick inte välja nåt (Landing eller Go-Home). Med andra ord förklarar det sig varför RTH funktionen aldrig fungerade med den nya firmware.
Har pilat lite runt, man har kopplat på transmittern AUX2 som X2, tittar man på sidan med Tx Cali ser man att X2 fungerar bra.
Men inte i Autopilot delen.
Får testa vidare och förstå vad som är fel.

************
Edit: hittade felet: GPS kabeln var inte kopplat. Kopplade in och allting fungerade som det ska i Naza Assistant.

zooks
2012-11-07, 19:10
Det där lät inge bra, får nog ta och kolla om min failsafe fungerar...

remsan
2012-11-07, 19:17
Ett annat problem är med min GoPro kabel. Den gick sönder vid "landning". Jag köpte en liten adapter från 24.se men den kom med enbart 2 sladdar ut från den 2.5mm telepluggen. Så jag tänkte använda video + ground enligt den schema:

33483

Så jag lödde ihop den med de två sladdarna men får ingen bild (hel grå). Samtidigt har jag beställt en ny kabel från readymaderc. Får kolla upp den vidare tills den andra kommer.

remsan
2012-11-08, 19:53
Inget fel på kabel, SBS enbart. Nu är det allt som det ska. Snart uppe i luften igen.

Sickan
2012-11-08, 20:07
Inget fel på kabel, SBS enbart. Nu är det allt som det ska. Snart uppe i luften igen.

Skönt när man kommer på vad som är fel :)

--
S

remsan
2012-11-14, 12:02
Dagens försök gick inte så bra. Det blåste alldelles för mycket för mig (5m/s med 13m/s byar). Efter 40-50s i luften var jag tvungen att landa, den drev lite för mycket. Antagligen måste man öka gain en hel del så man kan vara med i matchen mot vinden. Kör för närvarande med värde på 90%.
Det var inte rolig att köra fpv för första gången. Man var så stressad att man han aldrig läsa av batteriet o allt annat från OSD'n :). Det kommer inte att bli lätt o lära sig flyga med glasögonen. Allt verkar så simpel i simulatorn :).

Iaf, det resulterade i lite skrap märke på gopro lensen. Får se hur man kan fixa lådan eller ett skydd på den till nästa gång. Filmen är inte mycket värt att se, enbart 40-50s av "flyg" och sedan en hård landning.

PatrikE
2012-11-14, 13:01
Det kommer inte att bli lätt o lära sig flyga med glasögonen. Allt verkar så simpel i simulatorn :).

Hmm
Kan hänga ihop med att amn vet vad det kostar med en markontakt av 3:e graden.
Inte bara att trycka på restart mission igen!:sarcastic:

Sickan
2012-11-14, 14:35
Jag kör med denna när jag har GoPron på min TBS Discovery.

http://www.getfpv.com/layerlens-10/layerlens.html

Har räddat min lins många gånger, senast idag :)

--
S

remsan
2012-11-14, 14:45
Väl investerade pengar! Ska kola upp det också. Har provfilmat efter dagens hårdlandning och det ser ut att den har klarat sig hyfsat.

Kyrkbymannen
2012-11-18, 17:47
Helt sjukt att du lyckades hitta den! :)

remsan
2012-11-19, 06:27
Helt sjukt att du lyckades hitta den! :)

Tackar :)

remsan
2012-11-19, 06:43
Har testad lite mer i helgen. Har använt gain 120% pitch och 120% roll men fortfarande lite delay i svar när man parerar snabbt. Har lyckas med att ta sönder 3 propeller enbart. Alla är 10" så det är lika bra att man blir av med de nu när 9" är på väg hem.

Quaden beter sig rätt så vild. När man gasar lite så börjar han dra iväg snabbare o snabbare, sedan parerar man lika hårt o då vänder sig tillbaka lika fort. Ska posta lite video ikväll med det.
Hoppas att de 9" propeller kommer att lungna ner den lite.

bjerred
2012-11-19, 15:38
Remsan,
Ska bli kul att se video i kväll!
Lars

remsan
2012-11-20, 09:25
Den blev försennad. Det ena dator crashade vi mitten av renderingen, den andra är på reparation :|.
Men nu är den fixat på en annan dator :)


http://www.youtube.com/watch?v=WKwcCW0ZN9A

Filmen är inte mycket intressant att se, men det som är intressant är hur quaden beter sig just nu.
Det kommer att finnas en hel del kvar att justera med gain.
Får se det kommer att känna sig med nya propellerna (9") som kommer när som helst. Då kommer jag köra och försöka filma både quaden och spakarna.

Sickan
2012-11-20, 10:45
Oj, hugger den efter husse ;)

--
S

Stiffe
2012-11-20, 20:52
Oj, hugger den efter husse ;)

--
S

Ha ha det gäller hoppa undan :sarcastic:

remsan
2012-11-22, 12:03
Tänkte testa (ta sönder) mina 10" proppeller ett tag till. Fick de på 9" hem häromdan iaf.
Plockade ner kamera, fpv utrustningen och idag på lunchen var det dags igen.
Flög först in GPD mode, sedan ATTI-mode. I bägge fall kändes väldig stabil.
Jag kommer att fortsätta köra på det sättet ett tag.
Min kompis följde med och där på video kan ni se honom flyga, för första gången :) Så stabil kändes det med andra ord :)
Så.. det blev inga krasher, inga propeller som ville gå sönder :).


http://www.youtube.com/watch?v=MDVuQr1s4cM

remsan
2012-11-26, 17:20
Är mer och mer nöjd med quaden. Den beter sig väldig stabil i luften.
Idag tog jag med den på jobbet för att flyga lite på lunchen.
En kompis till oss skulle ta sin November Dopp så vi riggade hans kamera (med silver tejp :D) på quaden och lyfte upp den.
Samtidig filmade en till kompis honom det hela.
Klippte allting ihop och här har ni den roliga doppet :)


http://www.youtube.com/watch?v=3FY5NjHa5O0

Gimballen var hemma så det blir "lite" vibrationer, men rolig är den iaf :)

Sickan
2012-11-26, 17:38
Kallt, brr! Men stabil flygning :)

--
S

remsan
2012-12-01, 20:51
Nu har snön kommit här i trakterna.
Här är dagens insats:


http://www.youtube.com/watch?v=wEH6wvwuEoQ

Glömde öka gain till pitch och roll för gimballen. De är nu på 0%. Ska fixa det inför imorgons flyg.

Sickan
2012-12-01, 22:29
Stabilt! Hade önskat lite mer snö i Lund :)

Det känns inte som det var så länge sedan du stod i shorts och flög första gången. Då beställde jag en Gaui från PitchUp men de slarvade bort orden så det blev annat istället. Nu känns det lite som att det var lika bra at det blev så :)

--
S

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

remsan
2012-12-02, 21:02
Hade faktiskt 10% och 20% gain för pitch/roll på gimballen.
Bytte idag till 20% / 30% men är inte riktig nöjd så jag kommer att ändra tillbaka.
Här kommer dagens insats, filmat i skogen.


http://www.youtube.com/watch?v=e4YFISTOJUk

remsan
2012-12-20, 20:22
Dagens insats (under lunch paus :))
Lyckades äntligen köra FPV :). Förra veckan hade jag en test till men tappade video länken pga en knapp som tryckte på videokameran hela tiden (den knappen tillhörde den plast skallen som Go pro hade), Fick ta bort knappen.
Vi hann med bara 2 accar.


http://www.youtube.com/watch?v=CdEutDppthc

Stiffe
2012-12-20, 22:12
Oj va mycket snö ni har :-)

Sickan
2012-12-20, 22:27
Nice! Lugn och fin flygning :)

Är det din nosgimbal som rycker till lite ibland?

--
S

remsan
2012-12-21, 05:24
@Sickan Tackar, det tar ett tag innan man blir bra på det :)

Det måste vara gainen i gimbal's pitch som gör så :(.
Jag kommer att nollställa den. Jag har den iaf kopplat på en knapp.

@Stiffe och mer får det komma :)

remsan
2012-12-23, 09:51
Hm... testade idag med gain 0% pitch och 20%roll. Verkar inte hjälpa så mycket.
Men det var första gång jag testade FPV hemma (det känns sååå trångt :)) och det gick bra.


http://www.youtube.com/watch?v=uzM9PPeceJE

remsan
2013-01-06, 19:01
Har haft fullt upp fram till efter ny år. Idag lyckades jag köra en liten stund på baksidan av huset.
Denna gång satte jag på 0% gain för både pitch och roll för gimballen. GoPro'n körde jag med 1280x960 px med 48fps.


http://www.youtube.com/watch?v=fQ4VicL_RZc

remsan
2013-01-13, 21:21
Idag var det fint väder i Stockholm, så jag passade på och flög över Domarudden sjön, norr om Stockholm.
Flög 2 accar, dessvärre missade jag spelade in den andra flygningen :( som var bäst...

Men här är den ena...


http://www.youtube.com/watch?v=j8vQlYZ8n7Q

Sickan
2013-01-13, 22:15
Snygg film :) Vilket härligt vinterväder!

--
S


Sent from my iPad using Tapatalk HD

remsan
2013-01-14, 18:59
Tackar!

Imorse såg jag att en motor har ett problem med en axel. Den "leker" lite i sidled när man jockar den.
Kollade lite på de 2 skruvarna men de är ordentlig dragna åt. Förstår inte riktigt vad som är fel på.
Kanske det är dags att byta den...
Flög iaf på lunchen, det resulterade i en hel del vibrationer...


http://www.youtube.com/watch?v=uTuqQFHlET8

remsan
2013-01-15, 06:31
Lyckades hitta felet. Tre skruvar som var på toppen av motorn var lite lösa.
Nu är man på banan igen :)

Sickan
2013-01-15, 11:08
Skönt med lättlösta problem ibland :)

--
S

UndCon
2013-01-15, 11:42
Glöm inte Loctite så slipper de lossna fler gånger

remsan
2013-01-15, 13:02
Tackar, ska droppa lite Loctite på skruvarna.

remsan
2013-01-18, 11:23
Var på lunchen och flög 2 accar i -12 grader :).
På första accen tog jag bilder (time-lapse och 2 min film 1920x1080 30 fps).
Landade, bytte acc + tx batteri därefter drog igång. Tryckte innan på spela in. Märkte att lampan var röd hela tiden, fast jag hade view i glasögonen. Flög upp 6-7 min därefter började jag tappa videolänken. Tur att man var inte långt ifrån.
Landade safe och märkte att GoPro'n Hero 2 hängde sig. Den tål inte så bra kyla. Inne i värmen var kameran igång, bilderna + den korta filmen (full av rolling shutter) var på kortet.

Finns det andra som har haft problem med GoPro i kylan?

Ska flyga imorgon igen, man får passa på med dena fina väder.

remsan
2013-01-20, 06:00
Igår flög jag i -21. Hände samma grej med GoPro'n. Flög 1 acc, tryckte på stop record, hänger sig.
Idag blir lite varmare.

2013-01-20, 11:06
Har du nya fw. 222? Den verkar stabilare

remsan
2013-01-20, 15:13
Hej! Jag har uppdaterad Gopro'n, ja.

"
{
"info version":"1.0",
"firmware version":"HD2.08.12.222.WIFI.R56.00",
"camera type":"HD2",
}
"

Idag flög jag 14 min, men det var enbart -3 grader. GoPro'n fungerade som det ska. Stängde filmen efter inspelningen sedan kunde jag stänga kameran. Så min klarar kamera inte av under 10 grader... Iaf inte stänga av o sånt...

remsan
2013-01-22, 11:43
Idag, -12 grader, upp i luften. Efter 4-5 minuter hänger sig Gopro'n. Man märker redan i glassögonen, videon börjar få störningar och till slut ger den upp.
Det finns en hel del trådar med GoPro'n som hänger sig i den kalla vintern, verkar nåt som som inte stämmer med konstruktionen.

2013-01-22, 17:00
Man kan ju usb-ladda gopron under drift genom att koppla den till 5 voltsmatningen. Det skulle vara intressant att se om den blir stabilare av det.

remsan
2013-01-22, 17:43
Prommenerade nu på kvällen med GoPro i plasthuset, i -10 grader.
Filmade 9 min, stängde filmen, sedan filmade igen 7-8 min, stängde ner den. Inga problem.
Så faktum att man kör naken i luften gör att kameran hänger sig. All värme den får ut försvinner.
Har man lådan på så värms luften och isolerar en hel del.

Sickan
2013-01-22, 19:01
Jag har inte det så kallt och har kanske därför inte haft några problem. Tänkte flyga lite i Åre v. 8 och då kan det vara betydligt kallare.

Kanske ska se till så jag kan köra kameran med skal på då :)

--
S

remsan
2013-01-29, 19:32
Har haft flera flygningar de senaste dagarna. Testad olika konfigurationer för Gimballen. Till slut har jag kopplat bort den från Rx och nu hänger den bara där.
Idag har jag filmat den lite under lunch-tiden (det blåste på rejäl :))
I början av klippen har jag filmat den lite på marken, ville visa hur den svänger. Gimballen svänger en hel del när man sätter den i en plötslig rörelse.


http://www.youtube.com/watch?v=mb9rlM5zA8Q

simonarvestrand
2013-01-29, 19:38
Skulle nog kunna säga med rätt hög säkerhet att du har för hög gain på gimbalen. det blir självsvängning

remsan
2013-01-29, 20:31
Fast Gimbalen har ingen el kopplat till längre. Den agerar enbart som kamera hållare :).
Trodde samma som du först och sänkte, o sänkte tills jag nådde 0% gain. Samma effekt.
Så idag kopplade jag bort motorerna, la in lite mjuk plast/frigolit bakom kamera så att den hålls fast mot gimballens "rygg".
Men självsvängningen kommer när den rör sig. Antagligen pekar den för mycket "utåt" så kameran/vikten gör att den självsvänger.

remsan
2013-02-02, 16:48
Idag hann jag med lite ombyggnad. Jag byggde lite stöd till armarna och flyttade ner gimballen.
Passade på lägga mellan plattan och botten på Quaden lägga lite mjuk skumgummi eller nåt liknande.
Ska testa lite på morgonen och hoppas på det bästa :).


36507
36508

2013-02-02, 18:41
Den undre plattan är så mjuk så att vibrationerna förstärks av den. På mitt flamewheel hade jag en hård trälist på den övre plattan med gopron långt fram för att slippa propellrar i bild och batteriet som motvikt där bak. Mellan listen och ramen hade jag en tunn skumgummiaktig matta. Med detta fick jag bra bild på 1080 till och med

remsan
2013-02-02, 19:51
Hade du nån bild på konstruktionen?
Min Quad har 2 plattor. Mellan den undre plattan och gimbalens första platta är den skumgummi matta.
Mellan den övre gimbal platta o den andra plattan finns 5 st gummi proppar. Sedan kommer den nedersta gimballens platta
där motorn är fäst på. Jag hoppas att de 2 isolerings nivåerna får bort en hel del vibrationer som orsakar Rolling Shutter.
Det blir min första test imorgon bitti. Iof man kan testa redan ikväll och filma medan man startar motorerna inomhus utan att lufta. Då kom fram Rolling Shutter effekten förr.

...............
Har testad och spelat in medan man startar och gasar på lite, filmen verkar OK. Jag får hålla tummarna för imorgon då...

2013-02-02, 20:16
Nä, nån bild har jag tyvärr inte. Om du ändå inte använder gimbalen så tror jag att det blir lättare att få bort vibrationerna om du monterar gopron på "hyllan" där fram med hörselproppar under och i ryggen. Så har jag nu på min Discovery och får inga vibrationer.

remsan
2013-02-07, 11:42
Jag bytte även gimbalens digitala servon ("pitch") mot en analog.
Flög idag 2 accar på lunchen, men lösningen/nya konstruktionen verkade inte hjälpa mycket. Fick massor med vibrationer. Det kan vara mina APC proppar som har blivit dåliga också (de äte inte heller balancerade). Har haft hemma en crash på altanen och 2 gick av.
Jag har andra på väg (Grauphner E-prop 9x5) hoppas att det kommer hjälpa lite mot vibrationerna.
Hjälper inte det heller då återstår en hel annan lösning av gimbalen.


Idag hann jag med lite ombyggnad. Jag byggde lite stöd till armarna och flyttade ner gimballen.
Passade på lägga mellan plattan och botten på Quaden lägga lite mjuk skumgummi eller nåt liknande.
Ska testa lite på morgonen och hoppas på det bästa :).


36507
36508

Sickan
2013-02-07, 21:07
Den kommer säkert att må bättre med Graupner, jag är mycket nöjd med dem. Kanske balansering av motorerna kan hjälpa till ytterligare lite men det verkar som en del av problemen ligger i gimbalens konstruktion?

--
S

remsan
2013-02-08, 09:17
Du har säkert rätt angående motorerna. har aldrig balancerat de. Det man har sett att när man sänker lite på gain i Autopilot i DJI Naza så blir det en aning bättre men inte perfekt.
Det är inte lätt att balancera motorerna, har kollat lite på youtube, jag har inga prylar som kan underlätta det. Dessutom det krävs lite erfarenhet (öra) för det. Det kanske skulle fungera att balancera utan att ta bort de från Quaden, enbart genom att dra igång en i taget. Jag får tänka på det lite mera.

remsan
2013-02-10, 15:13
Min första test för att balansera motorerna.
Jag misstänker att 2 av de är inte så bra, den sista är värst.
Men svårt att tyda...


http://www.youtube.com/watch?v=WTs24_6FM9k

remsan
2013-02-12, 16:18
Den nya positionen på gimbalen verkade fungera bättre.
Har fortfarande lite kvar att göra med motorerna, men per total ser det ut att man är på rätt väg.
Kör med gimbalen på (20% roll och 20% pitch i DJI Naza).
Här är eftermiddagens test:


http://www.youtube.com/watch?v=q1OKE6cvaow

remsan
2013-02-15, 10:53
Idag var man laddat. Tänkte testa på lunchen. Satt upp det hela, rensade fin snön för att starta/landa och monterade ihop det hela.
Slog på GoPro'n, efter 5 sekunder biper den och stängs av. Testade ett par gånger till o kollade: batteriet till den var urladdat.
Jag laddade den sist jag flög för 2 dagar sen. Den verkar inte hålla så bra länge min batteri :(
Finns det andra som har fått byta batteriet efter enbart några månader? Jag köpte min i augusti förra året.

Jag laddade den via USB. Det kanske kan förklara lite den korta livstiden.

bjerred
2013-02-18, 14:02
Remsan,
hoppas du får fart på kameran igen.
Lars

remsan
2013-02-18, 14:22
I fredags fick jag min Turnigy Micro FPV Camera 700TVL och min extra batteri så i helgen har jag haft lite lödfest. Det tog ett tag innan man kom på hur man ska ansluta kameran till batteriet men jag lyckades. Jag använder mig av OSD'n som matar ut spänning för min lilla kameran. Testade igår och man fick en bra bild. Nu ska jag bara snygga till kablarna lite på farkosten och snart är man uppe i luften. Har även fått hem de nya propellerna men ska först testa den nya kameran. Skönt att bli av med GoPro'n som FPV kamera faktiskt :)

remsan
2013-02-23, 07:22
Bytte till Graupner props. Satte upp den nya FPV kameran. Test flög igår några gånger. Det mesta av rolling shutter effekten är borta nu :). Kvar lite jobb med ett par motorer.


http://www.youtube.com/watch?v=zSP2CbV9Ry0

simonarvestrand
2013-02-23, 07:35
Ser fint ut! och roligt. men musiken ? eller är det nån som stoppat ner en mic i motorutrymmet på en volvo eller nått?

remsan
2013-02-23, 08:03
hahahahahaha det var nog vibbarna från motorn som samplades ;)
(nerladdat från freesounds.org i fall att du också vill att den ska hemsöka dig i dina drömmar :) )

simonarvestrand
2013-02-23, 08:14
tycker det är svårt att hitta bra musik på freesound men det går om man letar en stund. bättre lycka nästas gång ;)

Sickan
2013-02-23, 11:44
Kanon! Ser väldigt fint ut nu :)

När det gäller musik brukar jag plocka bra covers på sköna låtar, plockar dem från youtube. På så sätt slipper man oftast copyright problemen :)

--
S

remsan
2013-02-24, 22:46
Fint väder idag, lite blåsigt vid havet bara...
Svårt att fatta ibland hur gimbalen är orienterad när man inte FPV-ar via GoPro'n längre...


http://www.youtube.com/watch?v=7F5ooiHoyYE

remsan
2013-02-28, 05:06
Filmade (med quadcoptern) igår min kompis när han tog sitt februari bad.
Min gimbal settings är: 20% pitch och 20% roll. Kommer att testa öka lite så att den ska svara lite mera "aggresiv" på förändringar. I denna film såg ut att den balanserar inte perfekt sido svängningarna.


http://www.youtube.com/watch?v=leMVmsn1vz8

Lassekar
2013-03-01, 02:18
Hej Remsan!

Härlig film, schysst flygning, bra musik och snyggt klippt.
- Man blir "nästan" sugen på att ta ett dopp, men såg ingen bastu så jag hoppar... :icon_wink:

Ha det Gött

/Lasse

frajje
2013-03-01, 10:58
Tjena Remsan :)

Tänkte bara fråga varför du inte vill använda gopro'n som fpv kamera?! Jag funderar nämligen på att köra endast gopro'n sen.. För och nackdelar? Fått för mig att de blir bättre bild. Speciellt med 3:an...

// frajje


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

PatrikE
2013-03-01, 11:33
Om Gopro'n sitter i en gimbal och håller samma läge hela tiden så ser man inte hur maskinen lutar!
En kamera fixerad mot ramen visar alla rörelser som maskinen gör.

frajje
2013-03-01, 11:44
Om Gopro'n sitter i en gimbal och håller samma läge hela tiden så ser man inte hur maskinen lutar!
En kamera fixerad mot ramen visar alla rörelser som maskinen gör.

Jo såklart, men om man har gopro'n fast monterad? Varför är de inte bra? Känns som att bildkvalitén skulle va bra mkt bättre än säg en fatshark predator b2 original kamera?

// frajje


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

PatrikE
2013-03-01, 12:11
Om den sitter fast moterad funka det bra.
Enda är att en FOV på 170 grader på en multirotor är väl mycket.
Ca:120 grader är mer lagom.

remsan
2013-03-01, 12:12
Jag har haft GoPro'n som FPV kamera. Den stora nackdelen var att när jag var ute i minus grader efter 5 minuter frös kameran och FPV'n försvann. Då kände man sig ganska liten, men fick alltid hem quaden utan glasögon. Så jag beställde då en separat kamera för FPV'n.
Nackdelen är såklart att man kan inte få det bästa "bild kompositionen" utan att "se den" men jag försöker tänka ut innan vad jag fotar/filmar, ställer in pitchen på gimbalen och drar igång quaden och hoppar på det bästa.
Den näst sista videon tänkte jag inte så utan jag ändrade pitchen i luften, detta medförde att jag filmade mest neråt istället för det jag ville. Nu har jag lärt mig läxan.
Sen kan jag också tycka att FPV sladden till GoPro'n kan störa lite på hur gimbalen stabiliserar sig under flygningen, kanske inte mycket men men... Man kan inte vara 100% säkert heller att den inte stör.

PatrikE
2013-03-01, 12:15
försöker tänka ut innan vad jag fotar/filmar, ställer in pitchen på gimbalen och drar igång quaden och hoppar på det bästa.
Det vore smidigt att kunna växla mellan kamerorna in flight!
Typ använda traierSwitchen för att kolla gopron snabbt.

simonarvestrand
2013-03-01, 12:27
typ en sån här.

http://www.readymaderc.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=11_66_111&products_id=1283

remsan
2013-03-01, 13:46
Det ser man... tack för länken, ska läsa lite manualen till den o sånt.



typ en sån här.

http://www.readymaderc.com/store/index.php?main_page=product_info&cPath=11_66_111&products_id=1283

simonarvestrand
2013-03-01, 14:43
är lite sugen själv, men vet inte om man vågar lita på det.
tänk om den fastnar på en kamera och vägrar växla tillbaka. kan bli jobbigt att styra hem den då , annars vore det grymt med en backkamera på quaden.

Lassekar
2013-03-01, 15:27
Hej Simon!

Har man en Naza + GPS (eller motsv.) får man slå av radion och lita på "Return To Home"...
- Sen var det ju det där, lita på! :huh:

Ha det Gôtt

/Lasse

frajje
2013-03-01, 18:34
Backkamera vore ju grymt ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Sickan
2013-03-01, 18:37
Jo såklart, men om man har gopro'n fast monterad? Varför är de inte bra? Känns som att bildkvalitén skulle va bra mkt bättre än säg en fatshark predator b2 original kamera?

// frajje


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Jag har FPVat en hel del med både HERO2 och 3 medan jag väntat in en ny TBS 69 kamera. För mig har det fungerat väldigt bra med ett par nackdelar, GoPro fixar inte motljus, snabba omställningar (himmel/mark) och mörker lika bra som TBSen. Har bland annat att göra med olika tekniska lösningar, CCD vs. CMOS.

Eftersom kvalitén ändå begränsas av den analoga överföringen genom luften så har man ingen större nytta av att video-ut på GoPron är betydligt bättre än vad TBSen levererar.

Jag har plockat ut 5v till GoPron från kopterns ack. så problemet med att kamerans batteri ska ta slut under flygning har inte varit ett problem.

Men som sagt, långt över hälften av mina flygningar har skett med GoPron som FPV-kamera och det har fungerat fint för mig :)

--
S

frajje
2013-03-01, 18:42
Jag har FPVat en hel del med både HERO2 och 3 medan jag väntat in en ny TBS 69 kamera. För mig har det fungerat väldigt bra med ett par nackdelar, GoPro fixar inte motljus, snabba omställningar (himmel/mark) och mörker lika bra som TBSen. Har bland annat att göra med olika tekniska lösningar, CCD vs. CMOS.

Eftersom kvalitén ändå begränsas av den analoga överföringen genom luften så har man ingen större nytta av att video-ut på GoPron är betydligt bättre än vad TBSen levererar.

Jag har plockat ut 5v till GoPron från kopterns ack. så problemet med att kamerans batteri ska ta slut under flygning har inte varit ett problem.

Men som sagt, långt över hälften av mina flygningar har skett med GoPron som FPV-kamera och det har fungerat fint för mig :)

--
S

Gött.. Tack för ett bra svar!
Får prova lite först men original kameran.. Men de lär väl bli en gopro sen iaf kan jag tänka mig... Iaf för att filma med...
Kändes bara så dumt att flyga omkring med två kameror som "ser samma sak"

// frajje


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

remsan
2013-03-03, 14:03
Ökade på gain för pitch+roll för Gimballen och testade idag lite på gården.
Som slutsats... För höga värde för gimball (hade 50%) fungerade inte så bra så jag sänkte nu till 15% och 20% för pitch och roll. Den ville kompensera alldeles för mycket.
Det blåste rejält så man fick till slut krashlanda på köpet. 3 proppar gick av :).

Sickan
2013-03-03, 14:32
Så är det, flög lite för nära marken idag. Men ett snabbt depå-stopp för byte av två armar sedan på det igen :)

--
S

remsan
2013-03-07, 18:39
Idag blev det Waxholm i Stockholms skärgård :)
Lite pirrigt var det att flyga över vatten :)


http://www.youtube.com/watch?v=eSmMhm7koMQ

Sickan
2013-03-07, 19:27
Cool! Härligt vårväder också :)

--
S

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2

remsan
2013-03-17, 21:03
Fint väder var det norr om Stockholm också.
Fick flyga lite iaf. Testade och gick upp i luften ganska högt (enbart rakt upp).
Efter ett tag tappade jag min 5.8Ghz video. Antagligen pga jag flög ovanför huvudet.
Aktiverade RTH och quaden gick ner som det ska.
Sen testade jag på en låg höjd i trädgården :). Lesson learned.


https://www.youtube.com/watch?v=cubeTnjCgo0

remsan
2013-03-26, 21:48
Dagens lunch insats :)
Fint väder, +3 grader, fullladdade batterier :)
Denna gång har man testad på att flyga lägre än förr. Det gick bra, var nära ett par gånger men fick aldrig kontakt med marken.


http://www.youtube.com/watch?v=2IIYDpBfgdk

Sickan
2013-03-27, 06:57
Trevligt! Ser lite öde ut så här innan allt påtande i landen kommer igång :)

--
S

Mr J
2013-03-27, 08:35
Trevligt! Ser lite öde ut så här innan allt påtande i landen kommer igång :)

--
S

Du har ju börjat med vårplöjningen... :sarcastic:

Sickan
2013-03-27, 09:52
Du har ju börjat med vårplöjningen... :sarcastic:

Har aldrig slutat :proud:

--
S

remsan
2013-03-30, 05:49
Glad påsk till alla.

Här är lite fpv flyg i Åkersberga. Efter misslyckandet på lunchen (lyckades inte filma), laddade batterierna på jobbet och stannade efter för att flyga och filma :).
Testade öka basic gains (120) men det kändes inte så bra, så jag kommer att gå ner till 100.
Kunde inte låta bli att landa i FPV, så det kostade mig 2 propeller :).


http://www.youtube.com/watch?v=DySGZg3a5CA

PinDuke
2013-03-30, 06:25
Nästa gång får du ta en repa under broarna :)
Vad är det för OSD du använder?

remsan
2013-03-30, 07:13
Immersion EzOsd. Lite trög i start med att hitta satelliterna bara, annars tycker jag det är kanon att se spänningen på batteriet och avståndet från startpunkten.

Jo, det slog mig tanken också :) nu när det är bara is under broarna :)

bjerred
2013-03-30, 10:38
Hej Remsan!
Jag har kollat dina videoklipp dagligen ända från i somras då du beskar fruktträden med propparna så att blad och grenar virvlade i luften. Nu levererar du lugna vyer av högsta klass. Utrustningen verkar komplett. Gratulerar!
Lars

remsan
2013-03-30, 11:20
Tack Lars :) Det var snälla ord :). Är inte lika duktig som sickan på flygning men jag försöker lära mig nåt så ofta jag kan.

Sickan
2013-03-30, 13:13
Tack Lars :) Det var snälla ord :). Är inte lika duktig som sickan på flygning men jag försöker lära mig nåt så ofta jag kan.

Det beror lite på hur man räknar ;) I mina filmer får man se lite mer av marken, på nära håll :)

Glad Påsk!

--
S

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2

remsan
2013-03-31, 11:34
Klämde in en snabb flygning imorse över Brevik (nära Åkersberga).


http://www.youtube.com/watch?v=hwBl0xUVQWw

Stiffe
2013-03-31, 19:54
Fräckt " vågligt" över vatten :) har jag inte vågat än

PinDuke
2013-03-31, 20:48
Skulle inte våga flyga över vatten som inte har simma-ut-och-hämta-temperatur.
Hardcore :1headbang:

remsan
2013-04-01, 08:33
I morse hann man med en liten flygning över golfbanan i Åkersberga.


http://www.youtube.com/watch?v=bXt3VAVQDIE

Stiffe
2013-04-01, 11:31
Riktigt bra , nu börjar du få stil på det :applouse: lugnt och stabilt, behagligt tempo och man slipper ta åksjuketabletter ( sorry Sickan :)) Tummen upp, blir själv lite sugen på en discovery när jag ser din film vi får se

Sickan
2013-04-01, 18:42
Tjusigt!!

--
S

remsan
2013-04-02, 11:52
Tack Sickan!

Igår gjorde jag en liten range test för min FPV. Jag körde över en frysen sjö. Det blev ungefär 700m. Jag började lite tappa bilden på sluten, men jag antar att det var pga jag var för låg. Jag för mig att jag läste att man ska upp 100m för 1km.
Hur testar ni utrustningen på ett säkert sätt?


http://www.youtube.com/watch?v=aryk5VgY5W0

bjerred
2013-04-02, 12:11
Remsan! Tack för ännu en stimulerande video. Jättefint!
Jag som bara sett mina egna prylar önskar att du får tid och lust att ta lite bilder på din fältutrustning: markstationen med antenn, batteri, "glasögon"...
För oss som utvecklas långsammare!
Förresten, hur får du in OSD-rutan i videon?
Lars

remsan
2013-04-02, 13:13
Hej Lars!

Jag har haft några bilder förr i tråden, det är inte så mycket ändrat sen dess. Sedan ska du tänka på att jag är ingen proffs när det gäller mark-stationer o sånt. Jag hat bara provat mig fram.

Hur jag får OSD'n filmen i videon? Jag använder mig av en DVR Recorder, spelar in det man ser i glassögonen och sedan i Adobe Premiere Pro lägger jag till den inspelade filen i huvud spåret ovanpå GoPro filmen (i tidslinjen).

Jag kör 2x 498 mAh 3S batterier för markstationen, 1 498mAh 3S för video Tx på Quaden, en 4000mAh 4S för quaden.


3797737976

Sickan
2013-04-02, 15:13
Jag för mig att jag läste att man ska upp 100m för 1km.
Hur testar ni utrustningen på ett säkert sätt?

Nu senast satte jag Koptern i barnvagnen, så fick frun ta den med sig när hon var ut och gick :) Då fick jag i alla fall koll på videolänken på en halvmeters höjd.

37978

--
S

Stiffe
2013-04-02, 15:17
Nu senast satte jag Koptern i barnvagnen, så fick frun ta den med sig när hon var ut och gick :) Då fick jag i alla fall koll på videolänken på en halvmeters höjd.

37978

--
S

Kan man hyra den tjänsten ? ?:sarcastic:

Sickan
2013-04-02, 21:01
Kan man hyra den tjänsten ? ?:sarcastic:

Det tror jag men man försätter sig i evig skuld ;)

--
S

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

PinDuke
2013-04-03, 11:17
Hur testar ni utrustningen på ett säkert sätt?

Är man två personer finns det ett enkelt och säkert sätt att testa räckvidden.
Person 1 står still med markstationen på ett lämpligt ställe, typ sjö som du gjorde. Person 2 tar planet/helin och förflyttar sig så långt bort man vill/kan, eller tror man har räckvidd, och börjar sedan flyga LOS men med FPV utrustningen påslagen.
Sedan är det bara att ringa till person 1 och fråga om han/hon hade bild. Upprepa tills person 1 inte längre har bild och du vet din maximala räckvidd utan att faktiskt behöva flyga dit och potentiellt äventyra din farkost.

Ser att du har din mottagarantenn ganska lågt för att vara 5.8. Om du höjer upp den kommer du att få längre räckvidd, samma gäller om du flyger lite högre än vad du gjorde vid 700 m.
Din höjd motsvarade bara 4 % av avståndet. Min erfarenhet säger att runt 10 % ger lite bättre räckvidd/bild.

PinDuke
2013-04-03, 11:24
Remsan! Tack för ännu en stimulerande video. Jättefint!
Jag som bara sett mina egna prylar önskar att du får tid och lust att ta lite bilder på din fältutrustning: markstationen med antenn, batteri, "glasögon"...
För oss som utvecklas långsammare!
Förresten, hur får du in OSD-rutan i videon?
Lars

Starta en tråd, eller fråga i en befintlig, här så ska du se att du får lite förslag.
http://www.rcflyg.se/forum/forumdisplay.php/184-FPV-Markstation-Googles-DVR-mfl

remsan
2013-04-03, 12:26
Ser att du har din mottagarantenn ganska lågt för att vara 5.8. Om du höjer upp den kommer du att få längre räckvidd, samma gäller om du flyger lite högre än vad du gjorde vid 700 m.
Din höjd motsvarade bara 4 % av avståndet. Min erfarenhet säger att runt 10 % ger lite bättre räckvidd/bild.

Hmmm.. stativen är bara så högt som i bilden. Att höja den betyder att hitta en annan stativ. Är det det som man ska göra?

38005

PinDuke
2013-04-03, 14:36
Det är inte något problem som du har det men du kan kräma ur lite mer räckvidd om du får upp antennen ytterligare en liten bit.
Jag har också ett kamerastativ som markstation med en skärm på samt goggles. För att få upp antennen lite högre monterade jag ett teleskopskaft på en av de tre horisontella "armarna" på stativet som håller benen på plats.
Kan ta en bild i kväll och lägga upp.

PinDuke
2013-04-03, 18:44
Inget fancy men det funkar. På denna bild är inte allt utdraget i sitt fulla läge eftersom takhöjden inte räcker till.
38010



380153801438013Några till bilder som visar infästningen av mottagaren i toppen på "masten", hur masten är monterad på stativet samt pryllådan från IKEA som också är fäst på stativet.

bjerred
2013-04-03, 21:17
remsan, tack för ditt vänliga svar om hur du ordnat din markstation. Din bygglog intresserar många just därför att du är en glad amatör!

Lars

remsan
2013-04-03, 22:12
Tackar!!!! Det var en rejäl stativ du har. Min är den gamla foto stativen som inte används längre till nåt annat.
Jag måste definitiv bygga om den.


Inget fancy men det funkar. På denna bild är inte allt utdraget i sitt fulla läge eftersom takhöjden inte räcker till.
Några till bilder som visar infästningen av mottagaren i toppen på "masten", hur masten är monterad på stativet samt pryllådan från IKEA som också är fäst på stativet.

PinDuke
2013-04-04, 11:27
Det är bara ett vanligt kamerastativ med ett teleskopskaft på.
Plattan som skaftet är monterat på är en bit klickgolv och hållaren som videomottagren står i är en avklippt schampoflaska :)

Denna film beskriver vikten av att få upp antennen från marken, även om just nedan lösning är lite overkil.
http://www.youtube.com/watch?v=tYhYp2Z_Nr4

remsan
2013-04-09, 08:21
Har beställt nu en video switch från Flytron
http://www.flytron.com/camera-transmitter-shutter/61-tvs-2-two-channel-tiny-video-switch.html

Har även börjat med att flytta runt lite Naza'n. Den satt inte i quadens tungdpunkt.
Jag mätte upp den efter den matematiska formelln för en likbend trapezoid.

Före

38145

Efter

38146

Nu har jag skruvat ihop det hela, ska konfigurera om Naza'n ikväll och provflyga.

remsan
2013-04-09, 14:53
Förra veckan har jag filmat Örlogsfartyget vid Kastellholmen i Stockholm.
Lite svårt att filma fint, därav beställningen på den lilla video switchen :).


http://www.youtube.com/watch?v=4aPSBZoAn5U

2013-04-09, 15:17
Jag har också retat mig på att nazan inte ligger på cg. Hur får du till tyngdpunkten nu när nazan är så långt bak eller monterar du batteriet under ramen? Jag måste ha mitt 4s4000 i främsta läget i batterifacket för att få korrekt cg, så nazan går inte placera längre bak

remsan
2013-04-09, 16:15
De fyra propellerna formar en likbent trapezoidal.
Där ligger formeln för att beräkna CG:

http://www.efunda.com/math/areas/IsosTrapezoid.cfm (http://www.efunda.com/math/areas/IsosTrapezoid.cfm)

2013-04-09, 18:15
Jag tänkte mer praktiskt. Nu när din naza är så långt bak så stjäl den väl platsen där batteriet är tänkt att vara, eller?

remsan
2013-04-09, 18:48
Nja, batteriet sitter så långt bak så att det hela tyngdpunkten faller i trapezoidens tyngdpunkt :).
Så jag testade mig fram och flyttade fram och tillbaka batteriet tills den punkten nådes.
Jag testade flyga 3-4 minuter också, och det är för första gången jag ser den stå helt stilla i GPS mode :).


38154

2013-04-09, 19:20
Aha, nu ser jag. Jag trodde att du hade batteriet mellan plattorna där bak :-)

remsan
2013-04-14, 17:50
Idag var det dags för att besöka en annan vrak.
Denna gång var det en minsvepare i svenska flottan av Arköklass, byggd 1962. Strandad i Alholmsudd, Täby.
Tyvärr så brann den en hel del den 25-e februari i år. Antagligen ungdomarna kom åt den ganska lätt pga allt is runt om.


http://www.youtube.com/watch?v=hN1H0Y9zROI

Lassekar
2013-04-14, 21:51
Hej Remsan!

Trevlig film från vraket, trist att någon låtit det förfalla och sjunka...

Blev nyfiken på hur ett militärt fartyg från 1962 kunde vara byggt i trä?
- Det blev att googla lite och nu vet jag varför.

Från Wiki: Minsvepare byggd i trä för att kunna svepa magnetminor.

- Det förklarar saken. :eagerness:

Hittade lite bilder på fartyget här: http://www.tonnyolsson.net/privatsida/aspo/index.html

Trevlig kväll

/Lasse

remsan
2013-04-14, 23:26
Tack Lasse!
Såg också hans bilder, misstänker att han fotade av de från en bok jag såg på nätet om minsvepare.

remsan
2013-04-18, 18:45
Nu har man installerat den lilla video switchen från Flytron (mellan GoPro Hero 2 och FPV kamera)


http://www.youtube.com/watch?v=-YRfHPTa5t8

Lassekar
2013-04-18, 19:56
Hej Remsan!

Fiffig liten switch du har monterat.
Jag noterar i mina anteckningar för kommande projekt. :eagerness:

Trevlig kväll

/Lasse

remsan
2013-04-23, 08:23
I söndags var det fin flyg väder, knapp 2m/s vind.
Gick uppe på Ullnabacken (som ska bli 135m hög så småningom) och flög lite där.
Tyvärr på andra batteriet dog GoPro'n efter 22 sekunder. Jag tror att GoPro's batteri är ganska slut. Om man inte använder den i några dagar så laddar ur den sig själv och håller inte mer än 4-6 min.
Har köpt även en prop balanserare äntligen.
Fick med iaf en liten film med mina obalanserade proppar.


http://www.youtube.com/watch?v=kbrWXWjao-A

remsan
2013-04-29, 20:11
Testade skumrör som landningsställ för min quadcopter. Dess storlek och position förstörde aerodynamiken.
Det blev instabilt, rolling shutter och diverse vibrationer .
Tog bort den och fick stabiliteten igen och mycket bättre bild.


http://www.youtube.com/watch?v=sUPTu-5vEzU

Göran R
2013-05-01, 21:13
Hej Remsan
Kul att läsa om dina äventyr och fina videosekvenser.
Jag har sedan ett halvår fått igång en Gaui så jag tycker det är extra intressant att följa dina framgångar.
Du gillar tydligen att flyga över vatten. Tänkte du att "korvarna" skulle utgöra pontoner om du gick ner i vattnet? Jag har själv haft tanken att sätta på stora "korvar" som ger tillräcklig lyftkraft i vatten. Flyger ute på Ljusterö och där är det mycket vatten. Jag har vibrationer vid filmning med kameran i Crane III stativet. Gainvärdena är ganska högt ställda för att få kameran parallell med marken. Vibrationerna kan ju också hänga ihop med korvarna som jag har hängande ca 250 mm under Gauin?
Såg att du varit uppe på Ullnatippen. Körde du upp dit eller gick du? Man får väl inte köra upp eller?
Nåväl jag tycker dina inlägg med filmningar är mycket roliga att följa. Kanske får möjlighet att se det i verkligheten vid tillfälle.
Lycka till i fortsättningen
Göran

remsan
2013-06-12, 09:09
Hej Göran!

Ursäkta det sena svaret. Jag parkade vid info platsen nedanför Ullnatippen och knallade upp. Ska göra det en gång till i sommaren, den dagen hade jag fel konfigurerad gimballen så det blev inte en lyckad filmning.
Det kanske vore kul att synka nån gång o flyga tillsammans norr om Stockholm, dela lite erfarenheter.

remsan
2013-06-12, 09:11
Nu när man har flyttad Naza'n till F550-an så har jag börjat med att bygga om denna quad. Igår monterade jag en CC3D på den, idag ska den konfigureras.

39198

Sickan
2013-06-12, 09:22
Jag är stolt över dig ;) Lycka till, du kan se fram emot många roliga flygningar!

--
S


Nu när man har flyttad Naza'n till F550-an så har jag börjat med att bygga om denna quad. Igår monterade jag en CC3D på den, idag ska den konfigureras.

39198



Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

remsan
2013-06-12, 20:35
Tackar!

Nu är allt klart. Men eftersom jag har en Locust frame (med gimbal) tänkte jag plugga in den också.
Valde plugga in den på channel 5+6 på CC3D kortet. Men när jag försöker starta om och enabla den så går motorerna åt ena hållet och camera stabilization bokas av automatisk. Antagligen måste man jobba med Output för de 2 kanalerna, men det var inte lätt att gisa sig fram. Ska leta mera på nätet om det.

remsan
2013-06-13, 06:28
Jag fixade till slut gimballen. Problemet var att man inte läste manualen, slider kontrollerna skulle vara på 1500 från början.
Testade och flög imorse, gick nästan bra. Den drev framåt, var tvungen att ha nästan hela spaken bak för att hålla quaden stabil i luften.
Körde i stabilization 1 mode. Ska läsa lite runt om det.

Sickan
2013-06-13, 08:52
Hur har du jobbat med PIDs justeringen och i vilket mode flyger du i?

--
S


Jag fixade till slut gimballen. Problemet var att man inte läste manualen, slider kontrollerna skulle vara på 1500 från början.
Testade och flög imorse, gick nästan bra. Den drev framåt, var tvungen att ha nästan hela spaken bak för att hålla quaden stabil i luften.
Körde i stabilization 1 mode. Ska läsa lite runt om det.



Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2

remsan
2013-06-13, 09:18
Här kommer videon.
Har testad först mode 2. Det gick inte så bra. I mode 1 var det mycket bättre.
Camera stabilization verkar fungera mycket bättre än med Naza.
PID... har inte rört de inställningarna :)... ännu


http://www.youtube.com/watch?v=jGH8QMUuVXo

remsan
2013-06-18, 13:52
Dagens lunch instats. Testad 3 batterier, slutad med en crash i träd, gick åt en prop bara.
Måste gå genom inställningar... svårt att komma igång.
Det går otroligt snabb, vågar knapp röra spakarna. Väntar på fpv utrustning till denna...


http://www.youtube.com/watch?v=bXJ4IRVMVPI

simonarvestrand
2013-06-18, 16:11
Det dröjer inte länge innan du vill ha mer fart :)
du kan ställa ner maxlutning så minskar du maxfarten iallafall eller kanske bara ändra trottlekurvan

Sickan
2013-06-18, 19:41
Precis, ställ ner dessa till 40-50 så kommer den att gå lugnt och fint. Du kan också lägga till lite expo i radion, kanske 30% på pitch och roll och 10-15% på yaw. Du kommer snabbt över det och kommer att öka dem för att sedan hoppa över till Rate och successivt höja dem också markant :) I GCS kan du också justera ner throttle lite och lämna lite mer marginal till kortet på toppen, kanske 23-45-68-90, eller nått.

39259

--
S

remsan
2013-06-19, 04:19
Tackar. Kollade också igår på PID tutorial från openpilot. Ska börja med 45 på lutning :).
Upptäckte att jag körde på rate hela tiden istället för atti+axislocked :)

remsan
2013-06-19, 17:48
Har börjat justera in AccelBias. Den ser ut att den driver framåt... Har försökt sänka lite hit o dit på X.. får testa mera.
När man startar Quaden det är bara 2 motorer som startar. Motor 2 och 4. Drar man på Throttle så kommer de andra också igång.
Är detta normal? När jag körde Naza så kom alla 4 igång.

simonarvestrand
2013-06-19, 18:11
har du ställt in neutralpunkten på motorsidan ?
har du kalibrerat escarna ?

oftast så spelar det inte så stor roll om dom startar lite olika dom brukar lira bra ihop i luften ändå om det inte är jättestor fördröjning

kan det vara så att du ändrar accelbias och sedan testar i ratemode? om det är den accelbias som jag tror du menar så är det bara attitude läget som påverkas.

Sickan
2013-06-19, 18:12
Har börjat justera in AccelBias. Den ser ut att den driver framåt... Har försökt sänka lite hit o dit på X.. får testa mera.
När man startar Quaden det är bara 2 motorer som startar. Motor 2 och 4. Drar man på Throttle så kommer de andra också igång.
Är detta normal? När jag körde Naza så kom alla 4 igång.

Det kan vara så, märks inte så mycket när man väl lyfter. Antar att du kalibrerat enligt konstens regler?

Ett bra tips är att fortsätta jobba på PIDs ett tag till innan du ger dig på andra inställningar, och att endast göra det i Rate om det är möjligt, sedan tar du Atti. Rate påverkar Atti, inte tvärtom. Du kommer märka att driften kommer avta markant när du närmar dig rätt inställningar. Kolla ockdå vibrationer och öka eventuellt på GyroTau, tror det är en massa nollor och en 1a på slutet standard, testa att höja till en massa nollor och 2 ;)

Justerar du PIDs via radion, där smidigt annars. Hur ser dina inställningar ut nu? Var ramen som en Disco fast med nosgimbal?

--
S

Skickat från min SGP321 via Tapatalk 2

remsan
2013-06-19, 18:30
har du ställt in neutralpunkten på motorsidan ?

nej. försöker klura ut hur man gör.


har du kalibrerat escarna ?
jag kalibrerade de förr, när jag hade Naza'n installerat.



kan det vara så att du ändrar accelbias och sedan testar i ratemode? om det är den accelbias som jag tror du menar så är det bara attitude läget som påverkas.

jag testar enbart attitude mode.

simonarvestrand
2013-06-19, 18:41
Det finns en del guider och info på wikin, kika lite där
http://wiki.openpilot.org/display/Doc/OpenPilot+Documentation

sen har du en bra tuningtråd här. finns massor info i hela tråden.
http://forums.openpilot.org/topic/14504-cc3d-tuning-thread/

remsan
2013-06-19, 18:51
Ett bra tips är att fortsätta jobba på PIDs ett tag till innan du ger dig på andra inställningar, och att endast göra det i Rate om det är möjligt, sedan tar du Atti. Rate påverkar Atti, inte tvärtom. Du kommer märka att driften kommer avta markant när du närmar dig rätt inställningar. Kolla ockdå vibrationer och öka eventuellt på GyroTau, tror det är en massa nollor och en 1a på slutet standard, testa att höja till en massa nollor och 2 ;)

Justerar du PIDs via radion, där smidigt annars. Hur ser dina inställningar ut nu? Var ramen som en Disco fast med nosgimbal

Ramen ser nästan ut som en Disco
39268

Inställningarna:

http://www.youtube.com/watch?v=V91MBF0Ockw

Sickan
2013-06-19, 18:58
Kolla denna också :)

http://vimeo.com/62484202

--
S

Skickat från min SGP321 via Tapatalk 2

remsan
2013-06-19, 19:05
Kolla denna också :)

http://vimeo.com/62484202

--
S

Skickat från min SGP321 via Tapatalk 2

ups :)
ska ta bort propellerna o fixa det :)
tusen tack

Sickan
2013-06-19, 22:44
Alla farkoster är ju olika men mina inställningar på Discon på slutet var dessa http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?p=309279 :)

--
S

Skickat från min SGP321 via Tapatalk 2

remsan
2013-08-28, 12:05
Idag fick man lite tid att testa CC3D igen. Försökte flyga med fpv (ganska dumt i början).
Efter några sekunder missbedömde hastigheten på quaden och det hela resulterade i en crash. 2 proppar och en liten fäste till gimbalen förstörda. Inget som man kan inte byta ikväll på 5 min.
Det kommer att ta ett tag innan jag kan flyga fpv med CC3D. Dags att börja från noll igen :). Man blir bortskämd av Naza'n....


http://www.youtube.com/watch?v=2MOEZd4jsAw

simonarvestrand
2013-08-28, 20:56
det släpper nog rätt fort, snart kommer du inte vilja flyga fpv med nazan. jag kommer inte gå tillbaka till naza för fpvflyg det är en sak som är säker.

kör du den i attitude ? såg så skumt ut när du driftade in bland träden

Zallisen
2013-08-28, 22:24
Tusan vad jag vill börja med FPV med min CC3D också, känns som axis hold är som gjort för det. Men vet inte exakt vad jag ska beställa för utrustning för att få igång FPV som funkar bra snabbt å enkelt :<

remsan
2013-08-29, 04:33
Körde den i Atti mode, ja. Det gick så fort, drog i yaw o lite för mycket i pitch att den gled helt fel. Man gjorde som med Naza'n förr... Same same but different :D. Nu är allt klart för start igen.


det släpper nog rätt fort, snart kommer du inte vilja flyga fpv med nazan. jag kommer inte gå tillbaka till naza för fpvflyg det är en sak som är säker.

kör du den i attitude ? såg så skumt ut när du driftade in bland träden

remsan
2013-09-01, 12:12
Back to basics... Träna på baksidan av huset :).



http://www.youtube.com/watch?v=y6DSeZX769c

Zallisen
2013-09-02, 13:21
Den ser ganska vinglig ut för att vara CC3D dock :S men kanske blir så med mycket last vad vet jag.

remsan
2013-09-04, 14:38
Det är nog mina dåliga fingrar som vinglar den :). Jag har default (linjära) kurvor för throttle, pitch+roll. Ska ändra på det och testa sen.


Den ser ganska vinglig ut för att vara CC3D dock :S men kanske blir så med mycket last vad vet jag.

remsan
2013-09-07, 17:43
Har ändrat nu de linjära kurvor så man får mindre känslighet i mitten.
Provkörde men CC3D'n beter sig lite konstigt. I början är den hyfsat ok men efter 20-30s i luften börjar den dra höger.
Man ser på filmen att bilden lutar till höger efter 20-30s.
Jag får nog sätta fast igen CC3D'n. Min CC3D sitter fast på en liten kolfiber plåt som fäster sig mot quaden mha kardborreband(den ska bort och CC3D'n ska kalibreras om).


http://www.youtube.com/watch?v=OAIKVPi10Fo

simonarvestrand
2013-09-07, 19:31
låter du stå maskinen orörd en stund efter du satt i accen ?

remsan
2013-09-07, 19:47
Räknas 10 sekunder som en stund? :)
Nu har jag iaf skruvat CC3D'n ordentlig.

simonarvestrand
2013-09-07, 20:02
jupp det gör det.

låter bra, en cc3d eller vilket annat kort som helst kan bete sig rätt illa om det rör sig. mina cc3d sitter med nylonskruv och 450 canopygrommits som dämpning

remsan
2013-09-08, 18:40
Efter kalibrering var det dags att testa. Denna gång drev den tillbaka istället. Får nog kalibrera den igen.
Förutom det så kan man inte hitta nån mittläge heller. Går man en hacke över mitten drar den uppåt. Går man en hacke ner vill den åka neråt istället.

simonarvestrand
2013-09-08, 18:50
ser du till så armarna är i våg vid kalibrering ?

kör du med raster i radion ?

remsan
2013-09-09, 06:29
Jag lägger quaden på bordet på ett hörn så att bottenplattan når bordet. Sen kör jag Level.
Raster i radion? Jag måste kolla upp vad det betyder.

simonarvestrand
2013-09-09, 06:55
Bottenplattans level är egentligen ointressant det är armarna/motorerna som måste ligga i våg annars kommer den driva.

Raster = små steg/hack på gasspaken. = inte lämpligt för helikopter/multikopterflyg enligt mig

Zallisen
2013-09-09, 07:23
Balanserat propparna ordentligt? min CC3D betedde sig sådär "vingligt" occilerade PGA att propparna var för obalancerade en gång men hmm antar att det hade synts mer jelly på videon då så kanske inte det.

Jag har såntdär raster(?) som jag inte heller visste att det kallades :) på min gasspak men det får ju ingen vinglighet i den, bara lite irriterande att hitta ett läge som håller rätt höjd så man får stå å hoppa mellan två olika i vissa förhållande, eller tvinga spaken att stå mellan två steg brukar gå för mig också.

simonarvestrand
2013-09-09, 08:01
nejnej, har inget med hur maskinen beter sig men med oändrad gaskurva kan det ibland vara svårt att få maskinen att hovra den kan vilja stiga eller sjunka beroende på setup.

remsan
2013-09-09, 08:44
Tackar! Du har rätt. Ska köra level igen ikväll.

/Remus


Bottenplattans level är egentligen ointressant det är armarna/motorerna som måste ligga i våg annars kommer den driva.

Raster = små steg/hack på gasspaken. = inte lämpligt för helikopter/multikopterflyg enligt mig

remsan
2013-09-09, 08:47
Har nu en fin gaskurva nu men det hjälper nog inte. Jag har min throttle med raster, tyvärr. Sickan nämde att man kunde ändra fysisk på visa radio, ska kolla upp om det är nån som har gjort det på Futaba.


nejnej, har inget med hur maskinen beter sig men med oändrad gaskurva kan det ibland vara svårt att få maskinen att hovra den kan vilja stiga eller sjunka beroende på setup.

Kenneth E
2013-09-09, 10:56
Jag har kört Futaba i 35 år. Kanske kan jag hjälpa till.

Raster blecket brukar man kunna komma åt via hål på baksidan på radion med en stjärnskruvmejsel, eller så får man plocka bort baklocket och lokalisera metalblecket genom att röra gas stickan upp och ner, då bör du se och höra metallbiten jag pratar om. Det finns två varianter jag känner till, den ena får du helt ta bort blecket på, den andra behöver du bara skruva loss blecket lite grann på så den släpper och har ingen funktion längre. Vet inte vad du har för radio.
Ken


Har nu en fin gaskurva nu men det hjälper nog inte. Jag har min throttle med raster, tyvärr. Sickan nämde att man kunde ändra fysisk på visa radio, ska kolla upp om det är nån som har gjort det på Futaba.

remsan
2013-09-09, 11:14
Tusen tack Kenneth! Klockren beskrivning! Jag har en Futaba 8FGS.


Jag har kört Futaba i 35 år. Kanske kan jag hjälpa till.

Raster blecket brukar man kunna komma åt via hål på baksidan på radion med en stjärnskruvmejsel, eller så får man plocka bort baklocket och lokalisera metalblecket genom att röra gas stickan upp och ner, då bör du se och höra metallbiten jag pratar om. Det finns två varianter jag känner till, den ena får du helt ta bort blecket på, den andra behöver du bara skruva loss blecket lite grann på så den släpper och har ingen funktion längre. Vet inte vad du har för radio.
Ken

Zallisen
2013-09-09, 13:05
Hmm, undra om det går att ta bort på Hitech Aurora 9 också, värt å kolla upp, retat mig på att aldrig kunnat släppa den spaken. :)

Edit: hah! ska tydligen gå att ställa in raster i den utan att äppna den ens, får kolla närmare på det.

Mr J
2013-09-09, 13:28
På vissa radio skruvar man bort blecket och vänder det om, så får man lite motstånd, fast utan raster.

remsan
2013-09-09, 15:01
Nu har man bytt den mot den reserv som följde med Futaba'n (som jag aldrig förstod vad det var för nåt :) ).
Throttle spaken känns väldig fin nu :).
Tack alla för hjälp!!!

simonarvestrand
2013-09-09, 15:09
tycker man att den går för lätt kan man ta en bit soppa slang eller liknande för att få den något trögare.
raster är det första som åker bort på en ny radio :)
flygplan skulle ju funka men känns inte rätt när man är van att ha en smoooth rörelse hela vägen :)

remsan
2013-10-14, 11:01
Underbar väder i helgen. Hann med lite fpv, den första riktiga med CC3D'n.
Fick träffa DrHanke, flygar henry och nekrub. Alltid trevligt med liten fpv träff :).


http://www.youtube.com/watch?v=0ngMXliwXYY

simonarvestrand
2013-10-14, 12:04
tycker du drhanke ser ut som en drhanke ?

remsan
2013-10-15, 08:35
Absolut :)