handdator

Visa fullständig version : Bryggarns Hexa-bygge



Bryggarn
2012-11-12, 21:33
Hej.
Har gått med planer på en större multi en tid, och experimenterade med en DJI 550 för att lära mig lite grann och se hur det fungerade att lyfta en kamera med radiostyrd helikopter. Visserligen tappade man lusten lite grann när vinden tog min kära 550 med kamera och allt ur synhåll och försvann, men efter nån veckas deppande kikade jag närmare på de få bilder jag trots allt hunnit göra, och det var för bra för att ge upp.

Så planerna på stor stark multi började formera sig. Jag var tidigt inne på Hexa, eftersom de borde vara stabilare än Quad och Tri, men också lite billigare än Okto.
Började kika runt. Ville gärna ha en stor, återigen pga stabilitet. Helst 700-800 mm mellan motorerna.
Var länge inne på en 800 mm ram från Foxtech som heter FH-H800 och går att få i paket med både motorer, fartreglage, propellrar, gimbal och styrsystem. Ihopfällbar var den också, och det är ju trevligt när man börjar närma sig metern i diameter.
Sen var det någon här i forumet som skrev om sin Vulcan, från UAVshop i Storbritannien.
Det var ett vettigt koncept tyckte jag, som går att bygga i tri, quad, hexa och okto på samma basplattor, alltefter tycke och smak. Två längder på armarna, som ger 900 eller 1200 mm diameter på maskinen men som också lätt kan kapas om man vill ha en mindre maskin. Fällbar var den också.
En sån ville jag ha!

Började fundera över motorer, fartreglage, propellrar och så vidare. Plötsligt en dag dyker det upp ett paket på sajten, som i allt väsentligt innehöll de komponenter jag funderat på. När jag skulle beställa upptäckte jag att det bara skiljde 10 pund mellan 900 mm-ramen jag hade tänkt mig och 1200 mm-ramen, allt annat helt lika. Ah va fasen, det fick bli en 1200.

Bryggarn
2012-11-12, 21:57
Sagt och gjort.
Jag lade min beställning på måndagkvällen. På tisdagkvällen växlade jag ett par mail med Alex på UAVshop där han undrade om vilken färg jag ville ha på kåpan. Hmmm, rött blir nog bra. Fint, då går det med DHL i morgon, sa Alex.
Jodå, på fredagen hade jag paketet!

Ram: Vulcan Multiframe Hexa 1200 mm, låga landningsstället
Motorer: T-motor 2814-10
Fartreglage: Hobbywing 40A OPTO
Propellrar: 11/4,7
Styrsystem: DJI Naza med gps
Skruvar, muttrar, kablar, strömdistributionsplatta, kåpor, distanser, till och med krympslang och dubbelhäftande tejp ingick i paketet.

Bryggarn
2012-11-12, 23:01
Ingen tid att förlora. Byggbeskrivning hade jag fått på mail. Började med motorfästena. De är frästa i kolfiber precis som basplattorna, men tjockare. Man skruvar motorerna direkt i kolfiberplattan. De där korsformiga motorfästena i metall som följer med motorerna behövs inte. Lite Loc-tite i gängorna, inget fusk här inte. Kostade på lite krympslang på utsatta ställen också, där kablarna går in i och ut ur armarna.
Det här ska bli en kamerabärare. Därför valde jag att sätta motorfästena högt på armarna, för att minska risken att få armen med i bild senare. Det stal ett par värdefulla centimeter av kablarna att dra ner kabeln under motorfästet. Lite hjälpte det att vrida motorn så att kablarna kom i bättre läge för att runda plattan och fortsätta in i armen, men det var inte mycket av de 60 cm långa kablarna som kom ut på andra sidan 50 cm-armarna.


33989339913399233990

Sickan
2012-11-13, 21:37
Snyggt :) Det ska bli spännande att följa bygget i mål och se de första filmerna/bilderna.

--
S

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

Bryggarn
2012-11-15, 10:24
Tack Sickan, ska bli kul att se hur den här blir.

Sådär, alla armarna färdiga. Dags att mäta ut var strömdistributionsplattan ska sitta.
Trots att basplattorna är förborrade med så många hål att det ser ut som om någon skjutit med hagelbössan på dem, finns det inga hål som passar strömdistributionen.
Jag satte lite maskeringstejp på kolfiberplattan innan jag märkte ut, och borrade sedan genom tejp och allt. Det brukar bli lättare att se då, och mindre risk att slinta med borret.


3401534016

Bryggarn
2012-11-15, 10:53
Dags att börja löda. Började med alla bulletkopplingarna på fartreglagen, det gick smidigt efter att jag hade kommit på att jag kunde borra ett lagom stort hål i en planka och sätta kopplingarna i, istället för att försöka sätta dem i krokodilklämman på lödstativet.
Sedan strömdistributionsplattan. Det gick åt vansinnigt mycket värme att löda de här kablarna, min lilla lödstation orkade inte med. Jag fick skaffa grövre doningar för att ha en chans. Lödning har aldrig varit min bästa gren, och när en kompis var förbi och inspekterade fick jag bakläxa på flera av mina lödningar (-Ser ut som kråkskit, gör om!).

Fredda
2012-11-16, 21:44
Ja det går åt grova lödkolvar när man kommer upp i storlek på kontakter :)
Följer detta med stort intresse, planerar själv nåt liknande bygge under vintern.

akromatic
2012-11-17, 19:41
Va kul att du valde Vulcan, den är grymt rolig att bygga och som du säger, man kan alltid minska ner på storleken om man vill genom att kapa ner armarna..

Bryggarn
2012-11-18, 23:49
Ja det går åt grova lödkolvar när man kommer upp i storlek på kontakter :)
Följer detta med stort intresse, planerar själv nåt liknande bygge under vintern.

Hej Fredda.
Japp, samtidigt vill man ju helst inte elda upp nåt, t ex isoleringen på nån servokabel som råkade ligga i närheten, eller bränna fingertopparna sönder och samman när kabeln som nyss gick fint att hålla i plötsligt blir glödhet hmmmmm.

Bryggarn
2012-11-18, 23:53
Va kul att du valde Vulcan, den är grymt rolig att bygga och som du säger, man kan alltid minska ner på storleken om man vill genom att kapa ner armarna..

Hej akromatic.

Ja den verkade inte onödigt svårbyggd. Tack för att du ledde mig på rätt spår :-)

Bryggarn
2012-11-19, 00:28
Dags att skruva i strömdistributionsplattan.
Jag har valt att montera den på undersidan av topplattan, efter tips från tillverkaren (bilderna nedan visar alltså hexan liggande uppåner).
Anledningen är att om man någon gång i framtiden behöver in och fixa något mellan basplattorna är det enklare att ta bort bottenplattan, eftersom topplattan har all elektronik på ovansidan, med allt vad det innebär av kablar härs och tvärs. Jag tyckte det lät logiskt och körde på den linjen.

Det här blir en I-konfigurerad hexa, alltså med en arm rakt framåt och en rakt bakåt. De två armarna på varje sida kan sedan vikas in för enklare transport. Därför får jag placera fartreglagen direkt på varje arm, för att de inte ska sitta i vägen när man fäller ihop armarna. Det verkar fungera bra, man får vara noga bara så att inga kablar kommer till skada när man viker. Ska bli intressant att se hur bra det faktiskt fungerar att göra detta i verkligheten sen, lite pilligt verkar det allt vara.
Att placera fartreglagen direkt på aluminiumarmarna lär också ge bättre kylning, men det tvivlar jag på eftersom de ju sitter med tjock dubbelhäftande tejp. Nå, det lär jag väl märka så småningom.

Bryggarn
2012-11-20, 01:00
Upptäckte en lurig grej. När jag monterade motorerna tyckte jag skruvarna var i längsta laget. Vid en närmare koll fick jag se att två skruvar på varje motor var så långa att de gick emot lindningen inne i motorn (de skruvarna närmast på varje sida om där kablarna går in i motorn, där lindningen går lite längre ner).
Det vågade jag inte flyga med, så det blev till att korta av ett antal skruvar några millimeter.

bjerred
2012-11-20, 11:37
Jätteintressant att följa bygget! Du fäster fartreglerarna med dubbellhäftande tejp som motverkar armens kyleffekt. Jag pressar ESC fast med buntband.
Tack för dina detaljrika foton.
Lars

Bryggarn
2012-11-20, 12:13
Jätteintressant att följa bygget! Du fäster fartreglerarna med dubbellhäftande tejp som motverkar armens kyleffekt. Jag pressar ESC fast med buntband.
Tack för dina detaljrika foton.
Lars

Hej Lars, och tack så mycket.

Ja det verkar ju snurrigt att isolera fartreglagen från kylan på det viset. Men jag kan inte använda buntband som du föreslår eftersom armen skulle bli för tjock och inte få plats mellan basplattorna om jag gjorde så. Jag kan inte dra dem längre ut på armen heller, för kablarna räcker inte. Möjligen skulle jag kunna dra om kablarna till utsidan av armarna, men det vore ju en dålig lösning av flera andra orsaker.
Min reservplan är istället att fästa fartreglagen direkt mot armen med ett par varv eltejp, men jag hoppas att det inte ska behövas. Det här är ju ändå fartreglage utan BEC, det borde innebära lite mindre värmeutveckling.

akromatic
2012-11-21, 22:26
Jag skulle nog inte bekymra mig för värmeutveckling från esc:arna. Jag kör dubbehäftande biltematejp till 40Amp esc:ar och har satt de på armarna nära centrumplattorna..Med Tiger 2814-10 + 12x5 Xoar proppar väger hela schabraket 4,9kg i startvikt med kamera och gimbal och enligt ecalc så överbelastar jag motorerna redan vid ca 80% throttle..Efter 10 minuters flygning + hovrande så når esc:arna 20-25 graders temp... (mätt med ir-tempmätare) och känns endast ljumna..

Bryggarn
2012-11-22, 12:55
Jag skulle nog inte bekymra mig för värmeutveckling från esc:arna. Jag kör dubbehäftande biltematejp till 40Amp esc:ar och har satt de på armarna nära centrumplattorna..Med Tiger 2814-10 + 12x5 Xoar proppar väger hela schabraket 4,9kg i startvikt med kamera och gimbal och enligt ecalc så överbelastar jag motorerna redan vid ca 80% throttle..Efter 10 minuters flygning + hovrande så når esc:arna 20-25 graders temp... (mätt med ir-tempmätare) och känns endast ljumna..

Mycket intressant. Det visar ju precis vad jag trott, kylning av fartreglage är inte särskilt viktigt på en sån här maskin.
Vad har du för accar för att få tio minuters flygtid med 4,9 kg? Jag har ännu så länge bara 3s-accar hemma, men det är naturligtvis tänkt att bli 4s-accar till den här så småningom.

Bryggarn
2012-11-22, 13:30
Nåväl, dags att börja sätta dit lite elektronik. Mottagaren fäster jag med kardborreband, av den enkla anledningen att jag vet att jag kommer att byta ut den ganska snart. Jag hade bara en sexkanalig mottagare hemma, och den kommer inte att räcka till när jag så småningom ska få på gimbal, kamera, telemetriprylar och gps. Men den räcker för de första provflygningarna.

Jag funderade länge på var och hur jag skulle sätta Nazans BEC, eftersom led-lampan sitter på den och det kan vara bra att se den från marken. Så det fick bli ute på undersidan av en arm, fäst med kardborreband så det går att ta loss den när man ska koppla in sig på USB-porten. Möjligen säkrar jag den med ett buntband också.

Själva Nazan sätter jag exakt mitt på basplattan. DJI uppger själva att Naza har inbyggd vibrationsdämpning, och efter rekommendation från UAVshop som jag köpt av så väljer jag faktiskt att fästa Nazan med medföljande tejp. Jag provar så får vi se. Överallt annars i olika forum och på Youtube sägs det att man alltid alltid ska använda vibrationsdämpande kuddar när man monterar styrenheten. Men skulle det knasa sig så är det ju bara att sätta dit kuddarna. Jag kommer att flyga en hel del med maskinen innan jag hänger på kameror och känsligare saker, så vi får se hur det går.

Bryggarn
2012-11-22, 13:57
Kanterna på kolfiberplattorna är ganska vassa. Det kan nöta illa på kablarna. Så jag klädde kanterna med kabelisolering från en gammal tv-antennkabel jag hade liggande, både hålen genom plattan där servokablarna och strömmatningen till styrenheten kommer upp, och på kanten där kablarna går ut till Nazans BEC. Dom har jag förresten buntat ihop med krympslang också.
Även på ett par ställen nere på armarna jag satt tv-kabel, för att inte riskrar något när jag fäller ihop maskinen.

Fredda
2012-11-23, 20:51
Vad är det för diameter på basplattan?

Bryggarn
2012-11-24, 23:56
Vad är det för diameter på basplattan?

De är tjugo centimeter.

Bryggarn
2012-11-25, 12:08
Då är vi framme vid balansering av propellrarna. Min metod är enklaste tänkbara, en billig balansaxel genom proppen, sedan hänger jag den nånstans med tillräckligt utrymme så proppen kan snurra, och så får ögat avgöra om det behövs en tejpbit nånstans eller inte.
De proppar som följde i mitt paket hette Gemfan och gjorde mig inte imponerad på något sätt. Högerpropellrarna fungerade som förväntat alla tre, ingen behövde balanseras och adapterringen passade bra.
Vänsterpropellrarna var däremot i behov av balansering alla tre, plus att adapterringen passade väldigt illa, hålet i propellern var för stort så ringen glappade. Kommer inte att köpa fler proppar av de märket.

Bryggarn
2012-11-28, 01:22
Jungfruflygningen!

Så har jag då plötsligt en maskin som är flygbar. Den är långt ifrån färdig, men nu går den iallafall att flyga. Filmen är från premiären, men visar ack nummer två eftersom jag flög det mesta av ack ett utanför bild:-)
Eftersom jag bara hade trecelliga ackar hemma fick det bli provflygning med dem, annars är den tänkt för fyrcelliga ackar.
Det gör att flygtiden bara blev ett par tre minuter, men tillräckligt för att se att den beter sig som förväntat.
Det var nästan vindstilla vid tillfället, så allt vingel är jag som spakar. Jag har inte ändrat några gains alls utan detta är helt på fabriksinställningarna.
Det första jag gjorde efter den här provflygningen var att lägga en kurva på gasreglaget i radion för att få den mindre känslig runt hovringsläget 50%, och att offra min sista lediga kanal i mottagaren till att fjärrmanövrera gainsen i Nazan.
Så nu kan jag inte börja prova GPS:en förrän jag har köpt en större mottagare. Men det är inte det enda som ska köpas. Nu håller jag på att leta efter en passande gimbal, och funderar på hur i allsin dar FPV fungerar, och vad jag behöver köpa till det.


http://www.youtube.com/watch?v=sjTBuq8wkHs

Sickan
2012-11-28, 06:57
Grattis till en lyckad första tur!

--
S

Kenneth E
2012-11-28, 09:05
Härligt, måste varit en skön känsla att se den flyga. Nåja, det är bit på vägen, håll oss uppdaterade.

Balsa regn

Bryggarn
2012-12-03, 23:26
Tack.

Ja det var skönt att se att den faktiskt flög. Nu har jag äntligen fått hem 4-celliga ackar också, så nu skulle det snart gå att börja provflyga på riktigt vis. Om det nu inte var för att snön vräker ner ute...

Nå, jag hade ju lite lödningsjobb att göra på mina nya ackar. Att jag inte är någon mästare på lödning har jag ju redan berättat. Jag lyckades överhetta en av Deans-kontakterna så att plasten smälte och kontaktblecket kom snett. Lyckligtvis hade jag ett par i reserv. I andra försöket tog jag till knepet att sätta ihop kontakten jag löder på (honan i det här fallet) med motsatta kontakten (hanen), för att inte råka ut för samma sak en gång till. Man får bara vara väldigt försiktig när man löder på andra kontakten så att man inte kortsluter med lödstativets krokodilklämma, eftersom man ju har öppna kontaktbleck på baksidan av kontakten också när man gör på det viset.

Skickar med en bild på kåpornas avancerade fästanordning också. Kardborreband fäst med dubbelhäftande tejp på basplattan, och motsvarande kardborreband på kåpan.

Så var det det här med fortsatta prov. Lyckligtvis har modellflygklubben på orten tid i sporthallen på söndagar. Problemet är bara att deras små inomhus-frigolitflygplan blåser all världens väg om jag kör den här samtidigt:-)

UndCon
2012-12-04, 08:43
När du säkrar upp kontakten för lödning - dvs monterar andra änden precis som på bilden med krokodilklämman - så är det ett bra tips att isolera kontakten med krympslang (på den sidan där krokodilen håller)

Det är lätt hänt att klämman glider och det börjar gnistra - Jag tryckte på krympslang på krokodilerna också...

SteffeB
2012-12-04, 09:45
Prova att använda extra lödfett när du löder kontakter samt ha rejäl värme i lödkolven. Tennet flyter ut direkt istället för att lägga sig som en kula på blecket på kontakten. Brukar även doppa trådarna i fett innan jag förtennar dem.

Bryggarn
2012-12-04, 11:31
Bra knep där SteffeB och UndCon. Jag tackar och memorerar.

/Magnus

Bryggarn
2013-01-01, 20:01
Sedan ett par dagar har jag nu även GPS till Nazan monterad. Har hunnit flyga några provrundor och det verkar fungera som det skall med Position hold, Course lock och Home lock iallafall. Kul att fundera ut i vilka olika situationer man skall köra de olika lägena. Har inte ställt in fail-safe ännu, tvekar på om jag skall ha den på auto-landing eller return to home. Eller inte alls kanske, många här verkar ju ha dåliga erfarenheter av Nazas fail-safe. Jag tänker iallafall testa, bara för att. Sedan tar jag beslutet senare om jag faktiskt ska ha det aktiverat eller koppla bort det igen.

Jag monterade GPS-antennen på en extra standoff-platta som jag hade köpt till redan från början, så den kom lite högre upp och längre ifrån övrig elektronik. Satte den lite till sidan, så jag får plats med telemetrins gps-antenn också så småningom.

Stiffe
2013-01-01, 20:27
Sedan ett par dagar har jag nu även GPS till Nazan monterad. Har hunnit flyga några provrundor och det verkar fungera som det skall med Position hold, Course lock och Home lock iallafall. Kul att fundera ut i vilka olika situationer man skall köra de olika lägena. Har inte ställt in fail-safe ännu, tvekar på om jag skall ha den på auto-landing eller return to home. Eller inte alls kanske, många här verkar ju ha dåliga erfarenheter av Nazas fail-safe. Jag tänker iallafall testa, bara för att. Sedan tar jag beslutet senare om jag faktiskt ska ha det aktiverat eller koppla bort det igen.



Jag monterade GPS-antennen på en extra standoff-platta som jag hade köpt till redan från början, så den kom lite högre upp och längre ifrån övrig elektronik. Satte den lite till sidan, så jag får plats med telemetrins gps-antenn också så småningom.

Låter trevligt , jag kan inte se varför du inte ska använda RTH på failsafen , är den bara rätt inställd så har den alltid funkat för mig iaf när jag provat , att många har dålig erfarenhet är att ta i och orsakerna till bortflygningar är inte fastställda beror på Nazan eller failsafen i den

Lycka till