handdator

Visa fullständig version : Futaba T8FG gyroproblem FRSKY TFR6 Mottagare



Lars Nyden
2012-10-23, 09:51
Hej!
Är det någon som har en lösning på hur man ställer in gyrokänsligheten till ett gyro HK401B kopplat till en Futaba T8FG super med en FR skymottagare TFR6 ?
Hälsningar
Lars Nyden

simonarvestrand
2012-10-23, 10:10
Det smidigaste tycker jag är att använda gyro menyn , tror att den som standard är inställd på att jobba mot kanal5 .

I menyn funktion kan du ställa in vilken switch/ratt som skall påverka den kanal du vill använda.

numnutchris
2012-10-23, 10:14
Använd LNK-FUNCTION och ställ kanalen du använder/vill använda till lämpligt vred (eller switch om du föredrar det).
Plugga in GAINsladden till den kanalen. Ställ in ev. EPA då du antagligen inte vill gyrot jobbar vid utslag/gain +-100
Med vred/ratt vill du antagligen inte "passera" nollan, då får du jobba vidare med nån mix med kurva och offset. (kör själv så med tex. gauikort som går mellan 25-65 i + resp - intervallen beroende på funktion)

simonarvestrand
2012-10-23, 10:46
Är det en helikopter du skall använda gyrot i ?
isåfall skulle jag inte rekomendera att använda någon ratt. blir inte alls kul om man råkar lyfta med brutalt hög eller låg gain vilket skulle kunna hända om man använder en ratt.

Det finns rätt många filmer på youtube för inställningar i t8fg

Lars Nyden
2012-10-23, 13:16
Hej!
Gyrot sitter i en Hk450.
Jag har bytt radio från en eclipse till en futaba
I eclipsen var det bara att ställa in känsligheten i radion
Det finns en meny i Futaba radion där man kan testa servona,ändlägen mm men det blir inget svar från kanal 7 som gyrosignalen är kopplad till
Jag har ändrat gyrokänslighetssignalen mellan 0 och 100% men servot reagerar fortfarande på något när jag rör tailen
Tack för youtubetipset.
/Lars

simonarvestrand
2012-10-23, 15:19
Tror du måste gå in på function och se till så det står Gyro på kanal 7 , alternativt nån switch

Nu vet jag inte hur just det gyrot funkar men ofta när det är 0-100% så är 50% egentligen 0 och det under ratemode och allt över headinghold .

numnutchris
2012-10-23, 17:37
Kolla så du inte har nåt annat på 7:an, vilken typ har du valt på modellen? tror nån Condition (tex. för idleup) kan hamna på 7:an default, så använd std. kanal 5 om du default hittar gyro där.

Lars Nyden
2012-10-29, 08:42
Hej!
Tack för hjälpen.
Har flyttat gyrot till kanal 5, ställt in radion på gyro GY AVSC rate 10%.
Provat att hovra och det verka fungera.
/ Lars Nyden