handdator

Visa fullständig version : Flyga i minus grader?



remsan
2012-11-13, 08:56
Hej!

Det börjar dra ihop sig mot vinter nu.
Imorse tänkte jag ta med mig quaden och flyga på lunch pausen. Men termometern visade -3 grader så jag vågade inte ta med mig den. Ville inte ha den sittande i backlukan i minus grader i några timmar.
Kan man flyga i minus grader? Klarar av el-motorerna kylan? Hur är det med Li-pon?

simonarvestrand
2012-11-13, 09:13
Det enda problemet jag haft vid minusgrader är med kk1 kortet, då ballade gyrona ur så den lutade mer och mer hela tiden.
men då va det närmare -20 .

Helikoptrar och alla andra maskiner har jag flugit vid ca -15 utan några som helst problem.

Försök hålla accarna varma tills du sätter dom i maskinen och startar bara, sen håller dom sig varma själva uner flygningen.

remsan
2012-11-13, 09:17
Tackar!
Skulle ha frågat detta igår, så hade jag nog fått filma denna fina dagen också :|.

freddan_6
2012-11-13, 09:23
Men batterierna ska hållas varma för att bibehålla kapacitet. Jag brukar lagra dem i innerfickan tills det är dax att plocka fram dem, och på plan med lång flygtid (Tek Sumo/PopWing) så har jag satt ett EPP-lock över batteriet så det inte får så mycket luftkylning. Sen ska du vänta tills batteriet når som lägst 0 grader igen innan du laddar, det skadas av att laddas om det är kallare än 0. Du tappar rätt mycket kapacitet på minusgrader men det förstör inte av urladdning.
mvh //Fredrik

simonarvestrand
2012-11-13, 11:11
En kylbag med lite varma saker i är en riktigt bra lösning om man skall vara ute och flyga med flera accar
en kall dag .

McRegor
2012-11-13, 11:19
En kylbag med lite varma saker i är en riktigt bra lösning om man skall vara ute och flyga med flera accar
en kall dag .
Ja - t ex en handvärmare av klassisk modell som finns hos bl a fisketillbehörs-butiker och frilufts-butiker - http://www.engelsons.se/handvarmare-for-kolstav
En sån är även perfekt att ha liggandes i de "sändar-säckar" som bl a Hobbyking säljer. Håller varmt i flera timmar.
Hälsningar
Roger

remsan
2012-11-13, 12:37
Tackar alla för ideer/svar!

freddan_6
2012-11-13, 13:09
Är det någon som använder sändarbag till handkastade plan?
Jag har väldigt svårt att få in handen i sändarbagen efter att ha kastat. Det ska gå snabbt utan att påverka flygningen. Jag kastar naturligt med höger hand men om jag då ska pillla in handen i sändarbagens muff tar det för lång tid. Jag har gett upp och har fiskehandskar av 2,5mm neopren i stället. (Här annan men liknande modell från stockholmsfiske.se)
33993

simonarvestrand
2012-11-13, 13:11
Kan bara säga att folk som kör med sändarpåse och kastplan har problem.
Fick se ett plan kastas sönder förra helgen då han helt enkelt inte fick in handen i påsen.
jag ber någon annan kasta om möjlighet finns, alldeles för lätt att missa.

Flyga med handskar kan inte jag iallafall.

McRegor
2012-11-13, 13:17
Kastar alltid med vänster arm - då har jag direkt kontroll på huvudrodren i vart fall. Men då talar vi inte om "diskus-maskiner" utan om kärror typ el-seglare.
Den "gamla" versionen av Hobbyking-påsen är ju rätt enkel att snabbt få in vänsterhanden i (i mitt fall).
Den nya har jag förstått är lite struligare för den har väl mera tättslutande muffar.
Hälsningar
Roger

Fredrik_W
2012-11-13, 13:44
Tätslutande muffar är ett måste för att sändarpåsen skall hjälpa till att hålla värmen. Det minsta lilla som det kan dra inne i påsen så blir det kallt igen.

Jag kastar med vänstern, och bara seglare och andra plan som mer eller mindre kan startas från stillastående.


// Fredrik W

McRegor
2012-11-13, 14:06
Hej Fredrik,
Håller inte riktigt med om att muffarna måste vara tätslutande. Man kan ha en handvärmare (jag använder kolstavs-typen) liggandes i sändarpåsen och då fungerar det ändå. Kanske inte vid ett blåsigt hang men för mera normalt vinterflyg i alla fall.
Hälsningar
Roger

theailer
2012-11-15, 07:02
Har oxo väldigt tunna montörhandskar när jag flyger på vintern. Med flygplanen funkar det okey men med helikoptern är nästan hopplöst då lederna i fingrarna blir kalla och lixom långsamma. Köpte både finger och fotvärmar påsar från sidan som det länkades till här ovan, ska bli intressant att prova.

McRegor
2012-11-15, 08:17
Tidigare testade jag med tunna handskar men det var ingen direkt "hit". Vidare satte jag krympslang på spakknopparna och det isolerade väl lite men ändå ingen riktuig lösning. Den kom istället med "sändarpåsen" kompletterad med en handvärmare inuti.
Sen är det säkert bättre med bra muddar på påsen när man väl fått in händerna men om man måste sätta in nån hand efter starten så blir dessa påsar litet besvärliga. Jag kör alltså Turnigys ursprungliga påse som helt saknar muffar men tillsammans med handvärmaren blir det ändå en bra lösning. Visst läcker den luft utifrån men det skall blåsa rätt mycket innan det blir besvärande - och då vill man nog ändå inte stå ute och flyga.
Bara mina erfarenheter hälsar
Roger

freddan_6
2012-11-15, 15:28
Undrar om detta är tillräckligt smidiga handskar?
http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikrevyn/article3583866.ece
https://www.chavalusa.com/
34024

McRegor
2012-11-15, 15:37
Hej Fredrik,
Nä - inte för mig i alla fall. Dessa verkade ju vara ungefär som MC-handskar och jag skulle aldrig kunna flyga med ett par sådana på händerna. Påse + handvärmare "is the shit"...:)
Hälsningar
Roger