handdator

Visa fullständig version : Ep & 25



lekman
2012-10-23, 19:03
Har en Spitfire, ARF. En Kinamodell som heter EP & 25, tror jag. Har inte satt ihop den, har inte flugit alltså, men tycker att den är fin. Nån som känner till nåt om denna? (möjligt att vingen är lite taskigt skränkt, blir kul på en Spitfire)
/Lars

McRegor
2012-10-23, 20:26
Det blir nog enklare att få svar om du länkar till produkten du köpt....
//Roger

lekman
2012-10-23, 22:11
Tror det är en sånhär... http://www.hobbyking.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5287
Jag trodde i min enfald att EP & 25 var ett namn på en tillverkare, men tror nog att det är en sån HbbyKing.
/Lars

freddan_6
2012-11-01, 09:24
Kolla på bilder både hobbyking och dynam tillverkar snarlika. Dynam anger spännvidd 1200mm, hobbyking anger 1234mm.
HK:



33238

Dynam
33239

lekman
2012-11-01, 15:25
Om det är nån av dessa, så är det HobbyKings. Den är köpt i Torshälla, för ca ett år sen.

lekman
2013-01-01, 20:20
Håller på att montera ihop Spitfiren, Hobbyking. Inser att de infällningsbara landningsställen kommer att röra sej lite väl snabbt, servot slår ju mellan ändlägena på mindre än en sekund (1/2 sek?). Landningsställen kommer ju alltså fara utav bara ...... Är detta nåt man skulle kunna lösa med en modern programmerbar radio? Har bara enkla grejjer!
/Lars

jocke1963
2013-01-01, 20:30
.. Är detta nåt man skulle kunna lösa med en modern programmerbar radio?

Svar ja.
I min Spektrum DX8 kan jag ställa tiden det tar för servot att slå hela vägen, upp till en 20 sekunder lång rörelse.

Eller så köper du en "servo-slower", typ denna: http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=528

Mr J
2013-01-01, 20:42
Varken delay i radion eller en separat Servo Slow brukar fungera på elektriska landningsställ eller speciella landningsställsservo.
Dom brukar vara gjorda så att dom växlar läge från ena ändläget till det andra, det går varken att ställa hastigheten eller ändlägena, poängen med detta är att när rörelsen väl är triggad så går hela rörelsen, sen brukar en timer stänga av stället eller servot, detta för att inte ett eventuellt bockat ställ skall stå och stånga mot tex. kanten på hjulbrunnen och dra en massa ström.
Många har råkat ut för detta och gått i backen när stället dragit ur all strömmen i mottagracken, med dessa slipper man det problemet, men tyvärr gör det att man inte kan reglera hastigheten på annat vis än att minska spänningen till ställmotorn.

lekman
2013-01-03, 21:19
Hej
Tack för svar. jag försöker nog med en servo-slower, o gör vad jag kan för att få mitt servo att gå hela vägen i utslaget, så inte ett onödigt strömuttag blir resultatet. Inser att man måste ha lite tur för att få det att funka bra rent geometriskt.
/Lars

Mr J
2013-01-03, 21:56
Inte tur, bara noggranhet.
Men problemet är att ställen ofta får smällar vid start och landning.

lekman
2013-01-04, 17:06
Mitt servo-slower har kommit, snabbt o bra. Men ingen vettig instruktion hur koppla, inser att jag inte kan dethär med färgerna på servokablarna. Har bara lärt mej hur de ska vändas för att det ska funka i mina mottagare. På den här grejjen är det märkt - + och s. vad jag vet är ju att röd står för +, o den är oxå i mitten, där kan det inte bli fel, men hur är det med den vita o den svarta kablen, vilken är - o vilken är ....s?
/Lars

Mr J
2013-01-04, 18:36
Svart eller Brun = Minus, Vit eller Gul eller Orange = Signal

lekman
2013-01-05, 08:29
Tack
Har sen senast lyckats med att bränna servot i mina försök att justera funktionen, o som jag satt det är det rejält inlimmat i vingens konstruktion med Epoxi. Nu är min plan att försöka skära genom själva servot o operera bort det. Tur att bordern skaffat en Dremel....
/Lars