handdator

Visa fullständig version : Varför blir inte polspänningen 12.6v efter laddning ?



kamelkungen
2012-11-08, 20:11
Hej
Har en G.T.Power laddare och laddar Lipo. Har precis gjort en kalibrering och ny justering av spänningen genom att starta laddaren med 2 knappar nedtryckta och med ett 3 cell lipo inkopplat. Operationen gick bra och laddaren mäter nu precis rätt spänning om jag jämför mot min fluke DMM. Tänkte att nu när jag gjort en kalibrering så är problemet löst med att batteriet mäter 12.5v när det blivit fullt laddat enligt laddaren. Jag laddar balanserat. Men icke, samma sak fortfarande. Max 12.5v på batteripolerna när laddaren säger att laddningen är klar.


Någon som vet varför jag inte får 12.6v på mitt 3 cell efter laddning?

Kan cellerna vara dåliga i batteriet eller är det något annat som är fel?
Om jag mäter cellerna för sig så är det lite hur som helst. Ingen är 4.2V.

Tacksam för förslag!

McRegor
2012-11-09, 05:27
Vad är problemet ? Ofta ligger slutspänningen just kring 12,5 V när man tagit ur acken ur laddaren och mäter den. Och det är bättre med en aning lägre slutspänning än lite över 12,6 V. Jag ser inget problematiskt i dina ackar om jag jämför med mina egna.
//Roger

kamelkungen
2012-11-09, 07:20
OK men jag har fått för mig att cellspänningen kan ska vara 4.2v alltså ska slutspänningen vara 12,6v och jag fattar inte varför laddaren inte kan trycka i lite mer så att det blir 12,6v när den stänger av. Vill ju ha längsta möjliga flygtid.



Vad är problemet ? Ofta ligger slutspänningen just kring 12,5 V när man tagit ur acken ur laddaren och mäter den. Och det är bättre med en aning lägre slutspänning än lite över 12,6 V. Jag ser inget problematiskt i dina ackar om jag jämför med mina egna.
//Roger

Fredrik_W
2012-11-09, 08:20
Skillnaden mellan 4,2V och 4,166666666667V är försumbar. Det handlar om några sekunders flygtid. Det är bra mycket bättre att ladda lite under max, det sparar cellerna.

Att inte dra ur cellerna till bec-kretsen klipper fartreglaget sparar också cellernas livslängd.


// Fredrik W

freddan_6
2012-11-09, 11:00
Om du ska ha batterierna laddade till sista procenten så får du snällt byta laddare. Du kommer att vinna nån sekund i flygtid. Det är MYCKET bättre att ladda för lite än lite för mycket. Är du nöjd i övrigt så skulle jag behålla laddaren.

En laddare som iCharger går att kalibrera i mjukvaran. Det har jag gjort och ändå är min slutspänning 12,57-12,59V beroende på batteri, trots att jag ställt varje cell till 4.20V, så det borde bli 12.60V.
mvh //Fredrik