handdator

Visa fullständig version : L-59 Super Albatros



petera38
2012-10-30, 20:08
Funderar på om det är någon idé att skriva lite här om min nyaste Hobby King investering: L-59 Super Albatros.
3319733198


Var så nyfiken, efter att ha läst vad andra köpare av denna modell skrev på Hobby Kings recension, så jag beställde modell, elektrisk landingställ och piloter. Inkl. frakt, moms och avgifter betalade jag sek 2900;-
Denna modell är som skräddarsydd för en Kolibri turbin., ursprungligen avsedd för en 90mm fläkt.
Modellen ankom i måndags, utan skador.
Spec.: 120cm spv. 132cm lgd. Vikt: 27-2800gr Vingbelast. 96gr/dm2

/Pete

addde
2012-10-30, 21:28
Skriv gärna i den här tråden när den är provflugen och en film skadar inte heller !! Skulle nog bli sjuukt bra med en colibri turbin i!! Såg en funjet liknande förra sommaren med en kolibri i och det var helt sinnes hög fart !!!

henke2
2012-10-31, 07:28
Kul projekt. Modellen har fått bra kritik från många håll vad gäller flygningen. Du verkar vara en av de som haft tur och fått en hel modell så det verkar ju lovande.

Kärran flyger till och med på en P20 så med Kolibri kommer det bli bra drag i den. De senaste Kolibrimotorerna som passerat min testbänk har visat 2.8kg drag :-)

Verkar väga 3.2-3.4kg torr med P20.

Vet att Lambert har en handfull motorer på G in till HAB, Jag hoppas du slagit till och att en av dem är till dig då :-)


Tidernas kanske sämsta video, men men :-)

http://www.youtube.com/watch?v=0GQKMUHRn14

petera38
2012-10-31, 10:57
Precis vad jag tänkte. :sarcastic:
Beställde en T-25 från HAB, så det är säkert en av dom som är på ingång om förhoppningsvis ca. 3 veckor...?
Ursprungligen var det min mening att montera Kolibri´n i min FastFoam L-39, men kunde inte låta bli att investera i L-59´an. Har också studerat den video du har skickat...kommer från Grekland.

/Pete

henke2
2012-10-31, 11:34
Precis vad jag tänkte. :sarcastic:
Beställde en T-25 från HAB, så det är säkert en av dom som är på ingång om förhoppningsvis ca. 3 veckor...?
Ursprungligen var det min mening att montera Kolibri´n i min FastFoam L-39, men kunde inte låta bli att investera i L-59´an. Har också studerat den video du har skickat...kommer från Grekland.

/Pete

Tufft, då förstår jag att du väntar med spänning :-) Jag gissar att du kommer montera motorn i mitten med rör bak eftersom de verkar behövas bly i nosen, då rekomenderar jag att du även ber Tomas fräsa ut en dragkraftsvåg till dig. Mycket bra verktyg när man testar fram vad som fungerar bäst med utloppsrör och så. Även bra som generell testbänk när man lär känna motorn.

petera38
2012-10-31, 15:03
Tufft, då förstår jag att du väntar med spänning :-) Jag gissar att du kommer montera motorn i mitten med rör bak eftersom de verkar behövas bly i nosen, då rekomenderar jag att du även ber Tomas fräsa ut en dragkraftsvåg till dig. Mycket bra verktyg när man testar fram vad som fungerar bäst med utloppsrör och så. Även bra som generell testbänk när man lär känna motorn.

Det låter som en bra idé.
/Pete

petera38
2012-11-01, 11:09
Just nu händer de inte så mycket. Planerar lite mht placering och val av komponenter. Har hittad en riktig utmärkt bränsletank på 600cc. Har beställd en Jet Cat UAT på 80cc. Håller på med installation av landingsljus i vingtankarna. Väntar på servon: 3,9kg digitala m. metalldrev på 16 gr. Har monterat in nosstället, det var lite krångligt, men det funkar väldig bra. Huvudstället är också på plats. Hjulbrunnarna är jättestora, men det går att fixa. Tänkte fota lite...så de kommer bilder snart!

/Pete

petera38
2012-11-01, 11:41
Här kommer lite bilder: Huvudställ in- och utfälld.

petera38
2012-11-01, 11:44
Noshjuls ställ: In- och utfälld.

petera38
2012-11-01, 11:45
Installation av nosstället:

petera38
2012-11-01, 11:48
Tanken, en sån som används på lasaretten till handsprit. 600 cc:

petera38
2012-11-01, 11:50
Vingtanken. Monteras med landingsljus:

Baua
2012-11-01, 14:35
Hej Pete!

Den ser väldigt fin ut!

Mvh
Magnus

henke2
2012-11-01, 14:44
Ser bra ut :) Jag ser att du använder RC-landers ställ som är specade 7.5kg... dem håller inte för det och jag har bytt nosstället på min Mig-15 3ggr i sommar och flugit säkert 2/3 av mina flygningar utan fungerande nosställ. Det får ju jobba i längsled medans huvudställen sitter vridna 90grader. Jag hade i dina kläder redan innan det går sönder bytt iaf nosenheten till en av bättre kvalitet, exempelvis LADO. Huvudställen håller dock bra.

(min Mig väger ca 3.5kg vid landningen och har landats väldigt mjukt, trots detta pajargrejorna då man belastar gängstången vid landning)

jocke1963
2012-11-01, 15:04
Vingtanken. Monteras med landingsljus:

Vad är det som står i bakgrunden här? Ser stort ut?
http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=33248&d=1351766995

petera38
2012-11-01, 19:20
Vad är det som står i bakgrunden här? Ser stort ut?
http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=33248&d=1351766995

Ja..ha, så man är nyfiken? Ju det är bara en Jet Legend L-39 Albatros, som jag köpte och reparerade i somras. Du kan se den på min tråd om hur man reparerar en glasfiberkärra.....

petera38
2012-11-01, 19:25
Ser bra ut :) Jag ser att du använder RC-landers ställ som är specade 7.5kg... dem håller inte för det och jag har bytt nosstället på min Mig-15 3ggr i sommar och flugit säkert 2/3 av mina flygningar utan fungerande nosställ. Det får ju jobba i längsled medans huvudställen sitter vridna 90grader. Jag hade i dina kläder redan innan det går sönder bytt iaf nosenheten till en av bättre kvalitet, exempelvis LADO. Huvudställen håller dock bra.

(min Mig väger ca 3.5kg vid landningen och har landats väldigt mjukt, trots detta pajargrejorna då man belastar gängstången vid landning)

Bra att veta innan man börjar flyga. Trodde inte att Lado gjorde så små ställmekanismer? Har du en länk? Ville hellre ha ett mer skalalikt nosställ med knäled....
/Pete

henke2
2012-11-01, 19:52
Bra att veta innan man börjar flyga. Trodde inte att Lado gjorde så små ställmekanismer? Har du en länk? Ville hellre ha ett mer skalalikt nosställ med knäled....
/Pete

Lado verkar vara den bästa som pluggas in i mottagaren likt RC-landers. Deras RS333 väger om jag fattat rätt 88gram. Visst, tyngre än RC-lander men å andra sidan behövs vikten i nosen. Jag funderade på receptet RC-lander till huvudställ och Lado i nosen innan jag till slut valde jet 1a luftställ till nästa projekt. Bra eller inte får framtiden utvisa. Jag valde även jet 1a ben eftersom kinaställen inte håller i längden. De grova funkar okej som huvudställ, men noshjulet verkar få ta mer stryk.

Det går ju alltid att uppgradera, men när man väl står där och sommaren kommer så kan man ge sig den på att lagersaldot är noll :-P

K-Å
2012-11-02, 20:18
Har en sådan L59a liggande för turbinkonvertering, där nästa kollibri ska in, ska beställa när den nya ECU´n finns tillgänglig.
Ska innan detta sker turbinkonvertera en Mig 15 från HK till kollibri som jag idag har i en vortex 32.

K-Å

petera38
2012-11-02, 21:24
Vilket ställ tänker du använda?

/Pete

petera38
2012-11-03, 15:13
Det går sakta framåt! :icon_kidra:

Tanken har nu monterats precis mitt i tyngdpunkten, och UAT´en kom från Al´s Hobbies i går. Landingsljusen är på plats och funkar perfekt. Överväger om jag behöver ha sidroder...? Överväger dessutom om jag skal montera LADO nosretract i stället för R/C Lander´n?
.....och servon har inte kommit än :banghead:

/Pete

henke2
2012-11-03, 15:49
Du har ju vintern på dig att göra alla valen, alltid bra att fundera lite så att man är vän med tanken innan man gör någonting. Som med jetmotorköpet, det måste ta sin tid :)

petera38
2012-11-03, 16:51
Här kommer åtminstone lite bilder: Landingsljus!

petera38
2012-11-03, 16:52
Och här tankinstallation...och UAT. Fin liten grej på 80cc:33411 33412

petera38
2012-11-03, 16:55
Du har ju vintern på dig att göra alla valen, alltid bra att fundera lite så att man är vän med tanken innan man gör någonting. Som med jetmotorköpet, det måste ta sin tid :)

JEPS! Det kan hända mycket under en lång vinter... :stupido2:

K-Å
2012-11-03, 20:31
HK ställ sitter monterade vilket verkar funka bra, finns en verson med med mekaniska bromsar men jag har den utan bromsar.

MVH K-Å

K-Å
2012-11-03, 20:34
Hej Pete, har använt en kavans 1dl tank som subtank vilket funkar kanon till kollibrin, med timern på 5 min så har jag ca 2 dl kvar på total tankvolym på 7dl inkl kavan subtank.

MVH K-å

henke2
2012-11-03, 23:19
96 starter har jag på min mig-15 med Kolibri i sommar. Utan catchtank så har jag nödlandat två gånger, bägge gpa en skruv lossnat som går in i brännkammaren utan att jag märkt det, 2mm hål där är inge bra. :-P (Martin vet redan om detta och justerar monteringssättet givetvis). Marcs catch tank är jättesnygg, men ger bara extra vikt här enl min erfarenhet.

Att bygga dessa små kärror är lite annorlunda eftersom att 250 sparade gram resulterar i en 10% lättare flygmaskin ;)

Ang ställen så har du redan min åsikt efter att ECU loggat 96 starter

henke2
2012-11-04, 11:25
Filtklunk och flexrör från K&S
http://hobbyplastic.co.uk/images/K&S/K&S1234.gif + http://alshobbies.com/shop/stockimage/felt-clunk-filter-large-230.jpg

PS tänk på att jag bara flikar in mina erfarenheter, det är inte exakt vetenskap och jag dissar inte andras val på något vis.

petera38
2012-11-04, 12:15
Hur är det med en filtklunk? Ger den inte relativ stor gennomflödemotstånd ifm en så liten turbin, som Kolibri´n? Eller visar dina erfarenheter nåt annat? För i så fall skulle jag kunde se bort från UAT´en och spara vikt. Skulle en motorsågsklunk, som jag vanligtvis använder fungera lika bra som filterklunken?

henke2
2012-11-04, 13:09
Hur är det med en filtklunk? Ger den inte relativ stor gennomflödemotstånd ifm en så liten turbin, som Kolibri´n? Eller visar dina erfarenheter nåt annat? För i så fall skulle jag kunde se bort från UAT´en och spara vikt. Skulle en motorsågsklunk, som jag vanligtvis använder fungera lika bra som filterklunken?

Jag testade lite olika klunkar där en sintrad klunk gav motorstopp på direkten, en "fuel magnet" funkade ungefär halva tanken och filtklunken tömmer tanken till sista droppen. Motorsågsklunk kanske fungerar också.

Ju mindre turbin desto mindre soppa och desto mindre kritiskt med flödet.



Sintrad
http://airmedia.se/media/catalog/product/cache/1/image/4e88b00fb93bc19713c4cbf78052c096/k/l/klunk-metall.jpg

Fuelmagnet
http://store.rcsupersales.net/catalog/FUELMAGNET-2.jpg

henke2
2012-11-07, 09:30
Tittade på en L59 igår som en kompis bygger med T25 Kolibri. Han hade inte haft lika mycket tur och fått en modell med söndrig klädsel på flera ställen, kroppen var även bananformad, inte jättemycket men på gränsen till vad man kan acceptera. Många ytor som skall vara konvexa var insjunkna dessutom, exempelvis runt fenan.

Jag noterade även att den fäller nos stället framåt, vilket i sin tur ger ett mekaniskt stopp, så här tror jag RC-lander ställen kan tänkas fungera bättre, värt att testa iaf.

2st 2100mAh 2S får lätt plats i nosen vid sidan av nos stället, en rektangulär 800cc tank(samma som i min Mig-15 på TP och motorn strax bakom borde ge hyffsat rätt CG utan massa bly.

petera38
2012-11-07, 11:27
Jag är kanske lite okunnig...K&S ????



Filtklunk och flexrör från K&S


http://hobbyplastic.co.uk/images/K&S/K&S1234.gif + http://alshobbies.com/shop/stockimage/felt-clunk-filter-large-230.jpg

PS tänk på att jag bara flikar in mina erfarenheter, det är inte exakt vetenskap och jag dissar inte andras val på något vis.

petera38
2012-11-07, 11:37
Tittade på en L59 igår som en kompis bygger med T25 Kolibri. Han hade inte haft lika mycket tur och fått en modell med söndrig klädsel på flera ställen, kroppen var även bananformad, inte jättemycket men på gränsen till vad man kan acceptera. Många ytor som skall vara konvexa var insjunkna dessutom, exempelvis runt fenan.

Jag noterade även att den fäller nos stället framåt, vilket i sin tur ger ett mekaniskt stopp, så här tror jag RC-lander ställen kan tänkas fungera bättre, värt att testa iaf.

2st 2100mAh 2S får lätt plats i nosen vid sidan av nos stället, en rektangulär 800cc tank(samma som i min Mig-15 på TP och motorn strax bakom borde ge hyffsat rätt CG utan massa bly.

Jag hade tur med min L-59.. :thumbup: Men har läst på HK sidan, att många har fått sina modeller skadade under frakten.

Tänkte att låta bli installera insugningsductarna. Sparar 85gr i vikt. Frågan är om inte också sidroder kan slopas? Får se hur nosstälet funkar, när det blir dags.

henke2
2012-11-07, 12:38
Jag är kanske lite okunnig...K&S ????
K&S är tillverkaren av flexslangen i bilden. Hobbyhandlare, exempelvis HAB fixar om du vill.

petera38
2012-11-08, 10:51
Jag använde en sån flexslang i min Savex Albatros. Köpte den hos HAB. Vad är namnet på tillverkaren som bokstavarna K&S står för?

henke2
2012-11-08, 11:06
Jag använde en sån flexslang i min Savex Albatros. Köpte den hos HAB. Vad är namnet på tillverkaren som bokstavarna K&S står för?

Ja...

http://ks.jp.org/ks_e/index.shtml

petera38
2012-11-09, 19:31
Håller på att skrapa av lack av anläggs-ytorna till insugningarna. Tjockt skick! Innan jag limmar dom på. Passar perfekt.

petera38
2012-11-09, 19:33
Limmar dem med Locktite Hysol:

petera38
2012-11-09, 19:35
Glasfiberducterna tar jag bort och sparar nästan 90 gr. Turbinen är inte så kritisk som en EDF.

petera38
2012-11-11, 15:26
Nu har insugningarna limmats på plats. Iom att insugningsductarna inte används blir det mycket plats för Kolibri´n.3362333624

petera38
2012-11-11, 15:37
Motorspanterna som sitter i från början, och där fläkten skulle sitta, är lite skeva och dåligt ilimmade tar jag delvis bort. Det betyder att jag måste limma i ett nytt motorfäste. Men det betyder samtidigt, att jag kan flytta fram turbinen och därmed säkre att tyngdpunkten kommer att ligga ganska bra innan balansering.
I manualen är TP fel angivit. Från spetsen av nosen och 24 cm ut, ligger TP ca 55mm inne på vingen. Och inte 70-80mm!
På bild no. 2 har jag tecknad in hur man kunde tänka sig att montera turbinen.

henke2
2012-11-11, 18:09
Ser bra ut! När vi höftade med motor och modell verkade man kunna montera motorn så långt fram att man precis kommer åt att byta glödstift i luckan du har på bilden. Vore ju himla gott att slippa bly och väga av kärran med mAh istället :-)

petera38
2012-11-12, 21:22
Tänkte fråga om det har någon betydelse åt vilket håll (upp/ner) glödstiftet vänder på Kolibri´n?

henke2
2012-11-12, 21:27
Tänkte fråga om det har någon betydelse åt vilket håll (upp/ner) glödstiftet vänder på Kolibri´n?

Det verkar inte spela någon roll. Vän av ordning kanske tycker rakt ner skulle vara mindre bra, men så har jag det på min Swist och det fungerar utmärkt. Vi brukar använda Mc coys kalla stift som har lite grövre tråd.

fege
2012-11-12, 22:28
Vi brukar använda Mc coys kalla stift som har lite grövre tråd.

McCoy MC-59 för att vara exakt.

petera38
2012-11-13, 11:04
Tack för svar...jag vet mht Wren 44 Gold funkar det bäst, när glödstiftet sitter uppåt.

petera38
2012-11-13, 16:19
Har nu tagit bort de två motorspanten: http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=33626&stc=1&thumb=1&d=1352644848 33996 Som det ses är det nu bra med plats.

petera38
2012-11-13, 16:23
...och äntligen kom mina servon. 16gr, digitala, metaldrev och 3,9kg!!! Köpt ute i Östen: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=6340.
Har börjat att montera skevroderservon.. 33997

petera38
2012-11-16, 15:51
Flaps och skevroder är på plats och fungerar perfekt!
Lite bilder: 34067340683406934070

Elgstrand
2012-11-16, 17:31
Snyggt blev det med flapsen!

/Fredrik

petera38
2012-11-16, 20:04
Vist blev det!
Men det var lite jobbigt att få dem att sitta perfekt, limmade i gångjärnen med 20min epoxy och först ca 20 timmar senare kunde resultatet värderas!

henke2
2012-11-16, 20:12
Snyggt! Pratade med Martin i veckan och det verkade positivt ;-)

petera38
2012-11-16, 22:08
Och nu minsann har HAB informerat om en ingående Kolibri .....:thumbup:

petera38
2012-11-18, 11:17
Snyggt! Pratade med Martin i veckan och det verkade positivt ;-)

...Och vad pratade ni om?

henke2
2012-11-18, 13:08
...Och vad pratade ni om?



Gissa ;-)


Och nu minsann har HAB informerat om en ingående Kolibri .....:thumbup:

petera38
2012-11-18, 13:29
...HAB´s inkommande order av nya Lambert Turbiner...t.ex???:stupido2:

henke2
2012-11-18, 13:40
...HAB´s inkommande order av nya Lambert Turbiner...t.ex???:stupido2:

Självkart :)

petera38
2012-11-21, 12:06
...och så kom den! Kolibri´n.
Här lite bilder: 342813428234283

petera38
2012-11-21, 12:08
Efter lite funderingar, blir det montering helt bak i modellen. Här finns mer än tillräckligt utrymme, och dessutom sparar man utblåsröret.

/Pete

petera38
2012-11-25, 21:29
Har funderat en del på hur, jag skulle montera turbinen. Tror nog att denna fråga är klarat. Skicker lite bilder, när jag är klar. :proud::ciao:

petera38
2012-11-26, 20:51
Och nu sitter Kolibri´n på sin plats. Motorfästena är gjort i 5mm plywood, och sitter i varje sida av kroppen med en skruv. Det betyder att det går att finjustera turbinen upp och ner. När trimningen är klar fixeras fästet med en extra skruv.

Här kommer lite bilder: 344063440734408

henke2
2012-11-27, 08:32
Spännande :-) Kompisens maskin vägde in strax under 3,3kg. Med två 2500mAh ackar i nosen vägde den jämt utan bly faktiskt.

petera38
2012-11-27, 22:22
Spännande :-) Kompisens maskin vägde in strax under 3,3kg. Med två 2500mAh ackar i nosen vägde den jämt utan bly faktiskt.

Det var väl rätt ok, eller hur? Sitter insugningsducterna i?
Har precis limmat mina stabbar och fena på plats och kan snart börja att avbalancera modellen....så får vi se vilken vikt/storlek ackarna ska beställas i.....? :blink:

henke2
2012-11-28, 07:15
Det var väl rätt ok, eller hur? Sitter insugningsducterna i?
Har precis limmat mina stabbar och fena på plats och kan snart börja att avbalancera modellen....så får vi se vilken vikt/storlek ackarna ska beställas i.....? :blink:

Utan ducter.

petera38
2012-11-28, 11:17
Et par, tre bilder:

fege
2012-11-28, 21:25
Blir ju kanon det där! :thumbup:

Mr Z
2012-11-28, 21:57
Spännande projekt!

MVH
Peter Z

petera38
2012-11-30, 12:04
Har borrat hål för vingskruvar och monterat vingen på kroppen. Nu framgår det tydligen, att modellen är baktung.En blyklots i nosen på 500gr får den att balansera, så det ska bli intressant att se, hur jag ska lyckas med den uppgiften??? :stupido2:
Just nu väger modellen 2400 gram utan elektronik och ackar m.m. så även om jag måste lägga bly i nosen, kommer modellen säkert inte att väga mycket över 3000 gram!?

petera38
2012-11-30, 12:05
Och fler bilder:

petera38
2012-12-01, 20:43
Styrservo och wirer är nu monterat. Et litet trick är att sätta en bit buntband i et" U" mellan de två wirer och fixera det med krympslang. Resultatet kan ses här; När noshjulet fälls in pressar buntbandet ut wirerna, så att noshjulet får plats och inte trassler in sig i wirerna....

Elgstrand
2012-12-01, 21:20
Snyggt det blev, smart och enkelt, sånt är kul.

/Fredrik.

petera38
2012-12-07, 21:11
Nu börjar det närma sig slutet! Håller på med montering av komponenter, så som, mottagare, bränslepump, solenoidventiler, styrenhet till landingsljus, ECU´en. Upptäckte, att det fattades en påfyllningsslang till bränsletanken... very funny :sarcastic:
LiPo ackarna...i allt tre stycken monteras i hjulbrunnen. Och vad, som fattas i att den balanserar, justeras via bly helt ute i noskonen. :thefinger:

/Pete

petera38
2012-12-08, 16:07
I stället för att avmontera tanken och borra flera hål för påfyllning, fick jag, tycker jag själv, :stupido2: den lysande idé, att använda den till föremålet inköpta UAT´en. Behöver så mycket "aktiv" vikt framme som möjligt, och den bidrar med ca 100gr.
Mindre bly i nosen och mer bränsle.... bättre än så kan det nästan inte bli!

petera38
2012-12-08, 20:05
...och så här kom det att se ut:

henke2
2012-12-08, 21:21
Prydligt, jag brukar dock pussla fram sakerna betydligt mera. Gillar inte bly :-(

Spännande att se hur det slutar, nära nu ju! :-)

petera38
2012-12-09, 12:02
Prydligt, jag brukar dock pussla fram sakerna betydligt mera. Gillar inte bly :-(

Spännande att se hur det slutar, nära nu ju! :-)

Det gör inte jag heller... men iom att alla tre ackar hamnar helt framme i hjulbrunnen, tror jag, att det nästen kommer att hänga ihop...?? Alla fall blir det inte mycket bly, och vikten borde inte hamna mycket över 3000 gram.......?

petera38
2012-12-12, 19:36
Om någon tycker att det ingenting händer, stämmer det mycket väl.. :alberteinstein: Går och väntar på LiPo ackar och en PowerBox sensor switch, innan jag kan balansera. Har gjort försök med bly på strategiska ställen, och det ser mycket lovande ut...:lollypop:

petera38
2012-12-28, 16:15
Så kom mina grejor äntligen :dance3:
Har kollat tyngdpunkten preliminärt....och det blir inte mycket bly!
Måste ha nått krympslang till LiPo´erna innan jag kan montera dom.
Återkommer......:lollypop:

/Pete

Baua
2012-12-28, 18:34
Hej Pete!
L59.an blir super snygg, ska bli kul att se och höra hur den flyger.
Måste bara fråga om Ni använder Antibubble tankar till Era småturbiner?
När Ni ställer in CG enl spec undrar jag om Ni gör det med tom huvudtank full antibubble tank samt ställ infällda.
Fick hem lite grejer till Miragen idag som ska konverteras från EDF till P-20 turbin, därav mina frågor.

Mvh
Magnus

petera38
2012-12-28, 18:53
Hej Magnus,

Jag såg att du gett upp dit F-15 projekt, pga problem med utblåsröret? Helt exakt vad var problemet?

Jag har använt en liten 80cc UAT på L-59´an för att få fram tyngdpunkten. Den ger ca 100 gram mer totalt. När jag finkalibrerar TP, är det med full UAT men tom huvudtank och ställen ute, möjligtvis med modellen på rygg.....

/Pete

Baua
2012-12-28, 19:18
Hej Pete!
Tack för svaret.
Problemet med röret står i tråden, jag skulle helt enket få börja skära i kroppen för att få grejerna på plats vilket skulle förstöra profilen på kärran. Christers Söderhälls svetsverktyg var för stora för att kunna göra ett passande rör till F15.
Vad som händer med den kärran få vi se framöver.

Hils
Magnus

henke2
2012-12-28, 19:45
Om en motor inte passar kan man ju tänka om ;-)

http://imageshack.us/a/img39/9961/57859010151369640559505.jpg

petera38
2012-12-28, 21:01
YEP! Precist vad jag tänkte.... Ibland måste man vara lite innovativ.... :stupido2:

/Pete

Baua
2012-12-28, 21:12
He he! Ja ett dubbelmontage hade varit mumma!

petera38
2013-01-09, 19:56
Då är jag i stort sett klar med Albatrossen. Alla tre LiPo ackar är försedd med krympplast och insatt i hjulbrunnen med kardborre band. Slutvikten hamnade på 3100 gram!
Finjustering av tyngdpunkten återstår, men det blir inte mycket bly i nosen.
Ackarna sitter, 2 på vardera sida av hjulbrunnen och 1 i mitten.

/Pete

3575235753

petera38
2013-01-11, 20:00
Gjorde en simpel rig för att balansera modellen. 24cm ut från nosen och 5cm in på vingen. Där ska den balansera.
Bara knapp 40gr blykrävdes, och den var klar! Totalvikt med full UAT: 3.140 gram.

/Pete
3582735828

henke2
2013-01-11, 20:16
Gjorde en simpel rig för att balansera modellen. 24cm ut från nosen och 5cm in på vingen. Där ska den balansera.
Bara knapp 40gr blykrävdes, och den var klar! Totalvikt med full UAT: 3.140 gram.

/Pete
3582735828


Kool! Det blev lättare än jag gissat! Provflygning i morgon då? ;)

petera38
2013-01-12, 11:58
Om jag nu bara visste, hur man startar upp den där Kolibri-jävel? Kommer ju utan någonsomhelst instruktion!!!
Du, Henke, du som är expert på Kolibrier, kunde kanske berätta hur man programmerar ECU´en? Är det samma som t.ex på Wren? De har samma Gaspard ECU och GSU.
/Pete

henke2
2013-01-12, 13:10
Om jag nu bara visste, hur man startar upp den där Kolibri-jävel? Kommer ju utan någonsomhelst instruktion!!!
Du, Henke, du som är expert på Kolibrier, kunde kanske berätta hur man programmerar ECU´en? Är det samma som t.ex på Wren? De har samma Gaspard ECU och GSU.
/Pete

Exakt samma ja.

http://www.lambert-modellturbinen.de/seite7.html

http://www.kingtechturbines.com/doc/FAD01.pdf

svensk översättning (kommer göra en ny egen snart) http://tinyurl.com/cjd6as8

petera38
2013-01-12, 13:16
Tänkte det väl...bra, då borde det inte ställa till med problem...!?

Finjusterade CG och det visade sig, att det behövdes faktisk bara 20gram bly!!

/Pete

petera38
2013-01-15, 21:35
Nu är ballasten limmat på plats ute i nosen och turbinen är programmerat, då är det bara att avvakta bra väder..... :sarcastic:
Härmed är tråden slut tills vidare, tack för alla kommentarer.

Dags att påbörja ett nytt projekt.

/Pete

The Flyer
2013-06-18, 00:39
Väntar med spänning på att få se en film på när du spakar den här kärran. Har själv beställt hem exakt samma kärra:) och väntar på att den snart ska landa i ett paket här hemma.

petera38
2013-06-18, 11:53
Hej,
Om du har tur, kommer din L-59 oskadad fram. Jättefin modell, som enligt trådarna jag har läst, flyger väldig bra, om än rätt så fort. Vad tänker du att sätta i? Fläkt eller turbin?
När det blir premiär vet jag faktisk inte, det finns några modeller, som är längre fram i kön!!!! :sarcastic:

/Pete

The Flyer
2013-06-18, 12:11
Jag ska sätta i en turbin.

petera38
2013-06-18, 15:28
Med lite planering går det faktisk att sätta den helt bak i, så du släpper utblåsrör. Lycka till med projektet.

/Pete

The Flyer
2013-06-19, 22:34
-Ja jo jag har väl tänkt sätta den på liknande sätt som du har gjort. Modellen är ju som gjord för microturbin.

petera38
2014-01-29, 20:14
Det går faktisk också att stoppa i en Wren 44 gold turbin: http://www.youtube.com/watch?v=jCOXm4PmQVc

henke2
2014-01-29, 20:34
Det går faktisk också att stoppa i en Wren 44 gold turbin: http://www.youtube.com/watch?v=jCOXm4PmQVc

Jesus... Wren 44 är verkligen en biffig pjäs på nästan 700gram. Snacka om glidtal som en flygel :)

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/t1/1511158_10152363977999505_587027434_n.jpg

petera38
2014-01-30, 19:23
De tre attrapp-turbiner du har på din bild: Kolibri, P-20 och Wren 44? Stämmer det?

Det är en skillnad på ca 405 gram mellan Wren´en och Kolibri ´en. När det rör sig om så små modeller, är det mycket extra vikt!
Och med en centermonterat Wren tillkommer det dessutom utblåsrör.
/Pete

henke2
2014-01-31, 14:04
De tre attrapp-turbiner du har på din bild: Kolibri, P-20 och Wren 44? Stämmer det?

Det är en skillnad på ca 405 gram mellan Wren´en och Kolibri ´en. När det rör sig om så små modeller, är det mycket extra vikt!
Och med en centermonterat Wren tillkommer det dessutom utblåsrör.
/Pete

Det stämmer. Har noterat att flygvikten i flera exempel och av flera anledningar blir nästan 6ggr högre än vad mervikten av motorn är. I de fallen P20 som väger 105gram mer än Kolibri men flygvikten blir 600gram högre. Vikt bakom tyngdpunkten och en större motor som måste monteras längre bak gör sitt.

petera38
2014-10-29, 11:19
Härmed tar jag tråden upp igen.
Iom att ställen inte håller, har jag konverterat modellen till EDF.
Kolibrien sitter i stället i en VORTEX 32.Tråden går att hitta på JetSweden: http://www.jetsweden.se/forum/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?8016
Jag rev ställen ut och tänker att bungee-starta den från ramp. En sån har jag gjort för ändamålet samt en utlöserpedal.
Fläkten, en Dr.Mad Thrust från HK är inköpt, och just nu håller jag på med att installera samma. Bilder m.m. följer snarast. :ridinghorse::ridinghorse:

petera38
2014-10-29, 11:23
Här kommer lite facts på fläkten:http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__49490__Dr_Mad_Thrust_90mm_11_Blade_Alloy_EDF_170 0kv_Motor_2300watt_6S_Counter_Rotating.html

petera38
2014-10-29, 14:34
Dom medföljande inlöbsducter i glasfiber var relativt enkla att limma på plats. Kapade ca. 20mm av, för att få fan-enheten längre fram. Utlöbsducten var lite mer knepig. Den var precis 1mm för liten i diameter! :banghead:
Också här kapade jag ca 20mm. Gjorde en ställning och fixerade fläkten, som fick lite plastfilm virat omkring kåpan. Ställde utlöbsduten ovanpå och virade en 5cm bred glasfiberremsa 3-4 gånga omkring duct och kåpa, genomblött med epoxy. Det blev kanon. Med fan-enheten på plats i utlöbsducten. Hål gjort för sladdarna, trycktes röret så långt bakut det gick. Övergång mellan Fan och inlöbsduct sker via en glasfiberring. Den blev nu limmat på plats med Hysol, och röret med fanen trycktes på plats och säkrades med tape, mens Hysolen härdar. Voila! På första bild, är den nygjutna glasfiberremsa markerat mellan två streck. Den andra bild viser inlöbsducterna innan glasfiberringen limmades på.

:sarcastic:4847048471

petera38
2014-10-29, 17:00
Här kommer två till bilder på duct-installationen.
4847348474

Mr Z
2014-10-29, 17:57
Snyggt!

petera38
2014-10-30, 16:01
Snyggt!

Man bugar och tackar.

petera38
2014-10-30, 16:08
När jag sålde min Mig 15 EDF, sålde jag startrampen med. Så jag fick göra en ny. Såg på You Tube en kille, som hade gjort sin av 50mm avloppsrör, så det gjorde jag också. Och så framställde jag dessutom en utlöserpedal, ut från principen: Man tar vad man har! Konstruktionen hittade jag också på You Tube... :sarcastic:

Här ett par bilder:
485014850248503

petera38
2014-10-31, 20:45
Medens jag går och väntar på ett nytt fartreglage (120A) Har jag satt upp modellen på balanser-jiggen. Den kommer att balansera perfekt med 6S 5000 mAh LIPO 65-130C på ca. 786 gram i mitten av teknikbrädan. Så det går hur enkelt som helst att finjustera fram eller tillbaks senare.
AUW/Totalvikten hamnar på ca. 3.300 gram

K-Å
2014-10-31, 21:41
Hej, tråkigt att turbinen åkte ur Pete, har en CMPro Albatross som jag flugit med i sommar, flyger fantastiskt med T 25, samma storlek som HK L59 och motorn bakmonterad, inga problem med HK ställen i aluminium som jag har i maskinen de bara funkar och funkar.
Vortex 32an är en väldigt trevlig maskin till T25, har flugit under en par år och den flyger som Boomerang sprint fast i mindre format, gjorde klaffar på min vilket funkar mycket bra. Har börjat på en HK Vampire med glasfiberkropp och den kommer att bli perfekt till en T25, har nu totalt fått hem 8 maskiner från HK, inga skador och bra kvalité, det enda bekymret jag haft är att de målar på vit klädsel och då släpper färgen lätt, har fått bättra på den maskinens klädsel, annars så är det rakt och helt ok maskiner till en rimlig slant. Lycka till med L59 och EDF.

MVH K-Å

petera38
2014-11-01, 12:44
Hej K-Å,
Det var nosstället, som inte höll måttet. Jag har en stor åker här bredvid vi bor, och med startramp kan jag flyga den där. Med stället på skulle jag åka långt. Så nu borde det bli mer flygning.

/Pete

petera38
2014-11-01, 16:13
Jag glömde fråga vilket HK ställ, du hade på din modell? Mina är R/C Landers.

Mvh
/Pete