handdator

Visa fullständig version : Vilket lim?



Timtimtim
2012-11-13, 21:49
Funkar det att limma en EPS kärra med CA foam safe?

numnutchris
2012-11-13, 22:24
Funkar det att limma en EPS kärra med CA foam safe?

japp

freddan_6
2012-11-13, 23:45
Det beror rätt mycket vad du ska limma vilket lim som är bäst. Jag gillar UHU-Por som huvudlim, men använder PU om det behöver bygga. PU sitter bra men växer väldigt så man ska ta lite lim och sätta i press på något sätt, tejp duger ofta.
Vissa sämre EPS-sorter tål inte "kontaktlim" men jag har ännu inte hittat nån plast som inte tål UHU-Por. Jag brukar prova på någon okritisk del. Vissa EPS-sorter går bra att limma med vitlim.
Fördel med foam safe CA/PU/UHU/Vitlim är att de alla är rätt lätta.

Timtimtim
2012-11-14, 00:32
Tack för svar! testar med CA foam safe samt kicker och ser om det håller =) det har ju funkat på min bixler hittils

McRegor
2012-11-14, 06:24
Jag skulle rekommendera UHU Por eller vitlim till EPS ("frigolit"). CA känns som ett tveksamt val även om det kanske kan fungera. Testa noga på nån spillbit först - speciellt om du tänker använda kicker. I mina ögon kan EPS vara ett rätt "sugande" material och då är frågan hur bra CA verkligen är...
Din Bixler är ju byggd av ett helt annat material så det som fungerat på den kärran kanske inte alls fungerar på en EPS-kärra. Förr fungerade det även med epoxi-lim men det är tungt och man skall nog även där testa på en spillbit först. Som Fredrik säger så fungerar säkert PU-lim också men det skummar ju under härdningen och kräver därmed att bitarna sitter bra ihop. Men vitlim har alltid fungerat bra på EPS för mig i alla fall och är ju väldigt lätthanterat.
Hälsningar
Roger

Timtimtim
2012-11-14, 12:19
Var köper jag vitlim?

McRegor
2012-11-14, 13:15
Vitlim (trälim) - det finns nästan överallt där man säljer lim - t ex på Jula, Biltema, Bauhaus, andra byggvaruhus och jag gissar att även ICA Maxi och andra större matvaruaffärer kan ha detta "snickar-lim". Nackdelen är att det tar några timmar på sig för att torka. Senaste åren har jag använt Plastic Padding Express trälim som skall ha lite kortare torktid och det har fungerat bra. Det heter nog numera Pattex Trälim Express - http://www.pattex.se/se/gor-det-sjalv/produkter/tralim/tralim-express.html
Men det finns hur många andra varianter som helst som fungerar bra.
Här hittar du f ö en gammal "vitlims-tråd" - http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=107260&mark=107260
Hälsningar
Roger

Timtimtim
2012-11-14, 21:00
OKej såg att dom skickat med två olika små flaskor med lim "5 minute epoxy" är det skit eller?

McRegor
2012-11-14, 21:40
Epoxy brukar fungera men akta dig för att få limmet på din hud - det är bl a starkt allergent. Ha skyddshandskar på dig - och skall man vara riktigt noga skall det vara handskar av nitril.
Eftersom det är ett 5-minuters så har det ju rätt kort "arbetstid" - du måste alltså blanda och sen limma omedelbart.
Gör bara i ordning så mycket som du behöver de närmaste 1--2 minuterna efter tillblandningen.
Lycka till hälsar
Roger

Timtimtim
2012-11-14, 22:49
Ska jag blanda vätskorna i de två flaskorna med varandra?

jocke1963
2012-11-14, 23:27
Ja, lika mycket av vardera.

Timtimtim
2012-11-15, 01:08
Tack. En anning fråga angående lim, om jag har CA + Kicker, ska jag applicera CA först och sen en skvätt kicker på det?

Matsa
2012-11-15, 03:44
Ca på ena delen och kicker på den andra.

Matsa...

McRegor
2012-11-15, 06:05
Kör du med Ca + kicker och lägger på kicker direkt på ena ytan så är risken stor att limfogen nyper direkt så att du inte har nån tid på dig att justera. Sen skulle jag nog vara försiktig med CA + kicker på EPS... Man måste inte ha jättebrådis....
//Roger

Timtimtim
2012-11-15, 10:54
Har bestämt mig för att använda epoxy till modellen. CA + kicker tänkte jag använda till ett annat projekt! tack för svaren.

freddan_6
2012-11-15, 15:13
Blanda då noggrant i cirka 1 minut (jag brukar blanda storleken cirka 1 sockerbits volym av varje flaska) med t.ex. spik på blandplatta, sen applicera (med medföljande "spade" eller liknande) sätt på rätt plats och se till att delarna sitter ihop hårt. Efter 10-30 minuter kan man skära bort överskott av lim med kniv. Epoxi är tungt men starkt, jag använder det nästa bara på kritiska delar som vingsammanfogning, motorbrandvägg, landställ och liknande. Nitrilhandskar finns på välsorterade apotek eller internet.

Timtimtim
2012-11-15, 16:55
Tack för tipset, köpte 6 min epoxy idag från greatplanes ska testa den senare. det blir nog bra då jag vill att de ska hålla för hastigheter upp till 200km/h

freddan_6
2012-11-15, 16:58
Bästa epoxin ur hållbarhet är de som härdar långsamt, 30min är starkare och starkast är 24h (om den finns kvar att köpa). Great planes är bra. Ett tips till om en burk krackelerar och blir ogenomskinlig kan man värma den i hetvatten eller micron och få tillbaks den lättflytande konsistensen av ny epoxi.

Timtimtim
2012-11-15, 17:05
Bästa epoxin ur hållbarhet är de som härdar långsamt, 30min är starkare och starkast är 24h (om den finns kvar att köpa). Great planes är bra. Ett tips till om en burk krackelerar och blir ogenomskinlig kan man värma den i hetvatten eller micron och få tillbaks den lättflytande konsistensen av ny epoxi.

Japp de sa de i butik dock så fanns ej 30 men det är rekommenderat 5 min till denna modellen, många som hade använt sig av de. det håller nog =) är det värt att lägga en fog i skarvarna efteråt?

McRegor
2012-11-15, 18:02
Lim utanpå ger ingen förstärkning - bara extra vikt.
Roger

jimjim06
2012-12-20, 18:35
Hej, jag är ny här och har en limfråga eller två.

Nu för tiden har jag mest cellplast plan, brukar använda UHU Por, men undrar om jag kan använda "Loctite Super Attak All Plastics" (detta: http://www.henkel.se/cps/rde/xchg/henkel_ses/hs.xsl/applications-3290.htm?countryCode=se&BU=cons_crafts&parentredDotUID=000000QUJ0,000000QUJD&redDotUID=00000120B2 )
för tex min parkzone UM T-28 för snabba lagningar med aktivator?
Såg det på Clas Ohlson idag men köpte inte för att det är lite dyrt.
Var kan jag annars hitta "Foam safe CA"?

MVH Jimjim

Timtimtim
2012-12-20, 19:05
Köpte mitt på hobbex för någon hundring

freddan_6
2012-12-20, 19:16
"Loctite Super Attak All Plastics" - detta låter som foamsafe ca. Jag köper min ca på hobbyking.

jimjim06
2012-12-20, 20:36
Köpte mitt på hobbex för någon hundring

Hobbex! det finns ju en här i Gbg, större flaskor också antar jag?
Classe hade 4 gram, plus en aktivator för 65 spänn.
Tack för tipset!

MVH Jimjim

PMM
2012-12-20, 21:01
Ganska tjockt men billigt och bra, 50 gram i flaskan och en stor burk med aktivator, jag har använt detta lim till allt, har för mig fungerat på alla plaster inklusive depron. :-))
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Lim/Superlim-364831/
Mvh Paul

McRegor
2012-12-20, 21:27
Jag skulle nog ändå limma med UHU Por...
Roger

Mr J
2012-12-20, 21:36
Japp, att köpa ett plan i ett mjukt material och skapa knallhårda limfogar är ganska bakvänt.

PMM
2012-12-20, 21:45
Tänkte mest till snabba lagningar på fältet eller i Depron-hallen, annars är ju givetvis mjuka limmer bäst till mjuka material. 🐸
//Paul

Timtimtim
2012-12-20, 21:56
Hobbex! det finns ju en här i Gbg, större flaskor också antar jag?
Classe hade 4 gram, plus en aktivator för 65 spänn.
Tack för tipset!

MVH Jimjim

Vet inte, den jag köpte är på 28g great planes! har fungeerat fint, testade även en variant från hobbyking som släppte på ett ställe, antingen för dåligt limmat eller dåligt lim, gissar på det förstnämnda =)

jimjim06
2012-12-21, 00:04
Ganska tjockt men billigt och bra, 50 gram i flaskan och en stor burk med aktivator, jag har använt detta lim till allt, har för mig fungerat på alla plaster inklusive depron. :-))
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Lim/Superlim-364831/
Mvh Paul

Grymt bra tips! Köper ett set i morgon, tackar!

MVH Jimjim

bem
2012-12-21, 00:23
Hej,
En kompis köpte det där Biltema limmet men han ansåg limskarven inte blev hållbar. Såg själv detta flertal gånger när han limma sitt plan när vi flög innomhus och det han nyss limma höll inte vid flygning och lite golvkänning som inte alls var hård. Han sluta med detta lim och använder nu BSI foam safe tjocka varianten som heter Super Gold+ (har detta lim själv till att lappa och laga med i inomhushallen med depronmodell). Jag säger inte att Biltema limmet generellt är dåligt, förmedlar bara vad kompisens erfarenhet var och det jag såg med egna ögon.
/Bo

McRegor
2012-12-21, 06:31
Hej,
Åter igen - låt det ta 10 minuter extra (så ofta går väl inte kärran sönder) och använd istället UHU Por så får du en aningen flexibel fog och slipper problemen med CA-lim - de kan "smälta sönder" materialet, det blir spröda fogar, det är som också bem säger inte ens säkert att det biter riktigt och sist men inte minst är det inte speciellt hälsosamt. Det finns många om inte alls tål att använda CA-lim...
Hälsningar
Roger

jimjim06
2012-12-23, 17:32
Hobbex i Göteborg (5an) hade slut, köpte på Biltema istället.
Återkommer med en rapport senare.

MVH Jimjim

PeteriÅseda
2012-12-24, 00:28
En limfråga till...eller en fråga om limning innan jag går upp i sagda limning ...när ni limmar roderstänger alltså från trådkrok ? till kolfiberstång vad använder ni och hur förfar ni ?

McRegor
2012-12-24, 08:50
Antar att du menar att limma ihåg stötstångsänden av pianotråd med stötstången i kolfiber.
Jag använder universallimmet UHU Por - alltså "kletar på" lite lim, lägger ihop bitarna och sätter krympslag utanpå och värmer den.
Det går givetvis även med CA-lim men jag undviker gärna det - inte minst ur hälsosynpunkt.
Roger

dvogonen
2012-12-24, 13:19
Jag använder först flugbindningstråd som jag binder fast tråden vid stången med. Mycket starkare och lättare än krympslang. Sedan droppar jag på tunn CA som sugs upp av tråden och binder allt för gott. Extremt lätt och mycket starkt. För grövre stänger ersätter jag CAn med tunn epoxy.
Flugbindningstråd är specialgjord för att binda fast saker vid metalltråd och har massor av bra egenskaper. Den töjer sig inte, är UV-beständig, tål CA-lim och vatten. Sist men inte minst finns den i extremt tunna dimensioner. Det är väl värt att köpa en rulle och en trådhållare, även om man inte tänker binda flugor. Hållaren är nödvändig för att hålla jämt tryck när man lindar. Se bara till att hållaren har keramisk topp. De billiga i mässing skär av tråden och är allmänt hopplösa.

McRegor
2012-12-24, 13:53
Hej,
Har dock aldrig varit med om att krympslangen gett med sig i inomhuskärror och det är ju väldigt enkelt och kan lätt göras med stötstängerna på plats i kärran - bara man ser till att inte värma depronen eller EPPn när man värmer fast slangen.
Annars tror jag säkert att flugbindningstråden är utmärkt och det är ju samma princip som man använde tidigare men då var det oftast s k björntråd som man använde när man satte fast pianotrådstötstångsändar på balsastötstänger.
Hälsningar
Roger

dvogonen
2012-12-26, 23:56
Hej,
Har dock aldrig varit med om att krympslangen gett med sig i inomhuskärror och det är ju väldigt enkelt och kan lätt göras med stötstängerna på plats i kärran - bara man ser till att inte värma depronen eller EPPn när man värmer fast slangen.
Annars tror jag säkert att flugbindningstråden är utmärkt och det är ju samma princip som man använde tidigare men då var det oftast s k björntråd som man använde när man satte fast pianotrådstötstångsändar på balsastötstänger.
Hälsningar
Roger

Ingen skugga över krympslang. Jag använder den ofta och mycket. Det är väldigt smidigt. Flugbindningsvarianten använder jag när jag vill ha så lätta och tunna skarvar som möjligt. Sedan blir det ju rätt snyggt och det skadar ju aldrig :-)
Om man vill få en extra stark fog med krympslang så kan man lägga en droppe smältlim mellan stängerna. När man sedan värmer krympslangen så smälter smältlimmet och allt överflöd pressas ut av att slangen krymper. Det finns dessutom krympslang som är belagd med ett tunt lager smältlim på insidan. Men det har jag aldrig fått tag på.