handdator

Visa fullständig version : Telepilot 1-kanalare - info?



bem
2012-11-02, 02:38
Hej oldtimers och andra!

Jag skulle behöva hjälp med uppgifter om min Telepilot 1-kanalare, tillverkad av Erik Berglunds firma Telecontrol i Insjön. Har lite drömmar om radion att få igång den men mycket är okänt för mig om radion.
Lite frågeställningar nedan jag skulle behöva hjälp med.

1. Vilket tillverkningsår kan det vara på min Telepilot? Mottagarlådan (den blå boxen i bilderna) har på aluminiumplåten på gaveln ingraverat "369" och det antar jag är löpnummret vid tillverkningen av den serie som man höll på med, de jobbade i serier om 400 stycken i stöten har jag läst (i SMFF bok Spännvidd).

Dekalen på min sändare har nån klistrat dit senare och är inte originaldekalen som har "Tele-Pilot" med gul text som ett klistermärke med genomskinlig oval form.

2. Vad heter egentligen min sändare, mottagare och roderkontrollen (gyron)? Det finns en massa beteckningar i Wentzels och Sven E. Truedssons kataloger genom åren.
Jag är ganska säker på att mottagaren heter "Ton-Reflex" och då skulle det vara den som beskrivs i Sven E. Truedssons katalog 1959 (se nedan). Till Ton-Reflex kunde bara sändare M-88 eller M-99 användas enligt Truedssons katalog 1959 (se nedan). Skillnaden mellan M-88 och M-99 var tydligen at den förra hade tvådelad antenn medan den senare hade teleskopantenn dvs ihopfällbar (tydligen en extra lyx för den sändaren som kostade 10 kr mer, 95 kr, 1959).

Vad heter sändaren och gyron jag har (namn/modellbeteckning)?
Radioanläggningarna har namn som "typ 27" och sändaren har namn som handsändare typ "Impuls" med variant typ S (Standard, vågtyp A1) och typ T (som eliminerade störningar från främmande sändare och använde mottagare "reflex", vågtyp konstant A2/signal A1), typ M (tonmodulerad sändare vågtyp A2, tonfrekvens ca 600 p/s 100% modulation). Sändaren fanns vidare i Typ 88 med tvådelad antenn, och Typ 99 med förnicklad teleskopantenn.

I Wentzels katalog 1959 kallas radion "radioaggregat Tele-Pilot" och sändaren anges som "helt nykonstruerad i mycket kompakt utförande" och så visas bild på en ljus(beige) sändare med två tryck-knappar på (inte en av/på strömbrytare och en tryck-knapp för pulsning) med större metallskylt på sändaren "27,1 MHz sändare, NR xxx, Tele-Pilot, Telecontrol, Insjön"
I Wentzels katalog 1961 finns radioaggregat "Tele-Pilot", "Tele-Pilot Marin" och "Tele-Pilot Ton".
Sändarna kallades då "Impuls" (typ S resp T), mottagare "Reflex" (och möjlighet att använda kontrollpanel med batterilåda) och helkapslad rodermotor "Gyron". i Marinutförandet kallades sändaren "Ton-impuls" typ MB-88 och mottagaren "Ton-Reflex" med rodermakanism "Gyron" samt kontrollpanel och batterilåda.. "Tele-Pilot Ton" var ett tonmodullerat aggregat med vågtyp A2, tonfrekvens ca 600 p/s, 100% mod, sändaren "Ton-Impuls", mottagaren "Ton-Reflex" med "Gyron" samt kontrollpanel och batterilåda.

Jag gissar att min radio heter "radioaggregat typ 27" (=27 Mhz)
Att sändaren heter "Impuls" typ "M-99".
Att mottagaren heter "Ton-Reflex".
Rodermekanismen Gyron heter ... - vad? Har sett namn som "Standard Gyron", "Super-Gyron"(med strömsnålare Distler motor), båda i helkapslat utförande (det har inte jag). De tidigare varianterna som var "öppna" (ej inkapslade) ser jag bara att de kallas "Gyron" men motorn på dem är olika t ex den jag har är en ganska stor motor med hölje i mässing, i Wentzels katalog 1956 visas en Gyron med något mindre motor.

I Wentzels 1964 års katalog kallas radion "Transflex" men sändaren heter fortfarande "Impuls", mottagaren heter nu "Transflex" (heltransistoriserad) och rodermotorn heter "Gyron" (och är ej helkapslad).

I Wentzels katalog 1966 kallas radion "Uniton", sändaren "Uniton T-600" (heltransistoriserad), mottagaren "Uniton R-600" (heltransistoriserad) och rodermotorn "Gyron" (samma som i 1964 års katalog).
Den kallas samma sak i Sven E. Truedssons katalog 1967 liksom i Wentzels katalog 1968-1969.

3. Sändarantennen - kan man veta om min radio skall ha "tvådelad" antenn eller "teleskopantenn" - spelar det nån roll, passar bägge?

4. Batterierna i sändaren och till mottagaren+roderkontrollen(Gyron) - vad skall det vara för batterier?
Se bild med sändaren med röd text A och B vid batterikontakterna och bild på mottagardelen med röda siffrorna 4, 5, 6, 7.

5. Rören: röret i sändaren och rören i mottagaren - finns det att få tag i sånt på nåt ställe idag?

6. 2,4 GHz...Om jag nu skulle få ordning på radion så den fungerar - skulle det om man ville kunna sätta i en FrSky eller nån annan sådan sändarmodul och kunna köra 2.4 GHz med tryckknappen för att simulera 1-kanals som den var om man skulle vilja flyga med sändaren? "Matlåden är stor och rymlig och en liten 2.4 GHz sändarmodul är liten... Vore rätt coolt tillägg till radion, både ha den fungerande i orginal och kunna aktivera 2.4 GHz och faktiskt flyga med sändaren igen t ex med en Robot modell...

7. Trycksaker: Nån som har broshyr, katalog och kopplingsschema över min radio?

8. Reparatör: Finns det nån som kan mecka med / serva såna här gamla anläggningar idag?



Slänger även in några bilder i annat inlägg på modeller (som jag drömt lite om) som användes med Telepilots 1-kanalare när det begav sig på 1950-1960-talet: Erik Berglunds "Robot" och "Radio CUB" (bägge konstruerade och tillverkades av Erik), RC Viking (konstruktion Erik Berglund, byggsats Sven E. Truedsson) och Vagabond (konstruktör Rolf Dilot, byggsats Sven E. Truedsson).


Pust, det blev mycket på en gång...

Ös på vad ni vet om Telepilot 1-kanalare och i synnerhet den jag har om ni kan identifiera den.

Tack på förhand!

Mvh
Bo

bem
2012-11-02, 02:40
Katalogerna med mer info om Telepilot 1-kanalare nedan.

/Bo

bem
2012-11-02, 02:42
Modellerna från förr... för 1-kanalare.

/Bo

freddan_6
2012-11-02, 07:58
Rören har en beteckning i vitt målat på dem. Om du hittar denna beteckning på t.ex. http://www.vacuumtubesinc.com/ så är det bara att beställa. Men du bör byta samtliga rör annars kan du få otrimmad anläggning där sändaren har en frekvens och mottagaren en annan. Kondensatorer om det finns bör också bytas, i alla fall om de är elektrolyt.

gamlingen
2012-11-02, 09:28
Hej! Jag hade en den var blå med teleskopant och var den andra modellen.körde den med gyro och hikhack då kunde man få olika utslag beroende på hu många tryck man gjorde på knappen, det gällde att hålla reda på antal knapptryckniingar man gjorde för att komma tillbaka, det var ett litet h- vete i backen gick det ofta OBS giron drevs avgummimotor när var gummit uppsnurat så du kan ju förstå eländet.Kan berätta mycket om detta som du förstår,en annan sjunger ju på sista versen men minnens finns kvar,slutar nu det kan bli meoarer annars.

Thomas
2012-11-02, 10:50
Gamla goda minnen...

Det jag minns av den jag hade på 60-talet var att det skulle vara ett 100-voltsbatteri till sändaren. Detta tror jag är näst intill omöjligt att hitta idag. Batteriet jag kommer ihåg var nåt militärt surplusbatteri med en stor kontaktstuds mitt uppe på batteriet.

Jag har oxå en hemmabyggd TelePilot liggande hemma, transistoriserad, byggd i en smörgåslåda. Jag har provat den med ett 6v batteri i sändaren, och "gyrot" snurrade fint när jag tryckte in knappen.
Kanske man skulle få ihop en oldtimer, trimma den väl och flyga med en kanal till sidorodret??

bem
2012-11-02, 13:16
Hej,

Jag har nu fotat av rören, ett i sändaren och två i mottagaren.

Info om sändarröret:
Det är märkt med följande.

Mullard (tillverkaren)
DL94
IMPORT
Undertill i mitten där pinnarna sitter är det i glaset märkt "17"
ED? (kan ej se tecknet)
R9A
Rörets yttre diameter 18 mm
7 pinnar, pinnlängd ca 6,5 mm


Info om mottagarrören:

Rör 1 av 2.
Det är märkt med följande.
TELE
FUN
KEN (dvs Telefunken, tillverkaren)
Made in Germany
DL-96
Märkt med siffrorna 535 på ovansidan
Undertill i mitten där pinnarna sitter är det i glaset märkt "28"
Även märkt med Bma08
Rörets yttre diameter 18,2 mm
7 pinnar, pinnlängd ca 6,5 mm


Rör 2 av 2.
Det är märkt med följande.
PHIL (tillverkaren, Philips)
MINIW (förkortning för mini, miniatyr, W=watt?)
DL96
IMPORT
UIB
RIB2
Undertill i mitten där pinnarna sitter är det i glaset märkt "24" och "A"
Rörets yttre diameter 18,2 mm
7 pinnar, pinnlängd ca 6,5 mm

Se även bilderna.

Nån kunnig som kan förklara vad som är viktig info om rören?
DL94, DL-96, DL96 är nån modellbeteckning, så långt fattar jag.
Men övriga koder, är det viktig info, vad säger de?
Import, då antar jag de gjorts i annat (lågpris?)land, kanske sämre kvalitet?

Om jag köper nya rör, ett DL94 till sändaren och två DL-96/DL96 till mottagaren - blir det rätt då, eller måste jag hålla reda på de andra koderna också (som jag ej vet vad de betyder) när jag beställer för att få rätt rör?
Nåt fabrikat av rör som är bättre kvalitet än andra som man skall satsa på?
Blir det rör som tillverkades när sånt här användes som man får köpa, det finns ingen nytillverkning idag antar jag?

Har Googlat lite men inte hittat exakt de rör som jag har, men jag vet ju inte hur viktigt de olika koderna utöver DL94, DL-96, DL96 är.

Optimate
2012-11-02, 16:56
Anodbatteriet som kopplades till kontakt A på din bild var på 90 V och typiskt sett ett Tudor i svenska butiker. Är nog svårt att få fatt i numera, och i alla händelser oekonomiskt. Det finns beskrivningar över kretsar hur man transformerar upp en lägre spänning till 90 V. Google. Till kontakt B kopplade vi ett batteri med lägre spänning, jag tror det var 3V. Det batteriet hade en kontakt avsedd för två runda stift med olika diameter. Om jag minns rätt kallade vi det för glödströmmen, det var i alla fall det som gav spänning till den del i röret som motsvarar basen i en transistor, om jag fattat det hela rätt.
Jag hade en sändare som din men en mottagare med transistorrelä, inte rör. Vid ngt tillfälle behövde jag byta rör i sändaren och gick till radiohandlaren som inte hade DL94 hemma, så han satte in ett DL96, och det fungerade lika bra.

freddan_6
2012-11-02, 20:10
Det räcker att du hittar DL-96 och DL-94. Sen vet jag inte om övriga konstruktionen är så robust mot variation att det går bra med 3 st DL-96. DL-96 har halva drivströmmen mot DL-94.

90V fixar man lite bökigt med 24S Lipo (inget jag rekommenderar dock), hellre en konverter http://www.dos4ever.com/battery/battery.html
eller http://www.portabletubes.co.uk/sitefiles/ptbattelim.htm eller http://www.g4jcp.freeserve.co.uk/pw/battpsu1.htm

bem
2012-11-03, 00:04
Hej,

Tack för svar Fredrik, då vet jag att det bara är att skaffa nya DL94 och DL96 rör så skall det funka då med den biten i alla fall.

Ang batteriet i sändaren så skall det nog vara dels ett 90 volts s k anodbatteri (t ex Tudor 90 A 7, 95x34x90 mm) dels ett s k glödbatteri men volten på det har jag ej säkert listat ut (än) men troligen 1,5 volt (t ex Hellesen H-42, 27x98 mm).
Se tabell nedan med batterier från Sven E. Truedssons katalog 1959.
Se även bild jag hitta på www.mcregor.se (http://www.mcregor.se) som visar innanmätet på en Telepilot radio samma som jag har, där syns att det på den röda lappen i insidan sändaren finns utritad plats för ett Tudor i den stora rutan och ett Hellesten i den mindre nedre rutan.

Sen är det frågan vad det är för spänning på batterierna till mottagaren och Gyron enheten.
Om det är en Ton-Reflex mottagare jag har så matas den med:
22,5 volt (2 st Hellesen H12, 16x20x51 mm)
6 volt (2 st 3 volt i serie, Hellesen H-16, 14x50 mm)
1,5 volt (1 st, Hellesen H-18, 14x50 mm)

Hitta även lite andra bilder med anknytning till Telepilot 1-kanalare, se nedan. Bl a foto på Vagabond, Telepilot typ 27 och Sven E. Truedsson ca 1959 (från Hobbyboken 1960), framsidan av Telecontrol/Telepilot katalog nr 1 1955 och så en annons på Erik Berglunds Robot byggsats (från Hobbyboken 1956).

/Bo

bem
2012-11-03, 00:47
Hej,

Försöker placera in hur Telepilot 1-kanal sändarna såg ut under årens lopp.
1955 (t o m ?) - bild 1, Telecontrol katalogframsida 1955. Söt handväsk-liknande sändare med bärhandtag...

Ca 1957-1958? - bild 2, svart plasthölje med en rund pulsknapp till höger på locket, radioaggregat typ ?, med mottagare Ton-Reflex eller Reflex, bägge rörmottagare. Volt- eller amperemätaren på locket är nog inte original utan monterad i efterhand skulle jag tro, eller så kanske det fanns som tillval när man köpte radion.

Ca 1958? - bild 3, beige plastlåda med en rund pulsknapp till höger på locket, radioaggregat typ 27.

Ca 1959? - bild 4, beige plastlåda med två runda knappar på locket, typ 27?, standard bärvågssändare typ S med vågtyp A1, sändare typ T för reflex mottagare med vågtyp konstant A2 och signal A1 eller sändare typ M tonmodulerad med vågtyp A2 tonfrekvens 600 p/s 100% mod med Ton-Reflex mottagare.

Ca 1964?, fortfarande beige låda med två runda knappar, radioaggregat Transflex med sändare Impuls (modulerad) med heltransistoriserad transflexmottagare.

Ca 1966-1968?, fortfarande beige låda med två runda knappar, radioaggregat Uniton med sändare Uniton T-600 heltransistoriserad (modulerad) med heltransistoriserad mottagare Initon R-600.

Varför fick sändaren två runda knappar senare? Tryckte man på höger knapp så svängde planet (rätt inställt) åt höger och tryckte man på vänstra knappen svängde det åt vänster?

Fyll gärna på med mer om ni vet, och korrigeringar.

/Bo

bem
2012-11-03, 00:54
Hej,

Nån kanske undrar hur rodermotorn "Gyron" fungerar, som styr rodret. Se bifogade bilder med förklaring.
Källa: Modellflyg, Roland Sundqvist, 1969 och Radiostyrning av modeller 2:a uppl, Bertil Beckman och Svante Hellström

Kul sida med 4 st video om 1-kanal RC där linkontrollmästaren Ove Andersson berättar:
http://www.mcregor.se/KlubbtraffNostalgi.htm


/Bo

bem
2012-11-03, 02:08
Hej,

Allmän principskiss för en 1-kanals sändare så det blir lite enklare att se hur saker och ting hänger ihop i en sån radio.
Jämför min Telepilot (radioröret är dock urtaget ur hållaren i fotot).

/Bo

Mr J
2012-11-03, 14:49
Det här är kanske av intresse för ditt projekt?

http://www.svensktmodellflyg.se/koposalj.asp?viewmode=1&msgid=16977

bem
2012-11-03, 14:50
Hej! Jag hade en den var blå med teleskopant och var den andra modellen.körde den med gyro och hikhack då kunde man få olika utslag beroende på hu många tryck man gjorde på knappen, det gällde att hålla reda på antal knapptryckniingar man gjorde för att komma tillbaka, det var ett litet h- vete i backen gick det ofta OBS giron drevs avgummimotor när var gummit uppsnurat så du kan ju förstå eländet.Kan berätta mycket om detta som du förstår,en annan sjunger ju på sista versen men minnens finns kvar,slutar nu det kan bli meoarer annars.

Hej,

Vore kul att höra nån historia från förr. Och vad du hade för modell, motor och andra prylar när ni skulle flyga i radoflygets barndom.

Lite annat som jag är intresserad av är t ex:

- Hur gick ni tillväga för att trimma in modellen för det måste ju ha varit väldigt noga med tyngdpunkt, motorriktning och så för att få modellen att flyga svagt stigande.

- Hur ofta gick prylarna i backen p g av krångel med radion?

- Hur hade ni koll på batterierna och när de började sina?

- Hur ofta behövde man byta radiorör - hur hållbara är de?

- Hur ofta behövde radion "trimmas om" (ser t ex på min Telepilots mottagare ett hål man kan sticka in en trimmejsel - skall tydligen vara av ebonit el annat icke ledande material -och justera en spole, samma sak på sändaren kan man vrida på en spole) och jag antar man kunde man göra det själv vad gäller mottagaren (sändaren vet jag ej om man själv kunde ställa in).

- Antar dieselmotor var helt dominerande i RC plan på 1950-talet? Även om jag ser det fanns nån Super Tigre glödstiftare också i gamla kataloger från slutet 1950-talet. De flesta RC-modeller för nybörjare på slutet 1950-talet var avsedda för 1-2,5 cc motor och nån för 3,5 cc. Veron "Sky-Skooter" skulle ha 1-1,5 cc motor, Truedsson "Vagabond" ca 2,5 cc, Truedssons "RC Viking" 2,5-3,5 cc, Telecontrol/Berglund "Robot" 1,5-2,5 cc, "Radio CUB" 2,5-3,5 cc för att nämna några modeller som måste varit ganska vanliga på den tiden i Sverige.

- Hur lång tid tog det att lära sig flyga 1-kanalare förr? Antar det var då som nu att det var bäst att ta hjälp av nån erfaren i början.


Jag hitta lite info hur man trimmade in en 1-kanalsmodell, se 2 bilder nedan.

Det går att göra en hel del konster i luften med en 1-kanalare fast man kan tro ett bara 1 kanal inte borde ge så mycket utrymme för konstflygning. Looping och roll skall gå att göra med rätta förberedelserna innan i luften.

Erik Berglund vann ju Europamästerskapen i RC för 1-kanalare 1958, och kom 3:a 1959, med sin RC Viking och Telepilot 1-kanalare (sändaren på ryggen i en sele och tryckknappen i en handhållen enhet - se bild nedan), men jag vet inte exakt vilka manövrer som faktiskt ingick då men jag har hittat några gamla FAI regler från den tiden, med viss svårighetsfaktor, K-faktor, för varje manöver - se PDF nedan.

Se lite info om EM i RC (1-kanal och flerkanal) 1958 och 1959 nedan i två PDF (flersidiga).

/Bo

bem
2012-11-03, 14:54
Det här är kanske av intresse för ditt projekt?

http://www.svensktmodellflyg.se/koposalj.asp?viewmode=1&msgid=16977

Hej,

Tackar, ja det var intressant, ett inkapslat Super-Gyron rodermekanism med strömsnål Distlermotor, visserligen väger det 110 gram jämfört med ett Standard-Gyron som väger 65 gram. Bild från Sven E- Truedssons katalog 1959 nedan, då verkade det vara en "nyhet" med helkapslat Gyron.

/Bo

bem
2012-11-03, 16:02
Hej,

Jag har fått tag i en Telepilot sändarantenn nu till min Telepilot, som jag saknat till min radio. Hoppas den passar.

/Bo

gamlingen
2012-11-04, 08:11
Hej! Jag vet att i klubbstugan vid Drgsängarna finns en utställnin på nästan alla typer av RC apparater så även Telepilot,Micke Berg Siljansbygden basar över detta. Mycket intresant att titta på och se utvecklingen av denna vår hobby.Värt att veta.

bem
2012-11-04, 20:29
Hej! Jag vet att i klubbstugan vid Drgsängarna finns en utställnin på nästan alla typer av RC apparater så även Telepilot,Micke Berg Siljansbygden basar över detta. Mycket intresant att titta på och se utvecklingen av denna vår hobby.Värt att veta.

Hej,
Låter som en kul grej att spana in.
Erik Berglunds Telecontrol (och Bertil Beckman och hans företag) var väl de som i mångt och mycket försåg radoflygintresserade med både radio och flygplan i radioflygets barndom i Sverige. I Dalarna och kring Insjön med omnejd borde det ha varit många som provade sina vingar med en Telepilot 1-kanalare under 1950-talets senare hälft och en bit in på 1960-talet (innan reed och sen proportionalradion slog igenom). På sätt och vis kanske man kan säga att radioflygets vagga delvis fanns i Insjön även om också Bertil Beckman i Stockholmstrakten bidrog med sina pionjärgärningar inom radioflygeriet (han försökte sig tydligen på att få ut en egen radio "BECO" men det rann ut i sanden vad jag läst).

En semestertur uppåt Siljansbygden och Dragsängarna skulle vara en kul grej och få se lite fler Telepilot radiostyrningar. Transmutone reed anläggning (före 1969) och de Digiplex proportionalanläggningar som kom 1969 och tillverkades några år fram till 1973 (2-, 3-, och 5-kanalare) - se bilder nedan.

/Bo

gamlingen
2012-11-05, 09:30
Hej! Träffade både Erik och Bertil på den tiden. Det var intressant att besöka dem . Erik utvecklade Telepilots Reed anl.Själv köpte jag en FM 12 kanals reed och hade den i en Kvick Fly, det var en upplevelse som hette duga,radion fungerade med tonstyrda reläer som var tvungna att stämmas med jämna mellanrum,man kunde spela enklare melodier pä kapparna,en ton ät vardera håll alltså 12 toner.Reed bettyde att man pulsade vänster höger upp och ner beroende vilka roder som styrdes,servona hette Digamite stora plålådor med 2 linjära rörelser, så det gällde att veta vilken vippströmbrytare man skulle pulsa på,så du förstår problematiken,allt detta finns på Dragsängarna.Tillhör numera Tidaholms MFK men hälsar på i Dalarna emellanåt,gör det du med underbart ställe. Mvh B-Å

bem
2012-11-05, 11:56
B-Å,
Det verkade som det vara ganska mycket "meckande" och trimmande med radion förr när det var reed radio. Hur tusan hann ni med att hålla reda på alla vippbrytarna - 6 st på en sån radio du hade verkar på gränsen till övermäktigt att hantera. Jag läste i SMFF's bok Spännvidd som har ett avsnitt om Erik Berglund och Telepilot att deras reed radio var besvärlig att trimma in, mottagaren.

När jag börja radioflyga 1973 såg vi aldrig nån som hade reed så de var nog utdöda då. Min radio jag hade då, en Robbe 4-kanalare "Digital Proportional" (FP-T4), funka ganska bra och det var rätt lite meck med radion, nåt servodrev eller servokåpa som kunde gå sönder, nån servosladds lödning som lossnade och liknande som man själv kunde fixa enkelt.

Var det en sån här blå F&M 12 reed du hade - se bilden?
Var det i slutet på 1960-talet du hade din reed radio? Kwik-Fly Mk 3 vann ju VM 1967 (men som konstruerades 1965) så det kanske var då ungefär du hade en Kwik-Fly? Phil Kraft var med på VM 1965 i Ljungbyhed med sin Kwik-Fly, se bild nedan.
Eller du kanske hade Kwik-Fly MK 1 (ca 1963) eller Mk 2 (ca 1964)?

/Bo

gamlingen
2012-11-06, 07:57
Hej! det var denna radio, och Kvick flight MK 1. Var även i Jungbyhed och tittade, byggde mig en prpotional från USA byggsats,hittade den iAirplan News En MAN fungerade mycket bra hade den till början av 70 talet ,då blev det bättre tider och inte så mycket kracher, reed var ett rent he ska du veta,mysket trimma och laga så det fick man lära sig.Lycka till med din gamla 1 kanalare,tror att jag skulle klara det än i dag.

Thomas
2012-11-06, 16:42
Så här ser min hemmabyggda variant ut!
Transistoriserad, byggd i en smörgåslåda.
Jag vet inte vilket årtal, har köpt den tillsammans med ett par andra oldtimeranläggningar för några år sedan.
Den är testad och den funkar, jag har dock ingen aning om vilken drivspänning sändaren ska ha. Har provat med en 6V-acke, inga problem.

33462 33463 33464 33465 33466

bem
2012-11-06, 17:10
Hej,

Kul med fler som har gamla 1-kanalare. Telepilot mottagare och Telepilot rodermekanism (Gyron) ser jag att du har. Sändaren ("matlådan") verkar det vara hembyggd inuti väl - kretskortet ser ut att vara sånt där experimentkort med massa hål i. Kanske et är en "plankad" (kopierad) Telepilotsändare, vem vet. Vet inte riktigt hur man kan lista ut korrekt drivspänning i sändaren men min har ju både anodbatteri som skall vara 90 volt och ett glödbatteri som skall vara på 1,5 volt (tror jag). Men jag gissar de försökte rationalisera bort det mindre batteriet i senare anläggningar.
Då är din sändare "modernare" än min eftersom din är transistoriserad, som ersatte radiorören så de inte behövdes. Telepilot transistoriserade sin 1-kanalare också lite senare. Men min Telepilot är rörbestyckad, både sändare och mottagare så den borde vara från 1957-1958 gissar jag.

Det jag är lite intresserad av är din strömförsörjning av mottagaren. Vilken spänning går till vilka kontakter till din mottagare? Och vilken drivspänning har du till din Telepilot rodermekanism (Gyron) som för övrigt ser exakt ut som min Gyron. Och vilken sladd är + och vilken är - till Gyron (vita resp gröna sladden)?

Har du trimmat in din radio nån gång och kollat hur lång räckvidd du har (på marken)? Antar du har trimspole på sändarens kretskort nånstans och på mottagarens kretskort.

/Bo

bem
2012-11-06, 19:50
Hej,

Hitta liten kul grej om vad Erik Berglund i Insjön sålde för radioanläggning innan han börja tillverka den egna Telepilot. I KSAK's tidning Looping nr 4 1954 fanns en annons som firman "TELE-TROL" (som firman hette då) hade. Firman var då generalagent för engelska ECC radioanläggningar. Återförsäljare var bl a Wentzels i Stockholm.
Se bild nedan på annonsen.

/Bo

Thomas
2012-11-06, 22:30
Jag har inte haft igång mitt hemmabygge på länge, och när jag som hastigast kikade på det på hyllan såg jag att ett par kablar hade gått av vid lödningarna. Ska dissekera delarna och forska vidare kommande dagar vilka kablar som går vart. Får väl köpa en ny 6V-acke oxå...

bem
2012-12-01, 00:35
Hej,

Dags för lite uppdatering. På spaning efter en ny antenn till min Telepilot 1-kanalare så fick jag jackpot häromdagen. På svensktmodellflyg.se dök upp en annons om att en Telepilotantenn var till salu. Snabbt som ögat kontakta jag säljaren och fick reda på att jo den skulle nog passa min radio, ca 120 cm lång antenn var det - precis vad det skall vara till min radio. Och helt ny och oanvänd var antennen också inkl svart originalfodral.
Antennen kom med posten häromdagen och ivrigt öppna jag paketet och tog sen fram Telepilotradion och se det var exakt rätt antenn, det vara bara att gänga fast den, den passa som handen i handsken - Yes...
Telepilotantenner växer ju inte på träd direkt, så nu är jag supernöjd.

Jag har även beställt nya radiorör från Elfa men de fanns inte i lager så det är lite leveranstid men de kommer vad det lider.

Lite bilder på nya antennen nedan.
Har lite nya bilder om Telepilot, Tele-Trol m m jag samlat på mig senaste tiden, postar dem imorgon (dags att sova nu).

/Bo

bem
2012-12-01, 21:56
Hej,

Här kommer ett gäng bilder jag hittat när jag plöjt igenom tidningen Looping (KSAK's medlemstidning 1951-1955) där det faktiskt står rätt mycket om radioflyg och modellflyg i allmänhet - och om Tele-Trol osv i Insjön.

Det finns en hel del annonser och annan info om Tele-Trol i Insjön och Tele-Pilot i de här gamla tidningarna som du kan se nedan. Bra för att få lite överblick och i vilken ordning deras radioanläggningar (och modeller) kom ut.

Flygplanet ROBOT kom ut vad det verkar våren 1954 (första annonsen i Looping nr 5 maj 1954) och då sålde Tele-Trol fortfarande ECC Telecommander radiostyrning så nån egentillverkad radio hade de ännu inte.

Tele-Trol radiostyrda båt Delfin presenterades första gången i en annons i Looping nr 6 juni 1954.

I Looping nr 10 oktober 1954 presenterar Tele-Trol för första gången i en annons sin nya egentillverkade Tele-PILOT radio, i standard respektive deluxe utförande. I annonsen kallar de den "mod. 27/A1" (modell 27 MHz och A1 vågtyp). Sändarlådan var ju typ fin "handväska"... senare kom "matlådan" - Tele-Trol hade lite förkärlek för lite "udda" sändarlådor i begynnelsen.

26 september 1954 var far (Gustaf) och son Erik Berglund på Modellsportens Brommadag där det hade satts upp en 20 meter diameter bassäng för båtar och där visades den radiostyrda båten Delfin bl a för nuvarande kungen - se bild.

Det var tydligen firma modell-Trä i Insjön som tillverkade byggsatserna av flygplanet ROBOT och båten Delfin, se annons i Looping nr 11 november 1954 nedan.

I Looping nr 11 november 1954 visas bild på Gustaf Berglund med ROBOT och ECC Telecommander radio, där står att de, far och son, ofta kom ner och besökte Skarpnäck i Stockholm.
I samma nummer står att Tele-Trols nya katalog utkommer i slutet av november.

Tydligen sålde Tele-Trol både ECC Telecommander radiostyrning och sin egna Tele-PILOT radio parallellt ett tag, i annons i Looping nr 12 december 1954 gör de reklam för ny mottagare 951 B till ECC Telecommander radion.

I Looping nr 2 februari 1955 står en notis om att Tele-Trols nya katalog kommit ut och "är snyggt och trevligt upplagd och erhålles gratis".

I Looping nr 3 mars och nr 4 april fortsätter firma modell-Trä i Insjön att annonsera om Robot flygplanet - sidoroder, höjdroder och motorkontroll kunde man nu tydligen ha på planet.

Liten notering, i Looping annonsen i nr 11 november 1954 står det firmanamn TELEconTROL så tydligen hettte de så egentligen (då), inte bara TELE-TROL men de kanske inte alltid använde "con" i annonserna helt enkelt tidigare.


/Bo