handdator

Visa fullständig version : Frågor om multikopter:



Roggan81
2012-11-02, 20:08
Tjenis!


Jag är en inbiten modellflygare sedan 16 år tillbaka. Jag har provat det mesta inom flygplan och helikoptrar och nu har jag får upp ögonen för en multi copter. Tänker använda den för flygfotografering tillsammans med en gopro och fpv goggles. Multicopters är läckra men jag har del frågor som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med. Den multicopter jag står och funderar på nu är turnigy hal hex copter:

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__25698__Turnigy_H_A_L_Heavy_Aerial_Lift_Hexcopter _Frame_775mm.html


Vad händer om en motor slutar att fungera? Kan en hex fortfarande hålla sig i luftern, eller skall jag tänka om till en octo?


Hur fungerar sidroder kontrollen? Den har ju 3 vänster och 3 höger roterande propellers, vars vridmoment tar ut varandra...


Hur stark vind kan man flyga i, hur många m/s klarar en hexcopter? Flygvikten kommer nog att hamna någonstans runt 2,5-3 kg på denna bjässe...


Är det någon här inne som flygfotograferar? Hur siktar ni in kameran på målet med god precision? Mina tankar går runt att montera ihop och kalibrera fpv kameran och gopro kameran så att deras center pekar mot samma punkt. Låter det vettigt?

Tack på förhand!

Johan_vv
2012-11-02, 20:45
Hej,

Jag surfade på ett annat forum där jag såg en som nyttjat den ramen för sin AutoQuad FC och han vart helnöjd med den. Jag har haft den vanliga Talon V2 quad ramen, men den var alldeles för liten för att kunna bära med sig någon nyttolast.

Om jag har förstått det rätt så kan du klara ett motorbortfall på en ram med 6 motorer, förutsatt att flightkontrollern klarar det. Här flyger de en hexa som saknar en propp http://youtu.be/7-QGMlwbi2E

sid-roder fungerar som så att de ena propparna snurrar snabbare än de andra och på så vis vrider sig den.

Jag är snart klar med mitt bygge där jag har Ecilop ramen ihop med en Sony Nex-5 och med AutoQuad flightkontrollen. - Ecilop ramen är dyr, men i slutändan tror jag inte de blir så mycket dyrare än att köpa en gimbal. Ecilop ramen är byggd för att kunna ha sony nex5 för foto och film och sedan ha en liten fpv kamera intill som man kan flyga efter.

mvh
Johan

Bryggarn
2012-11-02, 23:33
Om jag har förstått det rätt så kan du klara ett motorbortfall på en ram med 6 motorer, förutsatt att flightkontrollern klarar det.


Om flightcontrollern klarar det OCH om resterande motorer tillsammans orkar bära helin har du en bra förutsättning.
Kan vara bra att tänka på när man planerar sitt bygge.

/Bryggarn

Roggan81
2012-11-03, 01:55
Tack för era svar!

Hur gör man med fartreglagens sbec, kan man koppla in 6 strömförsörjningar på ett och samma Control board eller ska man koppla bort 5 av dom?

Sickan
2012-11-03, 07:56
Tack för era svar!

Hur gör man med fartreglagens sbec, kan man koppla in 6 strömförsörjningar på ett och samma Control board eller ska man koppla bort 5 av dom?

De skulle kanske kunna bero på FCn men de jag har testat kan an göra vilket som, Naza, APM 2.5 och CC3D.

Jag vet att någon klippte sina istället för att pilla loss dem och fick bekymmer när ESCarna behövde kalibreras.

--
S


Sent from my iPad using Tapatalk HD

berthrsd
2012-11-03, 08:16
Generellt så är det inget problem för kontrollerkortet att man kopplar in flera BEC, men fartreglagen har en tendens att bli betydligt varmare, och vissa typer av BEC brinner upp om man gör så. Det är inget problem att kalibrera ett fartreglage om man har klippt bort pluskabeln, det är bara att strömförsörja mottagaren med ett annat fartreglage eller ett batteripack.