handdator

Visa fullständig version : Mitt turnigy plush utvecklade rök... Vad göra?



Magoozi
2012-10-26, 19:03
I kväll när jag packat upp alla mina grejer till mitt quadbygge tänkte jag bara prova om motorer och Fartreglage fungerade. På med propp på motorn och kopplar in prylarna. Mitt nöt så har jag inte isolerat motorkablarna. När ja kopplar in batteriet gnistrar det till, från reglaget lyser det nästan om det var en liten lysdiod där inne. Rök kommer och jag rycker kablarna fort som attan.

Skit!!! Skär bort krympslangen kring fartreglaget och ser att en liten komponent ser lite bränd ut.

Gör en ny test med samma reglage, fast med alla kablar isolerade. Reglaget låter ingenting som det brukar göra vid uppstart. Dock efter att ha höjt gasen lite snurrar motorn igång! Kör motorn några sekunder och stänger sedan av. Reglaget är ganska varmt men inget annat verkar konstigt.

Vad hände och vågar man använda reglaget? Provade koppla in det i ett prog-kort och det reagerade på mina instruktioner.

Eller är det bara att krypa till korset och beställa nytt?

freddan_6
2012-10-26, 19:08
0) Vilken komponent brände? Det kan gå att laga. Ganska varmt? Om du vill kvadda din quad, så kör med det reglaget. Man brukar säga att funktionen sitter i röken, om du släpper ut röken så släpper du ut funktionen. Det finns vissa regler om fartreglage:

1) De tål inte kortslutning - ha aldrig aldrig aldrig oisolerade ändar
2) De tål inte avbrott - anslut aldrig fartreglaget utan motor

Så du får nog snällt krypa till korset och köpa nytt reglage.

Allmänt så kommer inte pipet från reglaget, det skickar en ton till motorn med två kablar och skakar motorn. Ingen motor betyder inget ljud.

Om det fungerar med prog-kort så fungerar processorn, men du har helt säkert bränt en eller flera slut-FET:s (Field Effect Transistor)

Magoozi
2012-10-26, 19:16
Ok, komponenten som var bränd såg ut som en liten svart låda, 2x2 mm. Fanns flera sådana på kortet, men bara en som var kass. Blir till beställa nytt kort så vida inte någon läsare här kanske har ett som ligger och skrotar?

dvogonen
2012-10-26, 19:24
Det är nog en bra idé att beställa en ESC även om du inte byter den. Prylar går sönder emellanåt och det är tråkigt att parkera leksakerna i väntan på reservdelar från Hongkong.
Efter några haverier som ordakats av komponenter som jag återanvänt efter "incidenter" har jag tagit som vana att alltid kassera komponenter som uppför sig misstänkt. Och ja, jag skulle tolka avsaknaden av startljud som misstänkt. Även om ESCn fungerar så du får upp quaden så finns chansen att den fallerar under belastning.
Om du bestämmer dig för att behålla ESCn så bör du köra igenom några ackar under realistiska förhållanden innan du flyger på någon höjd över huvud taget. Bind quaden i något tungt och gasa som om du flög den (med propellrar på)

Magoozi
2012-10-26, 19:28
Såg att rubinrc hade hemma här i Sverige, så jag köper från honom. Blir kanske lite dyrare men jag slipper vänta en evighet.

freddan_6
2012-10-26, 19:58
Det är samma reglage som Hobbywing funfly så du kan också köpa från rcflight.se om rubin skulle ha slut

Magoozi
2012-10-26, 20:32
Nytt reglage beställt, synd att riskera hela quaden för att snåla in på ett nytt reglage.

Faktum är att jag och mina polare skulle gjort Malmö ikväll med diverse ädla drycker. Nu blev det inställt i kväll. 4 stora stark=1 turnigy plush 25A! Vilket är roligast? ;-)

Vill någon ha det havereade reglaget så är det ditt om du betalar portot. Någon lödkunnig kanske kan rädda det?